Geld & Recht alle pijlers

Bezinebudget

10-02-2018 16:30 72 berichten
Hallo allemaal

Ik was vanmiddag onze financiën eens even aan het bekijken. Wij werken met losse budgetten voor verschillende dingen. Zo hebben wij dus maandelijks een boodschappenbudget, benzine, kleding, leuke dingen enz enz. Voor ons heel fijn. Maar nu schrok ik een beetje van ons benzinepotje. Daar gaat dus maandelijks 500 euro naartoe 😱 als ik daar woon-werk vanaf tel, want we krijgen beide netjes de reiskosten vergoed, gaat er nog maandelijks 240 euro naar 'overige benzine'. Ik schrok hiervan en ben dan eigenlijk ook heel benieuwd wat anderen hieraan uitgeven, als ik dat vragen mag.
Interessante info is misschien wel dat we in een dorpje wonen en de auto dus wel voor eigenlijk bijna alles gepakt moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zuinige kleine auto. Ik reis dagelijks v.v. 70 km voor mijn werk. Ik ontvang een reiskostenvergoeding van € 34,87 (!) per maand. Benzinekosten ca. € 170 per maand. Ik gebruik de auto nagenoeg alleen voor woon-werkverkeer. Behalve voor mijn werk ga ik zelden de deur uit.
Oei hortense, dat is niet tof. Ik heb dat steeds bij een nieuwe baan uitgehouden. Ik ga niet zelf betalen om op het werk te komen. Je kunt het natuurlijk ook omdraaien, een werkgever hoeft niet te betalen om mij daar te krijgen, maar ik heb dit voor mijzelf altijd zo uitgehouden.
Motherearth, dat zijn idd wel opties ja, behalve het verhuizen, maar het is momenteel niet nodig. Het is niet zo dat we maar nauwelijks rond kunnen komen (hoewel we ook bepaald niet rijk zijn hoor). Het was meer dat ik ervan schrok, en me afvroeg hoe dit bij anderen zit. Of anderen ook zo hoge benzinekosten hebben en het dus wel normaal is, of dat we belachelijk hoog zitten. Dat laatste blijkt toch wel een klein beetje het geval, gezien de meeste reactie hier. Nu even kijken of, en wat we daarmee gaan doen. In ieder geval allemaal hartstikke bedankt voor de reacties 😁
Man heeft een lease auto met tankpas , dus gebruik ik mijn auto alleen maar doordeweeks overdag om kinderen naar school te brengen, boodschappen , en ga ik 3x pw werken,8km verderop .
Ik tank voor ongeveer 70 euro per maand .
Reiskosten vergoeding ongeveer 35 euro
Wij tanken ongeveer 1x per week voor zo'n 65 euro. Dus laten we zeggen 250 euro per maand. Reisafstand voor werk is 4x per week 25km enkele reis. We hebben 1 auto en proberen ook regelmatig de fiets te pakken.
Ik tank eens per maand. Man rijdt een leaseauto, dus ik rijd alleen doordeweeks 4 dagen naar m'n werk (5 km verder), naar het dorp vlakbij voor boodschappen en naar de kinderopvang. Verder op m'n vrije dag vaak naar de nabijgelegen stad waar veel familie woont. (Ik krijg overigens geen reiskostenvergoeding). Kosten: 60 euro per maand.
Ik tank minimaal eens per week, soms ook wel meer. Dat is deels zakelijk en deels prive. Tankinhoud is bijna 100 liter, dus behoorlijk wat benzinekosten. Maar dat is natuurlijk ook een keuze. Wij wonen aan een onverharde laan en hebben een 4x4 nodig, maar dat hoefde niet perse een nieuwe Toyota Landcruiser te zijn en het had ook best iets kleiner gekund. Bovendien hangt het samen met je manier van wonen. Bij een bepaalde manier van wonen heb je nu eenmaal extra kosten. 't Wordt pas een probleem als je het niet kunt betalen, als je het wel gewoon kunt betalen dan kun je je er beter niet druk over maken.
Nouschi schreef:
10-02-2018 17:08
"Interessante info is misschien wel dat we in een dorpje wonen en de auto dus wel voor eigenlijk bijna alles gepakt moet worden. "

Dit snap ik nooit. Op de fiets boodschappen doen, naar vrienden etc. Hoezo 'dus'? In een dorp is toch juist alles dichtbij??
In veel dorpen is het winkelaanbod erg verschraald de laatste jaren (vaak alleen nog maar een kleine, dure supermarkt). En als dan ook vrienden en familie niet in hetzelfde dorp wonen dan ben je per definitie vaak op pad. Als je in een stad woont kan je meestal alles op de fiets doen. Daar staat weer tegenover dat een huis in de stad weer duurder is (of kleiner).
Wij tanken ongeveer 700-800 per maand, waarvan 500-600 voor mij. Verdeling zakelijk en privé maak ik niet, dus dat weet ik niet. Mijn auto is in theorie ongeveer de zuinigste op de planeet, dus het had nog meer kunnen zijn
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik ben alleen en tank voor ongeveer 100-150 euro per maand, ligt eraan waar ik die maand privé allemaal naar toe moet. Voor woon-werkverkeer rij ik zo'n 30km per dag ongeveer 4 dagen per week (onregelmatig), met een reiskostenvergoeding van ongeveer 90 euro per maand.
Doe je wel aan het nieuwe rijden? Langzaam optrekken en vroeg opschakelen scheelt een hoop.
Verder publiceert de ANWB elke maand een top 10 van de zuinigste grote auto's en een top 100 zuinige occasions. Met zo'n gigantisch verbruik lijkt me dat toch wel een overweging waard...

https://www.anwb.nl/auto/besparen/top-10-zuinige-autos
Ik vind dat je heel veel tankt!
Ik rij een zuinige auto (hybride) en ik tank voor 100 euro per maand. Dat is inclusief woonwerk (150km per week). Mijn vriend rijdt een veel minder zuinige auto en tankt diesel, ik heb geen idee hoeveel. Maar de ritjes in de weekenden verdelen we ongeveer gelijk.

Jij tankt 240 euro voor prive, dat is 150 liter. Bij een onzuinige auto is dat ook al snel meer dan 1000km. Wat rij je dan allemaal? Hoe vaak ga je naar de stad en naar familie en vrienden?
ik rij ongeveer 30.000 km per jaar.. diesel.. dit jaar denk ik 25000. Dus ongeveer 2 x per maand tanken. 70 euro per tank.. dus 140/150 euro per maand aan diesel

Ik moet sowieso voor alles rijden want woon in dorpje met 0 voorzieningen. Mijn dochter rijdt paard op ong. half uur met de auto (zij rijdt zelf en gooit zo nu en dan de tank vol). Verder rij ik makkelijk ergens heen voor dagje uit, boodschapje, winkelen, sauna etc.. Tel familie bezoek, sporten door kinderen etc. etc. erbij op dan ga je al hard..
o woon werk heeft man , als hij in NL is, een bedrijfsauto voor (geen bijtelling want we rijden er niet prive mee). Ik heb zelf geen woon-werk kosten
poldervrouw schreef:
10-02-2018 23:45
ik rij ongeveer 30.000 km per jaar.. diesel.. dit jaar denk ik 25000. Dus ongeveer 2 x per maand tanken. 70 euro per tank.. dus 140/150 euro per maand aan diesel

Ik moet sowieso voor alles rijden want woon in dorpje met 0 voorzieningen. Mijn dochter rijdt paard op ong. half uur met de auto (zij rijdt zelf en gooit zo nu en dan de tank vol). Verder rij ik makkelijk ergens heen voor dagje uit, boodschapje, winkelen, sauna etc.. Tel familie bezoek, sporten door kinderen etc. etc. erbij op dan ga je al hard..

TO tankt nog veel meer, dus zo hard gaat het bij jou niet.

Overigens woon ik ook in een dorp met weinig voorzieningen. Maar je hoeft toch niet vaker dan 1x per week naar de stad voor een boodschap als in je dorp ook een buurtsuper is waar je de verse dingen kunt halen? En de kinderen kunnen vast wel op een sport in het dorp, overal is toch voetbal en gymnastiek?
Ik fiets dagelijks bijna 60 km (30km heen en 30 km terug). Tot voor kort ontving ik zo weinig reiskostenvergoeding dat ik de onderdelen voor het onderhoud van mijn racefiets er niet van kon betalen. Vanaf volgende maand krijgen we een andere (betere) reiskostenvergoeding. Ik ben benieuwd of ik dan mijn kosten er wel uit krijg.
Maar heb je nu al eens uitgerekend hoeveel kilometers jullie rijden? Je kunt wel naar anderen kijken, maar als jij meer kilometers maakt heeft dat geen zin.

Het nieuwe rijden is leuk bedacht, het bespaart je mogelijk wat brandstof. Het kost je wel extra onderhoud aan de auto.

Even een andere auto open? Dan krijg je te maken met afschrijving, dus betaal je het ook.
Op gas gaan rijden is waarschijnlijk een betere optie voor jullie.

Met een G3 installatie betaal je ook amper meer belasting dan voor benzine.

Het omslagpunt voor diesel ligt geloof ik rond de 30.000km per jaar, was vroeger zo, maar de moderne diesels zijn zuiniger dus dat punt zal wel wat lager liggen nu, maar dat kun je zelf wel uitrekenen neem ik aan.
Maximaal 30,- euro per maand.
Gebruik de auto alleen voor het hoog nodige.
Ziekenhuisafspraken en soms voor boodschappen.
Meer budget heb ik er ook niet beschikbaar voor.
Ik heb vast een bril nodig..
Ik zie de laatste tijd steeds meer mensen met twee gezichten.
Marana-- schreef:
10-02-2018 23:51
TO tankt nog veel meer, dus zo hard gaat het bij jou niet.

Overigens woon ik ook in een dorp met weinig voorzieningen. Maar je hoeft toch niet vaker dan 1x per week naar de stad voor een boodschap als in je dorp ook een buurtsuper is waar je de verse dingen kunt halen? En de kinderen kunnen vast wel op een sport in het dorp, overal is toch voetbal en gymnastiek?
Ik heb 0 voorzieningen in ons dorp. Geen winkels. Geen huisarts. Niets.
Ik moet regelmatig rijden ivm voetbal.
Dus ik rij wel voor echt alles. In zomer fiets ik overigens vaak naar dichtsbijzijnde plaats voor vergeten boodschap

Ik vind 30000 km per jaar prive niet bepaald weinig. Zit geen woon werk bij. Is alleen prive. Toen ik nog in de stad woonde was het stuk minder
Ik ongeveer 80 EUR per maand, zuinig autootje, en man 2 tot 300 EUR woon-werk verkeer. Maar die krijgt benzinevergoeding.
Gemiddeld 1 tankbeurt per maand, zo'n € 60.

Ik ga op de fiets (20 minuten) of met de bus naar het werk. Vrienden wonen in dezelfde stad, familie op 30 km.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ik lees hier verschillende bedragen m.b.t. reiskostenvergoeding, is dat niet geregeld bij wet of CAO? Ik kreeg namelijk veel meer toen ik nog zo'n 80km per dag moest reizen, volgens mij was dat meer dan 200 euro per maand, maar dat is alweer een aantal jaren geleden.
Karma|Schorpioen schreef:
11-02-2018 09:46
Maximaal 30,- euro per maand.
Gebruik de auto alleen voor het hoog nodige.
Ziekenhuisafspraken en soms voor boodschappen.
Meer budget heb ik er ook niet beschikbaar voor.
Dan is de auto wel duur, de vaste lasten zijn het duurst. Daarnaast is korte stukjes rijden gewoon heel slecht voor een auto. De motor wordt amper warm, wat ook nog eens een negatieve invloed heeft op het verbruik. Ook onderhoud is duurder bij weinig kilometers. Is er geen alternatief?
gelderka schreef:
11-02-2018 11:15
Tsja, veel dingen zijn 'geen optie'.
De grotere auto duid je al aan als 'de veilige auto' terwijl kinderen natuurlijk ook prima in een kleine auto passen. Maar als je de ene auto aanduidt als 'de veilige auto' is dat einde discussie.

13 km fietsen is géén optie. Ook niet met een fietskar erachter (waar érg veel boodschappen in kunnen, weet ik uit ervaring). Ook niet met een electrische fiets met een fietskar. Ook niet met een electrische bakfiets.
Het is gewoon géén optie.

Tsja. Ik vind 500 ook erg veel aan benzine. Het klinkt alsof jullie de auto pakken zonder er over na te denken. Ja, dan betaal je ervoor.

Mooi gezegd
Potplant schreef:
11-02-2018 10:00
Ik lees hier verschillende bedragen m.b.t. reiskostenvergoeding, is dat niet geregeld bij wet of CAO? Ik kreeg namelijk veel meer toen ik nog zo'n 80km per dag moest reizen, volgens mij was dat meer dan 200 euro per maand, maar dat is alweer een aantal jaren geleden.
Kan bij cao, moet niet. Bij wet is alleen geregeld welk deel onbelast is en veel werkgevers houden dat aan als maximale vergoeding
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven