Hardlopen #6

02-09-2017 22:29 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 alweer!

Afbeelding

Hier kletsen we over hardlopen en alles wat daar mee te maken heeft.
Iedereen is welkom om mee te schrijven, of je nu net begonnen bent of al jaren loopt, of je naar een 5 km toewerkt of ultra's loopt. Vind je het leuk om je trainingen, wedstrijden en andere loopgerelateerde vragen en ervaringen te delen, dan ben je hier aan het juiste adres!

Deel 5 vind je hier

Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat.
The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.
Runinfo is precies wat de naam zegt: een informatieve website over hardlopen. Uitleg over trainingsopbouw, schoenen, voeding, blessures, hartslag, enzovoort. Handige bron voor het samenstellen van schema's.

Wil je beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende schema's en apps voor beginners. Populair is bijvoorbeeld Start to Run met Evy Gruyaert, die je in 30 lessen coacht tot aan één stuk 30 minuten lopen (ja. Echt. Dat kun je in 10 weken. Ook als je nu nog geen twee minuten volhoudt). Runkeeper en C25K ('Couch to 5 km') zijn andere handige apps.
tyche wijzigde dit bericht op 02-09-2017 22:58
0.64% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Wel in overleg en met extra controles van mijn eigen cardioloog hoor.
Gelukkig heb je je moeder achter de hand. Hoewel dat waarschijnlijk verre van ideaal is. Je wil toch gewoon zo snel mogelijk weer je eigen plekje om een nieuwe doorstart te maken in je leven.
Wat betreft het slecht slapen dat is inderdaad iedere nacht. Meestal begin ik met een paar uur ongestoord slapen en dan vervolgens wordt ik de rest van de nacht zeker ieder half uur wakker. Soms zelfs na 5min al.

Thuis in eigen huis, fijn zeg dat je zo goede vorderingen maakt.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n lekkere training gehad gisteren. Het was een pittige intervaltraining, maar wel een fijne. Als het niet glad is donderdag een rustig loopje door een heuvelachtig bos.
I choose happy!
Alle reacties Link kopieren
baukje schreef:
28-01-2019 17:12
Wel in overleg en met extra controles van mijn eigen cardioloog hoor.
Gelukkig heb je je moeder achter de hand. Hoewel dat waarschijnlijk verre van ideaal is. Je wil toch gewoon zo snel mogelijk weer je eigen plekje om een nieuwe doorstart te maken in je leven.
Wat betreft het slecht slapen dat is inderdaad iedere nacht. Meestal begin ik met een paar uur ongestoord slapen en dan vervolgens wordt ik de rest van de nacht zeker ieder half uur wakker. Soms zelfs na 5min al.

Thuis in eigen huis, fijn zeg dat je zo goede vorderingen maakt.
Oh gelukkig maar.
Nou dat lijkt mij vrij logisch, dat ik het liefst zo snel mogelijk een huis mag vinden. Komt goed, zoek lekker verder.
Zo dat lijkt mij echt zo vermoeiend sterkte!
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Heel veel sterkte mother in deze moeilijke tijd!

Essential dat klinkt als een fijne training!

Hoe vaak lopen jullie in de week.
Ik wilde graag 3x maar merk dat 2x toch steeds beter uitkomt bij mij.
Ik wandel ook heel veel (met de hond) en daar gaat ook iedere dag veel tijd in zitten.
Wil ernaartoe gaan werken dat ik die 2x in de week goed ga benutten en het liefst minimaal 7 kilometer per keer steeds .
Morgen weer een rondje :).
Ik heb een week niet gerend omdat mijn knie weer opspeelde. Maar met zegen van de fysio ga ik dadelijk weer een rondje proberen.
Ik heb wel dat als ik een paar dagen niet gelopen heb dat ik nerveus wordt
Bang dat ik niet kan rennen wat ik wil rennen
Ik moet eigenlijk niet mijn verwachtingen zo hoog leggen
Alle reacties Link kopieren
Ik streef naar 3x per week.
2x training vanuit de sportschool (1x duurloop, 1x interval)
1x zelf of samen met loopmaatjes. Afwisselend interval en duurloop. Beetje afhankelijk van het weer en wie er met me mee willen.

Daarnaast probeer ik 1x per week kracht te doen maar wacht nog op een schema hiervoor.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag rustdag. Ik loop normaal op dinsdag, maar ivm het schema is woensdag toch beter. De zwemtraining van donderdag valt wel eens weg en dan heb ik ineens 2 rustdagen achter elkaar. Nu is het beter in balans.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik wil 3x in de week, maar met 2x ben ik momenteel ook tevreden, als het zo koud is ga ik niet.
Daarnaast doe ik 2x (of 3x) core/kracht/uithoudingsvermogen work-out thuis, dat helpt echt merk ik door gister!
Vandaag rustdag, morgen work-out en donderdag weer rennen.
Alle reacties Link kopieren
@Anoniem, lief, dank je, ik weet even niet wie jij bent, haha.
Ja, het is een pittige tijd, maar ik kom er sterker uit.

Ik loop 2/3 in de week. Wandelen is toch ook lekker. Ik wissel fietsen en hardlopen vaak af.

@Multomap, ik ben nog nooit in een sportschool geweest, ik wil in de toekomst krachttraining gaan doen.

@Liesbeth, en hoe is je rondje gegaan?

Zo net 7.1 km. gelopen met loopgroep van mijn werk, eerst gewerkt natuurlijk, douchen, werken en naar huis.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Loop 5 keer per week. Vandaag weer een pittige lange interval training. Morgen weer een rustig rondje bos.
Bliss met gladheid kun je toch juist in het bos lopen, daar heb je geen last van de gladheid.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren 8 km gelopen, ging best lekker weer. Ik was bang dat ik nog wat slap was ivm de verkoudheid van vorige week. Maar het gaat steeds beter!

Voor zondag wordt er wisselvallig weer opgegeven, dus mogelijk loop ik de Asselronde (Midwintermarathon) in de sneeuw. Dus dat wordt een muts op en een pet, extra laagje kleding. Ik merk dat door de naweeën van verkoudheid sneller last heb van kou en wind op mijn hoofd, dus ik loop sowieso nu met een buff als hoofdband en zo.

Ik vind het wel spannend. Ik weet dat ik het gewoon kan halen en binnen een betere tijd dan de vorige keer, maar ik houd in mijn achterhoofd toch rekening mee dat dit slechts de opmaat is naar de marathon. :facepalm:

Ik ga er heus wel van genieten, want het is een prachtige loop. Daarnaast heb ik een vip-inschrijving dus mag gebruik maken van de speciale ruimten. Dus lekker uitrusten en iets warms eten als we terug zijn. :cheer:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
https://www.nu.nl/gezondheid/5691632/ho ... -stad.html

Dit artikel las ik net. Vooral aan het eind staat een interessante opmerking: hardlopen op asfalt is niet belastender dan hardlopen op zachte ondergrond. Het gaat vooral om de snelheid waarmee je loopt.
Best interessant om eens te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Multomap, in de Runner's World staan ook wel eens artikelen hierover. Ik meen dat het niet alleen ligt aan je snelheid, maar ook aan je pasgrootte. Kleinere passen, zouden minder belastend zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Net bijna 8km gemaakt, ik moest echt even hoofd leegmaken. Vorige keer toen het zo koud was, vond ik het niet zo fijn lopen. Dit keer best wel lekker, weinig last ervan :)
Alle reacties Link kopieren
Ik moet van een marathon of ultrawedstrijd op asfalt altijd veel langer herstellen dan van een onverharde marathon of ultra. Bij die laatste (zeker met veel hoogtemeters) heb ik vaak wel meer spierpijn op plekken waar ik normaal gesproken nooit spierpijn heb. Maar kan dan veel sneller de draad weer oppakken met trainen. Dus voor mij is de weg zeer zeker meer belastend dan onverhard. Om die reden moet ik ook echt als ik een ultra wegwedstrijd doe die belastbaarheid ook echt met name op de weg opbouwen.
Heb vandaag een wisselduurloop gedaan van 17km.
Dinsdag 12 km met een kleine pauze bij tien km. Wat rek en strek oefeningen maar na 12 begon ik toch wat veel last van mijn been en knie te krijgen dus gestopt
Even kijken wat de planning doet morgen maar wilde morgen of zaterdag nog gaan.
Net 9 km gerend, niet heel snel denk ik maar er zaten wel twee pittige heuvels in en 1 stuk was echt modder en ijs
Voor het eerst dat ik 1 van die heuvels heb kunnen oprennen. Mijn conditie gaat dus echt vooruit
Eerste hardloopwedstrijd ooit gelopen; 5km; in de kassen.
Lekkere temperatuur!
Ik was met 26.12 binnen, best oke, 22ste van de 156 vrouwen. 97 van de 315 totaal.

Wel redelijk resultaat.

Het was leuke ervaring, goed georganiseerd. :)
Goede tijd!
Alle reacties Link kopieren
Thuis-in-eigen-huis schreef:
02-02-2019 19:45
Eerste hardloopwedstrijd ooit gelopen; 5km; in de kassen.
Lekkere temperatuur!
Ik was met 26.12 binnen, best oke, 22ste van de 156 vrouwen. 97 van de 315 totaal.

Wel redelijk resultaat.

Het was leuke ervaring, goed georganiseerd. :)
Redelijk resultaat?
Da's hartstikke goed joh!
Ik bungel altijd ergens in de achterhoede en vind het al heel goed van mezelf dat ik uberhaupt meedoe. Zo'n tijd als de jouwe kan ik alleen maar van dromen.
Alle reacties Link kopieren
thuis in eigen huis mooi resultaat hoor.

Wat een heerlijk hardloopweer vandaag he. Het was wel hier en daar glad. Heerlijk rondje gelopen van 24km. Nog een weekje tot de marathon. Jammer dat het niet vandaag was. Beter dan dit kan het weer niet zijn lijkt mij. volgens mij volgende week weer nattigheid.
multomap schreef:
03-02-2019 09:05
Redelijk resultaat?
Da's hartstikke goed joh!
Ik bungel altijd ergens in de achterhoede en vind het al heel goed van mezelf dat ik uberhaupt meedoe. Zo'n tijd als de jouwe kan ik alleen maar van dromen.
Nja, ik wil echt onder die 26min gaan (persoonlijk record is nu 26.02 dus dan is dit redelijk ja)
En meedoen was overwinning an sich, dat zeker!
Alle reacties Link kopieren
Interessant artikel multomap. Mijn reden om niet in de stad te lopen heeft vooral te maken met dat ik natuur mooier vind en dat je dan gewoon door kunt lopen. Eigenlijk nooit bij stilgestaan dat het voor de luchtkwaliteit natuurlijk ook uitmaakt.

Thuis, goed gedaan! Balen hè als je dan net boven je doel zit. Betekent wel dat het een realistisch doel is, en de kans groot is dat je het een volgende keer wel haalt als je blijft trainen.

Baukje, ja het is ideaal vandaag!
Welke marathon ga je ook alweer lopen?

Ik heb deze week iets rustiger aan gedaan; het is druk op werk en ik ben moe. Woensdag heb ik 6 km op tempo gelopen en vandaag 9 km door de duinen en over het strand. Het zand was al behoorlijk omgewoeld dus het was zwaarder dan ik had gedacht, en de vier trappen aan het einde joegen de hartslag flink omhoog. Het begin en de laatste kilometers heb ik wel lekker ontspannen kunnen lopen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
pittig loopje Tyche. Ik ga de two rivers lopen. Als training hoor want het is een training voor de 120km waar ik voor aan het trainen ben. Ga met de hazen van 3hr45 mee. Een niet al te hoog tempo dus. Maar het blijven ruim 42km dus wat dat betreft blijft het een uitdaging. jammer genoeg geen mogelijkheid mijn eigen drank weg te laten zetten. Dus ik moet het deels met de posten doen.
Alle reacties Link kopieren
Ah over dijken zie ik. Hopen dat de wind zich koest houdt.
Betekent dat het een trainingsloop is ook dat je ontspannen aan de start staat, of zijn er altijd wel wedstrijdzenuwen?

Ik heb net deel 7 geopend, kunnen we weer 3000 posts vooruit.
What a nuanced anxiety

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven