Gezondheid alle pijlers

Galblaas operatie

09-03-2018 15:18 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij heeft net een operatie gehad waarbij haar galblaas verwijderd is. Ze mocht geen kleding aanhouden en haar benen werden wijd vastgebonden op het bed voordat de narcose in ging. Het was een bed waarbij het uiteinde (de benen) in tweeen was gedeeld dus met een grote split in het midden.
Ik ben hier echt van geschrokken. Is dit normaal? Wie heeft er nog meer een gal operatie gehad of iets vergelijkbaars.
Ikzelf heb stage gelopen op het operatiekwartier en galblaasverwijderingen meegedaan. Dit is 100% normaal en gebeurt altijd ;)
WEL pas na de narcose, patiënt valt gewoon in slaap in operatieschortje en met benen nog tegen elkaar zeg maar.
Mocht ze ook geen onderbroek aan? En operatieschort?

Toen mijn galblaas eruit ging mocht dat wel gewoon.

Verder klinkt het gewoon zoals het gaat.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik vermoed dat ze ervoor hebben gekozen om een kijkoperatie te doen. Dat scheelt: dan krijg je een paar kleine littekens van de apparatuur, maar niet een groot litteken over je hele buik. Om de camera goed te kunnen bedienen (die via je navel naar binnen gaat) moet daar iemand kunnen staan. Daarvoor zijn operatietafels waarbij de benen uit elkaar worden geplaatst praktisch. Vastbinden is uiteraard omdat ze zeker willen weten dat je niet van de tafel afvalt.

Dit is gebruikelijk bij een laparoscopie (kijken in de buik).

Volgens mij heb je trouwens nooit kleding aan tijdens een operatie, maar draag je een soort operatiehemd. Dat is natuurlijk voor de hygiëne.
Ik heb afgelopen jaar twee laparoscopische operaties aan mijn buik gehad en beide keren ging dat ook zo.
Alleen deden ze die benen pas uit elkaar toen ik al onder narcose was. Wel zo netjes.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik ben geopereerd aan mn galblaas in zweden. Ik dacht dat het alleen daar was maar ik heb dit ook gehad inderdaad. Vond het heel naar om compleet vastgebonden onder narcose te gaan met mn benen wijd. maarja... zal inderdaad wel voor een goed doel zijn.
IBIopviva schreef:
09-03-2018 15:26
Mocht ze ook geen onderbroek aan? En operatieschort?

Toen mijn galblaas eruit ging mocht dat wel gewoon.

Verder klinkt het gewoon zoals het gaat.
Nee helemaal niets. Fijn om te horen dat de rest wel overeenkomt
Fijn om te lezen dat het toch niet zo gek is! Moesten jullie ook injecties spuiten thuis? Elke dag
Gaat je galblaas via je poepert of vagijn naar buiten ofzo?
Ik dacht dat het een buikoperatie was.
Yggdrasil- schreef:
09-03-2018 20:48
Gaat je galblaas via je poepert of vagijn naar buiten ofzo?
Ik dacht dat het een buikoperatie was.
Zoals al uitgelegd: er gaat een camera via je navel naar binnen en die wijst vanaf daar in de richting van je longen. Voor de bediener is het handig om recht achter de camera te staan en dat is dus tussen de benen van de patiënt. Daarom worden de benen uit elkaar gedaan tijdens kijkoperaties in de buik.

Galblaas wordt - als het even kan - via een kijkoperatie verwijderd.
Nou ik vind het gek dat ze helemaal naakt moest zijn. En ook dat die benen al uit elkaar gingen voordat ze in narcose was.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
IBIopviva schreef:
09-03-2018 21:48
Nou ik vind het gek dat ze helemaal naakt moest zijn. En ook dat die benen al uit elkaar gingen voordat ze in narcose was.
Ze zal wel een operatiejurkje aangehad hebben. Ze gaan een patiënt niet naakt door een ziekenhuis heen rijden. Ondergoed is niet gebruikelijk bij een operatie omdat er vaak een katheter wordt aangelegd om ervoor te zorgen dat je niet je urine laat lopen tijdens de operatie.
TO zegt net dat ze helemaal niets aan had. En ik had wel een onderbroek aan 2 jaar terug bij mijn galblaas en 2 weken terug ook bij een maagverkleining.

Ik vind het nog steeds gek.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
IBIopviva schreef:
09-03-2018 22:01
TO zegt net dat ze helemaal niets aan had. En ik had wel een onderbroek aan 2 jaar terug bij mijn galblaas en 2 weken terug ook bij een maagverkleining.

Ik heb een jaar geleden met 4 maanden ertussen eerst een maagverkleining gehad en daarna een galblaasverwijdering.
In verschillende ziekenhuizen.
Bij de ene mocht in mijn onderbroek aanhouden, bij de andere niet.
Ik denk dus dat dat per zkhs kan verschillen.
Binnenkort moet ik weer geopereerd worden, in weer een ander ziekenhuis.
Zal ik er eens beter op letten.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
IBIopviva schreef:
09-03-2018 22:01

Er is wel wat te zeggen om iemand zonder kleding op de operatietafel te leggen. Overigens krijg je wel lakens over je heen om je warm te houden, dus helemaal naakt ben je nog niet.

Ze gaan in de buik opereren dus een operatiehemd zit dan in de weg (dat gaat aan de achterkant dicht) net als ondergoed voor wanneer je een katheter wil plaatsen. Sommige ziekenhuizen krijg je een papieren onderbroek die ze weg kunnen scheuren als ze een katheter moeten plaatsen.

Het maakt toch allemaal niet zoveel uit? Ik denk dat veel ziekenhuizen ervoor kiezen om iemand eerst onder narcose te brengen en daarna de hele boel uit te trekken en vast te binden omdat mensen er - zoals hier blijkt - ongemakkelijk van kunnen worden. Maar het is niet alsof het niet gebeurt zodra je ligt te slapen. Dan is het allemaal een stuk sneller en makkelijker als de patiënt het zelf al doet terwijl die bij kennis is ipv dat ze moeten klooien met een slap lichaam onder narcose.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven