2 tussenjaren
woensdag 28 februari 2018 om 16:53
Ik zit nu in 6vwo en zou graag een tussenjaar willen nemen om als au pair te gaan werken voordat ik ga studeren. Nu is het alleen duidelijk geworden dat het lastig wordt om in augustus weg te gaan om op tijd terug te zijn (je moet een jaar blijven als je in de VS au pair bent). Ik zat erover na te denken om dan twee tussenjaren te nemen zodat ik meer tijd heb om alles te regelen, alleen is twee jaar wel lang. Ik vroeg me af hoe anderen hier over denken? Is twee jaar te lang?
woensdag 28 februari 2018 om 17:04
Hoezo is twee jaar te lang? Je mag toch gewoon studeren wanneer je er zin in hebt? Een vriendin van mijn dochter is na het tussenjaar gaan werken, studeren ziet ze nog even niet zitten. Dat is misschien niet zo verstandig, maar tegenwoordig moet je ook geen studie meer doen waar je niet 100% achter staat.
woensdag 28 februari 2018 om 17:12
ik denk dat als je er twee jaar uit bent het een te grote stap is om weer te gaan studeren, iets van " van uitstel komt afstel"MinkeDeWit schreef: ↑28-02-2018 17:04Hoezo is twee jaar te lang? Je mag toch gewoon studeren wanneer je er zin in hebt? Een vriendin van mijn dochter is na het tussenjaar gaan werken, studeren ziet ze nog even niet zitten. Dat is misschien niet zo verstandig, maar tegenwoordig moet je ook geen studie meer doen waar je niet 100% achter staat.
woensdag 28 februari 2018 om 17:21
woensdag 28 februari 2018 om 17:24
woensdag 28 februari 2018 om 17:30
Als jij daar zin in hebt dan moet je dan gewoon lekker doen. Het maakt echt geen donder uit of je op je 18e gaat studeren of op je 20e. En dat je zogenaamd dan te lang weg bent van school om weer goed te kunnen beginnen vind ik altijd zo'n onzin. Het ligt vooral aan je eigen motivatie en houding of het je makkelijk afgaat om alsnog te gaan studeren. Ik ben zelf ook eerst gaan werken en ken zelfs mensen die eerst 3 a 4 jaar zijn wezen werken voordat ze gingen studeren en die hebben het allemaal succesvol weer kunnen oppakken en een diploma gehaald. Je hebt ook mensen die gaan direct studeren switchen 3 a 4 keer van studie en stoppen uiteindelijk en halen nooit een papiertje. Dan lijkt me dit toch veel beter.
En tuurlijk als je werkt heb je meer te besteden dan wanneer je fulltime studeert maar alles doe je toch met een bepaald doel voor ogen.
En tuurlijk als je werkt heb je meer te besteden dan wanneer je fulltime studeert maar alles doe je toch met een bepaald doel voor ogen.
violetskies wijzigde dit bericht op 28-02-2018 17:33
23.88% gewijzigd
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
woensdag 28 februari 2018 om 17:32
Nichtje hier is er bijna 3 jaar tussenuit geweest. Heeft lekker skiles in de Alpen en in Nieuw Zeeland gegeven en tussendoor af en toe even thuis. Nu gaat ze na de zomer aan een studie beginnen en daar heeft ze veel zin in. Ik weet alleen niet of 2 jaar au pair zijn nu zo leuk is, maar dat kan je zelf beter in schatten.
woensdag 28 februari 2018 om 17:37
Waarom moet je zolang aupair blijven? Ik zou t vooral zonde vinden om een jaar aan één locatie gebonden te zijn. Kun je geen seizoenswerk doen en ondertussen wat meer rondtrekken?
Ik was ooit op een ranch in Montana en daar werkten ook veel Europese meiden het hoogseizoen door (dus pakweg 3 maanden) Sonmigen deden in de winter nog iets met wintersport.
Ik was ooit op een ranch in Montana en daar werkten ook veel Europese meiden het hoogseizoen door (dus pakweg 3 maanden) Sonmigen deden in de winter nog iets met wintersport.
woensdag 28 februari 2018 om 17:38
woensdag 28 februari 2018 om 18:21
Ligt aan je eigen instelling. Als jij je voor ogen hebt dat je graag 2 jaar ertussenuit wilt en dan gaan studeren, gewoon doen. Echt, beter iemand die goed gemotiveerd aan een studie begint na 2 jaar dan iemand die er een jaar tussenuit is geweest en er eigenlijk nog geen zin in heeft.
Zo'n flauwe kul dat je na 2 jaar niet meer aan school zou kunnen wennen.
Zo'n flauwe kul dat je na 2 jaar niet meer aan school zou kunnen wennen.
woensdag 28 februari 2018 om 23:28
Hoi, bedankt voor de reacties. Ja twee jaar is wel lang maar eerder weggaan dan september/oktober gaat niet (in de VS in ieder geval en waarschijnlijk ook in andere landen) omdat ik nog geen rijbewijs heb en ook niet genoeg aantoonbare ervaring, en dat is beide wel nodig. Dit ik kan ik niet optijd voor elkaar krijgen+m'n diploma halen+nog alles sparen en een gastgezin zoeken ect. als ik in augustus weg zou willen gaan, vandaar die twee jaar. Ik ben wel echt van plan om te studeren, maar een andere reden waarom ik misschien een tussenjaar zou nemen is omdat ik niet zo goed kan kiezen wat ik nou wil doen. Ik heb twee studies in gedachten die me leuk lijken en ik kies liever in een keer goed dan dat ik na een jaar weer moet switchen. Maargoed een tussenjaar geeft natuurlijk geen garantie dat dat niet gebeurt.
woensdag 28 februari 2018 om 23:36
Ander land met minder strikte eisen?
Contract van 9 maanden?
Niet als au pair gaan, maar met een uitwisselings-organisatie, bijvoorbeeld als laatste jaars-student?
Als je toch voor 2 jaar gaat, zou ik vooral zorgen dat je iets om handen hebt dat laatste half jaar.
Ofwel nog ergens een extra half jaar au pair, ofwel reizen, ofwel ergens in Nederland aan een job proberen te raken.
Contract van 9 maanden?
Niet als au pair gaan, maar met een uitwisselings-organisatie, bijvoorbeeld als laatste jaars-student?
Als je toch voor 2 jaar gaat, zou ik vooral zorgen dat je iets om handen hebt dat laatste half jaar.
Ofwel nog ergens een extra half jaar au pair, ofwel reizen, ofwel ergens in Nederland aan een job proberen te raken.