Leestips voor bepaalde omgeving

26-02-2018 10:04 33 berichten
In boeken worden landen/gebieden/steden vaak op de mooiste manier beschreven. Je wordt meegenomen naar die plek en dat is prachtig, maar nog gaver vind ik het om deze plaatsen in het echt te bewonderen.

Zo heb ik voor een stedentrip naar Rome 'Het Bernini mysterie' nogmaals gelezen en lees ik nu Santa Montefiore als voorpret voor een reis naar Zuid-Amerika.

Aangezien ik vaker tripjes maak, lijkt het me mooi om een lijstje met leestips te hebben met boeken die over een bepaald land of een bepaalde stad gaan. Wellicht vinden anderen zulke leestips ook interessant. Dus; welk boek lees je of heb je gelezen en waar speelt het zich af? Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Eeuwige zomer van Mireille Cottenjé

Het speelt zich af in de bossen van Scandinavie tijdens een trektocht ter voet terwijl het zomer is en dus niet donker wordt daar. Zo mooi omschreven! Als ik het boek lees ben ik weer even terug in Lapland
Withering Heights in Yorkshire, maar elke woeste hoogte in de UK kan.

Volgens mij crossten we het Peak en Lake district door toen ik het als 17-jarige las.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 26-02-2018 10:17
38.67% gewijzigd
ik nam vaak een boek met mythen sagen en legendes van het land mee
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
De boeken van Carlos Ruiz Zafón (Barcelona), Fortuna's dochter (Chile), honderd jaar eenzaamheid (Colombia), Feest van de bok (Dominicaanse republiek), Vila Pouca (Portugal) .

Vast nog wel meer....ik heb ook over Afrika gelezen maar kan even niet op de titels komen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Als je van thrillers houdt: Boeken van Kate Mosse voor Zuid Frankrijk bij Carcassonne: Het verloren Labyrinth en nog 2 delen

Die van Portugal houd ik in gedachte!
Later is nu
Dreamer schreef:
26-02-2018 10:32
Als je van thrillers houdt: Boeken van Kate Mosse voor Zuid Frankrijk bij Carcassonne: Het verloren Labyrinth en nog 2 delen
Super leuk topic! Ik houd er ook van om boeken te lezen die zich afspelen op de plek waar in ben.

Wij gaan komende zomer via Carcasonne naar Barcelona en de spaanse Costa. Het Verloren Labyrint ken ik al maar ik zal de andere delen eens opsnorren. En voor Barcelona heb ik het laaste deel over het kerkhof van vergeten boeken van Carlos Ruiz Safon al klaarliggen :-D .

(thriller) Tips van mij:
De boeken van Deon Meyer voor Zuid-Afrika (Kaapstad)
De Emilia Trilogie van Theo en Mariannne Hoogstraten over Venetie, Florence, Rome (Evenbeeld, Verleidsters, Zondeval)
Nachttrein naar Lissabon van Paul Mercier over Lissabon/Portugal

*en ik ga vast nog meer verzinnen*
La Superba (over Genua) van Ilja Leonard Pfeijffer
heerlijke stad, Genua!
Kathedraal van de Zee in Barcelona

Speelt zich wel in het verleden af maar de opbouw van de stad is grotendeels hetzelfde.
Henning Mankell - De witte leeuwin - Zuid Afrika
De andere Dan Brown boeken doen het trouwens ook prima:

Oorsprong - Barcelona/Bilbao
Inferno - Venetië/Florence
Het verloren symbool - Washington
DaVinci code - half Europa :proud:
De Oktoberlijst van Jeffrey Deaver als je in NY bent. Thriller met veel plekken op Manhattan.
Lukt niet elk jaar, maar ik probeer het toch ook vaak te matchen.

Afgelopen zomer in Japan was Murakami mee. In India heb ik 'De laatste man in de toren' gelezen (da's overigens overal ter wereld een aanrader- vond het een heel goed boek) en in het Taj Mahal hotel 'Het Vlindereffect' (dat gaat over de aanslag op dat hotel).
Voor het lichtere werk: 'Shopaholic grijpt in' (in Las Vegas) en 'Crazy Rich Asians' (in Singapore).
Ik herinner mij ook een detectivereeks die ik op Sardinië gelezen die zich daar afspeelt, maar de naam ontsnapt mij en vlak voor ik eens naar Londen ging 'Wolf Hall'.
Omgekeerd: ik heb net 'De bekeerlinge' uit van Stefan Hertmans en daardoor voor van de zomer op de terugweg vanuit Spanje een overnachting nabij Clermont-Ferrand geboekt omdat ik de kerk wil zien waar het over gaat. Dat boek is op zich sowieso leuk om mee te nemen op een reis door Frankrijk als je een beetje in de buurt van de plekken komt.

En vast nog veel meer...Overigens nog op zoek naar tips voor Griekenland (vasteland). Daar gaan we deze zomer ook naartoe en heb ik nog helemaal niks voor op het oog.
the4ofus wijzigde dit bericht op 26-02-2018 14:21
0.45% gewijzigd
AnAppleADay schreef:
26-02-2018 11:12
De andere Dan Brown boeken doen het trouwens ook prima:

Oorsprong - Barcelona/Bilbao
Inferno - Venetië/Florence
Het verloren symbool - Washington
DaVinci code - half Europa :proud:
O, echt speelt 'De Oorsprong' in Bilbao? Dat wist ik niet en ik wil hem wel nog lezen en ik passeer dit jaar nog wel in Bilbao!

Echt leuk topic dit
the4ofus schreef:
26-02-2018 11:21
O, echt speelt 'De Oorsprong' in Bilbao? Dat wist ik niet en ik wil hem wel nog lezen en ik passeer dit jaar nog wel in Bilbao!

Echt leuk topic dit
Wel meer in Barcelona dan Bilbao. Vooral het Guggenheim daar.
Wat een leuke reacties al! Ik krijg er zowel zin in lezen als zin in reizen van
O, da's niet erg dat het alleen het Guggenheim is. Dat wil ik namelijk zeker bezoeken :)
the4ofus wijzigde dit bericht op 26-02-2018 14:21
91.65% gewijzigd
Foutje
ravenloos schreef:
26-02-2018 10:09
Eeuwige zomer van Mireille Cottenjé

Het speelt zich af in de bossen van Scandinavie tijdens een trektocht ter voet terwijl het zomer is en dus niet donker wordt daar. Zo mooi omschreven! Als ik het boek lees ben ik weer even terug in Lapland
Dank voor deze tip! Ga ik opzoeken, past wel in mijn straatje!

Ontzettend leuk topic!

Ik heb net Bicycles, bags & boats gelezen over een fietstocht door Schotland.
Wil binnenkort ook beginnen aan de Lewis Trilogie van Peter May. Omdat ik in mei naar oa Lewis ga!
Omweg naar Santiago van Cees Nooteboom.
Was voor mij echt een omweg, heb er 2 vakanties over gedaan, het zijn eigenlijk losse reisverhalen en toen ik thuis kwam bleef het half gelezen liggen, en op mijn tweede reis kwam ik in Santiago de Compostella aan. (Niet te voet trouwens)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Wie heeft er leestips voor Midden-Amerika en Griekenland?
Wij gaan deze zomer ook naar Griekenland en Stephen Fry's Mythos ligt klaar. Als dat je ding niet is, Regen en Sterren van Maeve Binchy speelt op een Grieks eiland.
Eén meter Everest van Mariska Mourik. Over Nederlands Mount Everest expeditieleden die in 1984 naar de top van de Everest gingen.
daneli schreef:
02-05-2018 19:46

Griekenland (Kreta, Spinalonga):
Het eiland - Victoria Hislop
Hier = 136 km ten noorden van Zelhem. Hemelsbreed.
daneli schreef:
02-05-2018 19:46
De Odyssee :proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven