Huis koelt zo af!

07-02-2018 23:01 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Wij wonen in een jaren 50 woonhuis, huur. Deze koelt in de winter zo ontzettend af. We hebben alle mogelijke kieren al met tochtstrippen afgedekt maar toch koelt het huis snachts zo'n graad per uur af wanneer het buiten rond de 5-8 graden is.

Nu bijvoorbeeld ook, de kachel stond aan op 19,5 en heb ik om 21:15 ongeveer uitgezet. Nu is het 23:00 en slaat hij alweer aan omdat het nu lager dan 16 graden is in de woonkamer. Bovendien blijven alle buizen tikken waardoor je ook van het aanslaan van de verwarming wakker wordt. Ik ben nu via een energie app die mijn gasmeter uitleest aan het kijken of het voordeliger is om hem op 16 graden te houden of dat we hem elke ochtend tot 10 moeten laten afkoelen. Hoorde wel eens dat in oude huizen het voordeliger is om in een keer te stoken dan op temperatuur te houden.

Wat is jullie ervaring hierin? Ik werk zelf fulltime en mijn vriend heeft wisselende diensten dus we zijn nooit op vaste momenten thuis. Maar ontbijten met 10 graden is ook geen pretje.
Komt de kou niet van de vloer?
Zo ja, goed isoleren e/o vloerverwarming.
Hier ook een huis uit 1955 en vooral de niet-geïsoleerde vloer is ijskoud. Ik heb nooit bijgehouden hoe lang het duurt voordat het afkoelt, maar dat is wel snel. Ik zet dus ook nooit langer dan een uur van tevoren de verwarming laag. 's nachts laat ik hem op 18,5 staan, omdat het anders zo koud wordt en ik hem 's morgens niet hoger zet. Niet zo zuinig dus. Waarschijnlijk duurt het niet zo lang meer tot ik een nieuwe ketel nodig heb, en dan neem ik er een met slimme thermostaat.
Nouja, vooral dat laatste natuurlijk. Je kunt het wel laten afkoelen tot 10 graden, maar dat is gewoon heel erg onaangenaam opstaan. Als je overal behoorlijke radiatoren hebt kan het wel al snel weer aangenaam voelen omdat er dan veel warme lucht het vertrek in komt maar je zult toch eerst in de kou moeten opstaan. Dus het is maar net wat je voorkeur heeft.

Verder kun je natuurlijk de kachel 's avonds wat langer op 19,5 laten staan, totdat je naar bed gaat. Dan is het 's ochtends minder ver afgekoeld dus dat scheelt dan al.

Of met oordoppen in slapen zodat je niet wakker wordt van het getik. Hoor je het getik ook boven als je boven de radiatoren dichtzet?
Heb je de kachel zelf uitgezet of is die zelf uitgegaan? En als je hem zelf uitgezet hebt waarom doe je dat? Volgens mij is het namelijk voordeliger als een huis constant tot een bepaalde temperatuur wordt verwarmd (indien nodig) dan dat je het steeds uit/aan zet want dan moet de ketel harder werken.

Misschien is het een idee om zo'n thermostaat (of hoe zo'n kastje aan de muur heet) te kopen die je zo in kan stellen op een bepaalde temperatuur zodat de verwarming aan springt wanneer het moet of uit blijft als het al zo warm is.

En heb je je verwarming wel eens ontlucht? Hoorde van iemand dat daar het tikken vandaan kan komen.
Hier ook een wat ouder huis, met tikkende buizen. Ons verwarmingsmannetje zei: zet een extra radiator open, dan is het tikken weg.

Mij leek dat zonde van het geld, om (in ons geval) de radiator in het halletje bij de voordeur aan te doen. Maar ook daar kwam hij met een goed verhaal: halletje ligt naast woonkamer, voorheen was de muur ertussen ontzettend koud. Nu niet meer en dus blijft het in woonkamer langer warm. Uiteindelijk zal het in stookkosten dus niet uitmaken maar het getik is wel weg!
Huis beter isoleren. Dubbel glas.
Pluisi schreef: ↑
07-02-2018 23:21
Huis beter isoleren. Dubbel glas.
huurhuis ..........
Hier een appartement uit de jaren dertig met enkel glas en niet geisoleerd dak (slaapverdieping ligt direct onder dak, heb 2 woonlagen) en hier koelt het ook enorm af.

Supergroot verschil met mijn vorige wel geisoleerde huis. Daar bleef het echt wel rond de 17 graden hangen met de verwarming uit. Nu moet de ketel zelfs (zachtjes) blijven werken om het rond de 12 graden te houden.

Continue de temp hier rond de 17/18 graden houden zou onbetaalbaar worden dus ik zet de verwarming 's nachts en als ik weg ben rond de 12 a 13 graden.

In de ochtend idd koud met ontbijten maar ik ben alleen en snel weer weg dus maak er niet zo'n punt van.
In ons oude huis was het ook vooral de ijskoude vloer. Na isoleren werd dat beter. Je hebt vloerisolatie en bodemisolatie, vloerisolatie werkt het best (of beide ;-) ) Maar ook de zijmuren isoleren helpt.
Toen wij nog in een ouder huis woonden, zette ik de thermostaat s nachts altijd op 16 graden en dat hij om 6.00u naar de 18 graden ging en vervolgens om 8u weer terug naar 16 graden.
Voor de avond gewoon tot 23u naar 20 graden.
In de jaren vijftig zijn er veel woningen in korte tijd neergezet. De isolatie van die woningen laat te wensen over. Je raakt niet alleen warmte kwijt via je kieren. Ook je dak, vloer en ramen (enkel glas?) zijn enorme boosdoeners.

Wat je kunt doen is een keer iemand met een infraroodcamera een opname van je huis laten maken van buiten. Als je aan de buitenkant naar je woning kijkt door zo'n camera kun je zien op welke plekken er de meeste warmte zichtbaar is. Hoe warmer iets is vanaf buiten gezien, hoe slechter de isolatie op die punten.

Makkelijke maatregelen zijn het nemen van dikke, meerlaagse gordijnen. En die dan ook zoveel mogelijk dicht houden. Tochtstrips heb je al geplaatst. Je zou voor deuren nog een tochtslang kunnen neerleggen. Dat is een soort langwerpig kussen. Deuren van verschillende kamers dichthouden helpt ook! Hoe meer deuren open staan, hoe meer luchtstroom er op gang komt. Stilstaande lucht isoleert beter. En als je deuren dichthoudt hoef je alleen de vertrekken te verwarmen waar je ook daadwerkelijk bent.

Om efficiënter te verwarmen is het wel belangrijk dat je voldoende waterdruk op je cv hebt staan en dat de verwarmingen goed ontlucht zijn. Dat scheelt een hele hoop! Het getik van de verwarming is een teken dat er lucht in je systeem zit. Voor het bijvullen draai je alle radiatoren open en trek je de stekker uit je ketel. Sluit een slang aan op de kraan, laat hem even doorlopen met water zodat er geen lucht in de slang zit en sluit hem daarna aan op je ketel. Vul bij totdat je 1,5-2 bar op de manometer ziet staan. Dan zet je de pomp weer aan. Waarschijnlijk zit er ook nog lucht in je ketel. Om dat er uit te krijgen zet je weer de ketel uit en draai je op iedere radiator het ontluchtingskraantje open totdat er water uit komt. Ook in je ketel zit een ontluchtingskraantje. Check daarna wel of de druk nog voldoende is.

Duurdere ingrepen, maar wel ingrepen die zich gaan uitbetalen: isoleren van je plafond en dubbel glas.
Ik verwarm de huiskamer en de keuken. De slaapkamer en de andere vertrekken zijn in principe onverwarmd, maar omdat de deuren openstaan wordt het hele huis nooit erg koud. Mochten we het toch koud krijgen, bijvoorbeeld als er een harde wind waait dan gaan jaloezieën en/of gordijnen dicht en/of worden er toch verwarmingen een beetje opengedraaid. Er zit geen streng besparingsplan achter. Ik heb het gewoon gauw warm.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik denk ook als je wat lichaamsvet hebt dat je het dan minder gauw koud zou moeten hebben dan als je broodmager bent. Dat zou isolerend moeten werken. Schoenen of sloffen dragen zou ook moeten helpen want als je voeten koud worden krijg je het ook koud.

En leg een warm zacht pluizig kleed onder je voeten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
als het een huurhuis is, moet je het zoeken in de aankleding. Koop dikke gordijnen (velours bijvoorbeeld) en leg een warm kleed (vloerbedekking?) neer
Om te beginnen zou ik denk ik het wat warmer stoken. Ik zou 19.5 graden voor een avondtemperatuur niet echt behaaglijk vinden. Als het wat warmer is, is het natuurlijk ook wat minder koud de volgende dag. En tegen deze temperaturen kan je niet tegen verwarmen. Gisteravond was het in de kamer 21 graden en vanochtend 17 graden. En we hebben gewoon een tussenwoning uit de jaren 80 die redelijk geisoleerd is.
Toen ik een nauwelijks geïsoleerde jaren 30 woning woonde plakte ik in de winter ook de ventilatieroosters af, zelfs als ze dicht zijn kwam er nog flink wat koude lucht door. In zo een huis tocht het toch wel dus ventilatie is er evengoed en verder gewoon af en toe even de ramen open om te luchten wat ook met roosters moet. Dikke gordijnen en die zo vroeg mogelijk dicht doen helpt ook.

Ik snap dat je niet veel wil investeren in en huurhuis maar ik zou zeker een digitale thermostaat overwegen, die zijn er al voor minder dan honderd euro. Het voordeel is dat je hem kan programmeren om 's morgens op tijd op te warmen. Ik heb een zelflerende thermostaat, die zijn wat duurder maar wel een aanrader vind ik (en eventueel kun je bij een verhuizing de oude terughangen en de nieuwe meenemen). Het voordeel is dat je kunt instellen dat het om 7 uur 20 graden moet zijn bijvoorbeeld en dan leert dat ding zelf na een paar dagen hoelang het duurt voor het huis warm is en dan gaat hij op tijd verwarmen. Zo nodig kun je hem ook handmatig hoger of lager zetten, dan kan je vriend hem bijvoorbeeld hoger zetten als hij overdag thuis is terwijl je hem standaard uitzet overdag. Ik geloof nooit dat het voordeliger is om het huis op temperatuur te houden als er zoveel warmte verloren gaat. Dan zal de verwarming haast dag en nacht branden.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Het is ook gewoon heel koud nu, daar valt in sommige huizen bijna niet tegenop te stoken. In onze slaapkamer staat nooit zon (wel fijn in de zomer), en er komt veel tocht door de ramen. Is ijskoud. Maar ach, is ook maar een paar weken per jaar.
In mijn oude studio (jaren 20) was het ook echt niet te doen in de ochtend. Man wat koud in de winter.....
Ik zette de verwarming vaak wel op 11 graden, en in de ochtend weer op 16. Dan ging ik studeren/richting werk. Als ik dan weer thuiskwam ging deze naar de 21 voor de avonduren....
Dikke gordijnen voor het raam hielp ietwat. Krijg het nog koud als ik eraan denk:)
hier een groot oud huis, als we thuis zijn zet ik thermostaat op 20,5 of 21 gr, in de nacht en bij afwezigheid staat deze op 18 gr, bij lange afwezigheid (vakantie) op 17 gr.

Ik heb begrepen dat het minder energie kost om ene redelijk constante temp aan te houden dan om steeds vanaf bijv. 14 gr weer op te moeten warmen. Ook ben ik een koukleum ;-)
Bij ons staat de vloerverwarming uit sinds vorige zomer (lang verhaal). Maar het koelt nu echt veel sneller af in de woonkamer dan vorige winter. We hebben vorig jaar de kozijnen vervangen en in de slaapkamers blijft de temperatuur daardoor 's nachts juist wel hoger. Het zit hem dus echt in de vloer.
We hebben wel een klokthermostaat, daardoor gaat de verwarming om 6.00 uur (of zoiets) aan en om 7.30 uur weer uit. We gaan om 7.45 uur de deur uit. Opstaan en ontbijten in de kou doen we dus niet, ik moet er ook niet aan denken eerlijk gezegd. Maar ik ben een koukleum.
Ik zou hem overigens niet af laten koelen tot 10 graden, dan moet de cv wel erg hard werken om het weer op 19 te krijgen. Eerder tot 15 ofzo. Maakt ontbijten ook wat comfortabeler als je geen klokthermostaat hebt.
The owls are not what they seem
Dan ben ik benieuwd hoe het afkoelt al het -7 is. Ik denk gezamenlijk naar verhuurder gaan en zorgen voor passende maatregelen. Als ik kijk hier in de stad gaan de laatste huurwoningen uit de jaren 50 tegen de vlakte dus zijn hier nagenoeg niet meer al huurwoningen aanwezig of totaal gerenoveerd tot A woning. Hier wordt het nooit kouder dan 16 graden zonder verwarming ook niet als het -15 vriest :-)
MwTheelepel schreef: ↑
08-02-2018 09:01
Toen ik een nauwelijks geïsoleerde jaren 30 woning woonde plakte ik in de winter ook de ventilatieroosters af, zelfs als ze dicht zijn kwam er nog flink wat koude lucht door. In zo een huis tocht het toch wel dus ventilatie is er evengoed en verder gewoon af en toe even de ramen open om te luchten wat ook met roosters moet. Dikke gordijnen en die zo vroeg mogelijk dicht doen helpt ook.

Ik snap dat je niet veel wil investeren in en huurhuis maar ik zou zeker een digitale thermostaat overwegen, die zijn er al voor minder dan honderd euro. Het voordeel is dat je hem kan programmeren om 's morgens op tijd op te warmen. Ik heb een zelflerende thermostaat, die zijn wat duurder maar wel een aanrader vind ik (en eventueel kun je bij een verhuizing de oude terughangen en de nieuwe meenemen). Het voordeel is dat je kunt instellen dat het om 7 uur 20 graden moet zijn bijvoorbeeld en dan leert dat ding zelf na een paar dagen hoelang het duurt voor het huis warm is en dan gaat hij op tijd verwarmen. Zo nodig kun je hem ook handmatig hoger of lager zetten, dan kan je vriend hem bijvoorbeeld hoger zetten als hij overdag thuis is terwijl je hem standaard uitzet overdag. Ik geloof nooit dat het voordeliger is om het huis op temperatuur te houden als er zoveel warmte verloren gaat. Dan zal de verwarming haast dag en nacht branden.
Wij hebben al een nest thermostaat dus kunnen alles regelen qua temperatuur 😉
MwTheelepel schreef: ↑
08-02-2018 09:01

PiltyIggy schreef: ↑
23-02-2018 23:47
Heb je weinig aan als je in feite voor de mussen aan het stoken bent :cry:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven