rondkomen met mbo
donderdag 8 maart 2018 om 17:45
hallo
ik ben bijna klaar met mbo en ik kijk nu een beetje naar salarissen.
ik wil het liefst echt niet verder leren omdat ik het gewoon echt niet leuk vind.
Maar hoe kom je rond met een MBO ik heb een kleine berekening gemaakt.
1800 bruto is ongeveer 1500 euro netto
- huur 800 ongeveer voor een normaal huisje.
-verzekering 150
-mobiel 25
-internet tv abbonement 50
gas water licht 100(geen idee of dit klopt)
dan houdt je 375 euro over per maand en dan heb ik nog niet een auto meegerekend.
hoe kan je hier van sparen? aangezien je hiervan nooit in heel veel jaren een fatsoenlijke auto van kan kopen?
Ook ben ik waarschijnlijk in het rijdtje hierboven een aantal dingen vergeten waardoor je nog lager uitkomt.
ik ben bijna klaar met mbo en ik kijk nu een beetje naar salarissen.
ik wil het liefst echt niet verder leren omdat ik het gewoon echt niet leuk vind.
Maar hoe kom je rond met een MBO ik heb een kleine berekening gemaakt.
1800 bruto is ongeveer 1500 euro netto
- huur 800 ongeveer voor een normaal huisje.
-verzekering 150
-mobiel 25
-internet tv abbonement 50
gas water licht 100(geen idee of dit klopt)
dan houdt je 375 euro over per maand en dan heb ik nog niet een auto meegerekend.
hoe kan je hier van sparen? aangezien je hiervan nooit in heel veel jaren een fatsoenlijke auto van kan kopen?
Ook ben ik waarschijnlijk in het rijdtje hierboven een aantal dingen vergeten waardoor je nog lager uitkomt.
vrijdag 9 maart 2018 om 14:57
Applaus
Mijn 16 jarige werkt naast school al meer.
Ik voorzie heel veel schulden/moeilijkheden in je toekomst want je hebt werkelijkwaar geen flauw benul van de waarde van geld
vrijdag 9 maart 2018 om 14:58
o
Als vrouw knapte ik af van thuiswonende mannen. Maar goed ik ken meerdere jongere die zo leven als TO, alles krijgen van hun ouders huizen, auto’s, kleding, geld om uit te gaan, telefoonabonnement. Ik vraag me altijd af hoeveel ze echt genieten van al die spullen die ze krijgen. Ik denk dat je veel trotser op je auto bent als je het zelf voor elkaar hebt gekregen, als je zelf een leuke baan vindt. Als je van je eigen inkomen kan rondkomen. Ik snap dat als je studeert dat het lastig is, maar niet onmogelijk.
Verder voor to. Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken over je inkomen, ik denk dat je ouders je wel zullen helpen. Zeker de eerste jaren, met zo’n laag inkomen. De auto staat op hun naam en zij betalen de verzekering. Die hoef je echt niet weg te doen dat kost jou niks. Verdien je nog lekker een beetje extra bij je nieuwe werkgever als die reiskostenvergoeding uitkeert. Komt goed.
Mazzel!? Ik weet niet hoor, maar mij gaf het een enorme boost om zelfstandig te zijn. Misschien waren te tijden anders maar ik heb altijd van mijn inkomen rond kunnen komen. Of ik nu veel of niet zoveel verdiende.ZonnigKleintje schreef: ↑09-03-2018 14:28Je komt rond door niet meer uit te geven dan er binnenkomt. Dat kan dus ook betekenen; geen auto. Voor die 1 keer per maand neem je maar een Mywheels /snappcar/greenwheels.
Je hebt enorm veel mazzel met hoeveel je ouders voor je betalen.
Als vrouw knapte ik af van thuiswonende mannen. Maar goed ik ken meerdere jongere die zo leven als TO, alles krijgen van hun ouders huizen, auto’s, kleding, geld om uit te gaan, telefoonabonnement. Ik vraag me altijd af hoeveel ze echt genieten van al die spullen die ze krijgen. Ik denk dat je veel trotser op je auto bent als je het zelf voor elkaar hebt gekregen, als je zelf een leuke baan vindt. Als je van je eigen inkomen kan rondkomen. Ik snap dat als je studeert dat het lastig is, maar niet onmogelijk.
Verder voor to. Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken over je inkomen, ik denk dat je ouders je wel zullen helpen. Zeker de eerste jaren, met zo’n laag inkomen. De auto staat op hun naam en zij betalen de verzekering. Die hoef je echt niet weg te doen dat kost jou niks. Verdien je nog lekker een beetje extra bij je nieuwe werkgever als die reiskostenvergoeding uitkeert. Komt goed.
anoniem_279179 wijzigde dit bericht op 09-03-2018 15:35
3.57% gewijzigd
vrijdag 9 maart 2018 om 15:14
vrijdag 9 maart 2018 om 15:23
Als zijn ouders wegvallen zal er wel een erfenis zijn. Tja in jouw beleving misschien niet mogelijk, maar ik ken ze echt granny, ouders die mee betalen zelfs als er al gezinnen gesticht zijn. Mijn buurman bijvoorbeeld woont in huis wat hij met zijn eigen salaris echt nooit zou kunnen betalen. Ze noemen het ook wel ‘geboren worden met de gouden lepel in de mond’ en ik zal je zeggen, het gebeurd ook met kinderen waarbij de ouders niet eens de aller rijksten zijn, maar blijkbaar geeft het een goed gevoel om alles te geven! Ik las ergens dat bij TO opa ook nog een duit in het zakje doet en echt deze volwassen kinderen blijven hiermee afhankelijk van hun ouders, want het is toch zielig als ze zoveel stappen terug moeten doen in hun levensstandaard. TO zijn ouders hebben het NB al toegezegd, hij mag lekker thuis blijven wonen poekiedoepie hoeft niets te betalen dat doen wij wel kan jij lekker sparen. Echt het gebeurd.
anoniem_279179 wijzigde dit bericht op 09-03-2018 15:39
14.57% gewijzigd
vrijdag 9 maart 2018 om 15:23
De meeste van mijn medewerkers verdienen een salaris op MBO-niveau in de zorg. Bruto groeien ze zonder problemen door naar €2500 bruto (mbo niveau 3). Dat is netto bijna €2000 en daar komt vakantiegeld, eindejaarsuitkering en eventuele onregelmatigheidstoeslag nog bij. Mijns inziens een prima salaris waar je zelfstandig van kunt wonen en leven, mits je je levensstandaard aanpast aan je inkomen.
vrijdag 9 maart 2018 om 15:36
Ik zeg niet dat het niet mogelijk is.Tessa44- schreef: ↑09-03-2018 15:23Als zijn ouders wegvallen zal er wel een erfenis zijn. Tja in jouw beleving misschien niet mogelijk, maar ik ken ze echt granny, ouders die mee betalen zelfs als er al gezinnen gesticht zijn. Mijn buurman bijvoorbeeld woont in huis wat hij met zijn eigen salaris echt nooit zou kunnen betalen. Ze noemen het ook wel ‘geboren worden met de gouden lepel in de mond’ en ik zal je zeggen, het gebeurd ook met kinderen waarbij de ouders niet eens de aller rijksten zijn, maar blijkbaar geeft het een goed gevoel om alles te geven! Ik las ergens dat opa ook nog een duit in het zakje doet en echt deze volwassen kinderen blijven hiermee afhankelijk van hun ouders.
Ik weet heus dat er ouders zijn die het zo doen maar ik vraag me af of je dat moet willen als volwassen kind zijnde. Waar is je trots en eigenwaarde vraag ik me dan af,
Ik vind het al vreselijk als mijn moeder een keer de boodschappen betaald.
Laat staan dat ik mijn hele leven door haar laat financieren.
Ik ben supertrots op mijn 19 jarige mbo-er die na de zomer een baan heeft gevonden aan de andere kant van het land en nu al zegt dat de kringloop prima spullen heeft om zijn studio mee in te richten. En via Facebook ook aan spullen komt
vrijdag 9 maart 2018 om 15:44
Ik vind jouw zoon ook cool! En ik ben het met je eens. Staat ook in mijn eerdere post, ik vraag me oprecht af of TO er echt blij mee moet zijn! Natuurlijk is het fijn om je kind af en toe wat te geven, iedereen op zijn/haar eigen manier, ik denk dat je moeder het fijn vindt om jou die boodschappen te geven, voel je er niet schuldig onder, zij zal het fijn vinden om te kunnen doen. Maar in dit geval van TO kun je je afvragen wanneer deze jongen zelfstandig wordt, gaat nog lang duren denk ik. Daar waar jouw zoon op dat vlak al mijlen voor loopt!granny71 schreef: ↑09-03-2018 15:36Ik zeg niet dat het niet mogelijk is.
Ik weet heus dat er ouders zijn die het zo doen maar ik vraag me af of je dat moet willen als volwassen kind zijnde. Waar is je trots en eigenwaarde vraag ik me dan af,
Ik ben supertrots op mijn 19 jarige mbo-er die na de zomer een baan heeft gevonden aan de andere kant van het land en nu al zegt dat de kringloop prima spullen heeft om zijn studio mee in te richten. En via Facebook ook aan spullen komt
vrijdag 9 maart 2018 om 16:00
Ik ben ook op die manier begonnen en dat was eigenlijk ontzettend leuk om mee te beginnen. Spulletjes via kringloop, krijgen en krantjes bij elkaar sprokkelen, nieuw laagje verf erover en uiteindelijk had je gewoon een heel leuk huisje. Voor 75 euro een bank, die eigenlijk nog maar 1,5 jaar oud was.granny71 schreef: ↑09-03-2018 15:36Ik zeg niet dat het niet mogelijk is.
Zelfs nu, nu ik samenwoon en we met 2 fulltime banen een best leuk inkomen binnen harken vind ik het zoeken van spullen nog steeds ontzettend leuk. Leuker dan alles in 1x van de woonboulevard meenemen en het verder niet echt 'eigen' maken.
Als je in je eentje 2000 netto verdient dan heb je echt wel een leuk leven, kan ik prima van huren, auto rijden, studieschuld aflossen en sparen en dan hou ik nog een leuk bedrag over om gewoon iedere maand uit te geven.sophiax schreef: ↑09-03-2018 15:23De meeste van mijn medewerkers verdienen een salaris op MBO-niveau in de zorg. Bruto groeien ze zonder problemen door naar €2500 bruto (mbo niveau 3). Dat is netto bijna €2000 en daar komt vakantiegeld, eindejaarsuitkering en eventuele onregelmatigheidstoeslag nog bij. Mijns inziens een prima salaris waar je zelfstandig van kunt wonen en leven, mits je je levensstandaard aanpast aan je inkomen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
vrijdag 9 maart 2018 om 16:12
vrijdag 9 maart 2018 om 16:13
Ik denk dat het probleem van veel van de jongeren van nu is dat alles meteen helemaal klaar moet zijn.V1k1ng schreef: ↑09-03-2018 16:00Ik ben ook op die manier begonnen en dat was eigenlijk ontzettend leuk om mee te beginnen. Spulletjes via kringloop, krijgen en krantjes bij elkaar sprokkelen, nieuw laagje verf erover en uiteindelijk had je gewoon een heel leuk huisje. Voor 75 euro een bank, die eigenlijk nog maar 1,5 jaar oud was.
Gelijk een koophuis, alle meubels nieuw, een (lease) auto enz enz.
En natuurlijk minstens 1 keer per jaar op vakantie naar het buitenland want dat hoort erbij.
Ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn maar ik hoor en lees het zo vaak tegenwoordig.
Oké opoe heeft gesproken
vrijdag 9 maart 2018 om 16:14
vrijdag 9 maart 2018 om 16:15
Ik geloof het wel en ergens heb ik medelijden met to.
Als je alles op een zilveren dienblad aangeboden krijgt zal je nooit het trotse gevoel hebben dat je krijgt als je ergens hard voor heb gewerkt/gespaard
vrijdag 9 maart 2018 om 16:20
Klopt, zie ik ook met grote regelmaat, ik snap er niets van, dat je het überhaupt geeft aan je kind, een jas van 800 euro kun je nooit even lekker laten rondslingeren, lijkt mij een hele onhandige jas, maar goed niet een heel belangrijke bijdrage is dit.qwerty123456789 schreef: ↑09-03-2018 16:14ik denk dat er trouwens heel veel jongeren zijn die nog meer krijgen van hun ouders dan ik.
Er lopen tegenwoording heel veel jongeren met canada goose en parajumpers van 800-900 euro en ik kan me niet voorstellen dat die allemaal daarvoor werken.
vrijdag 9 maart 2018 om 16:23
Dat vind ik ja.
Omdat je OP nogal in schril contrast staat met volgende postings.
vrijdag 9 maart 2018 om 16:25
Wel grappig dat je zelf over die jas begint want blijkbaar valt dat je ook op, valt jou ook op dat jij ook heel veel krijgt?
Je zegt dat je niets hoeft te bij te dragen aan het huishouden en je mag kosteloos in een auto rijden die helemaal tot jouw beschikking is.
Betaal je je zorgverzekering zelf? mag je de zorgtoeslag houden? mag je je studiefinanciering zelf houden, betaal je zelf je school of betalen je ouders dit? telefoon kosten betaal je die zelf? etc...wat betalen je ouders allemaal voor je?
Wat denk jij dat jij dan ongeveer per maand krijgt van je ouders? Of anders hoeveel van de canada goose jassen krijg jij per jaar, als je het omrekent in euro's
Je zegt dat je niets hoeft te bij te dragen aan het huishouden en je mag kosteloos in een auto rijden die helemaal tot jouw beschikking is.
Betaal je je zorgverzekering zelf? mag je de zorgtoeslag houden? mag je je studiefinanciering zelf houden, betaal je zelf je school of betalen je ouders dit? telefoon kosten betaal je die zelf? etc...wat betalen je ouders allemaal voor je?
Wat denk jij dat jij dan ongeveer per maand krijgt van je ouders? Of anders hoeveel van de canada goose jassen krijg jij per jaar, als je het omrekent in euro's
vrijdag 9 maart 2018 om 16:28
Als je alles krijgt weet je de echte waarde niet.
Ik denk dat die jongeren een gekregen jas van €800,- net zo makkelijk rond laten slingeren als mijn jongste haar gekregen jas van €40,-.
Ze is (heel vreemd
vrijdag 9 maart 2018 om 16:31
tuurlijk valt het mij op dat ik meer krijg dan meeste anderen.Tessa44- schreef: ↑09-03-2018 16:25Wel grappig dat je zelf over die jas begint want blijkbaar valt dat je ook op, valt jou ook op dat jij ook heel veel krijgt?
Echter zou ik nooit een jas van 800 euro krijgen van mijn ouders.
betaal je je zorgverzerkering zelf? nee
mag je de zorgtoeslag houden? ja
mag je je studiefincanciering zelf houden? krijg ik niet meer.
betaal je zelf je school? nee
telefoon betaal ik zelf kleren soms ook soms niet verschilt per keer.
ik krijg van mijn ouders 150 euro zakgeld daarmee mag ik doen wat ik wil. dan nog die zorgtoeslag a 89 euro per maand.
benzine zal ongeveer 60 zijn per maand verzekering is ong 25 en wegenbelasting is 6 euro.
ik denk ong 330 euro zonder kleding. echter krijg ik niet elke maand kleding.
vrijdag 9 maart 2018 om 16:32
mijn jas kost rond de 300 euro.granny71 schreef: ↑09-03-2018 16:28Als je alles krijgt weet je de echte waarde niet.
Ik denk dat die jongeren een gekregen jas van €800,- net zo makkelijk rond laten slingeren als mijn jongste haar gekregen jas van €40,-.
Ze is (heel vreemd) veel zuiniger op de jas van €20,- waar ze zelf voor gewerkt heeft.
als ik naar de stad ga besef ik wel dat ik die jas niet zomaar ga laten rondslingeren omdat er een grote kans is tijdens het uitgaan dat deze gestolen wordt.
ik heb dan ook een niet al te dure jas van ong 50-60 aan.
vrijdag 9 maart 2018 om 16:40
150 euro zakgeldqwerty123456789 schreef: ↑09-03-2018 16:31tuurlijk valt het mij op dat ik meer krijg dan meeste anderen.
Echter zou ik nooit een jas van 800 euro krijgen van mijn ouders.
betaal je je zorgverzerkering zelf? nee
mag je de zorgtoeslag houden? ja
mag je je studiefincanciering zelf houden? krijg ik niet meer.
betaal je zelf je school? nee
telefoon betaal ik zelf kleren soms ook soms niet verschilt per keer.
ik krijg van mijn ouders 150 euro zakgeld daarmee mag ik doen wat ik wil. dan nog die zorgtoeslag a 89 euro per maand.
benzine zal ongeveer 60 zijn per maand verzekering is ong 25 en wegenbelasting is 6 euro.
ik denk ong 330 euro zonder kleding. echter krijg ik niet elke maand kleding.
89 euro zorgtoeslag
60 euro benzine
25 verzekering auto
6 wegenbelasting
100 euro zorgverzekering die je niet hoeft te betalen
120 euro schoolgeld (ongeveer zal vast meer zijn, met boeken tas/pennen/schoolgeld hele mikmak)
kom ik uit op: 550 per maand en dan nog niet eens de kleding meegerekend die je af en toe krijgt.
Begrijp me niet verkeerd hoor, mij maakt het echt niet uit dat je het allemaal krijgt, je krijgt dus meer dan je denkt omdat je ouders de dingen die jij niet betaald, ook voor jou betalen. Ook hoef je geen kost en inwoning te betalen, echt je kost geld als je thuis woont, dat is niet erg, maar het moet wel betaald worden, je warme water, je schone was, het eten, af en toe uit eten, je vakantie...etc. Heel veel canada goose jassen per jaar dus
vrijdag 9 maart 2018 om 16:42
En er zijn een heleboel jongeren zoals ik die niks krijgen. Boehoehoeqwerty123456789 schreef: ↑09-03-2018 16:14ik denk dat er trouwens heel veel jongeren zijn die nog meer krijgen van hun ouders dan ik.
Er lopen tegenwoording heel veel jongeren met canada goose en parajumpers van 800-900 euro en ik kan me niet voorstellen dat die allemaal daarvoor werken.