Welke studie doen?
zaterdag 24 februari 2018 om 15:27
Ik wil beginnen met een HBO opleiding. Ik ben momenteel thuisblijfmoeder, mijn oude opleiding vind ik niet meer leuk dus ik zoek een nieuwe uitdaging. Maar ik weet niet goed wat ik zou kunnen studeren, dus ik hoop op wat inspiratie hier.
Wat ik leuk vind: talen, culturen, mensen helpen.
Wat ik niet leuk vind: economie, recht, verpleegkunde, kunst.
Ik ben slecht in structuur houden.
Ik kom op vertaler/tolk, pedagogie en antropologie, maar het is het allemaal nét niet. Iemand een idee?
Ik hoef trouwens niet rijk te worden van mijn toekomstige baan, maar werkgelegenheid is wel een pré.
Wat ik leuk vind: talen, culturen, mensen helpen.
Wat ik niet leuk vind: economie, recht, verpleegkunde, kunst.
Ik ben slecht in structuur houden.
Ik kom op vertaler/tolk, pedagogie en antropologie, maar het is het allemaal nét niet. Iemand een idee?
Ik hoef trouwens niet rijk te worden van mijn toekomstige baan, maar werkgelegenheid is wel een pré.
zaterdag 24 februari 2018 om 16:54
Je hebt je P al? Dan kun je dus ook naar de universiteit bij een aantal opleidingen.
Volgens mij is er veel vraag naar psychologen op het moment. Je kan altijd psychologie met 'cultuur' verbinden tijdens je studie door je te richten op interculturele psychologie. Kun je mensen helpen, en heb je kennis van verschillende culturen.
Als je nog geen P hebt, dus nog geen 60 punten van een HBO studie dan zit Antropologie/Psychologie op WO niveau er nog even niet in. Antropologie wordt alleen op WO niveau gegeven.
Op HBO niveau heb je wel maatschappelijk culturele vorming (CMV?). Is een soort maatschappelijk werk maar net wat anders.
Volgens mij is er veel vraag naar psychologen op het moment. Je kan altijd psychologie met 'cultuur' verbinden tijdens je studie door je te richten op interculturele psychologie. Kun je mensen helpen, en heb je kennis van verschillende culturen.
Als je nog geen P hebt, dus nog geen 60 punten van een HBO studie dan zit Antropologie/Psychologie op WO niveau er nog even niet in. Antropologie wordt alleen op WO niveau gegeven.
Op HBO niveau heb je wel maatschappelijk culturele vorming (CMV?). Is een soort maatschappelijk werk maar net wat anders.
zaterdag 24 februari 2018 om 20:19
Ook zonder 60 hbo-studiepunten kun je evt universitair studeren: aan de Open Universiteit.koosje-87 schreef: ↑24-02-2018 16:54Je hebt je P al? Dan kun je dus ook naar de universiteit bij een aantal opleidingen.
Overigens is het mij nog niet opgevallen dat er zo veel vraag is naar (basis)psychologen.
Memories are priceless... especially the awful ones that keep you up at night.
Week 29 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 29 van de Extremely Demotivational Calendar
zondag 25 februari 2018 om 08:00
Mij is die vraag ook niet echt opgevallen.
Eerdere berichten geven juist aan dat het een ramp is een baan te vinden.
Velen worden in een werkervaringsplek gedrukt tegen een vergoeding waar je zelfs je kanarie niet van kan onderhouden.
Men doet het om iig iets te hebben en het is nodig om in aanmerking te komen voor de ggz opleiding ( ?)
Er zijn iig meer afgestudeerde psychologen zonder passende baan dan dat er vacatures zijn die schreeuwen om psychologen.
Dat dit je een leuke opleiding lijkt begrijp ik wel, maar de banen liggen volgens mij niet voor het oprapen, althans niet binnen je vakgebied.
Eerdere berichten geven juist aan dat het een ramp is een baan te vinden.
Velen worden in een werkervaringsplek gedrukt tegen een vergoeding waar je zelfs je kanarie niet van kan onderhouden.
Men doet het om iig iets te hebben en het is nodig om in aanmerking te komen voor de ggz opleiding ( ?)
Er zijn iig meer afgestudeerde psychologen zonder passende baan dan dat er vacatures zijn die schreeuwen om psychologen.
Dat dit je een leuke opleiding lijkt begrijp ik wel, maar de banen liggen volgens mij niet voor het oprapen, althans niet binnen je vakgebied.
zondag 25 februari 2018 om 08:58
Uit het werkveld merk ik de laatste jaren dat de vraag naar basispsychologen wel groeit hoor. De situatie is niet zo erg als een aantal jaar geleden.
Als je op HBO niveau kijkt en meer richting hulpverlening wil zeker naar maatschappelijk werk kijken, als je toch iets meer cultureels wil CMV. Het is me steeds wel onduidelijk waar mensen terecht komen met CMV. In het verleden belandde je toch veelal op plekken met MBO of zelf vrijwilligersfuncties waardoor het moeilijk was om echt een aansluitende baan te vinden. Op basis van wat je schrijft leuk te vinden zou CMV wel een optie kunnen zijn. Zou je leerkracht willen worden?
Wat deed je hiervoor TO? Je schrijft dat je je oude opleiding niet meer leuk vindt.
Als je op HBO niveau kijkt en meer richting hulpverlening wil zeker naar maatschappelijk werk kijken, als je toch iets meer cultureels wil CMV. Het is me steeds wel onduidelijk waar mensen terecht komen met CMV. In het verleden belandde je toch veelal op plekken met MBO of zelf vrijwilligersfuncties waardoor het moeilijk was om echt een aansluitende baan te vinden. Op basis van wat je schrijft leuk te vinden zou CMV wel een optie kunnen zijn. Zou je leerkracht willen worden?
Wat deed je hiervoor TO? Je schrijft dat je je oude opleiding niet meer leuk vindt.
dinsdag 13 maart 2018 om 10:05
Bedenk in plaats van een specifieke opleiding eens wat jij zou willen betekenen... Wat zijn jouw belangrijkste waarden in het leven? Hoe zou je die willen of kunnen delen met de wereld (met mensen, dieren of met natuur?). Wat wil jij geven?
Wat is jouw Why? Jouw purpose? Als je daar zicht op krijgt, kun je een opleiding of cursus kiezen die je een stap dichterbij dat doel brengt. En dan is je doel groter dan alleen een opleiding, waardoor je je motivatie kan vasthouden en waardoor je een duidelijke richting en samenhang gaat zien
. <3 succes! Mooi proces!!
Wat is jouw Why? Jouw purpose? Als je daar zicht op krijgt, kun je een opleiding of cursus kiezen die je een stap dichterbij dat doel brengt. En dan is je doel groter dan alleen een opleiding, waardoor je je motivatie kan vasthouden en waardoor je een duidelijke richting en samenhang gaat zien
dinsdag 13 maart 2018 om 10:11
Mijn oud-stagebegeleidster deed CMV en zij was coördinator van een afdeling van Vluchtelingenwerk, is ook coördinator binnen een welzijnsinstelling geweest en is nu woonzorgbegeleider (dit is volgens mij wel mbo niveau).anoniem280220181244 schreef: ↑25-02-2018 08:58Het is me steeds wel onduidelijk waar mensen terecht komen met CMV. In het verleden belandde je toch veelal op plekken met MBO of zelf vrijwilligersfuncties waardoor het moeilijk was om echt een aansluitende baan te vinden.