Geld & Recht alle pijlers

Incassovraag.

07-03-2018 10:08 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had de boeken van de kinderen weer eens te laat teruggebracht dus ik kreeg na een herinnering van de bieb een brief van een incasso bureau. Daar zat een gedeelte administratiekosten bij en de boeken die te laat waren. Samen was dit 29,40. Ik moest dit binnen 7 dagen betalen. Dagtekening van de brief was 16 februari.

Op 5maart heb ik een brief gekregen dat ze het bedrag dat ik heb betaald pas op 1 maart binnen was en dat ik daarom 25,07 bij moet betalen. Ik was 4 dagen te laat. Mogen ze dit van mij eisen? Ik heb nog gezegd dat het een andere bank betreft en en dat de dagtekening niet overeenkwam met de dag dat ik de brief had ontvangen en dat de vertraging misschien daar wel lag, maar volgens hen loopt de procedure gewoon door tot ik de bijkomende 25, 07 heb betaald.

Ik dacht eigenlijk dat de minimale termijn 14 dagen moet zijn. Dan was ik ruim op tijd. Wat to do?
Lucifermiauww schreef:
07-03-2018 10:44
Dit misschien dus?
TO had niets betaald.
Dahlia74 schreef:
07-03-2018 10:39
Maar die heeft ze ook gehad, van de bibliotheek. Daarna is de zaak overgedragen aan het incassobureau. Ik ga ervan uit dat in de brief van de bieb duidelijk staat dat de zaak wordt overgedragen aan het incassobureau.
Dan is het nog steeds niet waar dat een termijn van 14 dagen niet bestaat, hij hoeft alleen maar 1 keer gegeven te worden en daarna mogen ze kosten in rekening gaan brengen en een andere termijn hanteren.

Ik schijf ook dat het de herinnering was en in de op staat dat ze die gehad heeft maar dat die termijn niet bestaat is gewoon niet waar.
ElizabethThatcher schreef:
07-03-2018 10:43
Minnimouse, het gaat hier om een aanvankelijk bedrag van 29,50. Dan is 40 euro zowel het minimum als maximum.
Dat is toch precies wat ik zeg?
Antwoord op de vragen. Ik heb wel een herinnering gehad van de bieb. Het oorspronkelijke bedrag was 14,40. (14 dagen verstreken)

Van de incassobrief een brief van 29,40. Ee staat bij dat het verschuldigde bedrag 14,40 is er staat niet duidelijk vermeld wat de rest van het bedrag is maar ik ga uit van incassokosten.

Daarna een brief dat het bedrag 54,40 wordt. Opgebouwd uit 14,40 (bibliotheek) 40 (incassokosten) daar hebben ze weer het betaalde bedrag van afgetrokken van 29,40 wat ik dus al had betaald. En daar bleef dan 25,07. 7 cent is de rente.🤦‍♀️
Oké duidelijk, TO.
Bieb is het gewoon zat dat mensen pas heel laat boeken terugbrengen.
Tja, je hebt ruim de tijd gehad om te betalen, ook al na de herinnering van de bieb. Duur lesje, helaas.
fatna schreef:
07-03-2018 10:48
Antwoord op de vragen. Ik heb wel een herinnering gehad van de bieb. Het oorspronkelijke bedrag was 14,40. (14 dagen verstreken)

Van de incassobrief een brief van 29,40. Ee staat bij dat het verschuldigde bedrag 14,40 is er staat niet duidelijk vermeld wat de rest van het bedrag is maar ik ga uit van incassokosten.

Daarna een brief dat het bedrag 54,40 wordt. Opgebouwd uit 14,40 (bibliotheek) 40 (incassokosten) daar hebben ze weer het betaalde bedrag van afgetrokken van 29,40 wat ik dus al had betaald. En daar bleef dan 25,07. 7 cent is de rente.🤦‍♀️
Jeetje 14 dagen laten verstrijken? Heb je een smartphone waar ook e-mail op binnen komt? Dan zie je daar de inleverattenderingen op binnen komen.
En via deze app https://play.google.com/store/apps/deta ... dapp&hl=nl kan je je boeken verlengen en dus extra tijd krijgen voor inleveren. Dan moet je dat dus wel doen he en niet weer negeren. ;)
@ Judy_Hops bedankt voor de tips🤣. Ik ga maar betalen voordat het bedrag het dubbele wordt. Dure les inderdaad. Ik had er mooie kinderboeken van kunnen kopen.
fatna schreef:
07-03-2018 10:48

Als je de volgende keer dit soort geintjes hebt dien je gewoon even contact op te nemen met de schuldeiser ( de bieb dus) om een voorstel te doen. Daarmee voorkom je dat het naar een incasso gaat. Het is al bijzonder onverantwoordelijk dat je dat niet doet, en dan vervolgens ook geen contact opneemt met het incassobureau.
Dit kan je op den duur een negatieve BKR opleveren.
Mijn bieb heeft boetes voor te laat inleveren afgeschaft. Eigenlijk kun je een boek net zo lang houden tenzij het gereserveerd is.( dacht ik) Dan sturen ze een mail of brief.
Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat ik best wel lang moest wachten op een boek. Nu ook want een had op 2 maart ingeleverd moeten zijn een ander exemplaar -zelfde want ze hebben er meer- hoeft pas op 23 maart teruggebracht te worden.
Ik was het net aan het opzoeken, in Tilburg werd een boek 33 jaar te laat geleverd toen ze daar de boetes afschaften :-D
Boxmeer was de eerste stad/dorp waar ze met dit nieuw systeem begonnen en het schijnt de biebs goed te bevallen.
Hoe het met kinderboeken zit weet ik niet.
Boekenwurm2016 schreef:
07-03-2018 12:38
Mijn bieb heeft boetes voor te laat inleveren afgeschaft. Eigenlijk kun je een boek net zo lang houden tenzij het gereserveerd is.( dacht ik) Dan sturen ze een mail of brief.
Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat ik best wel lang moest wachten op een boek. Nu ook want een had op 2 maart ingeleverd moeten zijn een ander exemplaar -zelfde want ze hebben er meer- hoeft pas op 23 maart teruggebracht te worden.
Ik was het net aan het opzoeken, in Tilburg werd een boek 33 jaar te laat geleverd toen ze daar de boetes afschaften :-D
Boxmeer was de eerste stad/dorp waar ze met dit nieuw systeem begonnen en het schijnt de biebs goed te bevallen.
Voor zover ik weet zijn er nog geen boetevrije jeugdabonnementen. Vooral omdat het jeugdabonnement al gratis is. Vaak betaal je voor een boetevrij abonnement wel wat meer per jaar dan voor een 'gewoon' abonnement. Dat is tenminste wat ik weet van bibliotheken hier in de regio.
Ook als boetevrije lener krijg je dan eerst herinneringen dat je de boeken niet hebt ingeleverd en sturen ze daarna een brief met de kosten van het boek en administratiekosten met de vraag om die te vergoeden, want blijkbaar wil je het boek dan zelf graag hebben. Daarna kan ook daarvoor natuurlijk een incassobureau ingeschakeld worden.
Ipv ' binnen 7 dagen betalen' zal er gestaan hebben 'binnen 7 dagen dagen of uiterlijk die en die datum, bij ons binnen zijn' .
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
meaki schreef:
07-03-2018 11:00
Bieb is het gewoon zat dat mensen pas heel laat boeken terugbrengen.
Ooh, zou het daarom zijn? Weer een mysterie opgelost :yes:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ach, ik heb toen ik kind was een keer een krankzinnig hoge boete (voor kinderen) aan de bieb moeten betalen. Ik denk dat ik daarna wel 20 jaar geen boeken meer te laat heb teruggebracht. Mogelijk ben ik door die dure les op de lange termijn net iets goedkoper uitgeweest ;-D

Dus wie weet TO, als je het nou noooooit meer doet....
Boekenwurm2016 schreef:
07-03-2018 12:38
Hier ook, ook voor kinderboeken.
Vreemd hè dat er geen landelijke richtlijn is voor te laat inleveren. Ze zijn toch allemaal bij een hoofdketen aangesloten (Biblion) Hier bij ons mag je zelfs vijf weken na verlooptijd van de uitlening te laat inleveren. De bieb moeten al zo bezuinigen en lopen op deze manier veel geld mis. Maar de medewerkers waren de discussies aan de toonbank balie beu.
Dit las ik ook
"Indien de lener in gebreke blijft het omschreven telaatgeld te voldoen, kan de directie tot incassomaatregelen overgaan. Alle kosten die hieruit voortvloeien worden ook op de lener verhaald."

Dus de incasso lijkt mij terecht. TO kan alles vinden op de site van haar bieb.
Kinderboeken die bij ons te laat zijn heb ik nog niets kunnen vinden maar ik heb daar ook nooit mee te maken.
Fitna, je was wederom veel te laat dus waarom neem je je verantwoording niet gewoon?
Fluithaas schreef:
07-03-2018 16:19
Ach, ik heb toen ik kind was een keer een krankzinnig hoge boete (voor kinderen) aan de bieb moeten betalen. Ik denk dat ik daarna wel 20 jaar geen boeken meer te laat heb teruggebracht. Mogelijk ben ik door die dure les op de lange termijn net iets goedkoper uitgeweest ;-D

Dus wie weet TO, als je het nou noooooit meer doet....
Doe het echt nooooooit meer. Ik ga nu ook trouw elke week boeken lenen zodat ik die 55 euro die ik nu in totaal heb betaald maximaal benut!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven