Geld & Recht alle pijlers

Regelen financiën

15-02-2018 15:00 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hadden het er vandaag over om misschien onze financiën anders te organiseren.
Nu hebben we allebei een eigen rekening waar ons salaris op wordt gestort. We hebben ook een gezamenlijke rekening en daar storten we elke maand een bedrag op waar de huur, boodschappen enz vanaf wordt geschreven.
We hadden het erover of het misschien handiger is om ons geld op 1 rekening te laten storten en zo alle vaste lasten er vanaf te laten schrijven.En dan wat eigen geld overmaken naar onze eigen rekening. Mijn man verdiend wat meer dan ik.

Wat zijn jullie ervaringen? Wat is praktisch?
Hoe hebben jullie de financiën georganiseerd?
Ik lees hier vaak dat alles onder de x euro niet overlegd moet worden. Maar wat doen jullie dan als je partner aan dingen apart onder dat bedrag zit, maar in totaal er wel boven?

Stel partner koopt 3 paar schoenen per maand, 70 euro elk. Dat is dan meer dan 200 euro maar moet niet overlegd worden in jullie geval? Lijkt mij toch ook niet eerlijk als de andere partner dan een kleiner uitgavenpatroon heeft?
Nijn5 schreef:
21-02-2018 14:59
Dat lijkt me niet zo moeilijk, je krijgt belasting terug omdat je kosten maakt, dus wie de kosten betaalt krijgt de belastingteruggave.
Als het alleen de HRA (en eigenwoningforfait) betreft is het inderdaad simpel. Maar als er meer dingen bij elkaar komen, bijv. ook inkomensafhankelijke combinatiekorting, vermogensbelasting, giften aan goede doelen, etc. dan wordt het al een stuk meer gereken als je de teruggave precies zo wilt splitsen dat je beiden je rechtmatige deel terugkrijgt.
Beluga schreef:
21-02-2018 15:45
Ik lees hier vaak dat alles onder de x euro niet overlegd moet worden. Maar wat doen jullie dan als je partner aan dingen apart onder dat bedrag zit, maar in totaal er wel boven?

Stel partner koopt 3 paar schoenen per maand, 70 euro elk. Dat is dan meer dan 200 euro maar moet niet overlegd worden in jullie geval? Lijkt mij toch ook niet eerlijk als de andere partner dan een kleiner uitgavenpatroon heeft?
Voor ons werkt het precies hierom fijner om elke maand 100 euro op onze eigen rekeningen te storten voor dat soort uitgaven, dan maakt het niet uit of het vaker een klein bedrag is of in 1x een groot bedrag. Ik koop bijv. wat vaker kleding, maar dan maar 1 kledingstuk per keer, terwijl mijn man in 1x voor het hele jaar kleding koopt, waaronder schoenen van 250 euro. Het lijkt me vreemd dat hij dan zou moeten overleggen en ik niet, terwijl ik denk ik in totaal wel meer geld uitgeef aan kleding. En een tijdje terug heb ik een laptop gekocht van 800 euro, daar hoef ik me dan geen moment bezwaard over te voelen of over te overleggen.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-02-2018 11:29
Reden: Spam
99.37% gewijzigd
http://www.lekkerlevenmetminder.nl

Over sparen, besparen, consuminderen en financiële vrijheid
Beluga schreef:

Ik zeg iets heel raars, maar misschien kan je dan eens met elkaar praten?

En wat "eerlijk" betreft: het lijkt me doodvermoeiend om in een relatie te zitten en dan het gevoel te hebben dat de ander erop uit is om me te belazeren.
zeeuwsmeisje1981 schreef:
21-02-2018 16:00

En wat "eerlijk" betreft: het lijkt me doodvermoeiend om in een relatie te zitten en dan het gevoel te hebben dat de ander erop uit is om me te belazeren.
Bij mij is het eerder andersom: omdat man weinig kleding voor zichzelf koopt zou ik me bezwaard gaan voelen als ik deze maand al een winterjas, een jurkje en een paar shirtjes heb gekocht en dan ook nog eens leuke laarsjes tegenkom die niet per se nodig zijn maar wel heel leuk. Als het van mijn eigen budget is hoef ik me niet bezwaard te voelen of het gevoel mijn uitgaven te moeten verantwoorden. Dat heeft niets met belazeren of wantrouwen te maken, maar dat het voor mij gewoon fijner en vrijer voelt om een eigen budget hiervoor te hebben en te kunnen doen en laten met mijn geld wat ik er graag mee wil.
zeeuwsmeisje1981 schreef:
21-02-2018 16:00

Dat zou ik ook doen hoor :biggrin: , of zoals hierboven voorgesteld is om een bedragje over te maken dat vrij te besteden is. Het voorbeeld is geen realiteit in onze relatie, maar gewoon mijn nieuwsgierigheid die geprikkeld was.

Vroeg me gewoon af hoe de personen die dat systeem toepassen daar mee om gaan, aangezien partner of jezelf niet "verplicht" is om dat te melden. Je belazert de ander tenslotte niet, want er is overeen gekomen om enkel boven x euro dingen te bespreken ;)
Beluga schreef:

Bij ons valt kleding/schoenen sowieso onder datgene wat je lekker zelf moet weten.
Maar mijn vriend is gek op gamen en kan gerust 4 games van 60 euro kopen. Dat is dan dus prima.
Staat tegenover dat ik wel wat vaker uit eten ga met een vriendin. Dat kan in sommige maanden ook over de 100 euro lopen. Dat is dan ook prima.

Wij gaan er niet zo vanuit dat het allemaal zo precies moet zijn. Misschien scheelt het dat we ongeveer hetzelfde verdienen, we niet krap bij kas zitten én dat we ook allebei geen gat in de hand hebben. We vinden het dus al gauw best en gunnen elkaar veel. Het loopt dus niet uit de hand en iemand die de ene maand veel uitgeeft, compenseert dat (onbewust) heus wel weer met een maand waarin er weinig prive uitgaven worden gedaan.
Het gaat meer om de uitgaven a la een nieuwe telefoon van 700 euro. Die overleggen we wel. Overigens zouden we dat voorheen (met prive rekeningen) ook wel even overlegd hebben. En dan kan het dus nog gebeuren dat de één, na overleg, die nieuwe telefoon koopt van 700 euro en de ander die maand maar 50 besteedt aan zichzelf. Dat is prima.
LillyA schreef:
15-02-2018 17:01
Ik heb teveel vechtscheidingen gezien waar dat leuke 'op het moment dat het niet meer gaat gewoon de boel weer scheiden' niet zo goed werkte als vooraf gehoopt. Je kunt afspreken dat ieder de helft krijgt, maar wat als een van de twee opeens flinke bedragen begint uit te geven van jullie gezamenlijke rekening, met bijv. als reden 'ik legde altijd meer geld in dan jij', 'ik heb meer gewerkt' of 'ja maar ik zorg altijd voor de kinderen, en heb dat geld nu nodig want jantje droomt al tijden van dat veel te dure zomerkamp'. TJA! Jammergenoeg gaan de meeste relaties kapot door onenigheid over geld.

Natuurlijk: je hoopt nooit uit elkaar te gaan en altijd in redelijk overleg te kunnen beslissen over fikse uitgaven. Maar een slimme meid/vent is ook op de scheiding voorbereid.
100 % mee eens. Hier dus ook 6 rekeningen totaal: beiden eigen betaal- en spaarrekening en gezamenlijk 1 betaal en spaarrekening. Elke maand zetten we naar rato een bedrag op de gezamenlijke betaalrekening en daar worden de gezamenlijke lasten van betaald zoals huur, boodschappen, internet, gas/water/licht etc.
Als er dan geld over is gaat het naar de gezamenlijke spaarrekening en daarvan gaan we op vakantie, uit eten etc.
nicole123 schreef:
Als het alleen de HRA (en eigenwoningforfait) betreft is het inderdaad simpel. Maar als er meer dingen bij elkaar komen, bijv. ook inkomensafhankelijke combinatiekorting, vermogensbelasting, giften aan goede doelen, etc. dan wordt het al een stuk meer gereken als je de teruggave precies zo wilt splitsen dat je beiden je rechtmatige deel terugkrijgt.
Ja, maar hier werd iets genoemd over investeren in een huis en het betalen van hypotheek. Daarom ging ik er vanuit dat het om HRA of eventueel extra kosten voor aanschaf/financiering ging.

Ik zou het overigens wel gek vinden (in de situatie dat het alleen om renteaftrek gaat) dat je meer recht op de belastingteruggave hebt omdat je er zelf meer geld hebt ingestoken als je samen de hypotheeklasten betaald.
Nijn5 schreef:
21-02-2018 19:02
Ja, maar hier werd iets genoemd over investeren in een huis en het betalen van hypotheek. Daarom ging ik er vanuit dat het om HRA of eventueel extra kosten voor aanschaf/financiering ging.

Ik zou het overigens wel gek vinden (in de situatie dat het alleen om renteaftrek gaat) dat je meer recht op de belastingteruggave hebt omdat je er zelf meer geld hebt ingestoken als je samen de hypotheeklasten betaald.
Het gaat om alles... helaas... anders was het idd simpel geweest. Ik heb heel veel geld gestoken in de aankoop van ons huis. Dat “moest” ook omdat het overwaarde van vorig huis was en zo zou ik belasting technisch voordeliger uitzijn. Daardoor ook een lagere hypotheek...
Maar er zijn ook andere kosten, zoals verbouwing/investeringen aan het huis die ik grotendeels betaald heb, giften, (chronische) ziektekosten die aftrekbaar zijn, inkomsten uit verhuur, verschillen in salaris, etc. Kortom: alles loopt door elkaar.
Gelukkig hebben we een adviseur die het dit jaar voor/met ons doet en hij zal vast wel een verdeelsleutel hebben.
En daarbij: ik ga ook echt niet op de euro precies rekenen, maar het moet wel ongeveer kloppen omdat het om grote bedragen/verschillen gaat en, eerlijk, ik degene ben die het meeste geïnvesteerd heb. Gaat echt om een ton verschil ongeveer, dat is best wat!
nicole123 schreef:

Toen zoiets bij ons speelde, heb ik één keer de aangifte ingevuld waarin ik de werkelijke verdeling toepaste (dus huis 50-50, spaargeld zoals werkelijk, overige aftrekposten idem), getallen opgeschreven. Vervolgens de meest gunstige verdeling ingevuld. Dat bedrag verdeeld op basis van de verhouding uit de eerste berekening.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik ben wel benieuwd of hier ook samengestelde gezinnen bij zitten en hoe die het doen

Met ex was alles op 1 hoop en werkte altijd goed

Nu in een relatie en willen over jaar ongeveer gaan samen wonen

Ik heb 3 kids 12om 2 bij mij
Hij heeft geen thuiswonende kinderen

Ik red me nu alleen altijd prima
Zijn inkomen is alleen veel hoger ik ga wat toeslagen missen
Hoe zouden jullie dan de financiën verdelen

(Huis is alleen van hem )
dianaf schreef:
23-02-2018 08:35
Toen zoiets bij ons speelde, heb ik één keer de aangifte ingevuld waarin ik de werkelijke verdeling toepaste (dus huis 50-50, spaargeld zoals werkelijk, overige aftrekposten idem), getallen opgeschreven. Vervolgens de meest gunstige verdeling ingevuld. Dat bedrag verdeeld op basis van de verhouding uit de eerste berekening.
Krijgt dan serieus de gene die het minst verdient minder van de hra? Lijkt me nogal bizar.
pennetje80 schreef:
23-02-2018 08:49
Ik ben wel benieuwd of hier ook samengestelde gezinnen bij zitten en hoe die het doen

Wat ik zou doen:
- Jij betaalt voor de kinderen
- Hij compenseert de gemiste toeslagen
- Overige kosten naar rato verdelen (tenzij jij dan niet rond komt),
- Discussiepunt: de eventuele aflossing van de hypotheek. Ja want, die zou je met huren ook kwijt zijn. Nee want, zijn opbouw van vermogen.

Andere manier: Jullie zouden er allebei op vooruit gaan met het samenwonen, want 1 huis minder. Hou de kostenbijdrage beiden gelijk aan nu en zet het overschot op een gezamenlijke spaarrekening.

Op de lange termijn zou ik altijd verschuiven naar ieder een gelijk bedrag vrij te besteden, maar dat is persoonlijk.
pennetje80 schreef:

Toen mijn vriend bij mij introk in mijn duurdere huis toen hij nog studeerde hebben we afsproken dat hij de kosten zou inleggen die hij normaal gespoken had en daar de misgelopen zorg en huurtoeslag mee te verrekenen. ik legde ook in wat ik normaal gesproken aan kosten had. Dat was samen ruim genoeg om onze gezamenlijke lasten te dekken.

Zoiets zou ik denk ik doen.
Hier ook allebei en een eigen rekening en een gezamenlijke rekening. Wij storten allebei evenveel geld op de gezamenlijke rekening, ook al werkt partner meer. We hebben ook een gezamenlijke spaarrekening. Partner houdt dus ook meer geld over. Vind ik ook eerlijk, want ik zou ook meer kunnen gaan werken om meer geld te hebben, maar ik kies voor een parttime baan en zij voor een fulltime baan. We redden het overigens prima, partner zou ook een dag minder kunnen werken als ze wil. Hebben ook allebei nog een eigen spaarrekening. Ik zou het niet op een grote hoop willen. Leuk om cadeautjes voor elkaar te kopen zonder dat de ander het weet, en fijn dat we kunnen uitgeven wat we willen van ons eigen geld zonder scheve gezichten!
Soms als we allebei een hoop geld over hebben op onze eigen rekening, doen we een extra storting naar de gezamenlijke spaarrekening.
ZonnigKleintje schreef:
23-02-2018 09:28
Krijgt dan serieus de gene die het minst verdient minder van de hra? Lijkt me nogal bizar.
Nee, hoor. Ik zie nu dat ik het niet zo duidelijk had neergezet als het in mijn hoofd zat. :$
We keken wel per post voor wie wat zou zijn. Posten waar het wel bij uitmaakte zoals spaargeld, bepaalde aftrekposten, daar werd wel mee verder gerekend. Bijvoorbeeld ieder 50-50 HRA, maar spaargeld was 30-70 enzo.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
pennetje80 schreef:

Wij waren een samengesteld gezin. Zijn beide kinderen zijn inmiddels het huis uit.
Wij hebben vrij snel alles op 1 hoop gegooid. Op mijn initiatief.

Werkt voor ons het makkelijkst. Ja, dat betekent dat ik meebetaal aan heel veel kosten die ik niet zou hebben als ik alleen zou zijn. Maar door alles op 1 hoop te gooien, maakte dat onze situatie wel simpeler. Geen enorme verschillen in kostenposten.

Het plan is om samen oud te worden. Mocht dat niet gebeuren, regelen we het dan wel. Het scheelt dat er bij ons op dat moment waarschijnlijk niet veel te verdelen valt en ook geen sprake is van erfenissen oid.

Het ligt er dus maar net aan wat je wil. Ik wilde het niet gescheiden houden Hadden we dat wel gedaan, hadden we waarschijnlijk nog steeds (of in ieder geval veel langer) in zijn appartement gewoond. Nu konden we vrij vlot verhuizen naar een fijne eensgezinswoning.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven