Geld & Recht alle pijlers

Toekomst

08-03-2018 13:00 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
..
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-03-2018 00:15
Reden: We hebben maatregelen genomen ivm het verwijderen van de OP
99.74% gewijzigd
Je kan niet zomaar meebetalen aan de hypotheek en daarmee deels eigenaar worden.

Heb je de financieen om 1/3 van de waarde van de woning over te nemen?
Ik snap je probleem niet zo. Je maakt het veel te persoonlijk. Zet wat jij bespaart aan het niet betalen aan huur/hypotheek opzij elke maand en jij zorgt er dan voor dat je eigen toekomst/zekerheid. Je vriend laat in een testament vastleggen dat jij het huis erft of jullie regelen dat met het huwelijk: klaar.

Wat betreft minder uren werken: is mijn keuze ook niet maar je mag dit zelf weten. Zorg er alleen wel voor dat je binnen no time full time aan de slag kunt, mocht het misgaan tussen jullie.

Wat ik alleen niet zo goed begrijp en waar je jezelf tegen spreekt, in mijn ogen. Je wil minder gaan werken (en dus afhankelijker worden van hem) maar hij moet tevens ook jou mede eigenaar laat worden. Daarom snap ik je vriend wel. Ik zou dit zelf ook geen fijn idee vinden.
lise1985 schreef:
08-03-2018 13:33
Wat al eerder gezegd wordt, je kunt niet zomaar even mede-eigenaar van een woning en hypotheekschuld worden.

@TO: je gaat nu vooral uit van wat jij wilt, zonder erbij na te denken of dit allemaal wel mogelijk is.
Laat je voorlichten (door een notaris) en zet dan de zaken op een rij.
Voorheen ging dat automatisch. Je mag nu nog steeds in gemeenschap van goederen trouwen. Dat is dus ook wel een optie, en biedt de meeste zekerheid voor de zo goed als tbm.
nessemeisje schreef:
08-03-2018 13:33
Dan zou ik dus niet eens 1/3 voorstellen. Gewoon de helft. Of huis in de verkoop en samen opnieuw beginnen.
Echt, er zijn ook gewoon leuke mannen die je wel als een gelijkwaardige partner zien.
Deze opties heb ik hem ook gegeven...

1/3 mede eigenaar
of als het hem om dat geld gaat verkoop je huis maar en zoeken wij samen iets
ik wil ook verder een toekomst opbouwen en niet afbouwen.
Poof schreef:
08-03-2018 13:35
Je kan niet zomaar meebetalen aan de hypotheek en daarmee deels eigenaar worden.

Heb je de financieen om 1/3 van de waarde van de woning over te nemen?
Ja die heb ik.
MinkeDeWit schreef:
08-03-2018 13:36
Voorheen ging dat automatisch. Je mag nu nog steeds in gemeenschap van goederen trouwen. Dat is dus ook wel een optie, en biedt de meeste zekerheid voor de zo goed als tbm.
Goed punt, maar gezien de berichten van TO lijkt me dat haar vriend niet zomaar in gemeenschap van goederen wil trouwen.
nausicaa schreef:
08-03-2018 13:23
Ik weet helemaal niet of 1/3 redelijk is. Als er een flinke overwaarde is (wat best kan bij een grote verbouwing), krijg jij wel ineens een heel flink bedrag. Heeft hij zelf of zijn ouders spaargeld in het huis zitten, dan zou vind ik het ook niet zomaar logisch dat een deel daarvan van jou wordt. Bovendien, je zegt dat je wilt meebetalen aan de hypotheek, maar komt die ook mede op jouw naam? Want de bank zal het niet zomaar goedvinden dat een deel van het onderpand aan een ander gegeven wordt, als diegene (jij dus) niet mede verantwoordelijk is voor de hypotheek. En dan moet je weer wel beseffen dat je niet voor 1/3 van de hypotheek verantwoordelijk wordt, maar persoonlijk voor de hele.
En kun je nog steeds evenveel meebetalen als je minder gaat werken? Hoe ziet hij dat dan?

Ik zou serieus overwegen om het huis op 1 naam te laten staan, en gewoon een aparte spaarpot op te bouwen voor jou. Als het gewoon goed blijft gaan, kun je die bij een volgend huis altijd nog in het huis investeren.
En zoals iedereen hier: praat nog eens even heel goed over de taakverdeling. Want je kunt wel 1/3 van het huis bezitten, als je uit elkaar gaat met twee kleine kinderen waar jij altijd alle zorg voor gedragen hebt en een kleine part-time baan weet je toch al zeker dat jij degene bent die er flink op achteruit gaat. Er hoeft niks mis te zijn met part time werken, maar als de verhouding erg scheef wordt, breng je jezelf wel in een kwetsbare positie. Allebei part time is dan al veel beter (en dan kan het lijken alsof je er meer op achteruit gaat als hij nu meer verdient, maar vergis je niet in de lange termijn effecten op jouw salaris als jij bv maar twee dagen gaat werken).
Ofwel inkopen om 1/3 te verwerven, ofwel trouwen met scheiding van goederen, blijven sparen en over enkele jaren zelf eventueel een eigendom verwerven die je kunt verhuren.
lookforrainbows schreef:
Deze opties heb ik hem ook gegeven...

1/3 mede eigenaar
of als het hem om dat geld gaat verkoop je huis maar en zoeken wij samen iets
ik wil ook verder een toekomst opbouwen en niet afbouwen.
Maar je wil niet evenredig werken. Dus waar is jouw voorstel eerlijk voor hem?
Zet een spaarrekening op voor jezelf zodat je verder kunt zodra de relatie voorbij is.
lookforrainbows schreef:
08-03-2018 13:34
Daar hebben WIJ voor gekozen.
Dat is VAN JOU heel dom dan. Want daarmee maak je de situatie alleen maar ongelijker op den duur.
spuit_111 schreef:
08-03-2018 13:39
Dat is VAN JOU heel dom dan. Want daarmee maak je de situatie alleen maar ongelijker op den duur.
Daarom wil ik er nu wat mee gaan doen.
Trouwen in gemeenschao van goederen. Alle geld op 1 hoop en daarvan betalen jullie alles, ieder krijgt dan nog bijv. zakgeld. Jij wordt mede eigenaar van het huis.
De zorg voor kinderen doen we samen, dus dan gaan jullie allebei minder werken.
Huishoudelijke taken worden ook gelijkwaardig verdeeld.

Voor minder zou ik het niet doen.

Wat hij wil: trouwen op hv, jij bent volledig afhankelijk van hem, je word geen mede eigenaar, de zorg voor huishouden en kinderen is voor jou.

Koekkoek.
ik geef mn bek ook maar een douw
lookforrainbows schreef:
Ja die heb ik.
Laat dat dan op de bank staan. Jij kan toch niet in zijn huis blijven als de relatie over is en voor dat je dan je geld ns terug hebt...
lise1985 schreef:
Goed punt, maar gezien de berichten van TO lijkt me dat haar vriend niet zomaar in gemeenschap van goederen wil trouwen.
Ik vraag me dan af waarom niet. Ze staan in feite nog aan het begin van hun leven. Over tien jaar maakt die overwaarde ook geen bal meer uit, zelfs als het 50k is. Een motie van wantrouwen vind ik het (maar ik was al nooit een voorstander van HV in deze gevallen, eerste huwelijken).
Ik zou mooi het bedrag wat je anders aan hypotheek zou betalen op een eigen spaarrekening zetten en bij de notaris laten vastzetten dat het bij een event. scheidingniet gedeeld hoeft te worden! En als het kan (weet niet of die mogelijkheid er is) als jullie uit elkaar gaan dit bedrag verhogen met het aantal % dat het huis in waarde is gestegen!

Hij wil alle lusten, maar jij mag opdraaien voor de lasten?

Laat m ook maar mee helpen met kinder opvang en de boodschappen!!
lookforrainbows schreef:
08-03-2018 13:40
Daarom wil ik er nu wat mee gaan doen.
Stap 1 is tegen je vriend zeggen dat jij niet minder gaat werken, maar dat jullie allebei evenredig voor een toekomstig kind zullen zorgen.

Stap 2 is zorgen dat je eigen vermogen opbouwt. Bijvoorbeeld door hetzelfde bedrag te gaan sparen als wat je vriend aan hypotheek heeft.
MinkeDeWit schreef:
08-03-2018 13:42
Ik vraag me dan af waarom niet. Ze staan in feite nog aan het begin van hun leven. Over tien jaar maakt die overwaarde ook geen bal meer uit, zelfs als het 50k is. Een motie van wantrouwen vind ik het (maar ik was al nooit een voorstander van HV in deze gevallen, eerste huwelijken).
Zo denk ik ook daarom wil ik dit zo snel mogelijk regelen want hoe langer je wacht hoe meer geld in het spel komt.
en mensen en geld gaan niet samen tegenwoordig.,,,
Staat hij er wel echt achter om op zo'n jonge leeftijd al een kind te nemen?
MinkeDeWit schreef:
Voor beide opties zijn wel voors en tegens te bedenken. Wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd omdat we financieel de zaken goed wilden regelen i.v.m. vermogen, eigen bedrijf etc. Het huis hebben we samen gekocht dus dat was geen issue.
Wij wilden juist alles goed vastleggen voor het geval er iets mocht gebeuren.
MinkeDeWit schreef:
Daarover verschillen dan weer de meningen. Ik vind gvg eigenlijk nooit een goed idee en zeker in deze situatie niet. Als er al gezeik is vantevoren... Leg de zaken gewoon goed en eerlijk vast.
redbulletje schreef:
08-03-2018 13:45
Dat was zijn voorstel....
redbulletje schreef:
08-03-2018 13:45
Hij is 29. Mijn vader zou zeggen: toen had ik al 5 kinderen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Love2hike schreef:
08-03-2018 13:43
Ik zou mooi het bedrag wat je anders aan hypotheek zou betalen op een eigen spaarrekening zetten en bij de notaris laten vastzetten dat het bij een event. scheidingniet gedeeld hoeft te worden! En als het kan (weet niet of die mogelijkheid er is) als jullie uit elkaar gaan dit bedrag verhogen met het aantal % dat het huis in waarde is gestegen!

Hij wil alle lusten, maar jij mag opdraaien voor de lasten?

Laat m ook maar mee helpen met kinder opvang en de boodschappen!!
Hij krijgt er juist lasten bij als TO gaat kinderhobbien. Ze gaat financieel minder bijdragen en de kosten van dat hele huishouden vliegen omhoog waardoor de werkdruk bij haar vriend enorm verhoogd wordt.
MaryCrawley schreef:
08-03-2018 13:46
Daarover verschillen dan weer de meningen. Ik vind gvg eigenlijk nooit een goed idee en zeker in deze situatie niet. Als er al gezeik is vantevoren... Leg de zaken gewoon goed en eerlijk vast.
En in het geval van TO is in gemeenschap van goederen trouwen niet eerlijk voor haar vriend. Als ik hem was zou ik daar ook niet mee akkoord gaan.
lise1985 schreef:
08-03-2018 13:49
En in het geval van TO is in gemeenschap van goederen trouwen niet eerlijk voor haar vriend. Als ik hem was zou ik daar ook niet mee akkoord gaan.
Eens. Ik ook niet.
redbulletje schreef:
08-03-2018 13:48
Hij krijgt er juist lasten bij als TO gaat kinderhobbien. Ze gaat financieel minder bijdragen en de kosten van dat hele huishouden vliegen omhoog waardoor de werkdruk bij haar vriend enorm verhoogd wordt.
En op zulke domme verhalen zit ik niet wachten bespaar jezelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven