Nieuwbouw woning - tips badkamer?

31-01-2018 13:33 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,
Wij hebben ja gezegd op een nieuwbouw woning! Onwijs leuk natuurlijk en we moeten nu al snel nadenken over de badkamer en keuken (tenminste waar het leidingwerk moet komen te liggen o.a.) Ons idee is om een inloop douche te nemen met toilet, dubbele wastafel, vloerverwarming en designradiator en daarbij nog een smalle hoge kast om handdoeken in te bewaren (ook al twijfel ik hier nog over aangezien ik soms lees dat de handdoeken nog vochtig worden ondanks dat het in een kast zit?). Genoeg vulling dacht ik zo. Betreft een badkamer van 2,4 bij 3,15m.

Zijn er nog andere tips waar ik rekening mee kan houden in de badkamer? We hebben zelf nu maar een minimalistische badkamer dus ik heb natuurlijk wel ideeën maar misschien zijn er mensen die ook zelf een badkamer hebben laten zetten en iets anders hadden willen laten doen?
maritte schreef:
01-02-2018 14:43
Het kan wel met deur, maar volgens mij vinden de meeste mensen dat wat minder esthetisch.
Nadeel van doorlopende vloer vind ik zelf dat je toch vaak spetters hebt en moet dweilen. Als de instap lastig wordt/is, is het wel veel veiliger natuurlijk.
Zonder deur vind ik in eerste instantie wel mooier maar niet praktisch inderdaad....en koud.
Hier wel deur maar dus doorlopende vloer maar geen last van spetters en moeten dweilen gelukkig
Wij krijgen ook een bankje in de douche, heerlijk lijkt me dat. En een spiegelkast met ingebouwde verlichting en 2 stopcontacten zodat idd de opladers daar in kunnen liggen. Geen bad want we willen hier heeeeel lang wonen en dan kunnen we nog met de rollator uit de voeten over 30 jaar. Hoewel we dan vast al wel aan een nieuwe badkamer toe zullen zijn.
Oh ja en toch ook een deur in de douche vanwege de tocht/kou en gespetter.
Ik dacht juist dat een bad niet zo geliefd was, kan ook zijn omdat ik vooral hoor dat mensen het bad eruit gooien en dan een inloopdouche nemen en een dubbele wastafel
pearle schreef:
01-02-2018 20:52
Ik dacht juist dat een bad niet zo geliefd was, kan ook zijn omdat ik vooral hoor dat mensen het bad eruit gooien en dan een inloopdouche nemen en een dubbele wastafel
Bij Uitstel van Executie halen ze altijd het bad eruit en plaatsen ze een inloopdouche. Volgens mij doet een bad weinig meer voor de verkoop.
Als je een kou-kleum bent, zou ik een douchedeur laten zetten bij de douche. Dan blijft de stoom hangen. Zonder douchedeur is douchen nogal fris. Grote kans dat je de temperatuur dan super hoog zet.

Ook fijn: een opstaande rond bij de wastafel. Kun je al je toiletspullen kwijt en kunnen de leidingen mooi in worden weggewerkt.
https://www.agzbadkamers.nl/badkamer-met-voorzetwand/
Die voorzetwand hebben wij ook inderdaad.
ikBedoelHetGoed schreef:
01-02-2018 22:40
Als je een kou-kleum bent, zou ik een douchedeur laten zetten bij de douche. Dan blijft de stoom hangen. Zonder douchedeur is douchen nogal fris. Grote kans dat je de temperatuur dan super hoog zet.
Ik heb dat juist precies andersom: ik vind het ontzettend koud om uit zo'n douche met deur te stappen. In ons oude huis hadden we een inloopdouche (zonder deur), dat vond ik heerlijk, maar in ons huidige huis (noodgedwongen) een deurtje voor de douche, en telkens als ik die deur opendoe heb ik het koud, omdat de stoom niet zo veel buiten de cabine hangt, en er dus echt een temperatuurverschil is. Ik zou, als douche-koukleum, juist nooit een deurtje nemen :) .
Bloemetjesolifant schreef:
02-02-2018 09:08
Ik heb dat juist precies andersom: ik vind het ontzettend koud om uit zo'n douche met deur te stappen. In ons oude huis hadden we een inloopdouche (zonder deur), dat vond ik heerlijk, maar in ons huidige huis (noodgedwongen) een deurtje voor de douche, en telkens als ik die deur opendoe heb ik het koud, omdat de stoom niet zo veel buiten de cabine hangt, en er dus echt een temperatuurverschil is. Ik zou, als douche-koukleum, juist nooit een deurtje nemen :) .
Ik droog me gewoon in de douchecabine af, dat scheelt al een hoop.
wat zijn de voor- of nadelen van je regendouche aan de lange zijde van de inloopdouche?
Iemand die dit heeft en zijn ervaring wil delen?
StephanieDrozyn schreef:
11-02-2018 22:21
wat zijn de voor- of nadelen van je regendouche aan de lange zijde van de inloopdouche?
Iemand die dit heeft en zijn ervaring wil delen?
Denk dat het belangrijker is hoeveel doucheruimte je links en rechts hebt en of het afgesloten is. Water stroom via de ellebogen toch vrij ver zijwaarts, dus een deur/paneel/wand houdt het droog.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Helaas heb ik wat missers gemaakt een paar jaar geleden bij het inrichten van de doucheruimte.

Inloopdouche zonder douchebak heeft als nadeel dat er water blijft staan. Dat betekent altijd de douchevloer natrekken.

Gekozen voor matte tegels van Mosa 10x10cm. Zien er erg vies uit en zijn niet schoon te maken. Blunder. Veel voeg is inderdaad geen goed idee.

Inloopdouche zonder deur maakt het wat kouder, maar ook geen verschil bij einde douchen. Elk nadeel heeft zijn voordeel.

Zo'n voorzetwand is een goed idee, als je de ruimte hebt.

Met 1 ding blijf ik blij; een stortkoker voor de was naar de beneden gelegen wasruimte. Was even boren, maar geen gesleep met vieze was. Ideaal.
MarkSD schreef:
12-02-2018 20:57

Inloopdouche zonder douchebak heeft als nadeel dat er water blijft staan. Dat betekent altijd de douchevloer natrekken.

Dan is er iets niet goed gegaan?
Dat hoeft nml niet zo te zijn. Hier iig nooit problemen mee
MarkSD schreef:
12-02-2018 20:57
Helaas heb ik wat missers gemaakt een paar jaar geleden bij het inrichten van de doucheruimte.

Gekozen voor matte tegels van Mosa 10x10cm. Zien er erg vies uit en zijn niet schoon te maken. Blunder. Veel voeg is inderdaad geen goed idee.

Inloopdouche zonder deur maakt het wat kouder, maar ook geen verschil bij einde douchen. Elk nadeel heeft zijn voordeel.

Zo'n voorzetwand is een goed idee, als je de ruimte hebt.

Met 1 ding blijf ik blij; een stortkoker voor de was naar de beneden gelegen wasruimte. Was even boren, maar geen gesleep met vieze was. Ideaal.
Dan is de douchvloer niet goed op afloop gelegd.
Mocht je toch kiezen voor (ook) een bad, laat dan glaswol of purschuim rond de badkuip aanbrengen voor de boel wordt dichtgemaakt. Dan koelt het water minder snel af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven