Geld & Recht alle pijlers

Kasboek

20-02-2018 16:24 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nav een ander topic wil ik eigenlijk toch ook een kasboek bij gaan houden om de financiën inzichtelijker te krijgen.

Alleen echt geen ervaring mee dus hoe ga ik dit aanpakken?
Boekje met pen? Of kan dit digitaal? Wat is dan een goed makkelijk programma?
Ik had een excelbestand maar dat was niet overzichtelijk. Heb nu gewoon een leuk boekje gekocht en schrijf het daarin op. Ik vind het zo nog inzichtelijker.
Ik gebruik de grip app van ABN AMRO. Dat werkt voor mij erg goed. Volgens mij hebben de meeste banken dit soort boekhoudtools.
Ik doe het in Excel, elke maand krijgt een ander tabblad. En uiteindelijk alle groepen bij elkaar in een jaaroverzicht.

Per maand hou ik elke uitgave bij en komt het in 1 van deze groepen:
- eten (voor mij zijn dit boodschappen, maar ook uit eten. Dit kan je ook onderverdelen als je wilt)
- reizen (benzine, OV, parkeren)
- vrije tijd (bios, kleding)
- vakantie (ik reis graag)
- extra (onverwachtse kosten)

Deze groepen kan je indelen hoe jij het belangrijk vind.
Daarbuiten heb ik nog mn vaste lasten, maar daarvan weet ik exact elke maand hoeveel het is.

Succes!
Ik heb gewoon een kasboek gekocht bij de kantoorboekhandel, waar ik alle inkomsten en uitgaven in bijhoud.
Ik gebruik die van het Nibud. Heel fijn.
Celaena_Aelin schreef:
20-02-2018 16:38
Ik gebruik die van het Nibud. Heel fijn.
Een app of een boekje of wat voor iets?
Zoals ik in het andere topic al zei, ik ben erg blij met cashflow. Lekker digitaal dus weinig schrijfwerk en je kunt naar gewenst andere overzichten maken met een druk op de knop.
Ik pin alles en zet één keer per maand de hele boel in excel, waarbij ik het onderverdeel in boodschappen, uitjes/uit eten, reizen, kleding en huis, incidenteel.
Voor mij geeft dat veel overzicht, omdat ik dan niet alleen zie wat ik uitgeef, maar ook waaraan.
Afas Personal.

Deze koppel je aan je bankrekening en deze leest dan je gegevens uit. Wat Afas kan wegzetten onder de juiste rubriek, rangschikt hij automatisch. Posten die hij niet herkent moet je zelf even'coderen' zodat Afas het dan onder de juiste kostenpost boekt.

In een oogopslag weet je waar je wat aan kwijt bent.
Excel is prima. Je kunt ook met kleuren werken om bv aan te geven of je een bepaalde uitgave misschien zelf te duur vond, of dat het juist iets heel noodzakelijks was. En je kunt ook mooie grafiekjes maken waarin je bijvoorbeeld een aantal maanden op een rij ziet. Dan kun je ook makkelijk zien wat bv de maand december voor effect heeft ten opzichte van andere maanden.
Ik heb een excel bestand gemaakt wat ik opgeslagen heb op OneDrive. Ik heb de Excel app op mijn smartphone staan zodat ik overal direct kan invullen wat ik heb uitgegeven. Ik weet nog steeds niet hoe het komt, maar zodra je bijhoudt wat je uitgeeft lijk je veel meer geld te hebben.
LoiseauVélo schreef:
20-02-2018 16:54
Ik pin alles en zet één keer per maand de hele boel in excel, waarbij ik het onderverdeel in boodschappen, uitjes/uit eten, reizen, kleding en huis, incidenteel.
Voor mij geeft dat veel overzicht, omdat ik dan niet alleen zie wat ik uitgeef, maar ook waaraan.
Zo doe ik het ook.
Een keer per maand alle uitgaven downloaden uit de pc banking, in excel zetten en rubrieken toevoegen.

Cash geld dat ik aan de automaat pin gaat in de rubriek "boodschappen" omdat dat idd meestal aan kleine boodschappen wordt uitgegeven.
Ik werk ook met een excel.
Het is een spreadsheet per jaar waarin 12 maandkolommen zitten.

Mijn werkwijze is als volgt:
Ik werk van salarisstorting tot salarisstorting. Ik ben nu nog bezig het salaris van januari op te maken, dus ik zit nu in de kolom Januari. Volgende week komt het salaris van februari en ga ik naar de kolom Februari.

Ik werk met verschillende gekleurde blokken voor verschillende typen uitgaven.
Eerste rubriek zijn de vaste lasten: hypotheek, gas, licht, water, verzekeringen, extra pensioensparen etc. Alle lasten die je niet op kunt zeggen.

Dan een rubriek semi-vaste lasten. Alles waarvoor je kiest dit maandelijks te doen. Abonnementen, goede doelen etc.

Vervolgens een rubriek Supermarkt
Een rubriek Overige PINbetalingen (alles gekocht in winkels, restaurants, etc) met daarin ook subrubrieken als lunches in ons bedrijfsrestaurant (kom ik zelden, buitendienstfunctie), benzine voor de motorfiets en boetes.

En nog een rubriek Geldopnames.
Helemaal onderaan staan de inkomsten (salaris en hypotheekrenteteruggaaf) en rekent de excel meteen uit hoeveel ik in de plus of min sta.

Voor de autokosten heb ik een apart jaartabblad.
Ik rij op kilometervergoeding en ik wil dat apart hebben van mijn normale huishoudkosten.

Ik pin vrijwel alles, en alle huishoudzaken gaan van 1 rekening. Voor de auto heb ik een aparte rekening met apart pasje.
Dus een paar keer per maand open ik mijn app van de bank en ga ik alle uitgaven in de excel zetten. Ik hou wel bij wat ik het laatst heb genoteerd, dat scheelt zoeken.

Het bevalt mij prima. Ik heb goed inzicht en zie meteen als ik ergens eens erg veel uitgaven aan heb gehad.
When in doubt, the auditor is always right!
Bij welke bank zit je? Als je alles pint, kun je bij bijvoorbeeld Rabobank zo zien waar je geld naartoe gaat. Je kunt zelf categorieën en budgetten toevoegen.

Afbeelding
Ik zag laatst bij de Bruna een 'kakubo' (of zoiets) liggen. Da's een soort voorgeprint kasboekje. Zag er wel leuk uit...
hertje89 schreef:
20-02-2018 16:40
Een app of een boekje of wat voor iets?
Boekje, op papier. Ze verdelen uitgaven in verschillende categorieën, waardoor je snel ziet waar je zou kunnen bezuinigen.
Wij hebben een Excel overzicht met onze inkomsten en vaste lasten. Dit werk ik bij wanneer er iets veranderd in onze situatie. Uit het overzicht komt een restbedrag dat we vrij te besteden hebben. Hierdoor hoef ik geen kasboekjes bij te houden want we hebben elke maand dezelfde vaste budgetten. Een vast boodschappen budget van 100 euro per week en een vast spaar bedrag per maand.
Gisteren een vrije dag en mezelf eens aan het excellen gezet. Ondanks mijn minimale vaardigheden hierin lukte het aardig en heb ik nu al inzichtelijk dat we veel uitgeven aan overige zaken; prulletje hier prulletje daar etc. Dus goed voor ons om hier eens op te gaan letten.

Wil het een tijd gaan gebruiken en op deze manier iets bewuster met geld om gaan.
Heb ook op mijn excell een nieuwe kolom gemaakt voor het sparen voor een extra vakantie. Alles wat ik bezuinig mag ik daar in weg schrijven en dan zal blijken of het eind van het jaar er een mooie vakantie inzit of een dagje weg.

Leuke aan excell vind ik dat je alles bij elkaar kan optellen.
Dus mijn vakantie vakje heb ik onzichtbaar gemaakt en in november is het totale bedrag zichtbaar.

Bedankt voor jullie tips!
Zinook schreef:
20-02-2018 17:19
Afas Personal.

Deze koppel je aan je bankrekening en deze leest dan je gegevens uit. Wat Afas kan wegzetten onder de juiste rubriek, rangschikt hij automatisch. Posten die hij niet herkent moet je zelf even'coderen' zodat Afas het dan onder de juiste kostenpost boekt.

In een oogopslag weet je waar je wat aan kwijt bent.
Dit doe ik ook. Is de eerste keer wat werk om alles te rubriceren maar daarna een fluitje van een cent.
Ik begon eerder - op advies van mijn vader - met een simpel Excel-bestandje. Eerste kolom het soort uitgaven (loon, zorgtoeslag als inkomsten, stroom/gas en voedsel als uitgaven). In de 2e t/m 13e kolom de inkomsten en uitgaven in resp. januari t/m december. Zo kon ik zien wat er inkwam en wat er uitging, en dus wat ik maandelijks overhield. In de 14e kolom de totale uitgaven van die "grootboekrekening" (het soort uitgave) van het gehele jaar.

Uitgaven van vakanties gooide ik op één hoop. Ik keek naar de hoeveelheid geld vlak voor de vakantie, en de hoeveelheid daarna. Daar zit uiteraard een verschil tussen. Dat kan men zien als: zoveel heb ik tijdens de vakantie uitgegeven. Zelfstandig gemaakte reizen wil ik nu opsplitsen. Wat betaalde ik voor hotels? Wat betaalde ik voor vliegtickets? Wat ik heb ik in het vakantieland verder nog uigegeven? etc.

Ik heb intussen allerlei toeters en bellen erbij geprogrammeerd, en nu lijkt het op een groot boekhoudsysteem.

Ik hou niet alleen een - in zeer letterlijke zin - kasboek bij (want dat gaat alleen over contant geld in de portemonnee), maar ook een bankboek, een creditcardboek, een OV-chipkaartboek, en ga zo maar door.

Het is dus eigenlijk een hobby geworden; financiële administratie.
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven