Geld & Recht alle pijlers

Toekomst

08-03-2018 13:00 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
..
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-03-2018 00:15
Reden: We hebben maatregelen genomen ivm het verwijderen van de OP
99.74% gewijzigd
lise1985 schreef:
08-03-2018 13:49
En in het geval van TO is in gemeenschap van goederen trouwen niet eerlijk voor haar vriend. Als ik hem was zou ik daar ook niet mee akkoord gaan.
Ik vind ook dat dat niet eerlijk dus wil ik een voorstel doen voor 1/3

Als hij het huis niet had gehad konden we samen kopen helaas kwam ik later in zijn leven kunnen wij beide niks aan doen.
Hij moet wel beseffen aangezien hij daar niet weg wil dat ik ook mijn leven wil opbouwen en niet aan een zijde draadje leef.
Ik vind het daarom ook goed dat je sinds 1 januari jl. niet automatische meer in volledig gvg trouwt, maar in beperkt gvg. Wordt veel ellende mee voorkomen, gezien veel mensen zich helaas niet vooraf informeren over de gevolgen van een huwelijk.
lookforrainbows schreef:
08-03-2018 13:52

Als hij het huis niet had gehad konden we samen kopen helaas kwam ik later in zijn leven kunnen wij beide niks aan doen.
Hij moet wel beseffen aangezien hij daar niet weg wil dat ik ook mijn leven wil opbouwen en niet aan een zijde draadje leef.
Die 1/3 vind ik onlogisch en kan ook niet zomaar.

Wat vind je van de suggestie om evenredig te sparen? Die is al meerdere keren gedaan maar reageer je niet op.
Ik snap je heel goed en denk dat het belangrijk is dat jullie er eerst samen uitkomen door goed te praten, voordat je grote stappen gaat zetten, zoals trouwen, kinderen, etc...
lise1985 schreef:
08-03-2018 13:49
En in het geval van TO is in gemeenschap van goederen trouwen niet eerlijk voor haar vriend. Als ik hem was zou ik daar ook niet mee akkoord gaan.
Waarom niet? Ze spreken naar elkaar uit dat ze hun leven willen delen, zelfs een kind willen krijgen (waar TO voor gaat zorgen), maar dan is het ineens oneerlijk dat hij een paar duizend euro meer heeft? Hij gaat straks veel meer verdienen, ten koste van TO. Je doet het toch samen?
lookforrainbows schreef:

Maar waarom wil je dan mede-eigenaar worden?
Als je spaargeld hebt, zorg dan dat je daar maandelijks geld bij stort die je anders aan hypotheek/huur kwijt was geweest, zodat je gewoon 'n goed appeltje voor de dorst hebt om op jezelf te gaan wonen zodra de relatie voorbij is.
Wat je wél moet regelen voor je zwanger wordt is een testament regelen waarin hij jou erfgenaam maakt.
MinkeDeWit schreef:
08-03-2018 13:55
Waarom niet? Ze spreken naar elkaar uit dat ze hun leven willen delen, zelfs een kind willen krijgen (waar TO voor gaat zorgen), maar dan is het ineens oneerlijk dat hij een paar duizend euro meer heeft? Hij gaat straks veel meer verdienen, ten koste van TO. Je doet het toch samen?
En dan komt er hier een topic help ik ga scheiden hoe moet ik dat regelen?
8102 schreef:
08-03-2018 13:56
En dan komt er hier een topic help ik ga scheiden hoe moet ik dat regelen?
Bij GVG is dat juist makkelijk. Ieder de helft.
MinkeDeWit schreef:
Daarom dacht ik dat 1/3 wel redelijk genoeg was.
MinkeDeWit schreef:
Jij hebt toch ook al 'n paar mislukte huwelijken achter de rug? Dan weet je toch dat dat veel geld kost, zeker voor degene die er het meest in gestoken heeft. En hij verdient niet meer ten koste van TO, maar TO gaat minder werken ten koste van haar vriend.
MinkeDeWit schreef:
08-03-2018 13:57
En daarom zeer onverstandig voor haar vriend omdat hij dan zijn huis kwijt raakt waar hij al veel geld in heeft zitten.
MinkeDeWit schreef:
08-03-2018 13:57
In de praktijk is dat juist alles behalve makkelijk.
Wij hebben het zo geregeld. (aangezien iedereen zo op dat huisvrouwen deel mekkert)
Mijn vriend had al een kind uit een eerdere relatie (die is uit huis geplaatst bij zijn ex en heeft complex pre-verbaal trauma en een hechtingsstoornis)
Wij hebben samen een kindje van 14 maanden.
Ik blijf thuis met name voor zijn dochter ivm haar problematiek is het wenselijk dat er ten alle tijden iemand naar haar toe kan komen als dat nodig mocht zijn. Vriend werkt onregelmatig dus ik ben dat geworden.
Ik ontvang hiervoor pgb.
Hij heeft ook een koophuis van voor de relatie. Wij trouwen in augustus in gemeenschap van goederen want hij kan zo flexibel zijn doordat ik thuisblijf.
In het geval van overlijden staat het testament op de langst levende partner en als die ook overlijd gaat het evenredig naar beide kinderen.

Ik krijg van dat pgb wrsch niet meer dan TO met haar parttime baan.
Maar ik ben niet van plan mijn bek aan het eind van de rit af te vegen omdat ik voor de kinderen zorg.
Verder heb ik wel een diploma dat ik up to date hou..
Zoiets zou nog wel kunnen?
Per 1 januari kun je niet meer in algehele GVG trouwen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ap-sluiten
wil jij 1/3 eigenaar worden, dan moet jij je vriend voor dat deel uitkopen. Hij kan je niet zomaar 1/3 van het huis schenken. En als ongeregistreerd partner moet je dan ook de overdrachtsbelasting betalen wanneer jij je inkoopt. Is het een schenking dat moet er schenkingsbelasting betaald worden.

Of te wel, ga naar iemand toe die er verstand van heeft. En jullie beter kan adviseren.

Achteraf zaken regelen is vaak duurder en lastiger dan vooraf. Dus wachten tot het volgende huis is echt niet zo'n gek idee.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
redbulletje schreef:
08-03-2018 13:56
Maar waarom wil je dan mede-eigenaar worden?
Als je spaargeld hebt, zorg dan dat je daar maandelijks geld bij stort die je anders aan hypotheek/huur kwijt was geweest, zodat je gewoon 'n goed appeltje voor de dorst hebt om op jezelf te gaan wonen zodra de relatie voorbij is.
Wat je wél moet regelen voor je zwanger wordt is een testament regelen waarin hij jou erfgenaam maakt.
Als we zo egocentrisch gaan leven dan hoef ik geen kinderen van degene.
MaryCrawley schreef:
08-03-2018 13:59
In de praktijk is dat juist alles behalve makkelijk.
Precies, dat is toch iets wat de crisis heeft laten zien. Veel mensen die aan elkaar verbonden bleven door een restschuld. Een schuld die er niet was geweest als de woning op een naam had gestaan, omdat de woning dan niet verkocht had hoeven worden.

Het is wel zaak voor TO dat ze een eigen spaarpot opbouwt. Als je dat goed doet kan je ook een leuk rendement halen.
redbulletje schreef:
08-03-2018 13:58
Jij hebt toch ook al 'n paar mislukte huwelijken achter de rug? Dan weet je toch dat dat veel geld kost, zeker voor degene die er het meest in gestoken heeft. En hij verdient niet meer ten koste van TO, maar TO gaat minder werken ten koste van haar vriend.
Ja, dat is waar. En altijd in gemeenschap van goederen, en ik ben altijd zelf blijven werken (32-40 uur). Soms hebben we het nog wel eens over trouwen. Ik stelde me voor dat het dan HV zou worden, maar mijn vriend is een groot voorstander van GVG. Het lastigste vind ik te bepalen wat voor huis je moet kopen. Ik wil geen huis meer bezitten waarvan ik zelf niet alleen de hypotheek kan betalen, maar met zijn tweeën hebben we 3-4 keer zoveel te besteden. Nou ja, dat is voor de toekomst.
Ik snap het standpunt van vriend, maar ik begrijp ook jouw standpunt TO. Is het geen optie om het huis wel op naam van vriend te laten staan en om in de huwelijkse voorwaarden op te nemen dat de waardevermeerdering of vermindering van het huis tijdens jullie huwelijk gezamenlijk is? Ik weet niet zeker of het nodig is, maar voor de zekerheid kun je dan ook een clausule laten op nemen dat je bij scheiding een X periode de tijd krijgt om vervangende woonruimte te zoeken.

Stel dat de waarde van het huis bij aangaan huwelijk € 150.000 en dat het huis bij evt scheiding wordt gewaardeerd op € 175.000. Dan betaald jou (ex) partner aan jou € 12.500.

Voorwaarde hiervoor is dan natuurlijk wel dat je meebetaald aan de hypotheek.
MinkeDeWit schreef:
08-03-2018 14:03
Ja, dat is waar. En altijd in gemeenschap van goederen, en ik ben altijd zelf blijven werken (32-40 uur). Soms hebben we het nog wel eens over trouwen. Ik stelde me voor dat het dan HV zou worden, maar mijn vriend is een groot voorstander van GVG. Het lastigste vind ik te bepalen wat voor huis je moet kopen. Ik wil geen huis meer bezitten waarvan ik zelf niet alleen de hypotheek kan betalen, maar met zijn tweeën hebben we 3-4 keer zoveel te besteden. Nou ja, dat is voor de toekomst.
Lekker voor jezelf zorgen en een huis houden of kopen wat je zelf kan betalen. Mocht er dan 'n man bijkomen kun je van het geld wat je overhoudt ipv dat je dat aan 'n duurdere woning besteedt leuke/luxe dingen gaan doen samen.
lookforrainbows schreef:
En dat gaat dus niet zomaar.

Je denkt er echt veel te makkelijk over nu.

En dat van die 1/3 vind ik raar, waar komt dat vandaan?
TO, je hebt de afgelopen jaren geen woonkosten gehad. Het geld dat je daarmee bespaard hebt, heb je toch wel opzij gezet neem ik aan? Zo bouw je vermogen op. Veel prettiger dan je geld in een huis steken, want dan zit het vast in die stenen. Je hebt veel meer zekerheid van je eigen spaargeld op jouw bankrekening dan geld in een huis.
Stel dat jullie uit elkaar gaan, dan zit jij in de mooiste positie. Jij kunt gewoon weg, en met je eigen vermogen per direct iets anders huren of kopen. Hij zit vast aan dit huis.
Als jij mede-eigenaar wordt zit je samen vast aan dit huis. En uit ervaring kan ik je vertellen: dat is kut. In 2007 een huis gekocht, in 2013 gescheiden. Op het dieptepunt van de crisis het huis aan de straatstenen niet kwijt gekund. En dus zaten we er samen aan vast, konden we allebei geen kant op. Uiteindelijk verkocht voor 50.000 minder dan we er zelf voor betaald hebben.
Ik had ontzettend graag in jouw schoenen gestaan. Gewoon je eigen geld hebben, op de bank, ipv in het huis, en het huis met verlies te moeten verkopen na 2 jaar.

Waarom hebben JULLIE besloten dat JIJ minder gaat werken als er kinderen komen? En hoeveel minder denk je dan aan?
lise1985 schreef:
08-03-2018 14:14
En dat gaat dus niet zomaar.

Je denkt er echt veel te makkelijk over nu.

En dat van die 1/3 vind ik raar, waar komt dat vandaan?

Ze heeft het over 1/3e en over 30%. Alleen daaruit blijkt al dat rekenen niet haar sterkste punt is.

TO, je schreef ergens dat je het geld hebt om 1/3e van het huis te betalen. Stel het huis is 210.000 euro waard, heb jij dus 70.000 euro?
Als je niet mee betaald aan het huis kan je flink sparen. Zo bouw je je eigen vermogen op.

En ik zou als er een kind komt beiden wat minder werken, zelfde aantal uren. Dus niet jij alleen! Verdeel de zorgen en de uren dat er minder gewekt word over 2 personen.
Zodat daar ook geen voordeel voor hem in zit.

Ook het huishouden en zorg kind trouwens maar dat spreekt voor zich mag ik hopen.
Als hij zo goed voor zichzelf wil zorgen... prima maar doe jij dat ook alsjeblieft!
Even reagerend op je berichtje met je voorstel, ik lees ook dat anderen dat niet zo een gek voorstel vinden. Maar het gaat erom wat jullie samen willen?

Als jullie er samen niet uitkomen dan heeft het geen zin want dan blijft het zo. Ik denk dat jullie allebei een beetje water bij de wijn moeten doen en dan kijken waar jullie beiden tevreden mee zijn. Het is niet alleen maar ikke ikke.. Het is de bedoeling dat jullie samen iets gaan opbouwen?

Overigens begrijp ik dat je nu ook een lange tijd geld apart hebt kunnen leggen omdat je niet zoveel kosten heb gehad? Wat ik me nu ook afvraag, ben je daadwerkelijk bang dat hij er vandoor gaat of waar ben je bang voor?

Hij geeft toch aan dat hij met je wilt trouwen en dan kan je toch ook de dingen vastleggen tot betrekking het huis etc?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven