Geld & Recht alle pijlers

Regelen financiën

15-02-2018 15:00 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hadden het er vandaag over om misschien onze financiën anders te organiseren.
Nu hebben we allebei een eigen rekening waar ons salaris op wordt gestort. We hebben ook een gezamenlijke rekening en daar storten we elke maand een bedrag op waar de huur, boodschappen enz vanaf wordt geschreven.
We hadden het erover of het misschien handiger is om ons geld op 1 rekening te laten storten en zo alle vaste lasten er vanaf te laten schrijven.En dan wat eigen geld overmaken naar onze eigen rekening. Mijn man verdiend wat meer dan ik.

Wat zijn jullie ervaringen? Wat is praktisch?
Hoe hebben jullie de financiën georganiseerd?
dianaf schreef:
15-02-2018 15:37
Tja, dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Hier salaris wordt op eigen rekening gestort. Beiden maken hetzelfde bedrag over naar de gezamelijke rekening. Alle gezamelijk kosten (vaste lasten, boodschappen ed) gaan van de gezamelijke rekening.
Ik vind het prettig om zelf te kunnen beslissen wat ik doe met het geld dat ik overhoud, zonder dat ik het idee heb dat ik mij moet verantwoorden omdat het gezamelijk geld is.
Als je je niet wilt hoeven verantwoorden over persoonlijke uitgaven dan kun je dat natuurlijk op 2 manieren inrichten:
1) salaris op eigen rekeningen en daarvan een gelijk bedrag naar de gezamenlijke rekening (dan leg je gelijk in en houd je ongelijk over)
2) salaris op gezamenlijke rekening en daarvan een gelijk bedrag naar de eigen rekeningen (dan houd je gelijk over en leg je ongelijk in)
(tenzij de salarissen precies even hoog zijn, dan is het om het even)

Welke van de 2 je hiervan het eerlijkst vindt hangt nogal van de situatie af. Bij een beginnende relatie vind ik nummer 1 het meest logisch, bij een gezin waarvan 1 van de partners minder werkt om voor de gezamenlijke kinderen te zorgen vind ik 2 het meest logisch (en nr 1 zelfs ronduit oneerlijk). In gevallen ertussenin lijkt het met een persoonlijke afweging waar je als stel samen achter moet staan.
Ik weet natuurlijk wel dat het heel persoonlijk kan zijn, vind het wel fijn om wat meer ervaringen te lezen!

Ik denk wel dat wij voor salarissen op 1 rekening gaan en wat voor eigen gebruik storten. Lijkt me overzichtelijker dan hoe we het nu doen.
Ik heb teveel vechtscheidingen gezien waar dat leuke 'op het moment dat het niet meer gaat gewoon de boel weer scheiden' niet zo goed werkte als vooraf gehoopt. Je kunt afspreken dat ieder de helft krijgt, maar wat als een van de twee opeens flinke bedragen begint uit te geven van jullie gezamenlijke rekening, met bijv. als reden 'ik legde altijd meer geld in dan jij', 'ik heb meer gewerkt' of 'ja maar ik zorg altijd voor de kinderen, en heb dat geld nu nodig want jantje droomt al tijden van dat veel te dure zomerkamp'. TJA! Jammergenoeg gaan de meeste relaties kapot door onenigheid over geld.

Natuurlijk: je hoopt nooit uit elkaar te gaan en altijd in redelijk overleg te kunnen beslissen over fikse uitgaven. Maar een slimme meid/vent is ook op de scheiding voorbereid.
Hibou schreef:
15-02-2018 17:00
Ik weet natuurlijk wel dat het heel persoonlijk kan zijn, vind het wel fijn om wat meer ervaringen te lezen!

Ik denk wel dat wij voor salarissen op 1 rekening gaan en wat voor eigen gebruik storten. Lijkt me overzichtelijker dan hoe we het nu doen.

Waarom denk je dat dat overzichtelijke wordt? Wat is het verschil tussen een bedrag van je eigen rekening naar de gezamenlijke storten, en een bedrag van de gezamenlijke naar je eigen rekening?
hamerhaai schreef:
15-02-2018 15:34
no way alle op 1 hoop.

We hebben beide onze eigen (spaar)rekeningen. Verder storten we beide (officieel na rato, in de praktijk gelijk) elke maand een bepaald bedrag op een gezamenlijke rekening voor hypotheek, verzekeringen, huishouden, gezamenlijke kosten, etc. Verder een gezamenlijke spaarrekening en gezamenlijke hypotheekrekening.

Niemand weet water in de toekomt gaat gebeuren. Financiële onafhankelijkheid is voor beide belangrijk.
Financiële onafhankelijkheid heeft toch helemaal niets te maken met op welke rekening het geld komt?

Verder, eens met Nicole.
Ik snap dat hele idee van ‘storten naar de gezamenlijke rekening’ niet. Ten eerste kost elke betaalrekening geld en ten tweede vind ik het omslachtig. Je kan toch gewoon een verdeling maken van de vaste lasten? Bijv de een de hypotheek en de ander de rest van de lasten. Zoiets. Boodschappengeld kan je pinnen en in een gezamenlijke pot doen.
Indica schreef:
15-02-2018 18:40
Boodschappengeld kan je pinnen en in een gezamenlijke pot doen.
Betalen met contant geld is verschrikkelijk. Eerst dat graaien in je portemonnee op zoek naar het juiste bedrag en dan hopen dat je genoeg wisselgeld terug krijgt. Vervolgens loop je vaak met een dikke portemonnee van de muntjes.

En als je dan besluit de volgende keer met muntjes te betalen blijkt dat je net een euro te kort hebt en moet je alsnog em briefje pakken.

Bovendien kan je ook niet contant betalen bij de zelfscan kassa van AH.
Indica schreef:
Boodschappengeld kan je pinnen en in een gezamenlijke pot doen.
Betalen met contant geld is verschrikkelijk. Eerst dat graaien in je portemonnee op zoek naar het juiste bedrag en dan hopen dat je genoeg wisselgeld terug krijgt. Vervolgens loop je vaak met een dikke portemonnee van de muntjes.

En als je dan besluit de volgende keer met muntjes te betalen blijkt dat je net een euro te kort hebt en moet je alsnog em briefje pakken.

Dat wat op de gezamenlijke rekening wordt gestort, wordt gezien als gezamenlijk vermogen. Als je salaris dus op de gezamenlijke rekening wordt gestort, kan de partner daar bij scheiding of schulden aanspraak op maken.
Daarom, zo is ons uitgelegd, is het bij niet trouwen of trouwen op huwelijkse voorwaarden belangrijk dat het salaris op de privé rekening gestort wordt en niet op de gezamenlijke.
hamerhaai schreef:
15-02-2018 16:34
Waarom alnog een eigen rekening openen? Ik heb mijn prive rekening al ruim 40 jaar. Al mijn persoonlijke zaken gaan van dit nummer af. Dit rekeningnummer wordt niet gedeeld. Geldt voor mijn vriend net zo.

Ik heb van huis uit meegekregen, niet in gemeenschap van goederen trouwen en zaken niet op 1 hoop gooien. Ik wil alles met liefde delen, maar het is niet automatisch zo dat alles van ons samen is. We verdienen beide voldoende en we kunnen ieder apart alle kosten dragen, zou dit ooit moeten.
Helemaal mee eens, zo is het hier ook al jaar en dag ;-)
Indica schreef:
Ik snap dat hele idee van ‘storten naar de gezamenlijke rekening’ niet. Ten eerste kost elke betaalrekening geld en ten tweede vind ik het omslachtig. Je kan toch gewoon een verdeling maken van de vaste lasten? Bijv de een de hypotheek en de ander de rest van de lasten. Zoiets. Boodschappengeld kan je pinnen en in een gezamenlijke pot doen.
Omslachtig om alle gezamenlijke kosten van de gezamenlijke rekening te betalen? Niks makkelijker dan dat. Ik vind jouw manier juist omslachtig, eerst alles precies zo verdelen dat je evenveel betaalt, veel dingen variëren per maand of jaar, dus je moet samen regelmatig checken of het nog steeds wel eerlijk is en als er een vaste last of kostenpost bijkomt of afgaat dan moet je ook weer de verdeling herzien. Aankopen buiten de boodschappen om moet je steeds met elkaar verrekenen. Ook heeft geen van tweeën volledig overzicht. Doe mij dan maar gewoon een gezamenlijke rekening waarvan alles betaald wordt zonder al dat berekenen en waarbij je beiden inzicht hebt wat erin komt en eruit gaat. Daar heb ik wel een tientje per maand voor over.
Alles op 1 hoop. 1 rekening voor de vaste lasten, 1 voor de variabele kosten en een zakelijke rekening.
Geen eigen geld.

Mijn man is al eens in gvg getrouwd, heeft ook een ex waar hij partneralimentatie aan betaalt. En toch is dit voor ons de fijnste optie.
vitamined schreef:
15-02-2018 19:20
Alles op 1 hoop. 1 rekening voor de vaste lasten, 1 voor de variabele kosten en een zakelijke rekening.
Geen eigen geld.

Mijn man is al eens in gvg getrouwd, heeft ook een ex waar hij partneralimentatie aan betaalt. En toch is dit voor ons de fijnste optie.
Heb je dan niet het gevoel dat je mee zijn ex onderhoudt en dat je anders makkelijker minder zou kunnen werken ofzo?
nicole123 schreef:
15-02-2018 19:15
Omslachtig om alle gezamenlijke kosten van de gezamenlijke rekening te betalen? Niks makkelijker dan dat. Ik vind jouw manier juist omslachtig, eerst alles precies zo verdelen dat je evenveel betaalt, veel dingen variëren per maand of jaar, dus je moet samen regelmatig checken of het nog steeds wel eerlijk is en als er een vaste last of kostenpost bijkomt of afgaat dan moet je ook weer de verdeling herzien. Aankopen buiten de boodschappen om moet je steeds met elkaar verrekenen. Ook heeft geen van tweeën volledig overzicht. Doe mij dan maar gewoon een gezamenlijke rekening waarvan alles betaald wordt zonder al dat berekenen en waarbij je beiden inzicht hebt wat erin komt en eruit gaat. Daar heb ik wel een tientje per maand voor over.
Je stort eerst iets op een rekening, en daarna wordt het afgeschreven. Dat is dus omslachtig omdat het 1 handeling meer is dan nodig. Vaste lasten verdelen denk je gewoon één keer goed uit, rekening houdend met het feit dat voor beiden een vaste last iets duurder of goedkoper kan worden.
anoniem_358279 wijzigde dit bericht op 21-02-2018 10:33
8.16% gewijzigd
Wij hebben 1 betaalrekening waar de lonen op worden gestort (op dit moment nog 1, vanaf volgende maand 2) en alle inkomsten van belastingdienst, hier gaan ook de vaste lasten af. Dan hebben we nog een boodschappenrekening voor boodschappen, drogist, kinderkleding.
En daarnaast nog een eigen rekening waarop we beide hetzelfde gestort krijgen vanuit de betaalrekening, hier kunnen we voor kopen wat we willen.
En beide een rekening voor onze auto's (nu nog 1 auto, maar ik heb er binnenkort ook 1 nodig, dus alvast rekening voor aangevraagd).
Wij houden van overzicht :)
Poker schreef:
15-02-2018 19:34
Heb je dan niet het gevoel dat je mee zijn ex onderhoudt en dat je anders makkelijker minder zou kunnen werken ofzo?
Ja, maar het zij zo. Zijn kinderen hebben ook bij ons gewoond en op onze kosten gestudeerd. Dat hoorde erbij en ik wist dat toen ik een relatie met hem kreeg. Ik zou er niet aan moeten denken om alles daarom gescheiden te houden en dingen uit te moeten gaan rekenen, wie wat zou moeten betalen. Wij hebben nu een leven samen en ook onze financiën.

En ach, ik hoop dat zijn ex gelukkig wordt van ons geld. Wij zijn er niet minder gelukkig om in ieder geval.
Indica schreef:
15-02-2018 20:33
Je stort eerst iets op een rekening, en daarna wordt het afgeschreven. Dat is dus omslachtig omdat het 1 handeling meer is dan nodig. Vaste lasten verdelen denk je gewoon één keer goed uit, rekening houdend met het feit dat voor beiden een vaste last iets duurder of goedkoper kan worden. Voor een paar tientjes meer of minder doen wij geen herziening. Al jaren geen omkijken naar en scheelt weer een aantal euro's aan bankkosten (Ik persoonlijk hoef de banken niet verder te spekken).
Nee hoor, de werkgevers storten het op de rekening, dat kost ons geen enkele handeling. En bij ons zijn de hypotheekkosten inmiddels een paar honderd euro lager dan jaren geleden, elke maand opnieuw. Dat is wel meer dan een paar tientjes. Als we een nieuw bankstel of wat dan ook kopen hoeven we nooit iets te verrekenen. Daar spek ik graag de bank voor met die hele euro per maand. Prima dat jij het anders doet, maar noem het niet omslachtig om gezamenlijke kosten van een gezamenlijke rekening te betalen want dat is het niet.
Indica schreef:
15-02-2018 20:33
Je stort eerst iets op een rekening, en daarna wordt het afgeschreven. Dat is dus omslachtig omdat het 1 handeling meer is dan nodig. Vaste lasten verdelen denk je gewoon één keer goed uit, rekening houdend met het feit dat voor beiden een vaste last iets duurder of goedkoper kan worden. Voor een paar tientjes meer of minder doen wij geen herziening. Al jaren geen omkijken naar en scheelt weer een aantal euro's aan bankkosten (Ik persoonlijk hoef de banken niet verder te spekken).

Welke extra handeling? Wergever stort het salaris op onze privé-rekeningen. Met een automatische incasso laat ik maandelijks een vast bedrag over maken, dat bedrag is al járen hetzelfde. Alle vaste lasten gaan via automatische incasso van de gezamelijke rekening af. Alleen voor boodschappen, overige aankopen en vakanties moeten we een extra handeling doen. Namelijk pinnen of overmaken. Bankkosten van de rekening 36 euro per jaar. Is in mijn optiek een koopje om zeker weten dat de kosten 50-50 gaan.
nicole123 schreef:
15-02-2018 16:54
Als je je niet wilt hoeven verantwoorden over persoonlijke uitgaven dan kun je dat natuurlijk op 2 manieren inrichten:
1) salaris op eigen rekeningen en daarvan een gelijk bedrag naar de gezamenlijke rekening (dan leg je gelijk in en houd je ongelijk over)
2) salaris op gezamenlijke rekening en daarvan een gelijk bedrag naar de eigen rekeningen (dan houd je gelijk over en leg je ongelijk in)

Welke van de 2 je hiervan het eerlijkst vindt hangt nogal van de situatie af. Bij een beginnende relatie vind ik nummer 1 het meest logisch, bij een gezin waarvan 1 van de partners minder werkt om voor de gezamenlijke kinderen te zorgen vind ik 2 het meest logisch (en nr 1 zelfs ronduit oneerlijk). In gevallen ertussenin lijkt het met een persoonlijke afweging waar je als stel samen achter moet staan.

Wel eens ja.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
nicole123 schreef:
15-02-2018 16:54

Ik zie in de praktijk en hier op het forum nog de varianten:

3) salaris op eigen rekeningen en daarvan een ongelijk bedrag naar de gezamenlijke rekening (dan leg je ongelijk in en houd je ongelijk over)
4) salaris op eigen rekeningen en daarvan betaald ieder een deel van de gezamenlijke lasten.

Nadeel van deze beiden is dat het regelmatige herberekening vraagt; inkomens en lasten veranderen immers over de tijd. Anders heeft ook geen van de partners een compleet overzicht van totale de inkomsten en lasten. En altijd de vraag 'wie betaald ' over incidentele inkopen.

3 kan wel een prima overgang zijn van 1 naar 2.
Ja en allerlei tussen varianten.

Ik denk dat of je zo'n verdeling kiest of voor alles op een hoop gaat dat het in feite weinig uit maakt zolang je liefde en respect hebt voor elkaar. Er zijn hier al tientallen topic's over geweest en ik zie eigenlijk alleen ontevreden mensen als er een scheve verdeling ontstaat.

Volgens mij kom je er in de praktijk altijd op neer dat bestedingsruimte ongeveer gelijk moet zijn in een langdurige relatie, zeker als er wordt samengewoond en er kinderen komen. Hoe je het precies regelt maakt niet uit maar als er hele grote verschillen zijn gaat het op den duur schuren.
nicole123 schreef:
15-02-2018 20:59
Nee hoor, de werkgevers storten het op de rekening, dat kost ons geen enkele handeling. En bij ons zijn de hypotheekkosten inmiddels een paar honderd euro lager dan jaren geleden, elke maand opnieuw. Dat is wel meer dan een paar tientjes. Als we een nieuw bankstel of wat dan ook kopen hoeven we nooit iets te verrekenen. Daar spek ik graag de bank voor met die hele euro per maand. Prima dat jij het anders doet, maar noem het niet omslachtig om gezamenlijke kosten van een gezamenlijke rekening te betalen want dat is het niet.
Oh van 10 naar 1 euro per maand....

Schaf dan de eigen rekening af, die heeft dan niet veel nut meer, zo te lezen (behalve om geld naar terug te storten??) En spaarrekeningen zijn gratis..
Wij betalen nu de lasten 50/50 (ga bij vriend wonen) exclusief de hypotheek. Als we samen een ander huis hebben gekocht gaan we de salarissen op de gemeenschappelijke rekening storten en krijgen beiden een zelfde bedrag aan "zakgeld". Verrekenen is erg lastig met een lease-auto, bonussen en reiskostenvergoeding.
[quote=dianaf post_id=28159586 time=1518767228 user_id=65917]
Welke extra handeling? Wergever stort het salaris op onze privé-rekeningen. Met een automatische incasso laat ik maandelijks een vast bedrag over maken, dat bedrag is al járen hetzelfde. Alle vaste lasten gaan via automatische incasso van de gezamelijke rekening af. Alleen voor boodschappen, overige aankopen en vakanties moeten we een extra handeling doen. Namelijk pinnen of overmaken. Bankkosten van de rekening 36 euro per jaar. Is in mijn optiek een koopje om zeker weten dat de kosten 50-50 gaan.

Dat zijn toch heel wat extra handelingen die je daar opnoemt. Bij ons is alles globaal 50-50, het ene jaar 45-55 voor mij en vice versa. Daar doen wij niet zo moeilijk over.
sugarmiss schreef:
15-02-2018 18:50

Haha, ik heb dat probleem nooit.

Veder geef ik met contant geld veel minder uit aan boodschappen dan als ik pin.
anoniem_358279 wijzigde dit bericht op 16-02-2018 10:32
Reden: grammaticale fouten
2.63% gewijzigd
Indica schreef:
16-02-2018 10:20
Oh van 10 naar 1 euro per maand....

Schaf dan de eigen rekening af, die heeft dan niet veel nut meer, zo te lezen (behalve om geld naar terug te storten??) En spaarrekeningen zijn gratis..
Dit dik gedrukte snap ik niet...

Eigen zakgeld rekening is wel fijn voor kleren, cadeaus, kapper, lunchen op werk etc. Gewoon maandelijks een bedrag op storten en ieder zoekt het daarna zelf maar uit.
Als je echt van de knieperd bent kun je de bankkosten van de eigen rekeningen besparen door ieder het zakgeld maandelijks contant te pinnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven