scheiding; huurwoning vinden

08-03-2018 12:04 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit gelukkig zelf niet in de situatie dat ik na een scheiding een nieuwe woning moet zien te vinden, maar een goede vriend van mij wel. Wat zijn zijn mogelijkheden? Ik lees dat er binnen de vrije sector veel eisen worden gesteld aan je salaris, daarvoor wordt het moeilijk om een woning te vinden. Het salaris ligt rond de 2000 bruto. Sociale huur is hij nog niet voor ingeschreven. Heeft iemand tips waar te starten?
Erizon schreef:
08-03-2018 13:55
.
Mwa...

- Niet te lang in een goedkope woning blijven zitten wanneer je inkomen gegroeid is.
- Verhuizen als die vierkamerwoning voor jou alleen niet meer passend is.

Bijbouwen is uiteindelijk niet de oplossing, het gaat om het juist verdelen van wat we hebben. En dat gebeurt nu niet.

Ik bedoel niet hoe je zelf “fair” kunt wonen, ik bedoel hoe je uberhaupt aan een fatsoenlijke huurwoning kan komen. Ik zit in een flatje van 100m2 voor €700 maar heb nu een man en bijna een kind en wil naar een eensgezinswoning van €800-€900 maar voldoe niet aan de inkomenseis. Ik verdien €3400..
anoniem_364541 wijzigde dit bericht op 08-03-2018 14:02
0.07% gewijzigd
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
RikM schreef:
08-03-2018 12:48
Echt niet. Twintig jaar geleden misschien. Tegenwoordig moet je situatie wel heel schrijnend zijn wil je voor urgentie in aanmerking komen.
Weet jij waar ze woont dan? Hier kan dat gewoon hoor.
100m2 een flatje noemen, wow.. Jij woont vast niet in Amsterdam eo!

Maar jouw bericht toont aan dat je niet ziet hoe het één het ander bepaalt. Je kunt niet èn iedereen laten zitten waar die zit èn verwachten dat er een stroom betaalbare huizen is voor alle nieuwe woningzoekenden die zich melden.
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 08-03-2018 15:07
3.01% gewijzigd
minnimouse schreef:
08-03-2018 13:51
Wanneer leren getrouwden nou eens dat ze zich altijd in moeten schrijven om jaren op te bouwen? Een relatie kan altijd voorbij gaan!!

Verder: Pararius.nl, Marktplaats, kijk of er een vakantiehuisje of caravan te huur staat op een camping in de buurt.
Alsof dat in heel Nederland zo is. Hier kun je niet eens zo lang ingeschreven staan, en als er iets vrijkomt reageren er soms 2 mensen.
Erizon schreef:
08-03-2018 14:04
100m2 een flatje noemen, wow.. Jij woont vast niet in Amsterdam eo!

Maar join bericht toont aan dat je niet ziet hoe het een het ander bepaalt. Je kunt niet èn iedereen laten zitten waar die zit en verwachten dat er een stroom betaalbare huizen is voor alle nieuwe woningzoekenden die melden.

Klopt, maar nog steeds alleen een woonkamer en slaapkamer. Keuken met 2 gaspitten, meer ruimte is er niet.

Ik begrijp heel goed dat er enorme scheefgroei is, maar alsnog is de wachtlijst in mijn dorpje 15 jaar. Dat is toch te belachelijk voor woorden? De enige conclusie die ik dan kan trekken is dat er wel wat meer bijgebouwd mag worden, al helemaal met de vluchtelingenstromen (en ik vind het ook logisch dat deze mensen een huis krijgen, eerder dan mensen die gaan scheiden en een huis zoeken) en vergrijzing.
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
k
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 02:32
99.42% gewijzigd
Pisca schreef:
08-03-2018 13:14
Ik heb het in de loop van afgelopen 2 jaar bij 3 stellen meegemaakt dat 1 vd 2 urgentie kreeg als gevolg van scheiding. In verschillende gemeenten. De laatste was dit jaar nog...

Ik zou zeggen informeer ernaar.

Goh, dat verschilt dus echt per regio. Hier lachen ze je nog net niet uit.
pipootje schreef:
08-03-2018 14:08
Alsof dat in heel Nederland zo is. Hier kun je niet eens zo lang ingeschreven staan, en als er iets vrijkomt reageren er soms 2 mensen.
Uit pure interesse... hoezo kan dat niet dan? Als je langer dan 10 jaar ingeschreven bent wordt je automatisch uitgeschreven? Zelfs al betaal je braaf je jaarlijkse bijdrage??
minnimouse schreef:
08-03-2018 13:51
Wanneer leren getrouwden nou eens dat ze zich altijd in moeten schrijven om jaren op te bouwen? Een relatie kan altijd voorbij gaan!!

Verder: Pararius.nl, Marktplaats, kijk of er een vakantiehuisje of caravan te huur staat op een camping in de buurt.
Ik sta ook niet ingeschreven en voor zover ik weet mijn meeste vrienden ook niet.
Ik neem de gok dat ik niet mijn relatie en mijn baan en mijn spaargeld allemaal tegelijk kwijtraak.
Wat mij betreft een minimaal risico.
h
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 02:31
99.77% gewijzigd
AnAppleADay schreef:
08-03-2018 15:03
Ik sta ook niet ingeschreven en voor zover ik weet mijn meeste vrienden ook niet.
Ik neem de gok dat ik niet mijn relatie en mijn baan en mijn spaargeld allemaal tegelijk kwijtraak.
Het gaat niet alleen om je relatie, er kan ook een hoop gebeuren met werkeloosheid ziekte of wat dan ook dat je als stel een sociaal huurwoning nodig hebt.
Je kan je als stel inschrijven, later kan je de inschrijving weer delen op ieder zijn naam.
Een scheiding geeft nergens urgentie hoor! Je kan je natuurlijk overal inschrijven, maar de wachtlijsten zijn lang en je bent echt niet de enige. Kinderen of geen kinderen, zeker als man.

Zal voorlopig dan toch de privémarkt worden, met 2.000 bruto kan je toch wel een appartementje huren lijkt me.
Meestal rekent men de huurprijs als 1/3de van je loon, als je daarin zit kan het wel, moet voor een appartementje lukken.
Hier heb je op de privémarkt wel een appartementje met 2 slaapkamers voor een kleine 700 euro. Ik weet natuurlijk niet waar hij woont.
h
99.50% gewijzigd
linjmh schreef:
08-03-2018 14:43
Uit pure interesse... hoezo kan dat niet dan? Als je langer dan 10 jaar ingeschreven bent wordt je automatisch uitgeschreven? Zelfs al betaal je braaf je jaarlijkse bijdrage??
In mijn gemeente hebben ze ingevoerd dat als je om ingeschreven te staan als woningzoekende je ook echt moet zoeken en dus minimaal 3 x per jaar moet reageren op een woning. Doe je dat niet, wordt je uitgeschreven en als je 3 x een woning die je is aangeboden weigert, ook.
Koffiekop schreef:
08-03-2018 15:51
Ik weet niet waar jij woont maar daar heb je hier nog niet eens 1 studio voor zonder slaapkamers. En er komt gewoon niets op de markt voor die prijs. Alles begint vanaf 1000-,- exclusief.

In Overijssel.
Ik ken iemand die een appartementje met 2 slaapkamers huurt voor 665 euro pm en 25 euro vaste kosten (ongeveer).
Het is een appartement uit de jaren 80 en niet echt modern, maar wel goed in orde verder. Wil je nieuwbouw dan betaal je natuurlijk meer.
m
99.74% gewijzigd
pipootje schreef:
08-03-2018 14:08
Hoezo kun je niet zolang ingeschreven staan?
g
99.56% gewijzigd
Moet hij het huis uit? D.w.z., is zij eigenaar van het huis?
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
AnAppleADay schreef:
08-03-2018 15:03
Ik ben getrouwd met de intentie dat het de rest van mijn leven is, maar je weet maar nooit.

Wij hebben pas ons appartement verkocht en huren nu tijdelijk particulier omdat wij nog niet weten waar we wat willen kopen. Als mijn man nu sterft dan moet ik weg want de huur is 950 euro en alleen op mijn salaris zou ik niet eens in aanmerking komen om dit te huren (4x de huur). Dus dan moet ik toch wat.
Koffiekop schreef:
08-03-2018 15:42
Afhankelijk van je salaris heb je ook met een baan en spaargeld niet zomaar een (huur)woning. Hier in de wijde regio in elk geval niet. Ik kan met een bovenmodaal inkomen hier in mijn eentje niets kopen of huren. Dat is niet overdreven.

Ik sta dus voor de zekerheid wel ingeschreven bij de woningbouw, dan kan ik in het ergste geval eventueel minder gaan werken zodat ik aan de inkomenseis voldoe en sociaal gaan huren. Ik vind het idioot en zal alles proberen dat dat niet hoeft maar ik heb ook met kinderen rekening te houden dus voor de zekerheid....
Minder gaan werken om aan de inkomenseis te voldoen vind ik bizar. Maar misschien heb ik makkelijk praten want ik heb (nog) geen kinderen dus ik kan ook in een studio van 700,- gaan zitten mocht het nodig zijn.
b
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 02:31
99.53% gewijzigd
haarklover schreef:
08-03-2018 16:10
Moet hij het huis uit? D.w.z., is zij eigenaar van het huis?
ja, het huis is van haar. Op papier is er nooit iets geregeld, dus nu zit hij wel met de gebakken peren.
Koffiekop schreef:
08-03-2018 16:28
Ik zou het ook bizar vinden. Maar dat zou dan in nood de enige mogelijkheid zijn. Ik heb het niet bedacht hoor, zo werkt ons systeem en zo hoog is de woningnood in de vrije sector.

En als ik je een tip mag geven: schrijf je nu vast in, voor de zekerheid. Je weet niet hoe het leven loopt, straks heb je kinderen, verlaat je partner je, wordt je ziek. En dan...
Ik lees dat vaker hier maar ik voel toch echt die nood niet. Ik weet überhaupt niet waar ik over 5 of 10 jaar woon dus waar moet ik me dan inschrijven? Ik vind het ook zonde van het geld, al is het maar 10 euro per jaar.
Ik ben me volledig bewust dat er inderdaad van alles kan gebeuren maar ik ben bereid dat risico te nemen. Ik vind het echt onzin om een bedrijf geld te geven als ik niet van plan ben daar ooit gebruik van te maken. En mocht het wel nodig zijn ooit, dan draag ik ook de consequenties van mijn keuze.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven