Bewust alleenstaande moeder voor en nadelen
donderdag 8 februari 2018 om 22:17
Morgen heb ik een afspraak met mijn huisarts over het moederschap. Ik ben 30 en heb geen partner. Aan mijn moederskant komen ze vroeg in de overgang * 35-38 jaar. Ik heb een kinderwens en ben heel veel dingen aan het afwegen. Mijn grootste angst is mijn inkomen. Ik verdien gemiddeld 1500 en werk ongeveer 27u ik werk lange dagen van soms 11u. Ik werk in de kinderopvang. De bedoeling is hem/haar 1 dag in de week mee te nemen. De andere 1,5-2 dagen willen opa en oma oppassen. Ik heb een studio in het centrum van een stad. Ik heb geen auto dus daaraan ook geen extra kosten. Red ik het met 1500?
vrijdag 9 februari 2018 om 13:07
vrijdag 9 februari 2018 om 13:08
Het bleek uit het nieuws dat veel van die zogenaamd luie jonge vrouwen best wel meer wìlden werken, maar dat er in hun sector geen fulltime banen waren. Werkgevers ze geen fulltime baan aanbieden.Pientjexxxx schreef: ↑09-02-2018 12:23Het is je blijkbaar ontgaan dat werkgevers zitten te springen om personeel. In o.a. het onderwijs, de zorg en de ict is er een schrikbarend tekort aan werknemers. Als er meer mensen parttime gaan werken, dan betekent dat dat er veel minder loonbelasting en premies binnenkomen en er meer toeslagen uitgekeerd moeten worden.
Als je het nieuws van de laatste tijd gevolgd zou hebben, dan had je kunnen vernemen dat er juist meer mensen fulltime zouden moeten gaan werken. Dus ook vrouwen. Er is nu een tendens dat jonge, gezonde vrouwen die net van school afkomen en tussen de 18 en 25 jaar zijn al direct parttime gaan werken. Ik voorspel dat het hele toeslagencircus uiteindelijk niet meer houdbaar is in de huidge vorm. Het is bedoeld voor mensen die echt niet in staat zijn een volledig inkomen te genereren, niet voor VIVA-vrouwen die liever lui dan moe zijn. Die anno 2018 liever alles gratis binnenharken dan zelf de handen uit de mouwen te steken. Ik vind het een flutmentaliteit en ook heel verwend gedrag. Als er te weinig mensen bereid zijn om zelf hun broek op te houden en voor anderen mee te betalen, dan is de hele verzorgingsstaat uiteindelijk gedoemd ten onder te gaan. Daar zullen degenen die juist niet zonder financiele steun kunnen de dupe van worden.
Erg makkelijk om het allemaal meteen op het 'luie' conto van die vrouwen te schuiven.
vrijdag 9 februari 2018 om 13:17
vrijdag 9 februari 2018 om 13:28
Als zelfstandige maak ik geen aanspraak op een uitkering.Solomio schreef: ↑09-02-2018 12:48Dus een andere mening is in jouw ogen een idiote redenering?
Dat een 18-jarige parttime gaat werken kan allerlei redenen hebben. En ook al doet diegene dat niet om een ander een baan te gunnen, het effect is wel zo.
Jij denkt nog dat het leven maakbaar is blijkbaar. Jij houdt je eigen broek op, jij houdt je hand niet op. Ik neem aan dat je ook geen gebruik maakt van de hypotheekrenteaftrek?
Maar dat is a) kolder, want ook jij maakt gebruik van de collectieve voorzieningen en b) ook maar mazzel dat het bij jou zo loopt.
Als jij onverhoopt je baan kwijtraakt, of iets gaat mankeren, of gewoon liever minder wilt werken, dan kan dat.
vrijdag 9 februari 2018 om 13:40
Maar TO werkt toch. En buiten dat werd er gevallen over "de kosten voor de maatschappij" en die zijn vele malen hoger als TO het moederschap uitstelt, eicellen in laat vriezen en daarna via allerlei dure toestanden zwanger moet worden.Pientjexxxx schreef: ↑09-02-2018 10:46Er zit een wereld van verschil tussen niet kunnen werken en niet willen werken.
Dat is echt vele malen kostbaarder.
vrijdag 9 februari 2018 om 13:54
Oh ja dat ben ik met je eens. Maar dat geldt net zo goed voor (ft) werkenden. Geld verdienen is niet echt het enige voorbeeld dat ik mijn kind zou willen geven.Hetismogelijk schreef: ↑09-02-2018 12:54Nee joh, prima als jij dat ook allemaal doet! Mij lukt dat niet op een manier die ik prettig vind.
Het gaat mij erom dat je ook zonder fulltime baan een goed voorbeeld kunt zijn voor je kinderen.
vrijdag 9 februari 2018 om 14:00
Sinds wanneer krijg je huurtoeslag voor een kamer?minnimouse schreef: ↑09-02-2018 13:51De toeslagen moeten zeker op de schop. Collega ‘huurt’ een kamer bij haar vriend. Hoppa, weer huurtoeslag.
vrijdag 9 februari 2018 om 14:03
Als je een zogenaamd eigen voordeur hebt.
vrijdag 9 februari 2018 om 14:04
Pientje, je beseft dus niet dat als moeder zijnde meer werken in veruit de meeste gevallen juist alleen maar DUURDER is voor de maatschappij? Kinderopvang is namelijk enorm duur. De toeslag die mijn tweelingzus krijgt voor de kinderopvang voor 2 kinderen is VELE MALEN HOGER dan een bijstandsuitkering. Misschien moet je daar eens even over nadenken.
vrijdag 9 februari 2018 om 14:05
Niet zogenaamd, dat moet.
Lekker slim van die collega, als ze dat controleren kan ze alles terugbetalen + een fikse boete.
vrijdag 9 februari 2018 om 14:07
Met ‘zogenaamd’ bedoel ik dus dat het gewoon haar partner is en ze dus geen eigen voordeur heeft, maar ‘zogenaamd’ dus wel.ElizabethThatcher schreef: ↑09-02-2018 14:05Niet zogenaamd, dat moet.
Lekker slim van die collega, als ze dat controleren kan ze alles terugbetalen + een fikse boete.
vrijdag 9 februari 2018 om 14:30
Ik blijf het vreemd vinden dat jullie zo doordrammen over fulltime werken als moeder. Even buiten de toeslagen om, waarom idealiseren jullie het beeld van de fulltime werkende zo? Aan de ene kant wordt gesproken over niet goed wortelen, over het goede voorbeeld geven aan je kind etc. Tijd doorbrengen met je kind, samen dingen doen, er zijn als ze thuiskomen uit school en de dag bespreken, dat fijne en veilige gevoel, is dat niet net zo belangrijk, zo mogelijk nog belangrijker? Het is met een reden dat er steeds meer kinderen gedragsproblemen krijgen vandaag de dag met alle voor- tussen- en naschoolse opvang. Persoonlijk zie ik liever een moeder die parttime werkt en tijd heeft voor haar kind. Ik zie hier om me heen teveel kattige, gestreste moeders die helemaal niet zo leuk doen tegen hun kind.
vrijdag 9 februari 2018 om 14:38
Helemaal mee eens!GinnyJones schreef: ↑09-02-2018 14:30Ik blijf het vreemd vinden dat jullie zo doordrammen over fulltime werken als moeder. Even buiten de toeslagen om, waarom idealiseren jullie het beeld van de fulltime werkende zo? Aan de ene kant wordt gesproken over niet goed wortelen, over het goede voorbeeld geven aan je kind etc. Tijd doorbrengen met je kind, samen dingen doen, er zijn als ze thuiskomen uit school en de dag bespreken, dat fijne en veilige gevoel, is dat niet net zo belangrijk, zo mogelijk nog belangrijker? Het is met een reden dat er steeds meer kinderen gedragsproblemen krijgen vandaag de dag met alle voor- tussen- en naschoolse opvang. Persoonlijk zie ik liever een moeder die parttime werkt en tijd heeft voor haar kind. Ik zie hier om me heen teveel kattige, gestreste moeders die helemaal niet zo leuk doen tegen hun kind.
vrijdag 9 februari 2018 om 14:39
Ik vind het ook pittig de zorg voor mijn zoon die nu in de brugklas zit en fulltime werken. Want bij thuiskomst kan ik niet op de bank ploffen maar dan gaat het gewoon door, huishouden, kind etc etc....ben regelmatig helemaal kapot en blij dat dit mijn weekend is zonder zoon zodat ik dadelijk wel neer kan ploffen op mijn bank en hoogstwaarschijnlijk op de bank in slaap val...hahahahahaGinnyJones schreef: ↑09-02-2018 14:30Ik blijf het vreemd vinden dat jullie zo doordrammen over fulltime werken als moeder. Even buiten de toeslagen om, waarom idealiseren jullie het beeld van de fulltime werkende zo? Aan de ene kant wordt gesproken over niet goed wortelen, over het goede voorbeeld geven aan je kind etc. Tijd doorbrengen met je kind, samen dingen doen, er zijn als ze thuiskomen uit school en de dag bespreken, dat fijne en veilige gevoel, is dat niet net zo belangrijk, zo mogelijk nog belangrijker? Het is met een reden dat er steeds meer kinderen gedragsproblemen krijgen vandaag de dag met alle voor- tussen- en naschoolse opvang. Persoonlijk zie ik liever een moeder die parttime werkt en tijd heeft voor haar kind. Ik zie hier om me heen teveel kattige, gestreste moeders die helemaal niet zo leuk doen tegen hun kind.
vrijdag 9 februari 2018 om 14:50
Niet iedere parttimer krijgt toeslagen hoor. Als je samen bent met iemand die ook werkt (pt of ft), dan kom je samen al heel snel boven de norm uit en krijg je helemaal niks.Pientjexxxx schreef: ↑09-02-2018 12:23Het is je blijkbaar ontgaan dat werkgevers zitten te springen om personeel. In o.a. het onderwijs, de zorg en de ict is er een schrikbarend tekort aan werknemers. Als er meer mensen parttime gaan werken, dan betekent dat dat er veel minder loonbelasting en premies binnenkomen en er meer toeslagen uitgekeerd moeten worden.
Als je het nieuws van de laatste tijd gevolgd zou hebben, dan had je kunnen vernemen dat er juist meer mensen fulltime zouden moeten gaan werken. Dus ook vrouwen. Er is nu een tendens dat jonge, gezonde vrouwen die net van school afkomen en tussen de 18 en 25 jaar zijn al direct parttime gaan werken. Ik voorspel dat het hele toeslagencircus uiteindelijk niet meer houdbaar is in de huidge vorm. Het is bedoeld voor mensen die echt niet in staat zijn een volledig inkomen te genereren, niet voor VIVA-vrouwen die liever lui dan moe zijn. Die anno 2018 liever alles gratis binnenharken dan zelf de handen uit de mouwen te steken. Ik vind het een flutmentaliteit en ook heel verwend gedrag. Als er te weinig mensen bereid zijn om zelf hun broek op te houden en voor anderen mee te betalen, dan is de hele verzorgingsstaat uiteindelijk gedoemd ten onder te gaan. Daar zullen degenen die juist niet zonder financiele steun kunnen de dupe van worden.
Daarnaast klopt het ook niet dat je als parttimer altijd financieel afhankelijk bent. Ik ken heel wat hoogopgeleiden die parttime werken en daarmee prima hun eigen broek op kunnen houden.
Wat betreft bijdragen aan de maatschappij zijn het vaak juist die parttime werkende vrouwen die veel andere onbetaalde zorgtaken op zich nemen. Die taken die zo worden aangemoedigd door de overheid, onder de noemer participatiemaatschappij. Daardoor maakt de gemiddelde pt werkende vrouw meer uren (kind, huishouden, mantelzorg, vrijwilligerswerk), dan de gemiddelde ft werkende man. Dus van een flutmentaliteit en verwend gedag is in de meeste gevallen geen sprake.
vrijdag 9 februari 2018 om 14:54
En zie je ook liever een parttime werkende vader?GinnyJones schreef: ↑09-02-2018 14:30Ik blijf het vreemd vinden dat jullie zo doordrammen over fulltime werken als moeder. Even buiten de toeslagen om, waarom idealiseren jullie het beeld van de fulltime werkende zo? Aan de ene kant wordt gesproken over niet goed wortelen, over het goede voorbeeld geven aan je kind etc. Tijd doorbrengen met je kind, samen dingen doen, er zijn als ze thuiskomen uit school en de dag bespreken, dat fijne en veilige gevoel, is dat niet net zo belangrijk, zo mogelijk nog belangrijker? Het is met een reden dat er steeds meer kinderen gedragsproblemen krijgen vandaag de dag met alle voor- tussen- en naschoolse opvang. Persoonlijk zie ik liever een moeder die parttime werkt en tijd heeft voor haar kind. Ik zie hier om me heen teveel kattige, gestreste moeders die helemaal niet zo leuk doen tegen hun kind.
vrijdag 9 februari 2018 om 14:55
TO, ik lees dat je in een studio woont. Ik heb het hele topic gelezen en nog niemand daar iets over zien zeggen. Ik heb geen ervaring (want heb geen kind), maar mij lijkt in een studio wonen niet ideaal met een kind. Geen eigen slaapkamer voor je kind, dus jij moet als je kind slaapt rekening houden met wat je doet om het de benodigde rust te bieden.
vrijdag 9 februari 2018 om 15:16
Maar waarom die dubbele moraal? Een vader is net zo verantwoordelijk voor het welzijn van zijn kind. Hoe kan het dan, dat hij wél een veilige thuisbasis kan bieden, terwijl hij ft werkt en een moeder niet?GinnyJones schreef: ↑09-02-2018 15:04Niet perse, maar als ouders daarvoor kiezen, helemaal top. Dan heeft het kind alsnog een warme, fijne thuisbasis en een ouder die daadwerkelijk zelf zorg draagt voor het kind.
vrijdag 9 februari 2018 om 15:17
Nou als ik het goed begrijp hebben ze er iets tegen dat ze haar part time werken bekostigt met overheidsgelden, niet dat ze part time werkt an sich. Dus ja dan kun je wel ‘even los van de toeslagen’ praten, maar dat is dus het punt, geloof ik.GinnyJones schreef: ↑09-02-2018 14:30Ik blijf het vreemd vinden dat jullie zo doordrammen over fulltime werken als moeder. Even buiten de toeslagen om, waarom idealiseren jullie het beeld van de fulltime werkende zo? Aan de ene kant wordt gesproken over niet goed wortelen, over het goede voorbeeld geven aan je kind etc. Tijd doorbrengen met je kind, samen dingen doen, er zijn als ze thuiskomen uit school en de dag bespreken, dat fijne en veilige gevoel, is dat niet net zo belangrijk, zo mogelijk nog belangrijker? Het is met een reden dat er steeds meer kinderen gedragsproblemen krijgen vandaag de dag met alle voor- tussen- en naschoolse opvang. Persoonlijk zie ik liever een moeder die parttime werkt en tijd heeft voor haar kind. Ik zie hier om me heen teveel kattige, gestreste moeders die helemaal niet zo leuk doen tegen hun kind.
vrijdag 9 februari 2018 om 15:21
Ik vind het trouwens ook wel raar hoor, al die parttime werkende vrouwen zonder kinderen. Ik heb na mijn afstuderen eerst 7 jaar lang fulltime gewerkt en dan had ik daarnaast nog genoeg tijd om uit te slapen, uit eten te gaan, te relaxen, te sporten, een relatie te onderhouden, vrienden en familie te zien, mantelzorg te verlenen, etc.
Waarom zoveel vrouwen van begin 20 direct pt gaan werken is mij een raadsel.
Waarom zoveel vrouwen van begin 20 direct pt gaan werken is mij een raadsel.
vrijdag 9 februari 2018 om 15:29
Voordelen: je bent de baas van je eigen toko, en hoeft geen verantwoording af te leggen aan wie dan ook.
Nadelen: je zorgt alleen voor het kind, en dat kan soms lastig zijn, maar met een goede vangnet ( ouders, gastouder, vriendinnen) is dat goed te doen.
Ik ben ook een alleenstaande moeder, heb altijd 36 uur gewerkt, nu maar 30 uur ivm ouderschapsverlof.
Over de toeslagen: ik heb een goed inkomen, maar krijg desondanks wat toeslagen, deze spaar ik en los mijn hypotheek er mee af. Dit doe ik zodat als mijn dochter ouder is, en de toeslagen wegvallen, de vastelasten dan laag zullen zijn. Ik kijk vooruit dus.
Nadelen: je zorgt alleen voor het kind, en dat kan soms lastig zijn, maar met een goede vangnet ( ouders, gastouder, vriendinnen) is dat goed te doen.
Ik ben ook een alleenstaande moeder, heb altijd 36 uur gewerkt, nu maar 30 uur ivm ouderschapsverlof.
Over de toeslagen: ik heb een goed inkomen, maar krijg desondanks wat toeslagen, deze spaar ik en los mijn hypotheek er mee af. Dit doe ik zodat als mijn dochter ouder is, en de toeslagen wegvallen, de vastelasten dan laag zullen zijn. Ik kijk vooruit dus.