Incassovraag.
woensdag 7 maart 2018 om 10:08
Ik had de boeken van de kinderen weer eens te laat teruggebracht dus ik kreeg na een herinnering van de bieb een brief van een incasso bureau. Daar zat een gedeelte administratiekosten bij en de boeken die te laat waren. Samen was dit 29,40. Ik moest dit binnen 7 dagen betalen. Dagtekening van de brief was 16 februari.
Op 5maart heb ik een brief gekregen dat ze het bedrag dat ik heb betaald pas op 1 maart binnen was en dat ik daarom 25,07 bij moet betalen. Ik was 4 dagen te laat. Mogen ze dit van mij eisen? Ik heb nog gezegd dat het een andere bank betreft en en dat de dagtekening niet overeenkwam met de dag dat ik de brief had ontvangen en dat de vertraging misschien daar wel lag, maar volgens hen loopt de procedure gewoon door tot ik de bijkomende 25, 07 heb betaald.
Ik dacht eigenlijk dat de minimale termijn 14 dagen moet zijn. Dan was ik ruim op tijd. Wat to do?
Op 5maart heb ik een brief gekregen dat ze het bedrag dat ik heb betaald pas op 1 maart binnen was en dat ik daarom 25,07 bij moet betalen. Ik was 4 dagen te laat. Mogen ze dit van mij eisen? Ik heb nog gezegd dat het een andere bank betreft en en dat de dagtekening niet overeenkwam met de dag dat ik de brief had ontvangen en dat de vertraging misschien daar wel lag, maar volgens hen loopt de procedure gewoon door tot ik de bijkomende 25, 07 heb betaald.
Ik dacht eigenlijk dat de minimale termijn 14 dagen moet zijn. Dan was ik ruim op tijd. Wat to do?
woensdag 7 maart 2018 om 10:11
Dit zien als een dure les voor je boeken te laat inleveren?
Volgens mij zijn de incassokosten normaal namelijk een bepaald aantal procent met een minimum van 40 euro, dus kom je nog goed weg nu.
Weet je zeker dat je goed zit, zou je eventueel het juridisch loket kunnen bellen, of gewoon eens langs gaan in de bieb om over de situatie te praten om samen tot een oplossing te komen.
Volgens mij zijn de incassokosten normaal namelijk een bepaald aantal procent met een minimum van 40 euro, dus kom je nog goed weg nu.
Weet je zeker dat je goed zit, zou je eventueel het juridisch loket kunnen bellen, of gewoon eens langs gaan in de bieb om over de situatie te praten om samen tot een oplossing te komen.
woensdag 7 maart 2018 om 10:12
Betalen.
Je was te laat met inleveren en je hebt op de herinnering niet gereageerd en weer niet betaald.
En je hebt na de incassobrief te laat betaald en zelf ook weer geen contact opgenomen om wat te regelen.
Volgende keer meteen bellen bij de herinnering, je kan met de bieb echt bijna altijd wat regelen en met het incassobureau ook vaak nog.
Dit is helemaal aan je zelf te wijten en nee er is geen wet die zegt dat je na herhaaldelijk niet op tijd betalen ook nog een 14 dagen moet krijgen van een incassobureau.
Je was te laat met inleveren en je hebt op de herinnering niet gereageerd en weer niet betaald.
En je hebt na de incassobrief te laat betaald en zelf ook weer geen contact opgenomen om wat te regelen.
Volgende keer meteen bellen bij de herinnering, je kan met de bieb echt bijna altijd wat regelen en met het incassobureau ook vaak nog.
Dit is helemaal aan je zelf te wijten en nee er is geen wet die zegt dat je na herhaaldelijk niet op tijd betalen ook nog een 14 dagen moet krijgen van een incassobureau.
woensdag 7 maart 2018 om 10:23
Naar een andere bank overschrijven betekent dat ze het de volgende werkdag hebben, dat is allemaal geautomatiseerd en wordt direct doorgezet van jouw bank naar Equens naar de bank van de ontvanger. Als ze die brief vrijdag 16 februari gestuurd hebben, dan had je die zelfs met vertraging uiterlijk dinsdag 20 februari in de bus en had je nog 4 dagen (di-vrijdag) ok te betalen. Waar is het misgegaan? Wanneer heb jij die betaling verwerkt dat zij het geld pas op dinsdag daarna hadden?
woensdag 7 maart 2018 om 10:28
Het wettelijke minimumbedrag voor incassokosten is 40 euro, dus hoe komt de bieb bij die 25,07 euro?
Tevens zijn ze verplicht om een 14-dagen brief te sturen; dat is een soort aanmaning waarbij je nog 14 dagen de kans krijgt om te betalen. Als ze dat niet gedaan hebben mogen ze sowieso geen incassokosten rekenen.
Daarnaast: jouw redenering over 'andere bank' enzo is natuurlijk onzin.
Tevens zijn ze verplicht om een 14-dagen brief te sturen; dat is een soort aanmaning waarbij je nog 14 dagen de kans krijgt om te betalen. Als ze dat niet gedaan hebben mogen ze sowieso geen incassokosten rekenen.
woensdag 7 maart 2018 om 10:29
Er staat in de OP dat ze eerst netjes een herinnering hebben gestuurd. Daar heeft TO niks mee gedaan.minnimouse schreef: ↑07-03-2018 10:28Het wettelijke minimumbedrag voor incassokosten is 40 euro, dus hoe komt de bieb bij die 25,07 euro?
dus ik kreeg na een herinnering van de bieb
Als ze toen had betaald of gebeld was dat incassobureau niet ingeschakeld.
woensdag 7 maart 2018 om 10:30
Ja, waarin staat dat ze binnen 7 dagen moet betalen en dat klopt dus niet.Lucifermiauww schreef: ↑07-03-2018 10:29Er staat in de OP dat ze eerst netjes een herinnering hebben gestuurd. Daar heeft TO niks mee gedaan.
dus ik kreeg na een herinnering van de bieb
TO: welk incassobureau was dit?
woensdag 7 maart 2018 om 10:32
Nee, dat staat er niet volgens mij.minnimouse schreef: ↑07-03-2018 10:30Ja, waarin staat dat ze binnen 7 dagen moet betalen en dat klopt dus niet.
TO: welk incassobureau was dit?
Er staat dat ze na die herinnering een brief van het incassobureau heeft gehad en ze die binnen 7 dagen moest betalen.
En dat mag gewoon.
woensdag 7 maart 2018 om 10:34
Dan lezen wij het anders.Lucifermiauww schreef: ↑07-03-2018 10:32Nee, dat staat er niet volgens mij.
Er staat dat ze na die herinnering een brief van het incassobureau heeft gehad en ze die binnen 7 dagen moest betalen.
En dat mag gewoon.
TO, kun je eens verduidelijken hoe het zit?
Ook met die incassokosten? Ik neem aan dat het incassobureau die opgelegd heeft? 40 euro is het minimum, dus wat staat er in de specificatie over die kosten?
woensdag 7 maart 2018 om 10:35
Ook dat met die 40 euro als minimum is niet correct. Het is het maximum.minnimouse schreef: ↑07-03-2018 10:34Dan lezen wij het anders.
TO, kun je eens verduidelijken hoe het zit?
Ook met die incassokosten? Ik neem aan dat het incassobureau die opgelegd heeft? 40 euro is het minimum, dus wat staat er in de specificatie over die kosten?
Er zijn regels mbt de maximum incassokosten. Als iemand daar onder wil zitten mag dat gewoon.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 07-03-2018 10:35
11.16% gewijzigd
Een 14-dagen brief bestaat wel degelijk. Wordt ook wel een WIK-brief genoemd. WIK = Wet Incasso Kosten.
Dat is niet waar. Hoe kom je daarbij?Lucifermiauww schreef: ↑07-03-2018 10:35Ook dat met die 40 euro als minimum is niet correct. Het is het maximum.
woensdag 7 maart 2018 om 10:36
Incassokosten bestaan uit een percentage van de hoofdsom (oorspronkelijke rekening). Er zijn wettelijke regels voor het doorberekenen van incassokosten. De hoogte van de incassokosten hangt af van de hoogte van de rekening. Hieronder ziet u hoe hoog de incassokosten in percentages mogen zijn*:
Over de eerste EUR 2.500 mag maximaal 15% aan incassokosten worden berekend;
Over de volgende EUR 2.500 mag maximaal 10% aan incassokosten worden berekend;
Over de volgende EUR 5.000 mag maximaal 5% worden aan incassokosten worden berekend;
Over de volgende EUR 190.000 mag maximaal 1% worden aan incassokosten worden berekend;
Over het bedrag boven de EUR 200.000 mag maximaal 0,5% aan incassokosten worden berekend (met een maximum van EUR 6.775 aan incassokosten).
Over de volgende EUR 5.000 mag maximaal 5% worden aan incassokosten worden berekend;
Over de volgende EUR 190.000 mag maximaal 1% worden aan incassokosten worden berekend;
Over het bedrag boven de EUR 200.000 mag maximaal 0,5% aan incassokosten worden berekend (met een maximum van EUR 6.775 aan incassokosten).
woensdag 7 maart 2018 om 10:37
Turrlijk betaalt die wel, naar een particulier moet je een ingebrekestelling sturen met nog minimaal 14 dagen om te betalen (dat is de herinnering).
woensdag 7 maart 2018 om 10:37
Plak je dan ook even dat stukje erbij waar aangegeven wordt dat het minimum 40 euro is?Lucifermiauww schreef: ↑07-03-2018 10:36Incassokosten bestaan uit een percentage van de hoofdsom (oorspronkelijke rekening). Er zijn wettelijke regels voor het doorberekenen van incassokosten. De hoogte van de incassokosten hangt af van de hoogte van de rekening. Hieronder ziet u hoe hoog de incassokosten in percentages mogen zijn*:
woensdag 7 maart 2018 om 10:39
Maar die heeft ze ook gehad, van de bibliotheek. Daarna is de zaak overgedragen aan het incassobureau. Ik ga ervan uit dat in de brief van de bieb duidelijk staat dat de zaak wordt overgedragen aan het incassobureau.YellowLemonTree schreef: ↑07-03-2018 10:37Turrlijk betaalt die wel, naar een particulier moet je een ingebrekestelling sturen met nog minimaal 14 dagen om te betalen (dat is de herinnering).
woensdag 7 maart 2018 om 10:40
Edit: allebei gelijk.
40 euro kan het minimum en maximum zijn bij lage bedragen.
anoniem_361432 wijzigde dit bericht op 07-03-2018 10:42
25.07% gewijzigd
woensdag 7 maart 2018 om 10:40
woensdag 7 maart 2018 om 10:42
Incassokosten bestaan uit een percentage van de hoofdsom (oorspronkelijke rekening). Er zijn wettelijke regels voor het doorberekenen van incassokosten. De hoogte van de incassokosten hangt af van de hoogte van de rekening. Hieronder ziet u hoe hoog de incassokosten in percentages mogen zijn*:ElizabethThatcher schreef: ↑07-03-2018 10:40Zeker wel waar. Voor kleine bedragen is het maximum 40 euro.
* Let op: voor rekeningen die lager zijn dan EUR 267 is het percentage incassokosten wel meer dan 15%. Dit komt doordat er wettelijk een minimumbedrag van EUR 40 voor incassokosten is vastgesteld. Is uw rekening lager dan EUR 267? Dan betaalt u het minimumbedrag van EUR 40 voor incassokosten.
*Let op: hebt u een deel van de schuld al betaald voor afloop van de betalingstermijn in de aanmaning? Dan mogen alleen nog incassokosten worden gerekend over het deel van de schuld dat nog niet is betaald. De incassokosten worden dan dus lager dan genoemd in de aanmaning.
woensdag 7 maart 2018 om 10:44
De leverancier ( de bibliotheek dus in dit geval) moet je na een aanmaning nog 14 dagen de tijd geven om te betalen. Daar komt jouw 14 dagen vandaan.
Na deze termijn mogen ze de vordering in handen geven van een incasso bureau.
Deze mogen 15% kosten in rekening brengen met een minimum van 40 euro.
Jij hebt dus mazzel gehad dat je maar 29,40 euro hoefde te betalen.
Dus ja ze staan in hun recht als ze extra kosten in rekening brengen omdat jij niet binnen 7 dagen betaald.
Nu mogen de extra incasso kosten niet hoger zijn dan 15%. met een minimum van 40 euro
Jij hebt al 29, 40 euro betaald. Samen met de 25,07 euro die ze extra van je vragen kom je dus op een bedrag van 54, 47 euro uit.
Dit zou inhouden dat de boete die je oorspronkelijk aan de bibliotheek zou moeten betalen 14, 47 is geweest.
Is het oorspronkelijke boetebedrag van de bibliotheek lager dan dit bedrag dan vragen ze dus inderdaad te veel kosten aan je. Is dat niet het geval dan zou ik maar snel betalen voor ze het doorsturen naar een deurwaarder.
Na deze termijn mogen ze de vordering in handen geven van een incasso bureau.
Deze mogen 15% kosten in rekening brengen met een minimum van 40 euro.
Jij hebt dus mazzel gehad dat je maar 29,40 euro hoefde te betalen.
Dus ja ze staan in hun recht als ze extra kosten in rekening brengen omdat jij niet binnen 7 dagen betaald.
Nu mogen de extra incasso kosten niet hoger zijn dan 15%. met een minimum van 40 euro
Jij hebt al 29, 40 euro betaald. Samen met de 25,07 euro die ze extra van je vragen kom je dus op een bedrag van 54, 47 euro uit.
Dit zou inhouden dat de boete die je oorspronkelijk aan de bibliotheek zou moeten betalen 14, 47 is geweest.
Is het oorspronkelijke boetebedrag van de bibliotheek lager dan dit bedrag dan vragen ze dus inderdaad te veel kosten aan je. Is dat niet het geval dan zou ik maar snel betalen voor ze het doorsturen naar een deurwaarder.
woensdag 7 maart 2018 om 10:44
Dit misschien dus?minnimouse schreef: ↑07-03-2018 10:42Incassokosten bestaan uit een percentage van de hoofdsom (oorspronkelijke rekening). Er zijn wettelijke regels voor het doorberekenen van incassokosten. De hoogte van de incassokosten hangt af van de hoogte van de rekening. Hieronder ziet u hoe hoog de incassokosten in percentages mogen zijn*:
* Let op: voor rekeningen die lager zijn dan EUR 267 is het percentage incassokosten wel meer dan 15%. Dit komt doordat er wettelijk een minimumbedrag van EUR 40 voor incassokosten is vastgesteld. Is uw rekening lager dan EUR 267? Dan betaalt u het minimumbedrag van EUR 40 voor incassokosten.
*Let op: hebt u een deel van de schuld al betaald voor afloop van de betalingstermijn in de aanmaning? Dan mogen alleen nog incassokosten worden gerekend over het deel van de schuld dat nog niet is betaald. De incassokosten worden dan dus lager dan genoemd in de aanmaning.
woensdag 7 maart 2018 om 10:45