14 maand niet zelf in slaap kunnen vallen

13-02-2018 13:23 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik heb een zoontje van nu 14 maanden oud die nog borstvoeding krijgt. Overdag slaapt hij nog steeds bij mij aan de borst omdat ik hem dis niet op bed krijg. Hij gaat meteen staan en meteen overstuur ook al blijf ik erbij. Heb van alles geprobeerd en 1 keer anderhalf uur laten huilen waarbij om de tien minuten heengaan, zonder resultaat. Hij heeft koemelkallergie van begin af aan dus veel gedragen in de doek het eerste half jaar.. savonds kan hij alleen slapen als je met hem wandelt tot hij in diepe slaap is en dan wegleggen. Omdat hij nu erg zwaar wordt moet er gewoon verandering komen. Wie heeft er tips?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn verschillende manieren om je baby slaaptraining te geven ( ook zonder huilen)

In de laatste editie van ‘Ouders van nu’ staat een mooi artikel over een bepaalde aanpak waar je bij je kindje blijft en steeds verder weg gaat totdat je de kamer uit bent en je kind het zonder jou kan. Ik vind het boek ‘Baby in een droomritme’ ook een fijne houvast geven.

Wees er voor je zoontje, ga naast hem zitten. Troost hem in zijn bedje en leg hem steeds weer neer. Je moet de eerste dagen een lange adem hebben maar je zal zien dat je na een paar dagen al verbetering ziet! Je helpt niet alleen jezelf maar ook je lieve mannetje.

Tip die ik ook Heb gelezen mbt ritme : niet voeden -slapen -spelen maar slapen -voeden -spelen. Hij associeert nu jouw borst met slapen. Komt goed hoor, echt! Succes
Alle reacties Link kopieren
Ja, eens met Saartje. Je moet zo'n aanpak eventjes volhouden. Het duurt een paar dagen, maar helpt echt. Die dagen zijn voor jou ook heel zwaar maar daarna ben je blij dat je even hebt doorgezet. Sterkte en het komt idd echt goed!
Als je eenmaal een slaap-ritueel hebt aangeleerd aan je kind, is het best lastig om te veranderen. Maar het kan wel.

Mijn dochter van toen ruim 12 maanden, kon ook alleen maar in slaap vallen als ik bij haar was. Als ik niet naast haar bed stond, kon ze zichzelf helemaal over haar toeren brullen. Toen ik weer zwanger was, hield ik het met die dikke buik niet meer vol om zo lang naast haar bedje te staan en moest er iets veranderen aan dat slaapritueel.

Op advies van het CB ben ik toen even bij haar weggelopen. Iets gerommeld, zodat ze kon horen dat ik nog in de buurt was.
Eerste keer na 10 sec. terug
Tweede keer na 30 sec. terug
Derde keer na een minuut terug
enz. enz.
Heel langzaam opgebouwd dus en ook teruggegaan als ze (nog) niet huilde.
En iedere keer alleen even kusje, weer neerleggen en aai over de bol. Geen uitgebreide poppenkast of oppakken, maar even kort laten weten dat alles in orde was en dat je zo weer terug komt.

Ik had me er helemaal op ingesteld dat het de hele nacht zou duren voordat ze in slaap zou vallen, maar tot m'n stomme verbazing sliep ze binnen een half uur. Al snel werd dit het nieuwe ritueel.
Ik geloof niet in slaaptraining. Doe wat goed voelt voor jezelf!
Ik denk dat ik theorie van Kwartel ga toepassen. Baby in een droomritme kon ik niks mee. En laten huilen vind ik een zeer grote no go.
Ben je aan het dubbelnicken..??

Het heeft bij mij toen goed gewerkt, hoop dat het bij jou ook lukt om het huidige slaapritueel hiermee te doorbreken.
Stel je van tevoren er op in dat het de hele nacht gaat duren en blijf vooral zelf heel rustig. Makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het...
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Kwartel123 schreef:
13-02-2018 15:04
Ben je aan het dubbelnicken..??

Het heeft bij mij toen goed gewerkt, hoop dat het bij jou ook lukt om het huidige slaapritueel hiermee te doorbreken.
Stel je van tevoren er op in dat het de hele nacht gaat duren en blijf vooral zelf heel rustig. Makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het...
Succes!
Haha nee hoor dat ben ik niet is iemand anders ;)
Ik wacht even alle reacties af en haal daar uit wat t beste bij ons past.
Dat lijkt me een prima manier, want alleen als iets bij je past, kan het succesvol zijn.
Kwartel123 schreef:
13-02-2018 15:04
Ben je aan het dubbelnicken..??
Nee hoor, ik ben iemand anders maar zelfde probleem.
Alle reacties Link kopieren
Is liggend voeden een optie, en dan wegsluipen?
Wat ik heb gedaan met mijn zoontje was heeeeeel geleidelijk ons ritueel aanpassen. Hij viel eerst alleen in slaap aan de borst, liggend. Toen ben ik hem zittend in een schommelstoel gaan voeden en tegelijkertijd liedjes gaan zingen, legde hem slapend in bed. Daarna viel hij niet meer aan de borst in slaap, maar viel tijdens het zingen op mijn arm in slaap. Vervolgens legde ik hem wakker in bed, maar bleef zingen tot ie sliep. Etcetera. Inmiddels slaapt ie perfect, maar dat proces duurde best lang.
Ik raad je dus aan om langzaamaan je ritueel te veranderen, heel geleidelijk maar wel heel bewust. En soms gaat iets plotseling juist beter of slechter, omdat ze zich ook ontwikkelen natuurlijk.
Veel succes, het komt echt goed, als ie 16 is, moet je hem zn bed uit sleuren (bedacht ik als ik er doorheen zat).
1Aapje schreef:
13-02-2018 20:07
Nee hoor, ik ben iemand anders maar zelfde probleem.
Dan snap ik het weer... :lightbulb:
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties ik zal het eens gaan overdenken!
Alle reacties Link kopieren
Ik voedde altijd liggend en hevelde daarna over. En op de één of andere manier ging het vanzelf over. Beide kinderen, 1 van 3 jaar en 1 van 20 maanden slapen nu prima in hun eigen bed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven