Druk vader op relatie

06-03-2018 19:20 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nieuw op het forum en weet niet onder welk kopje ik dit moet plaatsen: Relatie, Werk & Studie of Geld & Recht.
Het is van alles een beetje (en daarom ook een lang verhaal).

Waar te beginnen...
Allereerst ben ik een niet EU/EER student die in Nederland studeert. Ik heb een Nederlandse achtergrond, maar heb zelf niet de Nederlandse nationaliteit. Ben nu bezig met mijn eerste jaar van mijn universitaire master (totaal 6 jaar). Op basis van een studentenvisum studeer ik nu in Nederland.
Ook ben ik lid van een studentenvereniging. Via deze vereniging heb ik iemand leren kennen waarmee ik, na een periode van daten, nu een relatie mee heb. Hij is nu met zijn scriptie bezig en als alles meezit kan hij dit schooljaar afstuderen. Het bedrijf, waar hij aan zijn scriptie werkt, heeft hem ook al een baangarantie gegeven voor na het afstuderen.
Hij heeft me gevraagd of ik het hem wil gaan samenwonen wanneer hij is afgestudeerd. Deze vraag heb ik met ja beantwoord. Mijn ouders weten van mijn relatie en ook van onze plannen van samenwonen.

Nu komt de Nederlandse achtergrond (in de vorm van mijn vader om de hoek gezet). Het volgende is namelijk ook het geval:
Doordat ik een niet EU/EER student ben moet ik instellingsgeld betalen ipv collegegeld. Dit betekent jaarlijks een bedrag van zo’n 10.500 Euro per jaar alleen aan lesgeld (ipm 2.006 Euro collegegeld). Daarnaast moet mijn ouders (van de IND) ook jaarlijks 10.445,52 Euro (870,46 pm) betalen voor mijn levensonderhoud. 6 jaar studeren kost mijn ouder zo’n 126.000 Euro. Dit zijn ze bereid te betalen, echter nu ik een relatie heb en ga samenwonen heeft mijn vader hier iets op gevonden.

Als ik samenwoon kan ik bij de IND mijn studentenvisum laten omzetten in een verblijfsvergunning voor een partner. Vereiste hiervoor een duurzame relatie. Dit kan ik Nederland al worden aangetoond door samen te wonen en een schriftelijke verklaring van exclusiviteit af te geven (Ik weet het, klinkt romantisch). Met een verblijfsvergunning voor een partner kan ik nog steeds in Nederland studeren. Echter kom ik dan vanaf mijn tweede jaar in aanmerking voor collegegeld (2.006 Euro dus). Het lesgeld voor het rest van de vijf jaar is dan 10.030 Euro totaal (ivp 10.500*5=52.500). Mijn ouders kunnen dus bijna 43.000 Euro besparen op mijn studie. Mijn vader heeft aangegeven dit in een deposito te willen storten waarover ik kan beschikken wanneer ik ben afgestudeerd. Daarnaast tellen mijn jaren via een studentenvisum niet mee voor een permanente verblijfsvergunning, maar de jaren als partner van wel.
Na vijf jaar partner van kan ik een permanente verblijfsvergunning krijgen of in theorie zelfs de Nederlandse nationaliteit. Dit alles heeft hij met een IND advocaat uitgezocht, dus ik ga er maar van uit dat het technische verhaal klopt.

Echter in dit alles ben ik wel afhankelijk van mijn vriend (voor 5 jaar). We moeten dit samen bij de IND moeten regelen. Nu zal dit technische geen probleem opleveren (baan garantie en alles).
Mijn vader heeft me nu twee mogelijkheden gegeven: Of ik bespreek dit op mijn manier met mijn vriend of hij doet het om zijn manier.
Zijn redenatie, mijn vriend zal als Nederlandse man het voorstel wel begrijpen.

In alles een zeer zakelijke benadering. Waar is de ruimte voor onze gevoelens, onze relatie, liefde, romantiek? Ik wil dat onze relatie zich op natuurlijke wijze ontwikkeld en niet onder druk van een (mogelijke) besparing.

Is dit een cultuurverschil of een mannending?
Hoe kijken jullie als Nederlandse vrouw hier tegenaan?
Wat zouden jullie doen? Hoe zouden jullie dit jullie partner vertellen?
FunnyFace8 schreef:
06-03-2018 21:21
Ja, ik vind wel dat pa er vlot bij is met dit plan. Hij had het beter nog even voor zich kunnen houden. Hij gaat veel te hard voor zo'n prille relatie.
Eens. Maar eigenlijk vind ik dat voor TO net zo hard gelden.
Sinds de zomer in NL, sinds 4 maanden een relatie en nu al plannen hebben om samen te gaan wonen.
Het klinkt allemaal erg serieus. En voor pa zal het ook zo klinken, vandaar dat hij bedenkt dat het zonde is om 5x zoveel lesgeld dan collegegeld te betalen.

In een ideale situatie zou ik eerst eens zien hoe het samenwonen gaat en na een jaar verder kijken.
Mag ik trouwens vragen wat je "Nederlandse achtergrond" is? Dus niet een van je ouders Nederlands? Anders had je wel de nationaliteit gehad.
@ IJskoffie
Met Nederlandse achtergrond bedoelde ik dat ik een vader heb die Nederlander van geboorte is. Hij heeft me Nederlands heeft geleerd (tweetalig opgevoed) en ook iets van de cultuur geleerd. Een van reden dat ik besloten heb (ondanks de kosten) om in Nederland te gaan studeren. Mijn ouders ondersteunen mij hierin (ja ook met het geld)
Rebecca96 schreef:
06-03-2018 21:39
@ IJskoffie
Met Nederlandse achtergrond bedoelde ik dat ik een vader heb die Nederlander van geboorte is. Hij heeft me Nederlands heeft geleerd (tweetalig opgevoed) en ook iets van de cultuur geleerd. Een van reden dat ik besloten heb (ondanks de kosten) om in Nederland te gaan studeren. Mijn ouders ondersteunen mij hierin (ja ook met het geld)
Jemel kremel, vraag dan gewoon een Nederlands paspoort aan!
@ IJskoffie
Het samenwonen is ook het idee geweest van mijn vriend. Hij heeft mij gevraagd en ik heb ja gezegd. Op het moment betaal ik zo'n 400,00 Euro pm voor een kamer. Zonde geld vond hij.
Rebecca96 schreef:
06-03-2018 21:39
@ IJskoffie
Ehm, volgens mij heb jij recht op de Nederlandse nationaliteit.
Vandaar mijn vraag ook.
Rebecca96 schreef:
06-03-2018 21:43
@ IJskoffie
Het samenwonen is ook het idee geweest van mijn vriend. Hij heeft mij gevraagd en ik heb ja gezegd. Op het moment betaal ik zo'n 400,00 Euro pm voor een kamer. Zonde geld vond hij.
Tja, dan is je vriend (en jij) net zo zakelijk als je vader.
Samenwonen omdat het zonde is van je kamerhuur is ook niet echt het toppunt van romantiek namelijk.
@ FunnyFace8
Mijn vader is geëmigreerd heeft de Nederlandse nationaliteit niet meer. Daarom schreef ik ook Nederlander van geboorte.
Als ik dat zou willen kan ik pas na 5 jaar Nederlander worden, of (puur theoretisch) 3 jaar wanneer ik zou trouwen.
Waarom heeft hij geen Nederlandse nationaliteit meer? En had hij die nog wel toen jij geboren werd?
@ IJskoffie
Zo was het niet. Het is tijdens een gesprek over onze toekomst heeft hij de vraag gesteld of ik wilde samenwonen. Dat van de huur kwam toevallig ter sprake en is niet de reden waarom ik ja heb gezegd.
Snap vader ook. Maar snap vriend ook als hij dit niet wil.
@ IJskoffie
Nee, daarom kan ik ook geen Nederlander worden zonder 5 jaar te wachten (mocht ik dat willen).
Maar hoe dan ook: jullie lopen hard van stapel en zijn heel serieus met jullie relatie. Niet gek dus dat je vader dat ook zo ziet.
Er zijn weinig mensen die 20.000 euro per jaar kunnen en willen ophoesten omdat dochter zonodig in het verre buitenland moet gaan studeren. 43000 zal voor je vader waarschijnlijk minder zijn dan voor menig Nederlander. :lightbulb:
Ik zou niet meteen gaan samenwonen, geef het een paar jaar de tijd.
@ foeksia72
Dat we het goed hebben kan ik ook niet ontkennen. Studeren in het buitenland is duur, maar als het even kan heeft hij liever dat ik de 43,000 Euro vrij kan gebruiken dan wanneer hij dit uit moet geven aan mijn studie (als dit ook goedkoper kan).
Lijkt me veel makkelijker als je vader opnieuw Nederlandschap aanvraagt zodat jij dan via hem Nederlander kan worden.
Let’s go Brandon!
@ havermout1
Is het niet. Puur theoretisch: voor mijn vader om weer Nederlander te worden moet hij eerst een verblijfsvergunning (wedertoelating) aanvragen. Voordat hij dit kan moet hij wel beschikken over een mvv. Met de verblijfsvergunning kan hij legaal in Nederland gaan wonen. Dit moet hij doen voor minimaal 1 jaar voor dat hij weer het Nederlanderschap kan aanvragen.
mara2 schreef:
06-03-2018 21:02
Ben ik heel naief. Krijgt iemand zo maar hup samenwonen en dan een verblijfsvergunning ? Zo mooi worden. Werk je al voor de bijdragen.?
Nou niet zomaar hup hoor.
Dus samenvattend:
Je vader heeft voldoende financiële middelen (126.000 Euro) om zijn dochter te laten studeren in Nederland. In het eerste jaar leer jij een leuke jongen kennen waar al snel een relatie uit komt. Op een gegeven moment neemt hij het initiatief om samen te gaan wonen.

Je vader weet dit en kan via een verandering van je verblijfsvergunning 43.000 Euro besparen op je studiekosten. Geld wat je krijgt na het afronden van jou opleiding. Geld speelt dus geen echte rol voor jou vader.

Uit een aantal reacties kan ik opmaken dat sommige jouw motivaties in twijfel trekken, maar heb je er wel eens over na gedacht waarom jou vriend er zo snel bij is?
@ Thomas2018
Wat bedoel jij daar mee? Dat mijn vriend alleen een relatie met mij is aangegaan omdat mijn ouders het financieel niet slecht hebben?

Wat een negativiteit...
Rebecca96 schreef:
06-03-2018 22:48
@ Thomas2018
Wat bedoel jij daar mee? Dat mijn vriend alleen een relatie met mij is aangegaan omdat mijn ouders het financieel niet slecht hebben?

Wat een negativiteit...
Negativiteit van mijn kant of naïviteit van jouw kant? Je bent een meisje van 22. Je woont nog geen jaar alleen in een ander land voor je studie en je hebt al een vriend die met jou wil gaan samenwonen. Uit de reacties kan ik opmaken dat ik niet de enige ben die denkt dat het snel gaat.

Je schrijft zelf dat je, je relatie op natuurlijke wijze wil ontwikkelen. Geef het dan ook de tijd en laat het voorstel van je vader voorlopig voor wat het is.
Rebecca96 schreef:
06-03-2018 22:48
@ Thomas2018

Wat een negativiteit...
Kán.... vader kan met dit voorstel ook de intentie van vriend checken.
Afijn, ik snap waarom jouw vader dit heeft uitgezocht en voorstelt dus aan jullie om er antwoord op te geven.

In de romantiek tussen jullie speelt jouw vader namelijk verder geen rol. Romantiek heeft als het goed is toch weinig met geld te maken.
enn wijzigde dit bericht op 06-03-2018 23:08
3.08% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Wauw .. ik vind jouw vader geweldig en jou nogal jong overkomen. Dit is helemaal geen dark twisted gedrag van vader, hij is er niet op uit vriend uit te buiten. Hij is een vader die zijn verantwoordelijkheid neemt, zowel financieel als emotioneel.

Financieel omdat dit geen kwestie van geld is, want dat is er gewoon. Sterkernog, weinigen kunnen zeggen dat ze zoals jij en hun droom kunnen waarmaken en na afloop even 40k mogen hebben. Emotioneel: omdat hij er voor je is als je hem nodig hebt, maar je ook wil zien ontwikkelen.

En dat laatste is het minst waar je mee bezig bent en en het opvallends weggemoffeld in dit verhaal. Waar is jouw aandeel in dit ding? Is het echt je vader die vreemd doet? Hij trekt zich enkel terug uit verantwoordelijkheden die niet langer onder zijn vaderschap liggen. Jij kiest ervoor om a) te studeren b) duur te studeren, dan mag je ook uitvinden hoe dat moet. Zat studenten die gewoon 30 uur er naast werken (in de horeca tot prostitutie) en hun studie betalen. Of ze vinden een andere manier om hetgeen te doen dat ze willen doen. De vraag is: is dit jouw manier? partnerschap in jouw geval is een tool om je volwassen leven te leiden, alleen jij en vriend weten of jullie er prettige gedachtes bij kunnen hebben of niet.

Los van dat, over je relatie: Het feit dat het al een ding is, is denk ik omdat jij ook weet dat jullie te snel gaan. Er zijn stellen die dat weten en ook beide willen, ze zitten in een trein en niemand snapt ze, maar zij elkaar. Hier voelt dat niet.
Het in het buitenland studeren was een bewust keuze, maar ik had dit nooit kunnen doen zonder steun van mijn ouders.
Hebben mijn ouders de beste bedoelingen met mij? Zeker weten.
Zie ik dit als een middel op zelfstandig/volwassen te worden? Misschien. Heb er zo nog nooit over nagedacht.
Ben ik bewust op zoek geweest naar een relatie? Nee, maar het is nu eenmaal zo gelopen. Het is geen bewuste keuze geweest om verliefd te worden. Dat is gewoon gebeurt. Om in de nabije toekomst samen gaan wonen is dan wel weer een bewuste keuze geweest. Is dit snel? Misschien. Te snel? Voor mij voelt dit niet zo.
Is het mijn vriend te doen om het geld? Nee. Dat mijn ouders de studie en het verblijf is Nederland betalen staat los van de gevoelens die we voor elkaar hebben.

Echter dit neemt niet weg dat mijn vader het nog steeds een goed idee vind dat ik mijn verblijfsvergunning aanpas als ik samen ga wonen en dat ik het er met mijn vriend over moet gaan hebben.
Zoals ik al eerder schreef is samenwonen is één ding, maar de aanpassing naar een partner verblijfsvergunning maakt dat mijn vriend verantwoordelijk wordt voor mij (en dit voor de komende 5 jaar).
Mijn vraag is alleen hoe dit het beste kan bespreken/kan aanpakken (dat ik hierin eerlijk moet zijn spreekt voor zich). Hij is mijn eerste Nederlandse relatie. Ik wil hem niet afschrikken (gezien de termijn van 5 jaar), maar wel achter zijn mening komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven