Geld & Recht alle pijlers

Bezinebudget

10-02-2018 16:30 72 berichten
Hallo allemaal

Ik was vanmiddag onze financiën eens even aan het bekijken. Wij werken met losse budgetten voor verschillende dingen. Zo hebben wij dus maandelijks een boodschappenbudget, benzine, kleding, leuke dingen enz enz. Voor ons heel fijn. Maar nu schrok ik een beetje van ons benzinepotje. Daar gaat dus maandelijks 500 euro naartoe 😱 als ik daar woon-werk vanaf tel, want we krijgen beide netjes de reiskosten vergoed, gaat er nog maandelijks 240 euro naar 'overige benzine'. Ik schrok hiervan en ben dan eigenlijk ook heel benieuwd wat anderen hieraan uitgeven, als ik dat vragen mag.
Interessante info is misschien wel dat we in een dorpje wonen en de auto dus wel voor eigenlijk bijna alles gepakt moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Probeer om niet voor ieder wissewasje de auto te pakken Probeer alles in één keer te doen ipv 4 keer heen en weer te rijden. Denk dat dat ook veel scheelt
Bv als je een kind weg moet brengen ergens naar toe meteen de boodschappen mee etc.
Als jullie inderdaad benzinekosten woon-werk volledig vergoed krijgen en daarnaast nog €240 privé rijden, waarom focus je je dan op die €500 permaand?

Het gaat dus om €240 per maand. Dat is inderdaad een flink bedrag.

Heb je al eens een maand bijgehouden waar je privé allemaal heenrijdt?

Veel relatief korte ritjes voor een paar boodschappen tikken hard aan als je ze optelt. Kunnen die boodschappen niet in een minder aantal keren gedaan worden?
Kinderen 'even' heen en weer rijden? Was dit allemaal noodzakelijk of ook gemak?
Enzovoort. Aan jou dan wat je belangrijk vindt.
Zo, dat is wel heel veel. Kilometers bijhouden. Per dag, zodat je na een maand eens kunt kijken waar de kosten/kilometers m nou eigenlijk in zitten.

Misschien kun je meer fietsen dan je nu doet. Ik woon ook in een dorp maar wij hebben geen auto. Basisschool, supermarkt, kinderdagverblijf, alles in een andere stad/dorp en alles op de fiets. Met een elektrische fiets (op zonnepanelen :) ) en een fietskar kom je overal met groot gemak tot een straal van pakweg 15 km van je huis.

Misschien kun je meer combineren dan nu. Boodschappen, sportclubjes, school, werk, meer dingen combineren in 1 rit. En liever 1x groot inkopen doen dan elke dag een ritje naar de stad,

Misschien kun je meer met het OV dan je nu doet. Met de bedragen die je nu aan benzine uitgeeft kunt je heel wat treinkaartjes betalen. En als je je treinritjes goed plant kun je zeker in het weekend vaak goedkoop reizen met een kruidvat/hema/ah- of spoordeelwinkel-kaartje. Geen station in de buurt? Misschien is met de auto naar t station en dan met de trein verder een optie.

Misschien is een zuiniger, kleiner autootje een optie.

Misschien kun je boodschappen deels thuis laten bezorgen. Wij bestellen eens in de 4-6 weken de grote voorraad bij AH. Diepvries vol, kelder vol. Dan 1x per week haal ik vers, groente, fruit en brood voor (bijna) de hele week, en als we nog iets missen haalt een van ons dat op weg uit het werk.

Nou ja, opties genoeg. Maar je zult eerst moeten weten waar je kilometers in zitten.
anoniem_63c8fc15a6c5b wijzigde dit bericht op 12-02-2018 10:39
12.52% gewijzigd
Dat is inderdaad veel geld. Ik denk dat wij op gemiddeld 80 euro per maand zitten voor het tanken van twee auto's. De ene auto (kleiner en zuiniger) wordt alleen voor woon-werkverkeer gebruikt en de andere auto voor vakanties, familiebezoek en bij pokkeweer voor het van school halen van zoon. Boodschappen doen we wisselend met de ene of andere auto.

Ik ga dit jaar eens bijhouden hoeveel het precies is maar denk dat het echt een stuk minder kan voor jullie.
Nog even je OP gelezen. Je hebt het over het potje voor brandstof. Wordt bij een benzinestation alleen maar brandstof gekocht, of ook snaaigoed? Dat gaat dan tenslotte uit hetzelfde potje. Bewaar eens de brandstofbonnen.
Nouschi schreef:
10-02-2018 17:08
"Interessante info is misschien wel dat we in een dorpje wonen en de auto dus wel voor eigenlijk bijna alles gepakt moet worden. "

Dit snap ik nooit. Op de fiets boodschappen doen, naar vrienden etc. Hoezo 'dus'? In een dorp is toch juist alles dichtbij??
Behalve al het dorp zo klein is dat er “niets” is.
En ja, die bestaan nog :-)
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
appeltjesgroen schreef:
11-02-2018 12:37
Misschien is een zuiniger, kleiner autootje een optie.
De Prius is zuiniger, en groter, dan de zuinigste kleine auto, de Yaris.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Kun je niet vaker zaken combineren? Dus niet apart op en neer naar de winkel, maar vanuit het werk langs een winkel? Ik zou meer naar dit soort opties kijken.. ov vanuit een dorp is vaak drama en ook duur..

Hebben jullie echt een benzine auto? Is diesel niet voordeliger voor jullie?

Ik ben naar diesel overgestapt en totaal scheelt me dit zeker 50 euro per maand. Belasting is duurder, maar ik tank bijna 100 euro minder..
Wat ik toch wel bijzonder vind is dat je een budget maakt voor de brandstof. Prijzen kunnen fluctueren en zijn bovendien afhankelijk van waar je tankt.

Is het niet veel slimmer om je aantal kilometers te 'budgetteren'.
Even voor de zekerheid: bestaan jullie benzinekosten wel helemaal uit benzine? Als je bij iedere tankbeurt een ijsje, een broodje of een kop koffie haalt kan het eigenlijke benzinebudget zomaar 50 euro per maand lager liggen.
lise1985 schreef:
11-02-2018 20:18
Wat ik toch wel bijzonder vind is dat je een budget maakt voor de brandstof. Prijzen kunnen fluctueren en zijn bovendien afhankelijk van waar je tankt.

In beide gevallen: wat doe je als het budget op is?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
We zullen inderdaad eens bij gaan houden waar de kilometers precies naartoe gaan. Meer combineren is ook zeker iets waar we mee aan de slag gaan. Benzine is overigens idd wel echt benzine, geen snoep oid en buiten hoge uitzonderingen altijd bij hetzelfde (goedkope) tankstation. Boodschappen laten bezorgen is ook iets waar we eens naar gaan kijken en aangezien we heel veel snelweg rijden is 110 ipv 130 ook een hele goeie tip.
lise1985 schreef:
11-02-2018 20:18

Hoezo fluctuerende prijzen, gewoon altijd voor 50 euro tanken ;-D
Marana-- schreef:
11-02-2018 21:25
Hoezo fluctuerende prijzen, gewoon altijd voor 50 euro tanken ;-D
Dan fluctueert je hoeveelheid dus, terwijl dat juist de constante zou moeten zijn ;-)
Als de bodem in zicht raakt met nog een stuk maand te gaan dan gaan we dus WEL opletten en combineren. Stom eigenlijk hè. Dat is dus echt iets wat we nu gewoon standaard gaan doen 😁
lise1985 schreef:
11-02-2018 23:18
Dan fluctueert je hoeveelheid dus, terwijl dat juist de constante zou moeten zijn ;-)

Dat was een grapje natuurlijk
poldervrouw schreef:
10-02-2018 23:45
ik rij ongeveer 30.000 km per jaar.. diesel.. dit jaar denk ik 25000. Dus ongeveer 2 x per maand tanken. 70 euro per tank.. dus 140/150 euro per maand aan diesel

Ik moet sowieso voor alles rijden want woon in dorpje met 0 voorzieningen. Mijn dochter rijdt paard op ong. half uur met de auto (zij rijdt zelf en gooit zo nu en dan de tank vol). Verder rij ik makkelijk ergens heen voor dagje uit, boodschapje, winkelen, sauna etc.. Tel familie bezoek, sporten door kinderen etc. etc. erbij op dan ga je al hard..
30.000 per jaar = 2500 pm. Je tankt 2 x per maand voor in totaal 140 euro. Dus jij rijdt 2500 km voor 140 euro? Ongeveer 120 liter. Dan rijd je een zuinige auto!
TO, wat voor auto rijd je? Is dat misschien een zogenaamde PC Hoofttrekker die 1 op 6 loopt?
Nee haha
Eentje van 1:18 en eentje 1:11, maar die grote kan niet weg, voor de kinderen, maar ook de dieren.
MRES schreef:
12-02-2018 12:11
Nee haha
Eentje van 1:18 en eentje 1:11, maar die grote kan niet weg, voor de kinderen, maar ook de dieren.

1:11 is wel een slurper.
MotherEarth schreef:
10-02-2018 17:46
IK denk dat je beter op ander gebied kan kijken voor bezuinigingen.
Je auto heb je nodig of niet, in jullie geval zoals ik het lees valt er weinig te bezuinigen.
Het is zoals het is, dat heb je als je in een klein dorp woont en alles ligt verder weg.

Nou ja optie kan zijn minder vaak familie bezoeken.
Een hobby waarvoor je moet rijden schrappen.
Werk dichterbij zoeken.
Verhuizen.

Maar is dit reeel ?
Nou, dat is natuurlijk niet helemaal waar. Vaak kun je de auto best minder gebruiken. Ritjes naar de sportschool ofzo vind ik vaak zeer nutteloos. Of familie/vriendenbezoek aan de andere kant van het dorp. Dat kan allebei best op de fiets. Je moet wel je levensstijl aanpassen.
Wij tanken 1x per week, volle tank 70 euro. Per maand dus minstens 280 euro

Auto wordt alleen gebruikt voor prive. Is een grote SUV en hier hebben we bewust voor gekozen omdat hij onze caravan moet trekken en we er 4 mensen in moeten kunnen incl flink wat bagage. Tja hij is niet zuinig (1 op 10) en met caravan is het helemaal erg maar we krijgen hier veel comfort en gemak voor terug.

We hadden ook de bus van de zaak prive kunnen rijden, maar dat is qua bijtelling nog duurder !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven