Vriendschap

02-03-2018 20:19 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Arghhh mag ik hier even mijn frustratie kwijt??
Al 6 jaar lang heb ik een beste vriendin. In het begin van onze vriendschap deelde we lief en leed. Ongeveer een jaar geleden is ze bij mij ingetrokken en heeft ze ook een nieuwe vriend. Het punt is dat ik me dood irriteer aan hem! Hij zegt nauwelijks wat tegen mij en de sfeer in huis is continu ongemakkelijk. Als ze met zijn tweeen op de bank zitten, zitten ze helemaal in elkaar gekneukeld en stellen zich totaal niet sociaal op. Mijn vriend en ik zitten er dan maar een beetje en proberen nog een praatje te maken, maar dit kost zeer veel energie om een gesprek op gang te laten komen.
Als ze samen zitten te eten in de woonkamer aan tafel, en ik zit op de bank dan wordt er alleen maar even ' hoi' en ' hoe gaat het?' gevraagd vanuit hem en verder helemaal niets!
Is dit nou normaal? In het begin heb ik nog moeite gedaan om een beetje een gesprek aan te knopen, maar ik doe het niet meer. Ik begin me alleen maar steeds meer te irriteren. In huis is het echt zij twee tegen de rest van de wereld en zijn helemaal niet sociaal.
Als vriend van een goede vriendin verwacht ik toch wel iets meer betrokkenheid, maar misschien ligt dit aan mij?
Het ergste vind ik dat onze vriendschap er onder lijdt en ik me steeds meer begin te irriteren aan alles!

Mijn vriendin zegt en doet ook nauwelijks wat op dat moment. Ik snap niet dat ze het zelf niet ziet en/of wil zien.
Pff.. ik ben teleurgesteld en verdrietig dat het allemaal zo loopt. Natuurlijk moet ik het er met haar over hebben, maar hoe doe ik dit zonder dat het meteen voelt alsof het een aanval op hem is? Ik ben bang dat het al snel zo zal overkomen vanwege alle irritaties..

Bedankt iedereen!
Waarom is ze bij jou ingetrokken?
Kasboom schreef:
02-03-2018 20:22
Waarom is ze bij jou ingetrokken?
Omdat ik dacht dat dit gezellig zou zijn en ik een huisgenoot nodig had. DIt was allemaal nog voordat het zo ongemakkelijk werd.. ik heb er nu spijt van!
Tijd om dat samen wonen te stoppen dus als een van beiden een relatie heeft.
lboompje schreef:
02-03-2018 20:27
Omdat ik dacht dat dit gezellig zou zijn en ik een huisgenoot nodig had. DIt was allemaal nog voordat het zo ongemakkelijk werd.. ik heb er nu spijt van!
Ja dat snap ik wel, niet leuk hoe dit gaat. Ik heb hier geen ervaring mee, een collega van mij wel en zij zijn met slaande ruzie uit elkaar gegaan.. Haar vriendin kreeg een nieuwe vriend, die ineens nagenoeg bij hen woonde maar niet bijdroeg in de kosten. Totaal geen privacy had ze meer (meneer liep ook rustig in z'n blote bips door het huis), gek werd ze er van. Uiteindelijk is die vriendin vertrokken, mijn collega spreekt haar helemaal niet meer.

Ik heb dus verder geen tips voor je, misschien toch maar wat meer je eigen plan trekken..
Ik vind dit eigenlijk helemaal niet raar, hij is bij haar op bezoek en niet bij jullie, meer dan hoi en hoe gaat het is in mijn ogen niet nodig tenzij jullie echt met z'n vieren hebben afgesproken.

Als ze als ze thuis is al niet helemaal in haar vriend op mag gaan, wanneer dan wel?
Tijd dat je haar huurcontract beeindigt. Vriendin, het samenwonen met jou bevalt me helemaal niet meer nu je een vriend hebt, ik voel me opgelaten in mn eigen huis. Uiterlijk ..... wil ik dat je de woning verlaten hebt.
ik geef mn bek ook maar een douw
@Kasboom: ja hier ben ik ook bang voor. Ik wil helemaal niet dat de vriendschap eraan gaat, maar goed. Gelukkig is hij er niet ieder weekend. Maar vaak dan wel een heel weekend. Helaas zijn ze nog na een jaar compleet hotel de botel.

@Annelleke: Het klopt wat je zegt. Maar ik zou zeggen in een gezamenlijke ruimte ben je toch wel even sociaal naar wie dan ook. Zeker naar een goede vriendin van jouw vriendin of huisgenoot. In je eigen kamer kan je je compleet terugtrekken en op gaan in elkaar.. maar dit is ook helemaal niet aan de orde.

@Madeliefjees: Ja, dat zou ideaal zijn. Maar hoe zet je je beste vriendin uit je huis zonder dat je de vriendschap kwijt raakt. Zij kan namelijk alleen nog maar terug naar haar ouders.
Die vriendschap is dan over. Het is maar waar je voor kiest.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik denk dat het grote verschil is dat jij het ziet als een soort studentenhuis met gemeenschappelijke ruimtes en zij het ziet als het huis waar zij ook woont. En dat zij dus prima met haar vriend in de woonkamer kan liggen zonder daarbij te hoeven denken aan andere mensen die vermaakt moeten worden. Zeker als hij er niet continu is kan ik me heel goed voorstellen dat ze zo denkt.
Een huisgenootje van mij heeft eens gevraagd of ik een bepaald vriendje niet meer of zo weinig mogelijk mee wilde nemen.
Haar argument was dat ze zich niet prettig in huis voelde, het was ook een wat aanwezig type met een harde stem, die haar de les had gelezen over haat manier van leven, en die van alles uit de keuken opat en haar kamer binnendenderde enzo.
Ik zei daar overigens steeds wel wat van maar hij had elke keer weer wat anders raars.
Ik vond dat heel redelijk van die huisgenoot en nam de jongen verder mee naar mijn kamer of sprak elders af.
Het was snel uit want iemand die zo duidelijk een mening heeft over mijn vrienden zegt ook iets over mij vind ik.
Ik denk dat daar de schoen wringt bij jou. Dat je het gevoel hebt dat je vriendin jouw vriendschap (en huis) zo verkwanselt.
Maar ik had toen wel even die opmerking nodig, ik had zelf teveel een roze bril op.
Ga het gesprek aan met je vriendin. Als zij zo'n goede vriendin is lijkt mij dit toch wel bespreekbaar?
Dan kun je samen met een oplossing komen. Ipv je te ergeren of iemand meteen drastisch uit huis te schoppen. Dat laatste kan altijd nog.
Annelleke schreef:
02-03-2018 20:44
Ik denk dat het grote verschil is dat jij het ziet als een soort studentenhuis met gemeenschappelijke ruimtes en zij het ziet als het huis waar zij ook woont. En dat zij dus prima met haar vriend in de woonkamer kan liggen zonder daarbij te hoeven denken aan andere mensen die vermaakt moeten worden. Zeker als hij er niet continu is kan ik me heel goed voorstellen dat ze zo denkt.
Als je bij de beste vriend of vriendi van je nieuwe partner bent kun je wel iets van belangstelling opbrengen.
Net als naar je schoonfamilie, dan doe je toch ook je best om een leuke indruk te maken.
Ik zou het niet positief vinden als een nieuwe partner zo doet tegen een vriendin.
Het is geen studentenhuis met vreemden.
ywtje schreef:
02-03-2018 20:47
Ga het gesprek aan met je vriendin. Als zij zo'n goede vriendin is lijkt mij dit toch wel bespreekbaar?
Dan kun je samen met een oplossing komen. Ipv je te ergeren of iemand meteen drastisch uit huis te schoppen. Dat laatste kan altijd nog.
Dat sowieso. Grote kans dat ze zelf op zoek gaat naar een andere ruimte, maar als je het goed brengt is het haar idee en hebben jullie geen ruzie.
Dat hij vriendelijk tegen je moet zijn is logisch! Maar hij hoeft jou niet te behandelen als z’n nieuwe beste vriendin toch? Zij is je vriendin, niet hij. Wat zou je nog meer van hem willen?

Doen jullie ook wel eens dingen met z’n 4’en? Dubbel date ofzo. Moeite doen om elkaar te leren kennen zeg maar.

Maar voordat je het te hoog op laat lopen, kun je het misschien het beste met haar bespreken dat je je ongemakkelijk voelt?
@Annelleke: tja, dat is dan misschien een andere norm dan dat ik gewend ben. Wie alleen wil zijn gaat naar zijn kamer. Wie in de gemeenschappelijke ruimte zit en je bent met goede vrienden/bekenden, dan maak je een praatje uit beleefdheid en betrokkenheid. Zo ben ik het namelijk gewend en vind het wel zo aardig. Misschien denkt ze inderdaad wel zo, maar goed dan verschillen we in normen en waarden dus.

@Het-groepje: dat klinkt inderdaad wel redelijk als die vriend inderdaad niet helemaal juist is. Deze vriend van haar is echter gewoon een 'goodguy' verder hoor. Ik hoop dat ze net zoals jij open zal staan als ik dit tegen haar zou zeggen, maar ik ben bang van niet. Ik denk niet dat ze het een goed argument gaat vinden als ik aangeef dat ik me niet prettig voel als hij er is. Mijn vriend is ook vaak in het weekend bij mij en zij zal dan dit dan denk ik tegen mij gebruiken.
whatcomesaround schreef:
02-03-2018 20:51
Dat hij vriendelijk tegen je moet zijn is logisch! Maar hij hoeft jou niet te behandelen als z’n nieuwe beste vriendin toch? Zij is je vriendin, niet hij. Wat zou je nog meer van hem willen?

Doen jullie ook wel eens dingen met z’n 4’en? Dubbel date ofzo. Moeite doen om elkaar te leren kennen zeg maar.

Maar voordat je het te hoog op laat lopen, kun je het misschien het beste met haar bespreken dat je je ongemakkelijk voelt?
Nee tuurlijk hoeft hij mij niet te behandelen als zijn nieuwe beste vriendin! Dat is ook helemaal niet wat ik vraag. Het enige wat ik zeg is dat de sfeer een heel weekend ongemakkelijk is en er verder zeer weinig belangstelling is vanuit hem en ze zich verder compleet afsluiten.
In het begin heb ik moeite gedaan om een gesprek aan te knopen en we hebben zeker ook weleens een spelletjesavond gedaan met zijn 4en of zijn een keer uiteten geweest. Raar dus dat het vervolgens zo ongemakkelijk is geworden.
Ik moet het inderdaad met haar bespreken, het is alleen lastig omdat ik weet dat er van beide kanten wat spanningen zijn en het misschien snel ruzie kan worden.
Ik zou het niet brengen als het niet prettig vinden als hij er is. Ik zou het eerder gooien op je ongemakkelijk voelen omdat je zo duidelijk een derde wiel aan het wagen bent en dat je je meer op je gemak zou voelen als er in de gemeenschappelijke ruimtes wat meer sociale interactie was als jij er ook bent. En dat je je minder overbodig voelt als ze op haar kamer in elkaar opgaan.

Zo iets.
Het-groepje schreef:
02-03-2018 20:50
Als je bij de beste vriend of vriendi van je nieuwe partner bent kun je wel iets van belangstelling opbrengen.
Net als naar je schoonfamilie, dan doe je toch ook je best om een leuke indruk te maken.
Ik zou het niet positief vinden als een nieuwe partner zo doet tegen een vriendin.
Precies!!!!
Annelleke schreef:
02-03-2018 20:55
Ik zou het niet brengen als het niet prettig vinden als hij er is. Ik zou het eerder gooien op je ongemakkelijk voelen omdat je zo duidelijk een derde wiel aan het wagen bent en dat je je meer op je gemak zou voelen als er in de gemeenschappelijke ruimtes wat meer sociale interactie was als jij er ook bent. En dat je je minder overbodig voelt als ze op haar kamer in elkaar opgaan.

Zo iets.
Ja dat klinkt goed! Hopelijk zal zoiets bij haar doordringen
Het-groepje schreef:
02-03-2018 20:50
Maar hij is dus niet bij de beste vriendin van z'n partner, hij is bij zijn partner thuis, en daar woont die vriendin toevallig ook, maar hij is dus helemaal niet bij allebei op bezoek. "Hoi" en "hoe gaat het" volstaat dus in mijn ogen.
Wat zuur zeg dat het zo loopt.. Je zegt dat er van beide kanten spanningen zijn, misschien dat gebruiken om het gesprek te openen? Als je merkt dat de emoties te hoog oplopen, geef dat dan aan en ga samen even lopen om af te koelen (of apart van elkaar ;-) ) en probeer het gesprek daarna verder af te ronden. Zodat je wel open blijft staan voor wat de ander zegt..
whatcomesaround schreef:
02-03-2018 21:03
Wat zuur zeg dat het zo loopt.. Je zegt dat er van beide kanten spanningen zijn, misschien dat gebruiken om het gesprek te openen? Als je merkt dat de emoties te hoog oplopen, geef dat dan aan en ga samen even lopen om af te koelen (of apart van elkaar ;-) ) en probeer het gesprek daarna verder af te ronden. Zodat je wel open blijft staan voor wat de ander zegt..
Dankjewel! Dat is wel een goede tip.. even een rondje gaan lopen..
Annelleke schreef:
02-03-2018 21:00
Maar hij is dus niet bij de beste vriendin van z'n partner, hij is bij zijn partner thuis, en daar woont die vriendin toevallig ook, maar hij is dus helemaal niet bij allebei op bezoek. "Hoi" en "hoe gaat het" volstaat dus in mijn ogen.
Als ik me herrinner hoe dat ging met vriendengroepen of vrienden die samenwoonden en jij kwam als nieuwe vriendin langs, was het toch wel een 'no-go' als je daar niet een beetje je best voor deed.
Je dan zo gedragen werd gezien als lastig, want het was wel het idee dat je makkelijk mengde. Niemand had eigenlijk het geduld wat to heeft, zo'n meisje verdween snel.
Pfff, het enige wat ik zou willen op dit moment is dat ze het huis uit gaat. Op dit moment is hij er weer... zo moeilijk en zeer stressvol in je eigen huis ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven