Wonen in de buurt van dordrecht

10-02-2018 22:03 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn een gezin met twee kinderen en op zoek naar een leuke woonplaats in de buurt van Dordrecht. Liefst een dorp met redelijk wat voorzieningen. Waar is het leuk wonen als je er niet vandaan komt?? Iemand bekend met Zevenbergen of Etten Leur? Of toch richting Zwijndrecht? Bedankt voor jullie ervaringen!
Zevenbergen en Etten-Leur vind ik niet in de buurt van Dordrecht, ook veel meer gericht op Breda. Maar wel leuke woonplaatsen.
Ik zou niet in Zwijndrecht willen wonen, dan liever HI Ambacht, al heeft dat geen station en weer verder van Dordrecht.
Waarom ga je dan niet gewoon in Dordrcht zelf wonen?
Oud-Beijerland?
Vanuit Brabant naar Dordrecht voor werk betekent veel file tijdens de spits.
Ridderkerk
Alblasserdam
Barendrecht
Bedankt voor jullie reacties. @ sugarmiss We willen liever niet in een stad wonen. Oud-Beijerland ook een optie idd, weet iemand wat leuker is Zevenbergen of oud Beijerland?
Gorinchem of Sliedrecht al overwogen?
Hou er rekening me dat als je vanaf Oud-Beijerland naar Dordrecht wil je door de kil tunnel moet (of je moet om gaan rijden) waar je tol voor moet betalen. Ik vind Oud-Beijerland niet echt 'dichtbij' Dordrecht. Als je het toch niet erg vindt om tol te betalen voor de tunnel zou je ook naar 's-Gravendeel kunnen kijken, is een stuk dichterbij Dordrecht dan Oud-Beijerland.

In Dordrecht hoef je niet per se 'in' de stad te wonen. Dubbeldam zou je bijvoorbeeld naar kunnen kijken, maar er zijn ook andere prima wijken die echt niet 'in de stad' voelen.

Andere plaatsen rondom Dordt vind ik niet echt dat dorpsgevoel hebben, of welk gevoel dan ook eigenlijk. Vrij sfeerloos. Zwijndrecht, Ambacht, Papendrecht, Ridderkerk. Dan kan je net zo goed in één van de buitenwijken van Dordrecht wonen denk ik. Oud-Beijerland is wel echt dorps, maar ik vind het voor Dordrecht toch niet heel praktisch, vooral niet als je rond de spits moet reizen. Barendrecht zou ook nog kunnen, heb je ook een treinstation.

Maar goed, waar het fijn wonen is is toch echt heel erg persoonlijk. Misschien is het handig om wat huizen te kijken op internet in de verschillende plaatsen en er een dag naartoe te gaan om een beetje sfeer te proeven?
Bedankt voor jullie reacties. En ja we gaan zeker nog een aantal plaatsen bekijken. Van die tol is zeker iets om rekening mee te houden. En ja ergens wonen is iets persoonlijks idd.

Toch ben ik benieuwd of er mensen hier bekend zijn met Zevenbergen of omgeving. Mss neigen we toch meer die richting op te gaan.
Ik woon nu in Dordrecht en ben opgegroeid in Papendrecht en daar woont mijn moeder nog steeds. Mijn vriend is opgegroeid in Zwijndrecht en mijn vader woont daar. Dordrecht vind ik vreselijk. Stadspolders, Sterrenburg en Dubbeldam, zijn wel aantrekkelijke wijken. Nadeel is dat alles in de spits vastloopt en je er lang over doet, voordat je de wijk uitbent.

Papendrecht heeft wel een paar aardige wijken (Wilgendonk, Middenpolder, Oostpolder, Molenbuurt) en alle voorzieningen, over Zwijndrecht kan ik niet veel zeggen, maar er zijn wel veel voorzieningen aanwezig, waaronder winkelcentrum Walburg.

Wij gaan deze week verhuizen naar Breda, maar dat is tijdelijk. Eigenlijk willen wij naar wat dorpen in de buurt, waar we ook kijken naar Zevenbergen. Maar daar kan ik nog niet veel over zeggen.

Maar wat al eerder gezegd is, als je in de spits van Zevenbergen naar Dordrecht moet en 's middags in de spits terug, dan sta je wel in de file. Zeker bij de Moerdijk is het altijd raak.

Etten-Leur is niet in de buurt van Dordrecht.
Hoe dichter bij Dordt hoe rotter het wordt. Zoiets wordt toch altijd gezegd?
Goh...nooit gehoord
Daantje1970 schreef:
11-02-2018 13:33
Goh...nooit gehoord
Echt niet? Ik heb geen idee waar het vandaan komt.
Pientjexxxx schreef:
11-02-2018 14:22
Vroeger moesten schepen tol betalen en hoe dichter bij Dort, hoe meer tol er betaald moest worden.
Daar komt het vandaan. :)
Hawelry schreef:
11-02-2018 14:24
Vroeger moesten schepen tol betalen en hoe dichter bij Dort, hoe meer tol er betaald moest worden.
Daar komt het vandaan. :)
Ik heb net even met Google gezocht en ik vond dit:

http://www.scarlet.nl/~dordt/stad/gesch ... terbij.htm

Er schijnen echter ook andere verklaringen voor te zijn.
Pientjexxxx schreef:
11-02-2018 14:25
Ik heb net even met Google gezocht en ik vond dit:

http://www.scarlet.nl/~dordt/stad/gesch ... terbij.htm

Er schijnen echter ook andere verklaringen voor te zijn.
Ah, zo heb ik het altijd uitgelegd gekregen (basisschool etc, woon in de regio bijna), zit wel stukje verband in met dat verhaal. Dat wel.
Pientjexxxx schreef:
11-02-2018 14:22
Natuurlijk wel. In die 20 jaar dat ik hier woon heb ik dat vrij regelmatig gehoord. Te veel eigenlijk.
Meeske schreef:
11-02-2018 07:48
Bedankt voor jullie reacties. En ja we gaan zeker nog een aantal plaatsen bekijken. Van die tol is zeker iets om rekening mee te houden. En ja ergens wonen is iets persoonlijks idd.

Toch ben ik benieuwd of er mensen hier bekend zijn met Zevenbergen of omgeving. Mss neigen we toch meer die richting op te gaan.
Zevenbergen is Brabant, katholiek, carnaval. Gericht op Breda, de basisvoorzieningen zijn er. Etten-Leur heeft meer, een bioscoop bijvoorbeeld en een centrum waar je leuk kan winkelen, vo scholen.
Pientjexxxx schreef:
11-02-2018 12:56
Hoe dichter bij Dordt hoe rotter het wordt. Zoiets wordt toch altijd gezegd?
Maar zit je er eenmaal in, heb je het prima naar je zin :P
Bedankt. Wij zijn niet katholiek, weet niet in hoeverre je je dan anders zou voelen in Zevenbergen maar wel iets om rekening mee te houden.

Etten Leur lijkt me ook leuk, wrs toch wat te ver.

@daantje1970, ben benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat kiezen.

Best lastig als je moet kiezen waar je gaat wonen.....
Meeske schreef:
11-02-2018 22:02
Bedankt. Wij zijn niet katholiek, weet niet in hoeverre je je dan anders zou voelen in Zevenbergen maar wel iets om rekening mee te houden.

Etten Leur lijkt me ook leuk, wrs toch wat te ver.

@daantje1970, ben benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat kiezen.

Best lastig als je moet kiezen waar je gaat wonen.....
Veel scholen zijn bijvoorbeeld katholiek, veel minder openbare scholen als in Zuid-Holland, ik weet niet in hoeverre veel kinderen nog communie doen bijvoorbeeld, vroeger was dat wel een ding.
Er zijn genoeg openbare scholen in Zevenbergen. Geloof is daar niet echt meer een ding. In omliggende dorpen zoals Klundert speelt dat weer wat meer.

Zevenbergen als kern is vrij klein met niet bijzonder veel voorzieningen. Met ov trein/bus zijn Breda, Dordrecht en Roosendaal goed te bereiken.

Ik zou zelf voor een iets grotere kern kiezen. Succes met je keuze!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven