2 tussenjaren
woensdag 28 februari 2018 om 16:53
Ik zit nu in 6vwo en zou graag een tussenjaar willen nemen om als au pair te gaan werken voordat ik ga studeren. Nu is het alleen duidelijk geworden dat het lastig wordt om in augustus weg te gaan om op tijd terug te zijn (je moet een jaar blijven als je in de VS au pair bent). Ik zat erover na te denken om dan twee tussenjaren te nemen zodat ik meer tijd heb om alles te regelen, alleen is twee jaar wel lang. Ik vroeg me af hoe anderen hier over denken? Is twee jaar te lang?
woensdag 28 februari 2018 om 23:39
Ik ben dan geen au-pair geworden, maar heb er ondertussen ook al twee tussen jaren op zitten. Ben in 2016 gestopt na mijn tweede MBO diploma, heb nu veel spijt omdat ik niet door gegaan ben nu, en werkeloos ben. Maar denk dat het switchen wel mee valt... Ik ben nu druk bezig met een BBL opleiding zoeken, hopelijk eindelijk iets wat ik wel leuk vind en waar ook werk in te vinden is. Zelf denk ik dat een tussen jaar wel slim is, als je echt terug gaat naar school. Maar je hebt de tijd om te oriënteren wat je wilt doen. Ik had op mijn 17de mijn diploma gehaald, en was maar uit ellende mbo administratie niveau 2 gaan doen, omdat ik niet was aangenomen voor de opleiding pedagogisch medewerker niv 4. De deadline was ook al voorbij met het inschrijven dus dit was eigenlijk even een tussen oplossing. Daarna lekker stom detailhandel gaan doen, waardoor ik nu thuis zit omdat het gewoon onmogelijk lijkt om als 23jarige een normale baan te vinden in winkels met genoeg uren om ook de huur te betalen. Als ik hier beter over nagedacht had, was ik natuurlijk wat anders gaan doen.
Zei altijd dat ik nooit de zorg in zou gaan, maar na een tijdje vrijwilligerswerk gedaan te hebben bij dementerende ouderen zag ik dat het best een mooi beroep is, je betekent wat voor die mensen die eigenlijk gewoon zitten te wachten op hun einde daar in een tehuis. Maar ik denk dat de zorg toch wel wat voor mij is, ik werk graag met mensen en geef ze graag een goed gevoel, en vond het heel erg dat sommige verzorgende zo gemeen zijn tegen de cliënten. Dus ik ben nu druk bezig met een BBL plek te zoeken in de zorg als verzorgende IG of verpleegkundige.
Maar goed, denk dat een tussenjaar of 2 wel goed is. Denk dat weinig 18 jarige ook echt iets kiezen waar ze uiteindelijk in verder gaan en echt een baan in krijgen. Ken zoveel mensen en mijzelf die zoveel opleidingen maar begonnen zijn, niet afgemaakt, thuisstudies gaan zijn doen.. Het is belangrijk ook dat je iets vind wat je eventueel de rest van je leven kan en wil doen. Je moet werken tot je 72ste ondertussen, in ieder geval onze generatie.
Zei altijd dat ik nooit de zorg in zou gaan, maar na een tijdje vrijwilligerswerk gedaan te hebben bij dementerende ouderen zag ik dat het best een mooi beroep is, je betekent wat voor die mensen die eigenlijk gewoon zitten te wachten op hun einde daar in een tehuis. Maar ik denk dat de zorg toch wel wat voor mij is, ik werk graag met mensen en geef ze graag een goed gevoel, en vond het heel erg dat sommige verzorgende zo gemeen zijn tegen de cliënten. Dus ik ben nu druk bezig met een BBL plek te zoeken in de zorg als verzorgende IG of verpleegkundige.
Maar goed, denk dat een tussenjaar of 2 wel goed is. Denk dat weinig 18 jarige ook echt iets kiezen waar ze uiteindelijk in verder gaan en echt een baan in krijgen. Ken zoveel mensen en mijzelf die zoveel opleidingen maar begonnen zijn, niet afgemaakt, thuisstudies gaan zijn doen.. Het is belangrijk ook dat je iets vind wat je eventueel de rest van je leven kan en wil doen. Je moet werken tot je 72ste ondertussen, in ieder geval onze generatie.
donderdag 1 maart 2018 om 00:21
donderdag 1 maart 2018 om 10:48
Waar komt die strikte eis van ern jaar vandaan?
Ik ben zelf ooit, lang lang geleden
, au pair geweest in Noorwegen. September vertrokken en in juli weer teruggekomen.
Toen had ik trouwens nog steeds geen flauw idee wat ik wilde studeren, dus ben maar wat gaan doen waarvan ik dacht dat ik het af kon maken. En dat heeft best goed uitgepakt.
Ik ben zelf ooit, lang lang geleden
Toen had ik trouwens nog steeds geen flauw idee wat ik wilde studeren, dus ben maar wat gaan doen waarvan ik dacht dat ik het af kon maken. En dat heeft best goed uitgepakt.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
donderdag 1 maart 2018 om 10:54
Kun je toekomstige opleiding ook in feb. beginnen?
Trouwens de meeste opleidingen beginnen 1 september. De week daarvoor introweek.
ik zou aanbevelen 1 jaar tussenjaar te nemen. Als je al wel weet welke opleiding je wilt gaan doen. ( in april de opendagen alvast bezoeken zodat je weet waarvoor je later in kan schrijven)
Trouwens de meeste opleidingen beginnen 1 september. De week daarvoor introweek.
ik zou aanbevelen 1 jaar tussenjaar te nemen. Als je al wel weet welke opleiding je wilt gaan doen. ( in april de opendagen alvast bezoeken zodat je weet waarvoor je later in kan schrijven)
donderdag 1 maart 2018 om 11:04
Je kan ook gaan studeren, en in het 3e jaar van je studie naar het buitenland gaan om daar een super leuke studententijd te hebben! Dan ontmoet je super veel mensen, kan je uitgaan en het land verkennen. Als aupair ontmoet je weinig leeftijdsgenoten en zit je vast aan één stad/dorp.
Er zijn ook wel organisaties waarbij je korter dan een jaar kan. Ken zelf iemand die naar Amerika vertrok maar waarbij het totaal niet klikte met het gezin waar ze kwam. Na een maand was ze terug.. Ik denk dat je het ook heel erg moet treffen met het gezin, anders kan het best tegen vallen.
Er zijn ook wel organisaties waarbij je korter dan een jaar kan. Ken zelf iemand die naar Amerika vertrok maar waarbij het totaal niet klikte met het gezin waar ze kwam. Na een maand was ze terug.. Ik denk dat je het ook heel erg moet treffen met het gezin, anders kan het best tegen vallen.
anoniem_363247 wijzigde dit bericht op 01-03-2018 11:07
33.95% gewijzigd
donderdag 1 maart 2018 om 11:07
Deze vraag zit ik zelf ook mee.. niet omdat ik au pair wil zijn maar omdat ik nu al vrijwilligerswerk aan het doen ben voor een jaar en daarna liefst weer naar het buitenland wil. Voorkeur Canada. Zit te denken aan een master maar ik heb een bloedhekel aan een thesis/scriptie schrijven dus dat ga ik niet nog een keer doen. Vind het allemaal zo lastig.
Maargoed, ik ben al afgestudeerd en moet hierna aan het werk.
Als jij denkt dat je een keuze hebt kunnen maken en nog gemotiveerd bent om aan het werk te gaan kan 2 jaar prima voordat je begint met een studie.
Wat ook al word aangegeven, veel studies beginnen in september dus dan haal je dat nog als je een jaar weggaat.
Maargoed, ik ben al afgestudeerd en moet hierna aan het werk.
Als jij denkt dat je een keuze hebt kunnen maken en nog gemotiveerd bent om aan het werk te gaan kan 2 jaar prima voordat je begint met een studie.
Wat ook al word aangegeven, veel studies beginnen in september dus dan haal je dat nog als je een jaar weggaat.
donderdag 1 maart 2018 om 13:08
Dit idd. Ik wist op mijn 18de echt niet wat ik wilde studeren, had wel flink gewerkt en gespaard voor een buitenland avontuur. Dus eerst een jaar gereisd, daarna nog een jaar gewerkt om de spaarpot weer aan te vullen en toen gaan studeren. Tegen die tijd wist ik wel heel goed wat ik wilde, je leert jezelf goed kennen in zo'n (dubbel) tussenjaa . Geen seconde spijt gehad van dit alles. Ik was 20 toen ik begon, had medesturenten tussen 17 en 30, waarvan veel al eerder een andere studie hadden geprobeerd dus met 20 ben je echt niet heel bijzonder ofzo.violetskies schreef: ↑28-02-2018 17:30Als jij daar zin in hebt dan moet je dan gewoon lekker doen. Het maakt echt geen donder uit of je op je 18e gaat studeren of op je 20e. En dat je zogenaamd dan te lang weg bent van school om weer goed te kunnen beginnen vind ik altijd zo'n onzin. Het ligt vooral aan je eigen motivatie en houding of het je makkelijk afgaat om alsnog te gaan studeren. Ik ben zelf ook eerst gaan werken en ken zelfs mensen die eerst 3 a 4 jaar zijn wezen werken voordat ze gingen studeren en die hebben het allemaal succesvol weer kunnen oppakken en een diploma gehaald. Je hebt ook mensen die gaan direct studeren switchen 3 a 4 keer van studie en stoppen uiteindelijk en halen nooit een papiertje. Dan lijkt me dit toch veel beter.
En tuurlijk als je werkt heb je meer te besteden dan wanneer je fulltime studeert maar alles doe je toch met een bepaald doel voor ogen.
donderdag 1 maart 2018 om 13:10
het een sluit het ander niet uit. Tijdens mijn studie ben ik wederom een jaar weggeweest, deel studie & stage in buitenland.Poelewoeps schreef: ↑01-03-2018 11:04Je kan ook gaan studeren, en in het 3e jaar van je studie naar het buitenland gaan om daar een super leuke studententijd te hebben! Dan ontmoet je super veel mensen, kan je uitgaan en het land verkennen. Als aupair ontmoet je weinig leeftijdsgenoten en zit je vast aan één stad/dorp.
donderdag 1 maart 2018 om 13:37
Mij ook. Twee jaar lijkt me trouwens niet te lang. Zou alleen niet twee jaar hetzelfde gaan doen. Jaar highschool, jaar rondreizen, dan terug naar NL om te studeren.Bubblegum1 schreef: ↑01-03-2018 12:34Is een jaar highschool een optie? Lijkt mij leuker dan aupair.
donderdag 1 maart 2018 om 15:04
Ja dat zou ik ook wel heel tof vinden maar dat is ontzettend duur en als ik eerst een jaar zou gaan sparen ben ik te oud om nog mee te doen.