Hardlopen #6

02-09-2017 22:29 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 alweer!

Afbeelding

Hier kletsen we over hardlopen en alles wat daar mee te maken heeft.
Iedereen is welkom om mee te schrijven, of je nu net begonnen bent of al jaren loopt, of je naar een 5 km toewerkt of ultra's loopt. Vind je het leuk om je trainingen, wedstrijden en andere loopgerelateerde vragen en ervaringen te delen, dan ben je hier aan het juiste adres!

Deel 5 vind je hier

Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat.
The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.
Runinfo is precies wat de naam zegt: een informatieve website over hardlopen. Uitleg over trainingsopbouw, schoenen, voeding, blessures, hartslag, enzovoort. Handige bron voor het samenstellen van schema's.

Wil je beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende schema's en apps voor beginners. Populair is bijvoorbeeld Start to Run met Evy Gruyaert, die je in 30 lessen coacht tot aan één stuk 30 minuten lopen (ja. Echt. Dat kun je in 10 weken. Ook als je nu nog geen twee minuten volhoudt). Runkeeper en C25K ('Couch to 5 km') zijn andere handige apps.
tyche wijzigde dit bericht op 02-09-2017 22:58
0.64% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
WildePerzik is totaal afhankelijk van de schoenverkoper die jij treft. In het ene filiaal staat iemand met meer verstand van zaken dan in een andere zaak en met een beetje pech wordt je geholpen door een extra hulpje.
Hmm ja dat is zo! Ga er maar kritisch naar kijken dan. Zijn er een paar checks die ze altijd moeten doen of heb je andere handige tips? :)
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 20:08
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ok, ik ben om , na terug te proberen lopen weer last van mijn schenen.
Mijn 'goede' schoenen zijn waarschijnlijk niet zo goed, ik ben vrij zeker dat ik overproneer maar gezien ik jaren terug in gewone loopschoenen geen last had ging ik er vanuit dat ik nu daardoor ook geen last zou krijgen, en ik ga ook schoenen met loopanalyse halen in een runningcenter! Als student een hap uit mijn budget maar ik heb het er wel voor over ...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Brooks schoenen, gekocht na een analyse bij Runnersworld. Was voor mij echt een prima winkel en ben daar deskundig geholpen.

Mijn schoenen zijn nog prima, maar heb ik wel laatst eens mij laten informeren bij de Decathlon, om te kijken hoe dat beviel. De service was daar niet heel goed helaas, weinig kennis. Jammer, want veel producten zijn daar wel goed.
Mijn hardloop kleding haal ik daar wel. (hardloopsokken van de hema overigens)

Chentolove: wellicht kun je advies vragen en dan online een schoen zoeken die voldoet aan het profiel en dan een betaalbare versie kopen? Vaak zijn schoenen bij Runnersworld oid erg duur, terwijl je wellicht toch nog last houdt van je schenen. Ik blijf toch bij de tip om eerst die blessure uit te zoeken voordat je heel veel euro's neertelt voor schoenen en dan nog amper kunt lopen.

WildePerzik: een tip die ik voor je heb is om je hardloopsokken mee te nemen en wellicht je oude schoenen. Ik heb zelf jaren als bijbaantje als student voor een keten hardloopschoenen verkocht en had daar vaak mensen zonder enig idee die zich alles lieten aansmeren bij wijze van. Grote verschillen in schoenen: proneren, tussenblok, naad tov tenen kun je gewoon op internet lezen. Dan ben je meer voorbereid en laat een analyse doen, dan heb je ook een beter beeld.

Eigenlijk wel bizar dat ik jaren hardloopschoenen heb verkocht en zelf pas een half jaar echt loop, al hoewel ik als student (tot mijn 23ste) op mijn gemak wel ver kon lopen. :rofl: Echte sportfamilie :)

Super dat er weer een aantal minuten erbij weten te sprokkelen :cheer: !
Hier gisteren voor de sneeuw een rustige duurloop gedaan, ging best ok. De benen waren wel zwaar, maar dat kwam mede door een zakenborrel waarbij de hele avond op te hoge hakken heb gestaan.. .(10 cm) Nu ik meer hardloop heb ik daar wel last van.

Morgenochtend nog een tempoloop als het lukt qua tijd, in elk geval ben ik happy met de opbouw zoals Tyche aangaf. (2-3-2 principe). Dat werkt hier voor mij erg goed.
samen sta je sterker
Alle reacties Link kopieren
Wildeperzik (en chentolove), een kundige verkoper is het belangrijkst, en ik denk dat je die in elke speciaalzaak kunt treffen. Bij de meeste winkels kun je ook een losse analyse laten doen, dan betaal je iets van 20 euro en dan krijg je het advies mee. Kun je dus zelf bijpassende schoenen gaan kopen.
Mijn tip is om vooral veel verschillende schoenen te proberen en bij twijfelgevallen ook buiten een stukje te rennen. En je erop in te stellen dat hardloopschoenen lelijk zijn zodat je je niet laat verleiden tot het mooiste paar dat eigenlijk minder goed voor je is.

Mother, lekker bezig met je werk. Grappig dat jij de drukte bij de cpc juist wel leuk vindt. Als je daar mee om kan gaan is die loop inderdaad hartstikke leuk.

Chentolove, jij was ook begonnen met oefeningen toch? Wat maestro zegt, naast goede schoenen dragen, is de oorzaak aanpakken ook belangrijk om de blessure te genezen/voorkomen.

Baukje, spannend hoor zo'n trail van 75 km! Loop je nu weer helemaal als vanouds? Ik kan me zo voorstellen dat jij en de mensen om je heen nu toch iets meer gespannen zijn als je de deur uitgaat voor een training... maar misschien slijt dat ook snel als het een tijd goed gaat?

maestro, dat van die hakken heb ik ook! Alles boven 5 cm valt voor mij eigenlijk al af.

Ik heb net de derde week van de heropbouw afgerond, met 4 x (5 minuten rennen, 2 minuten wandelen) in de duinen. Ging heerlijk, het hielp ook wel dat het steilste stukje heuvel op net in een wandelpauze viel. 4,4 km gelopen in de 26 minuten van deze training. Eigenlijk bevallen de korte stukjes me wel; ik heb gewoon geen tijd om het rennen zat te worden want dan moet ik alweer gaan wandelen. Komende week naar de 7 en 8 minuten. :yes:
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Schoenen laten aanmeten ! Had een sterke overpronatie, dus zeker een oorzaak van de Shin splints ;) en mijn schoenen die ik nu gebruikte waren door hun profiel blijkbaar niet gericht om op asfalt te lopen i.t.t. mijn vorige schoenen waarbij ik ook geen last had (maar nu te klein waren)
Dank allemaal voor het meedenken! Ging idd vanuit dat ze heel lelijk zouden zijn (dat valt uiteindelijk mee!) zijn mooie blauwe Brooks geworden, heb bijpassende sokken genomen :P Rib uit je lijf, maarja. Na bijna 2 jaar kan ik wel zeggen dat t geen bevlieging is :)

Heb idd ook een overpronatie, zo blijkt. Werd super deskundig geholpen door man die mijn vriendin kende van atletiekvereniging waar hij zo'n beetje de beste is. Heb veel gepast, gelopen en op video gekeken. Aan mijn loopje kan sowieso veel verbeterd worden. Hij begon ook over die gratis run elke zondagochtend hier door t park. Dan krijg je advies op je looptechniek. Had dat eerder al eens gelezen maar dacht zal wel niet veel soeps zijn, maar die jongen geeft dat ook of zijn collega en die waren dus echt kundig. Bij mij heeft nooit iemand meegekeken dus best wat winst te behalen! Ik ga aankomende zaterdag denk k :)

Wil eigenlijk meteen m'n schoenen uitproberen maar ben gisteren al geweest (en had nog beetje moeie benen van donderdag 10k) dus waarsch niet zo handig..
Maestro jij ook Brooks! Ik was bij run2day, daar pasten veel mensen dat merk. Kende t helemaal niet! Hopelijk wel goed, ze zien in ieder geval erg goed en stevig uit. (Wat ik fijn vind)
Ik kreeg ook Brooks aangemeten bij Runners World! :D Ik zag op de filmpjes ook duidelijk wat deze schoenen voor me deden en ik 'stampte' ook niet zoals bij sommige andere schoenen die ik gepast heb. Voor die tijd kende ik dat merk niet eens. Ik heb ze nu ongeveer 3 maanden en loop er hartstikke lekker op.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan alleen maar bij Mieshka aansluiten. Ik weet dat ik overproneer en dat ik vrij brede schenen heb waardoor je niet elke schoen goed past. Brooks is volgens mij een Amerikaans merk en ja duur, maar ik vind de schoenen zalig en loop er heerlijk op. Net een soort kussentjes aan je voeten. :heart:
samen sta je sterker
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 20:14
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook Brooks aangemeten gekregen :)
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen 4-4-4-3-3-3 gelopen uit het schema van sportzorg. Ging heel lekker. Eerste stuk wel flink wind tegen dus was wat kritisch over of ik het ging halen. Maar doordat ik van de week ook al zoveel minuten had gelopen op de loopband hield ik er vertrouwen in. Bij elkaar 4,4km. Daarna uitgewandeld tot 5,6km. Zo trots op mezelf!

Komende week ga ik maar 1x hardlopen omdat ik ook 2x ga bootrampen. Heel benieuwd hoe dat de training beïnvloedt..
Alle reacties Link kopieren
Ik lees nog steeds heel graag mee hier maar ik ren niet zoveel momenteel. Vorige week was ik totaal kapot na 6 km. Gewoon een slechte dag, stress, slecht geslapen, virusje onder de leden, vul maar in, het ging gewoon echt niet. Rest van de week geen tijd gehad (in theorie heb je altijd tijd, maar als ik van 06:00 tot 23:30 in touw ben geweest ben ik al lang blij als ik mijn bed haal).

Hoe dan ook, vandaag heel voorzichtig geprobeerd met een we-zien-wel-hoe-ver-ik-kom-benadering en 5.5 km gehaald. Het ging lekker. Mooie zonsondergang gezien. Er is licht aan het einde van de tunnel!
Alle reacties Link kopieren
-
frutteput wijzigde dit bericht op 09-09-2018 13:59
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Frutteput schreef:
12-02-2018 23:41
Wat noemen jullie duur? Ik
moet er binnenkort ook aan geloven ben ik bang... tot nu toe altijd met goedkope schoentjes gedaan maar wil langere afstanden gaan lopen richting de zomer!
Bij mij 130€ incl gratis analyse
Mijn Brooks waren 140, analyse idd gratis. Ze lopen heel fijn, gisteren rustige 5 km gedaan maar had nog erg spierpijn van krachtoefeningen die ik de dag ervoor had gedaan. En nu is het nog erger! Even rustig aan dus.

Het was wel echt heel koud trouwens! Eerste keer dat ik het eigenlijk niet echt warm kreeg, althans handen bleven koud. Maar voor die 3x per jaar ga je ook geen handschoenen kopen. Jullie wel?

Ik kijk alweer uit naar volgende maand als we savonds in het licht kunnen lopen!!
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 20:14
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook hardloophandschoenen. Heerlijk om te dragen bij het warm worden. Daarna, als ik warm ben, doe ik ze uit.
Vandaag lekker wezen bootcampen en het was een conditietraining. Past mooi in het straatje van mijn hardlopen!
Handschoenen kunnen heel goedkoop. Ik had ze bij H&M in de aanbieding, nog onder de € 5 geloof ik. Ik heb ze ook bijna nooit aan, dan moet het echt vriezen / sneeuwen maar dan ben ik ook blij dat ik ze heb.

Ik merk eindelijk dat mijn tempo wat verbetert de laatste tijd! :D Het trainen bij de atletiekvereniging en misschien de paar kilo die ik al afgevallen ben, dragen daar vast aan bij. Dan ook nog het aantal kilometers hebben kunnen uitbreiden. Ik ben tevreden! :)
Alle reacties Link kopieren
Helaas nu al een week ziek, dus even uit het ritme van 3x per week hardlopen. Inmiddels gaat het wel weer wat beter, heb inmiddels wel de de fut om op het forum te kijken hoe het met iedereen gaat.

Nijntje, goed bezig met én hardlopen én bootcampen! Lekker combinatie ook!

Mieshka, ik heb veel bewondering voor je! Ik las zojuist een paar van je reacties op een ander topic (over ongezond eten), wat een doorzettingsvermogen!
Life is a party but you must self uphanging de slingers
Alle reacties Link kopieren
WildePerzik, iemand die goed kan kijken naar je vorm en techniek is echt een aanrader. En aan zo'n gratis sessie kan je je geen buil vallen lijkt me.

Anoniem en Nijntje, goed bezig!

Mieshka, wat goed dat je vooruitgaat op verschillende manieren.

Darkcrystal, beterschap. Heb je griep?

Ik draag handschoenen op de fiets, die doe ik meestal uit als ik ga lopen. Als het echt heel koud is met snijdende wind heb ik dunne handschoenen die ik ook tijdens een lopen aanhoud en die dan na een kilometer in mijn zak kunnen.

Ik vind het heerlijk loopweer nu, zo lekker fris en zonnig. Vandaag eindelijk weer eens 5 km aangetikt, ik mocht 3x8 minuten rennen met daartussen 3 minuten wandelen.
What a nuanced anxiety
Darkcrystal schreef:
14-02-2018 08:52
Mieshka, ik heb veel bewondering voor je! Ik las zojuist een paar van je reacties op een ander topic (over ongezond eten), wat een doorzettingsvermogen!


Thanx! :$
Alle reacties Link kopieren
Ik heb handschoentjes van de decathlon, waren €4 geloof ik? Wel fijn hoor!

Ik ben gisteren voor de 1e x met mijn leenhond wezen hardlopen. Beessie is te dik en krijgt te weinig beweging, was wel te merken ook. Na 2 km liep hij niet meer naast me, maar achter me :biggrin: even pauze gehad & uiteindelijk toch 5K uit kunnen hobbelen ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven