Misbruik ritalin?
zondag 11 maart 2018 om 18:13
Hallo
Ik heb een vraag. Een vriendin van mij krijgt ritalin voorgeschreven. Ze heeft adhd. Laatst was ik bij haar en maakte ze de ritalin fijn en snoof het. Ik helemaal verbaasd. Haar uitleg dan werkt het sneller?
Ik vraag me af als je adhd hebt hoort ritalin toch niet als een drigs te werken waar je musbruik van kan maken ? Dat ze adhd heeft is
Zeker. Waarom word ritalin dan voorgeschreven? Ik snap er niks van.
zekerm
Ik heb een vraag. Een vriendin van mij krijgt ritalin voorgeschreven. Ze heeft adhd. Laatst was ik bij haar en maakte ze de ritalin fijn en snoof het. Ik helemaal verbaasd. Haar uitleg dan werkt het sneller?
Ik vraag me af als je adhd hebt hoort ritalin toch niet als een drigs te werken waar je musbruik van kan maken ? Dat ze adhd heeft is
Zeker. Waarom word ritalin dan voorgeschreven? Ik snap er niks van.
zekerm
zondag 11 maart 2018 om 18:20
De werking van Ritalin is oraal als nasaal het zelfde, je lichaam reageert echter niet opeens anders op deze stoffen. Wel zijn er een paar verschillen. Nasaal (snuiven): -snellere opname -hogere dosis die wordt opgenomen binnen een bepaald tijdsbestek -sneller weer afgebroken Daarnaast is snuiven schadelijk voor je neus. Wanneer je (regelmatig/langdurig) iets snuift irriteer je het slijmvlies van je neus. Daarnaast vernauwen de bloedvaten in je neus.
Google.
Google.
zondag 11 maart 2018 om 18:23
zondag 11 maart 2018 om 18:27
zondag 11 maart 2018 om 19:46
Als je geen ADHD hebt dan werkt Ritalin omgekeerd dus krijg je er een kick van. De vraag is dus of die vriendin wel terecht Ritalin krijgt voorgeschreven en of ze wel echt ADHD heeft.
zondag 11 maart 2018 om 21:23
zondag 11 maart 2018 om 21:30
Volgens TO wel. Snuiven doen mensen niet alleen als ze er een kick van krijgen hoor, er zijn veel mensen die het een fijnere manier van innemen vinden dan slikken.Pientjexxxx schreef: ↑11-03-2018 19:46Als je geen ADHD hebt dan werkt Ritalin omgekeerd dus krijg je er een kick van. De vraag is dus of die vriendin wel terecht Ritalin krijgt voorgeschreven en of ze wel echt ADHD heeft.
zondag 11 maart 2018 om 21:48
Verkeerd gelezen. Jij denk dat ze ADHD heeft doordat ze Ritalin gebruikt? Dan denk niet dat je snapt wat ADHD is.
zondag 11 maart 2018 om 23:25
Ik weet heel goed wat ADHD is, maar weet jij ook wat de uitwerking van Ritalin is op iemand die geen ADHD heeft? Dan werkt het als een pepmiddel. De pillen worden om die werking ook verhandeld.
zondag 11 maart 2018 om 23:46
Beter neemt niemand stimulantia; op lange termijn werkt het niet: https://www.ggznieuws.nl/home/amerikaan ... symptomen/
maandag 12 maart 2018 om 07:07
Ja ik weet heel goed wat de uitwerking is, en ik heb daar geen ADHD van gekregen hoor.Pientjexxxx schreef: ↑11-03-2018 23:25Ik weet heel goed wat ADHD is, maar weet jij ook wat de uitwerking van Ritalin is op iemand die geen ADHD heeft? Dan werkt het als een pepmiddel. De pillen worden om die werking ook verhandeld.
maandag 12 maart 2018 om 08:05
Precies,Pientjexxxx schreef: ↑11-03-2018 23:25Ik weet heel goed wat ADHD is, maar weet jij ook wat de uitwerking van Ritalin is op iemand die geen ADHD heeft? Dan werkt het als een pepmiddel. De pillen worden om die werking ook verhandeld.
En mensen die mij niet geloven, zonder te veel uit te breiden, ik heb echt verstand van verslaving(szorg).
En nee, ik heb zelf geen verslaving.
Mensen die Ritalin snuiven zijn vaak op iets anders uit dan wat de volle werking van dit middel normaliter biedt.
maandag 12 maart 2018 om 08:36
Dit. Werking is gewoon het zelfde, alleen mensen met ADHD hebben er baat bij om dat ze zich kunnen focussen. Mensen zonder ADHD ook trouwens, wordt veel illegaal gebruikt onder studenten.Hamsterweken schreef: ↑11-03-2018 23:27Voor iemand mét adhd is het ook een pepmiddel hoor
En drugsgebruik / medicijnmisbruik / ander risicogedrag past natuurlijk prima in het beeld van adhd.
En snuiven zorgt wel degelijk voor een rush die je met slikken niet hebt.
maandag 12 maart 2018 om 19:20
Denk dat jij Pientje verkeerd begrijpt; door Ritalin te nemen als niet-adhder krijg je wel adhder-gedrag; druk, rusteloos etc. Natuurlijk krijgt ze er geen adhd van, maar wel de verschijnselen van adhd vanwege de high. Voor de buitenwereld lijkt ze dan zwaar adhd, terwijl ze eigenlijk niets heeft maar alleen zo overkomt omdat ze dan onder invloed is.
Dat wordt er volgens mij bedoeld.
maandag 12 maart 2018 om 19:27
Dat is precies wat ik bedoelde!gucciguilty schreef: ↑12-03-2018 19:20Denk dat jij Pientje verkeerd begrijpt; door Ritalin te nemen als niet-adhder krijg je wel adhder-gedrag; druk, rusteloos etc. Natuurlijk krijgt ze er geen adhd van, maar wel de verschijnselen van adhd vanwege de high. Voor de buitenwereld lijkt ze dan zwaar adhd, terwijl ze eigenlijk niets heeft maar alleen zo overkomt omdat ze dan onder invloed is.
Dat wordt er volgens mij bedoeld.
maandag 12 maart 2018 om 19:43
Hoi, ik lever ook maar een bijdrage, heb toevallig gewerkt op een polikliniek waar ADHD behandeld werd, en dit is dus echt niet de bedoeling. Er is geen reden om de medicatie niet gewoon te slikken Het zou sneller werken? Voor veel mensen werkt het juist te snel = 3 of 4 keer per dag (3-4 uur ertussen) medicatie moeten nemen is echt niet fijn, de meeste mensen gebruiken liever een pil waarbij het langzamer vrij komt, maar ja, reden daarvoor maar op een eigen bijdrage van >100 euro per maand.
En het geeft inderdaad een rush als je het fijnmaakt en snuift, omdat er op die manier veel meer ritalin in 1x in je bloed terecht komt = rush.
Als je vriendin zegt dat dit de bedoeling is houdt ze zichzelf voor de gek..
En het geeft inderdaad een rush als je het fijnmaakt en snuift, omdat er op die manier veel meer ritalin in 1x in je bloed terecht komt = rush.
Als je vriendin zegt dat dit de bedoeling is houdt ze zichzelf voor de gek..