Werk & Studie alle pijlers

'klagen' in proeftijd

25-02-2018 21:24 48 berichten
Ik ben afgelopen week begonnen bij mijn nieuwe baan en sommige dingen lopen niet zo goed en kom soms ook met werkzaamheden in de knoop omdat de planning van mijn werkzaamheden wel erg krap is ingepland wat zorgt voor meer stress. Ik laat even buiten beschouwing wat ik doe maar ik twijfel of ik aan de bel zal trekken of niet omdat ik een proeftijd heb. Ik wil niet zeuren en heb zoiets van zit eerst je proeftijd uit maar aan de andere kant denk ik weer van ik kan het beter meteen aan de bel trekken voordat ik straks echt helemaal vast loop en mijn werk eronder lijd.

Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet klagen, want dat geeft geen fijne eerste indruk. Wat je wel kunt doen is aangeven dat je de routine er nog goed in moet krijgen, en de planning daardoor nu nog even iets te strak voor je is. Vraag dan wel meteen tips over hoe je sneller kunt werken, zodat je laat zien dat je het probleem niet bij hen legt maar graag ook zelf pro-actief naar oplossingen zoekt.
Nummer*Zoveel schreef:
25-02-2018 21:29
Ik zou niet klagen, want dat geeft geen fijne eerste indruk. Wat je wel kunt doen is aangeven dat je de routine er nog goed in moet krijgen, en de planning daardoor nu nog even iets te strak voor je is. Vraag dan wel meteen tips over hoe je sneller kunt werken, zodat je laat zien dat je het probleem niet bij hen legt maar graag ook zelf pro-actief naar oplossingen zoekt.

Dit. Waarschijnlijk heb je te weinig tijd omdat je nog niet ingewerkt bent. In het begin kost alles meer tijd.
Je bent net een week begonnen.
Oftewel: Maximum een uur of 40.

Geef het eerst maar es effe tijd en oordeel na 3.5 week.
Ik zou m’n proeftijd even uitzitten, tenzij je denkt dat je je proeftijd niet zult halen. In dat geval wel aan de bel trekken en vragen om advies om je taken sneller/beter te volbrengen.

Overigens, lukt het anderen in soortgelijke functies wel? Kan het zijn dat dingen je nu meer tijd kosten omdat je nieuw bent?

Als je eenmaal door de proeftijd bent is er tijd genoeg om dingen aan te kaarten. Hoewel ik het ook doen mondjesmaat zou doen. Nieuwe mensen die veel klagen (of meteen veel willen veranderen) worden niet overal gewaardeerd. Het is nooit te laat om dingen te bespreken. Je kunt ook na 10 jaar in dienst nog dingen ter sprake brengen. Voor nu zou ik me even rustig houden.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 26-02-2018 08:09
2.61% gewijzigd
Breng het als een verbetervoorstel ipv als een klacht.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Niet klagen maar aangeven wat eventueel beter of slimmer gedaan kan worden. Maar dat staat los van de proeftijd, ook daarna werkt zo'n houding veel beter.
Ik zou nog even doorzetten en kijken of het niet beter wordt als je wat meer routine krijgt. In het begin is het gewoon zoeken en duurt alles langer, al is het maar omdat je niet weet hoe het kopieerapparaat werkt of waar je die ene persoon of afdeling kan vinden. Het zijn kleine dingen maar als je tien taken hebt waar je nu 3 minuten langer over doet dan kost het je toch een halfuur extra per dag.

Na een week al klagen maakt niet zo een goede indruk, het komt over alsof je weinig doorzettingsvermogen hebt en snel piept als het lastig is. Daar zitten werkgevers niet op te wachten. Dus daar zou ik wel een beetje mee oppassen in je proeftijd, zeker als het je verder wel leuk werk en een leuke werkgever lijkt waar je wil blijven.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Eerlijk? Meestal denk ik: daar is er weer een.....

Idd niet echt aardig dus ik zou eerst gewoon het werk doen en daarna een voorstel ter verbetering geven, ipv klagen over wat er niet goed is.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Waarom dacht je overigens dat je na een week wel ingewerkt zou zijn?
Hier duurt zoiets minstens 3 maanden eer je bepaalde dingen echt weet, routines een beetje beginnen ingebouwd te raken, je bepaalde zwaardere spullen zonder hulp kan, ...

Na een week weet je net de balpennen staan en in 't beste geval hoe de telefoon werkt.
Het klinkt alsof je je baan niet aankan.
Na een week ben je echt nog niet ingewerkt en zou ik dus nog even wachten met het inbrengen van verbetervoorstellen. Het kan namelijk ook zo zijn dat jij werkzaamheden anders zou willen doen omdat jij dit gemakkelijker/beter vindt gaan, maar soms worden er ook werkzaamheden op een bepaalde manier uitgevoerd omdat deze beter passen bij de bedrijfsprocessen die in de rest van het bedrijf lopen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
V1k1ng schreef:
26-02-2018 18:04
Na een week ben je echt nog niet ingewerkt en zou ik dus nog even wachten met het inbrengen van verbetervoorstellen. Het kan namelijk ook zo zijn dat jij werkzaamheden anders zou willen doen omdat jij dit gemakkelijker/beter vindt gaan, maar soms worden er ook werkzaamheden op een bepaalde manier uitgevoerd omdat deze beter passen bij de bedrijfsprocessen die in de rest van het bedrijf lopen.
Inderdaad, soms lijken dingen op het eerste gezicht niet logisch, en vaak is dat ook niet zo. Maar heel vaak is er toch ook wel een reden waarom bepaalde processen lopen zoals ze lopen.
Ik heb het niet over inwerken, het gaat er in dit geval over dat dingen elkaar overlappen omdat bepaalde dingen mij nou eenmaal nog meer tijd kosten.
Twijfel dus tussen het aangeven dat ik het niet red zoals het nu is of om een poging te wagen en er dan achter te komen dat het niet gaat lukken binnen de gestelde tijd.
Kortom zou de werkgever het waarderen als ik om meer tijd of wellicht hulp vraag of niet?
Wil natuurlijk niet gaan zeggen van "nee dit kan ik niet dus ik wil dit niet doen."
closednote schreef:
26-02-2018 18:25
Ik heb het niet over inwerken, het gaat er in dit geval over dat dingen elkaar overlappen omdat bepaalde dingen mij nou eenmaal nog meer tijd kosten.
Twijfel dus tussen het aangeven dat ik het niet red zoals het nu is of om een poging te wagen en er dan achter te komen dat het niet gaat lukken binnen de gestelde tijd.
Kortom zou de werkgever het waarderen als ik om meer tijd of wellicht hulp vraag of niet?
Wil natuurlijk niet gaan zeggen van "nee dit kan ik niet dus ik wil dit niet doen."
Is dat überhaupt een optie dan? Want in dat geval ben je er gewoon niet geschikt voor.
closednote schreef:
26-02-2018 18:25
Kun je het dan niet gewoon als een vraag uiten? Iets in de trant van: “Ik merk dat ik wat zenuwachtig word van de deadline, omdat ik bang ben dat ik nog niet genoeg routine heb om XYZ af te ronden voordat ABC begint. Kunnen jullie me misschien wat geruststellen en tips geven over hoe ik dat toch voor elkaar kan krijgen?”
Ja wellicht kan ik het zo brengen dan weet mijn leidinggevende ervan voordat het mis gaat omdat ik niks zeg.
closednote schreef:
26-02-2018 20:21
Ja wellicht kan ik het zo brengen dan weet mijn leidinggevende ervan voordat het mis gaat omdat ik niks zeg.
Wees je bewust dat je proeftijd er niet voor niets is. Jouw leidinggevende zal kijken of je het werk aankan.

Zijn er meer mensen met dezelfde baan als jij? Zat er voor jou iemand anders op de baan voor jaren, of is het een hele nieuwe baan? Of hebben er al veel verschillende mensen voor jou kort op de baan gezeten?
Tampaxropeje schreef:
26-02-2018 21:07
Wees je bewust dat je proeftijd er niet voor niets is. Jouw leidinggevende zal kijken of je het werk aankan.
Bij “het werk aankunnen” hoort ook je zorgen op tijd bespreekbaar maken, in plaats van zaken op zijn beloop te laten en daarmee te laten escaleren.
Vraag of ze een ander, minder stressvol baantje voor je hebben, omdat je dit niet aankan.
Ich denke, das wahre Grosse in der Welt Ist immer nur das was nicht gleich gefällt, und wen der Pöbel zum Gotte weiht, der steht auf dem Altar nur kurze Zeit.
Nummer*Zoveel schreef:
26-02-2018 22:02
Bij “het werk aankunnen” hoort ook je zorgen op tijd bespreekbaar maken, in plaats van zaken op zijn beloop te laten en daarmee te laten escaleren.
Als ze denkt dat ze de baan zo niet kan uitvoeren dan houdt het mogelijk op. Ik zou dat risico zelf niet nemen tijdens de proeftijd. Ik zou het een ander ook niet aanraden. Ze kan het prima na haar proeftijd aankaarten. Als er dan niks verandert kan ze altijd besluiten vanuit een werkende situatie naar een nieuwe baan te solliciteren.
Nummer*Zoveel schreef:
Het klinkt leuk wat je hier schrijft, maar als ze in haar eerste week werken al zoveel paniek ervaart, is het niet haar baan. Aan de bel trekken als ze gevaarlijk werk doet waarbij er dingen dusdanig verkeerd kunnen gaan dat het mensen of het bedrijf schaadt ja. Aan de bel trekken omdat ze zelf de eerste week stress ervaart en het niet nog even aan kan kijken, dan sta je er denk ik niet zo goed op.
Spitzel schreef:
26-02-2018 22:06
Vraag of ze een ander, minder stressvol baantje voor je hebben, omdat je dit niet aankan.
Dit is waarschijnlijk het eerlijkst. Maar of het het verstandigst is..... dat hangt van meer zaken af.

Ik ben wel benieuwd wat je doet TO.
Nummer*Zoveel schreef:
Maar niet na net één weekje begonnen te zijn.

Werk jezelf eerst maar es in en na 1 à 2 maanden kan je dan nog altijd kijken hoe het loopt.
En of er effectief dingen veranderd moeten worden.

Hier wordt er gewoon ingecalculeerd dat iemand de eerste 2 maanden vooral meekijkt en weinig zelf doet.
Laat staan hele dossiers.
Dat dingen die dan wel alleen gedaan worden 5 keer langer duren dan normaal ... dat is gewoon zo.
Tornacense schreef:
26-02-2018 22:54
Maar niet na net één weekje begonnen te zijn.

Werk jezelf eerst maar es in en na 1 à 2 maanden kan je dan nog altijd kijken hoe het loopt.
En of er effectief dingen veranderd moeten worden.

Hier wordt er gewoon ingecalculeerd dat iemand de eerste 2 maanden vooral meekijkt en weinig zelf doet.
Laat staan hele dossiers.
Dat dingen die dan wel alleen gedaan worden 5 keer langer duren dan normaal ... dat is gewoon zo.
Het hangt er wel een beetje vanaf wat je moet doen. Voor mijn functie staat 3 jaar tot volledige vakvolwassenheid, maar als je dozen met koekjes moet vullen, of kantoren schoonmaken, ben je waarschijnlijk na twee weken al in staat om volledig zelfstandig te werken. Een week lijkt me voor alle soorten werk kort, zeker qua routine en snelheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven