Hoogzwanger en koken

08-03-2018 14:28 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 36 weken zwanger en zodra ik maar een beetje actief ga doen krijg ik harde buiken. Na iets simpels als de vaatwasser uitruimen moet ik even bijkomen, anders komen ze om de 5 minuten.

Nou heb ik nog een kind van 5 rondrennen, die heeft ‘s avonds wel een goede maaltijd nodig.
Ik maak af en toe een ovenschotel zodat ik alleen maar de oven aan hoef te zetten en ik kan uitrusten. Gisteren een groentesoep en hamburgers van volkoren ovenbroodjes met tartaar en sla.
Vanavond staat ‘verse’ pizza op het menu; pizzadeeg belegd met tomaat uit blik, gehakt, paprika, ui etc.

Heeft er iemand nog meer ideeën? Vind het steeds lastiger om iets makkelijks en gezonds te maken. Of deden jullie dit anders tijdens de laatste weken, zoals iets halen oid.
Ja, ik liet mijn partner gewoon wat meer koken. En de was doen en de vaatwasser uitruimen.
Oja, ik moet nog zo’n 2 weken doorkomen, vanwege teveel vruchtwater en stuitligging gaan ze de baby eerder halen. Dit is ook de rede dat ik rustiger aan moet doen dan ik zou willen :)
Mijn man is vaak pas rond zes uur thuis, dan is net wel fijn om het eten al klaar te hebben, ook omdat onze zoon om zeven uur naar bed/boven gaat
Lucifermiauww schreef:
08-03-2018 14:29
Ja, ik liet mijn partner gewoon wat meer koken. En de was doen en de vaatwasser uitruimen.
Partner meer laten doen idd. Op een moment dat hij tijd heeft kan hij alvast vooruit koken of idd ovenschotels ovenklaar in elkaar flansen.
Thuisbezorgd.nl :-D
Laat je man wat ovenschotels of zo vooruit koken, dan kun jij snel iets opwarmen voor je zoon.
Melike schreef:
08-03-2018 14:31
Mijn man is vaak pas rond zes uur thuis, dan is net wel fijn om het eten al klaar te hebben, ook omdat onze zoon om zeven uur naar bed/boven gaat
hij kan toch de avond van te voren koken, zodat jij het de volgende dag alleen nog hoeft af te ronden?
MargjeM schreef:
08-03-2018 14:33
Partner meer laten doen idd. Op een moment dat hij tijd heeft kan hij alvast vooruit koken of idd ovenschotels ovenklaar in elkaar flansen.
Dit. Mijn man kookte voor zodat ik het alleen nog hoefde op te warmen.
Ik deed hakken en snijden aan de keukentafel. Gewoon lekker zitten dus.

Wat ik vaak maakte:

- ovenschotels
- verse pizza (lekker veel groente erop), kun je aan tafel jelemaal klaarmaken en alleen nog in de oven schuiven
- maaltijdsalades met gerookte kip en ananas

En soms pakte ik de barkruk om op te zitten tijdens het roeren in de soep of pan saus.
Melike schreef:
08-03-2018 14:31
Mijne kwam meestal nog later thuis. Hij kookte ook vaak vooruit. Of meer en dan de vriezer in. En een paar weken rond half 7 eten is toch niet erg?
Of we bestelde wat. Of schoonmoe kwam wat brengen.
Chicken tonight en dan daar een blikje maïs of doperwten in liepen.
Alle wereldgerechten flans je in 20 min in elkaar.
Is ook zo met vrijwel alle pasta. Je hoeft maar een paar weken meer je oudste houdt geen vitaminetekorten over aan 4 weken geen 5 soorten gestoomde biologische groente... B)
Toi toi toi met de laatste loodjes :yes:
Chilli con carne is zo in elkaar geflanst... Gehakt bakken, komijn/cayennepoeder/paprikapoeder erbij, ui paprika en bonen en een blikje tomatenblokjes. Dat is wat ik maak als ik weinig tijd heb. En als je meer maakt kun je er de volgende dag ook van eten, of je vriest een deel in.
slowcooker! laat je man 's avonds alles snijden, de volgende ochtend in de pot, en dan heb je 's avonds lekker eten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Op lekkerensimpel.com staan ook veel van die snelle recepten.
Ik zou het mezelf zo gemakkelijk mogelijk maken. Is er geen traiteur in de buurt waar je een prakje kunt scoren? Zo niet, dan zou ik gaan voor de stoom/magnetronmaaltijden. Die zijn ook best gezond, als je de juiste selecteert.
Kan je man niet tijdelijk wat vroeger thuiskomen/de avond van tevoren koken (voor 2 dagen) etc? Verder eens thuis laten bezorgen of een makkelijke wokmaaltijd (voorgesneden kipstukjes (vis/vegetarisch, whatever), voorgesneden groente, saus en wat rijst of noedels erbij). En daarnaast kan af en toe een boterham als avondeten echt geen kwaad hoor.
Mijn man deed wel de zware boodschappen maar voor de rest lukte koken eigenlijk wel. Ik kan sowieso wel vervelender klusjes bedenken dan koken :p

Maar ja zo'n ovenschotel kan je om half 6 in de oven schuiven maar ooit moet je deze toch maken?

Ik had wel het geluk met een (schoon)moeder die vaak met pannen soep aan kwam
Aardappels en groente zijn toch niet zoveel werk?
iverna88 schreef:
08-03-2018 14:34
. Je hoeft maar een paar weken meer je oudste houdt geen vitaminetekorten over aan 4 weken geen 5 soorten gestoomde biologische groente... B)
Toi toi toi met de laatste loodjes :yes:
Mijn ervaring is dat de tijd na de bevalling veel heftiger is dan een zwangerschap.oke de eerste week kan de kraamzorg koken maar daarna..
Ik ging juist in mijn zwangerschap maaltijd invriezen voor na de bevalling. En als je man op zondag tijd heeft om te koken gelijk voor 2 dagen koken
Die vijfjarige kan ook de was uit de machine halen en op tafel leggen en de vaatwasser uitruimen.
Scheelt jou weer een paar keer voorover buigen en op die leeftijd vinden ze het meestal nog reuze interessant om grotemensenwerk te mogen doen.

Dat geeft jou misschien wat meer energie om te koken.

En anders: maaltijdsoepen, stoofschotels, ovenschotels,... voor minstens 2 keer maken.
Eventueel in de voormiddag groenten snijden en in de namiddag verdergaan met koken?
Zittend alle voorbereidingen doen. Dan hoef je alleen nog maar de pannen op te zetten.
Soepen en pastasauzen maken en invriezen. Dan hoef je maar een paar keer te koken. Soep is zo makkelijk, behalve de groentes snijden is er eigenlijk geen werk aan. Doe het aanrechtwerk desnoods zittend. En zelfs dat snijden kun je minimaal doen, grote brokken worden ook gaar, of voorgesneden groentes halen/online bestellen bij de supermarkt. Staafmixen klaar!
Wij eten soep altijd met afbakbrood en avocado erop, of met een gebakken ei, of bijv groene asperges met een sliert parmaham en bladerdeeg eromheen gewikkeld. Simpel koken én super gezond!
Pastasaus is iets meer werk, maar voor de variatie.
- voorbereiden en in etappes koken. Dus 's ochtends alvast de groente snijden aardappels schillen, begin van de middag gehaktballen braden of pastasaus koken etc.
-alle groente voorgesneden en/of diepvries.
-dingen als pastasaus, soep, stamppot etc voor meerdere dagen maken. Één portie voor vandaag, één of meerdere porties in de vriezer.
-maak (veel) gebruik van de oven. Aardappels bakken, vis, groot vlees, alles kan in de oven, daar hoef je niet bij te blijven staan.
Kant en klaar magnetron- of ovenmaaltijden
Afhaal
Bezorg
Vaker brood met 'n gebakken ei

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven