scheiding; huurwoning vinden

08-03-2018 12:04 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit gelukkig zelf niet in de situatie dat ik na een scheiding een nieuwe woning moet zien te vinden, maar een goede vriend van mij wel. Wat zijn zijn mogelijkheden? Ik lees dat er binnen de vrije sector veel eisen worden gesteld aan je salaris, daarvoor wordt het moeilijk om een woning te vinden. Het salaris ligt rond de 2000 bruto. Sociale huur is hij nog niet voor ingeschreven. Heeft iemand tips waar te starten?
linjmh schreef:
08-03-2018 14:43
Uit pure interesse... hoezo kan dat niet dan? Als je langer dan 10 jaar ingeschreven bent wordt je automatisch uitgeschreven? Zelfs al betaal je braaf je jaarlijkse bijdrage??
In mijn gemeente is een inschrijving bij de woningstichting ook maar twee jaar geldig.
Het aantal punten wordt hier niet bepaald aan de hand van inschrijfduur, maar op basis van het aantal maanden dat je op je huidige adres ingeschreven staat. Als je op het moment van reageren op een woning geen zelfstandige woonruimte hebt, krijg je punten vanaf je 18e levensjaar. Iemand van bijvoorbeeld 38 jaar die gaat scheiden en de afgelopen 12 jaar op hetzelfde adres heeft gewoond in deze gemeente, maakt hier best een redelijke kans om snel een huurwoning te vinden (mits je aan de inkomenseisen voldoet natuurlijk).

Toevoeging: om te compenseren dat alleen mensen boven de 35 een sociale huurwoning kunnen vinden, wordt een redelijk deel van de woningen toegewezen aan doelgroepen, bijvoorbeeld alleen 18-22 of 23-29 jaar.
Restera schreef:
08-03-2018 13:58
Ik bedoel niet hoe je zelf “fair” kunt wonen, ik bedoel hoe je uberhaupt aan een fatsoenlijke huurwoning kan komen. Ik zit in een flatje van 100m2 voor €700 maar heb nu een man en bijna een kind en wil naar een eensgezinswoning van €800-€900 maar voldoe niet aan de inkomenseis. Ik verdien €3400..
Als je 3400 verdient dan kan je alleen nog vrije sector huren.
Dan is het niet zo moeilijk om aan een woning te komen.
Stel vrije sector woning van €800,- x 4= 3200 dus dan voldoe je aan de inkomenseis.
Of er is wat anders aan de hand,sommige doen ook bkr check.
Restera schreef:
08-03-2018 13:58
Ik bedoel niet hoe je zelf “fair” kunt wonen, ik bedoel hoe je uberhaupt aan een fatsoenlijke huurwoning kan komen. Ik zit in een flatje van 100m2 voor €700 maar heb nu een man en bijna een kind en wil naar een eensgezinswoning van €800-€900 maar voldoe niet aan de inkomenseis. Ik verdien €3400..
Als je 3400 verdient dan kan je alleen nog vrije sector huren.
Dan is het niet zo moeilijk om aan een woning te komen.
Stel vrije sector woning van €800,- x 4= 3200 dus dan voldoe je aan de inkomenseis.
Of er is wat anders aan de hand,sommige doen ook bkr check.
LAgirl82 schreef:
08-03-2018 15:46
Een scheiding geeft nergens urgentie hoor!
Jawel. Dat het in bijvoorbeeld schubbekutteveen niet kan, betekent niet dat het nergens kan.
AnAppleADay schreef:
08-03-2018 16:53
Ik lees dat vaker hier maar ik voel toch echt die nood niet. Ik weet überhaupt niet waar ik over 5 of 10 jaar woon dus waar moet ik me dan inschrijven? Ik vind het ook zonde van het geld, al is het maar 10 euro per jaar.
Ik ben me volledig bewust dat er inderdaad van alles kan gebeuren maar ik ben bereid dat risico te nemen. Ik vind het echt onzin om een bedrijf geld te geven als ik niet van plan ben daar ooit gebruik van te maken. En mocht het wel nodig zijn ooit, dan draag ik ook de consequenties van mijn keuze.
Hier is inschrijven gratis.
Maar goed, iedereen moet gewoon doen wat hij/zij zelf wil.
Een gezonde volwassen man die maar 2000 bruto verdient ?
Werkt ie parttime ? Als wat ?
haarklover schreef:
08-03-2018 16:10
Moet hij het huis uit? D.w.z., is zij eigenaar van het huis?

Ze zijn toch getrouwd? Hoe kan het huis dan alleen van haar zijn?
Ik denk dat dit lastig gaat worden, particuliere verhuurders (makelaars etc) vragen meestal 4 tot 4.5 keer de maandhuur als inkomenseis. Woningen voor 400 euro zijn er in die branche eigenlijk niet

Bij een woningbouw heb je punten nodig, het kan snel gaan hoor, ik had na drie maanden een hele mooie eengezinswoning in een goede wijk. Het kan echter ook jaren duren.

Heeft hij al gekeken naar vakantiewoningen waar het hele jaar in gewoon mag worden?
sandy1974 schreef:
08-03-2018 19:13
Ik ken ze wel die voor minder werken, in verantwoordelijke functies ook nog. Soms weigeren bedrijven gewoon een passend salaris te geven.
GinnyJones schreef:
08-03-2018 21:39
Ik ken ze wel die voor minder werken, in verantwoordelijke functies ook nog. Soms weigeren bedrijven gewoon een passend salaris te geven.
Inderdaad, ik ken ook volwassen mannen die zelfs nog minder dan 2000 euro per maand verdienen.
sandy1974 schreef:
08-03-2018 19:13
Er zijn genoeg functies waar je dat verdient. Ook als man en op fulltime basis.
Inderdaad. Moet Sandy even rellen ofzo?
m
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 02:33
99.35% gewijzigd
Koffiekop schreef:
09-03-2018 07:16
Nou, volgens mij komt het juist in schubbekuttteveen nog wel eens voor dat ze denken “ach wat zielig, u bent gescheiden? Hier hebt u een woning.”
Maar in de grotere woningnetregio’s en de grote steden zeker niet.
In deze regio dus wel. En dan heb ik het over Eindhoven-Helmond en een deel van de Kempen. En dat is echt niet de enige regio in het land waar urgentie nog wel wordt afgegeven. TO heeft alleen niet gemeld om welke regio het gaat, dus wat hier van toepassing is weten we niet.

Op dit forum wordt altijd meteen zo hard gebruld dat je ècht geen urgentie meer krijgt, ammenevernooitnergensniet, maar dat is gewoon niet waar. Er zijn nog behoorlijk wat regio’s waar het wel kan, en dus is rondom urgentie het enige antwoord: check dat bij de woningstichting ter plaatse. Die kunnen er wat zinnigers over zeggen dan iemand in Schubbekutteveen over iemand aan de andere kant van het land, die denkt dat het overal hetzelfde werkt.
minnimouse schreef:
08-03-2018 17:47

Hier betaal je jaarlijks een bedrag.
LAgirl82 schreef:
08-03-2018 21:14
Ze zijn toch getrouwd? Hoe kan het huis dan alleen van haar zijn?
Huwelijkse voorwaarden? Of misschien bedoelt TO met scheiden dat hun wegen scheiden zonder getrouwd te zijn, want ze zegt ook dat er op papier nooit iets geregeld is.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
plumplum schreef:
09-03-2018 08:44
Huwelijkse voorwaarden? Of misschien bedoelt TO met scheiden dat hun wegen scheiden zonder getrouwd te zijn, want ze zegt ook dat er op papier nooit iets geregeld is.

Ja dat kan. Ik dacht bij scheiden aan een echtscheiding, het beëindigen van een huwelijk dus.
Maar natuurlijk kan het ook zo zijn dat ze niet getrouwd zijn. Ook dan is het natuurlijk echt niet slim dat er totaal niks op papier is geregeld, ook omdat er kinderen bij betrokken zijn. Dan moet je toch de dingen goed regelen, hoe dan ook.
Datvje geen urgentie krijgt als je gaat scheiden en er kinderen in het spel zijn is niet altijd waar hier krijg je dus wel urgentie en proberen ze je ook nog eens een huis te geven in de woonplaats waar je kinderen wonen dus ga eens kijken op de site van jou woningbouw vereniging of bel eens op niet geschoten is altijd mis
Niet zo maar weglopen maar moeite doen om de boel te redden. Tijdens die reddingspoging kun je natuurlijk wel ingeschreven staan.
minnimouse schreef:
08-03-2018 17:47
Hier is inschrijven niet gratis. Je moet alleen inschrijven als je wat zoekt. Je moet ook steeds je jaaropgaven enzo vernieuwen. Dat ga je toch geen 30 jaar voor de lol doen. En wie weet waar jij over 10 jaar wil wonen?
plumplum schreef:
09-03-2018 08:44
ja sorry, ik bedoel met scheiden dus eigenlijk dat ze uit elkaar gaan. Ze zijn niet getrouwd/geregistreerd partner en hebben ook geen samenlevingscontract. Hij verblijft nu tijdelijk bij familie en vrienden, maar alvast dank voor de waardevolle tips tot zover. Inschrijven gaat hij per direct doen bij de sociale huur, ook al heeft het waarschijnlijk op korte termijn geen effect.
GinnyJones schreef:
08-03-2018 21:39
Maar als een bedrijf dat weigert ga je toch ergens anders werken? Als die andere hetzelfde betalen is dat kennelijk het passend (marktconforme) salaris voor zo'n functie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven