Werk & Studie alle pijlers

overwerken

15-03-2018 17:48 40 berichten
Ik ben van de week door een paar collega's aangesproken dat ze zich irriteerde omdat ik niet langer bleef, terwijl het druk is. Ik werk in de kinderopvang. Ik werk 2 dagen tot half 5 en 1 dag heb ik late dienst. De 2 dagen dat ik tot half 5 werk gaan mijn kinderen naar een kinderdagverblijf. Ik betaal daar per uur. heb opvang tot 5 uur. De andere dag gaan mijn kinderen naar mijn ouders. Die dag blijf ik ook langer werken als het nodig is. Ik ben een alleenstaande moeder. Vader heeft geen rol in de opvoeding. Als ik tot half 5 werk dan zorg ik dat de groep waar ik op sta afgewerkt is. De andere groep daar is het drukker, mijn collega's hebben aangeven dat ze vinden dat ik daar eigenlijk ook nog moet helpen. Dat ik moet vragen of ik wat voor ze kan doen nog. Nou zou ik dat wel willen vragen aan ze of ik wat voor ze kan doen maar ik weet dat er altijd wel wat is wat er nog moet gebeuren. Er zijn de laatste tijd nieuwe kinderen bij gekomen en die worden allemaal laat opgehaald. Dus het is nog druk als ik weg ga. Heb zelf zoiets van als ik een kwartier of half uur langer blijf dan is het nog net zo druk qua kinderen dus dat maakt niet uit. Kan dan wel een uur extra opvang voor mijn kinderen gaan aanvragen maar dan zal ik 16 uur extra moeten gaan aanvragen. Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
mobo235 schreef:
15-03-2018 19:44
Nee ik begin die dagen als eerste om 7 uur en daarna komt de volgende om half 8 of 8 uur. dat is net met hoeveel mensen we die dagen staan. Een andere collega die op een andere dag tot half 5 werkt blijft wel langer maar zei heeft geen kinderen die ze hoeft op te halen. Nog een andere collega die weer op een andere dag opent blijft ook langer zij heeft wel een kind maar haar partner haalt hun kind op. Dat gaat bij mijn niet omdat ik geen partner heb.

Ik zou voorstellen dat het om zeven uur beginnen door iemand anders opgenomen wordt, dan begin jij om acht. Kun je de kinderopvang ná je werk verschuiven van vijf naar zes.

Ik gok er zomaar op dat de dames zeven uur te vroeg vinden.

Voor wat hoort wat. Het probleem is niet dat jij te weinig uren draait, het probleem is dat niemand ziet dat je komt, terwijl wel iedereen ziet dat je gaat.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Je collega's moeten je leidinggevende aanspreken en niet jou. Jouw dienst is tot 16.30. Natuurlijk als het uitzonderlijk druk is kan het gebeuren dat je langer blijft, maar structureel betekent dat er iets anders aan de hand is en dat is voor je leidinggevende om op te lossen. Dat kan samen met jullie zijn, maar het kan ook een roosterprobleem zijn of de manier waarop de werktijden zijn ingedeeld.

Heel fijn die compensatie-uren, waar je dus niet voor betaald krijgt en die je vervolgens zo goed als nooit kan opnemen vanwege dezelfde drukte als waardoor je die uren verzamelde. Ook deze uren zijn voor die uitzonderlijke momenten waarop je langer moet blijven of eerder weg kan, niet om een structureel probleem mee op te lossen.

Het zou te gek voor woorden zijn als jij je opvang zou gaan verlengen en dus meer opvang zou gaan betalen voor uren die je niet eens zelf betaald krijgt! Maar goed, voor de kinderopvang is dit (helaas) niet echt verrassend.
Op dat overleg goed benadrukken dat incidenteel overwerken door onvoorziene omstandigheden redelijk is, maar stelselmatig toch echt wijst op slecht gemaakte roosters. Dat jij nu kosten moet gaan maken omdat jou leidinggevende een slechte planning maakt is alle redelijkheid voorbij.

Geef aan dat je graag mee wil denken met het team en daarom bereid ben te onderzoeken of jou kinderopvang verplaatst kan worden met een uur. Dan begin jij voortaan om 8 uur en mag een andere collega vanaf 7 uur draaien. Bij uitloop kan die collega inspringen met overwerk. Als er onrust uitbreekt: vragen wat nou het probleem is als ze menen dat wel aan op te kunnen vragen waarbij je nog zelf 16 uur opvang extra mag betalen ook.
Heb het er vandaag nog eens met mijn collega's overgehad. Gezegd dat ik altijd al een kwartier eerder begin als ik open en 5 a 10 min. langer blijf. Ook dat als mijn kinderen naar mijn ouders ga ik wel langer blijf. dat beaamde ze ook. Verder gezegd dat het druk is omdat de ouders de kinderen tussen half 6 en 6 uur ophalen. dat ik ik dus wel tot 5 uur zou kunnen gaan werken maar dat het dan nog steeds druk is. dat beaamde ze ook.
Ok, en nu? Is het opgelost? Ben je tevreden met hoe het is besproken/hoe het nu loopt?
Waarom gaan die collega's niet bij elkaar op de groep met de kinderen die over zijn?
mobo235 schreef:
16-03-2018 21:08
Heb het er vandaag nog eens met mijn collega's overgehad. Gezegd dat ik altijd al een kwartier eerder begin als ik open en 5 a 10 min. langer blijf. Ook dat als mijn kinderen naar mijn ouders ga ik wel langer blijf. dat beaamde ze ook. Verder gezegd dat het druk is omdat de ouders de kinderen tussen half 6 en 6 uur ophalen. dat ik ik dus wel tot 5 uur zou kunnen gaan werken maar dat het dan nog steeds druk is. dat beaamde ze ook.
Dus nu is het probleem uit de wereld?

Structureel overwerken betekent vaak dat er een tekort aan FTE's is overigens...
Ligt eraan wat er in de CAO staat en wat in je arbeidscontract is opgenomen.

Je kunt bij gesprek aangeven dat bekend is hoelang van te voren wijzigingen moeten worden opgegeven en dat niet ineens ad-hoc een planning omgegooid kan worden. Dat jij als ouder met kind(eren) bij de opvang daar ook mee te maken hebt en het daardoor lastig is a-la minute langer te blijven. Maar dat je dit wilt inplannen zodat jij de gelegenheid hebt om een en ander te regelen.

Maar de belangrijkste vraag is 'hoe lang gaat dit duren' en 'wat wordt ondernomen om de situatie te veranderen?' Wordt er extra personeel ingezet, betere spreiding van werktijden of wordt gekeken naar ophaaltijden kinderen zodat daar op ingespeeld kan worden?
Het probleem is nog niet opgelost. We voegen ook samen aan het eind van de dag. het is meer dat er nog veel kinderen over zijn, waaronder 2 baby's die nogal wat aandacht vragen. Ook zijn er wat kinderen die druk zijn. Die kun je dan wel ff aan tafel laten zitten om te puzzelen of zo maar na een tijdje is daar de concentratie ook voor weg.
mobo235 schreef:
17-03-2018 16:50
Het probleem is nog niet opgelost. We voegen ook samen aan het eind van de dag. het is meer dat er nog veel kinderen over zijn, waaronder 2 baby's die nogal wat aandacht vragen. Ook zijn er wat kinderen die druk zijn. Die kun je dan wel ff aan tafel laten zitten om te puzzelen of zo maar na een tijdje is daar de concentratie ook voor weg.
Dat is een probleem van je werkgever. Waarom zou jij uit eigen zak extra opvang (structureel) moeten inkopen zonder dat daar loon tegenover staat, terwijl jou werkgever dat halve uur extra ongetwijfeld wel doorberekend aan haar klanten?
He wat een vervelende situatie zeg. Ik zou om duidelijkheid bij je leidinggevende vragen. Het lijkt me toch ook wel, dat er voldoende mensen moeten blijven als het kindaantal aan het eind van de dag hoog is. Is dat het geval, dan zal je werkgever dat moeten regelen lijkt me. Of daar in ieder geval afspraken over maken, zodat je weet dat je naar huis kunt als er minder dan ... kinderen zijn.

Wist je trouwens dat je als alleenstaande moeder met drie dagen werk erg weinig eigen bijdrage betaald voor de kinderopvang van je eigen kinderen? Dat uur bij kopen x 2 keer in de week x 2 kinderen zal nog steeds geen vijf euro kosten per maand. Al gebeurt het maar 1x in de maand, dan heb je dat geld al direct terugverdiend. En anders kun je ook een keertje boodschappen doen zonder je kinderen of medicijnen ophalen bij de apotheek, of wat dan ook. Lijkt mij lucht geven om het bij te betalen.
LiveLoveLaugh2 schreef:
17-03-2018 17:38
Dat is een probleem van je werkgever. Waarom zou jij uit eigen zak extra opvang (structureel) moeten inkopen zonder dat daar loon tegenover staat, terwijl jou werkgever dat halve uur extra ongetwijfeld wel doorberekend aan haar klanten?
Precies.
Ik snap ook echt niet waarom TO niet gewoon van de week de leidinggevende heeft gebeld.
De de ouders komen wel op tijd, dus mijn bazin hoeft geen extra kosten te rekenen voor die ouders. Het is meer dat het sinds een paar maanden er heel wat nieuwe kinderen komen en die worden dus meestal aan het eind opgehaald. Vorig jaar was hadden we minder kinderen dus was het aan het eind van de dag rustiger. wij zijn tot 6 uur open en nu worden veel kinderen tussen half 6 en 6 uur opgehaald dat was dus vorig jaar niet zo. Ik wilde alleen ff weten hoe andere mensen er over denken. Wacht as donderdag af wat erop op de vergadering wordt gezegd.
Dit is echt een probleem van je leidinggevende en niet van jou/jullie! Het is een structureel probleem. De vroege dienst zit erop en de late dienst(en) heeft het nog (te?) druk. Vraag jullie leidinggevende hoe dit op te lossen (en dat is dus niet structureel langer werken zonder betaald te krijgen!) Ik snap al niet dat je elke dag 15 minuten onbetaald extra werkt aan het begin van je dienst, laat staan dat je ook nog structureel onbetaalde tijd aan het einde van je dienst gaat plakken.

Als het goed is staat in jullie beleid tussen welke tijden jullie mogen afwijken van de kind-leidsterratio. Als je mag afwijken is er in feite geen probleem, het is gewoon druk. Tsja....zo gaat dat in de kinderopvang. Als degenen met een late dienst het ervaren als te druk dan moeten ze dit aankaarten bij leidinggevende. Als jullie in die tijd niet mogen afwijken, dan is het óók het probleem van je leidinggevende.
Je kunt vragen of de leidinggevende een aanleiding ziet in het veranderende patroon bij de ouders om jouw contracturen uit te breiden.
Dan kun je zelf meer uren bij de kinderopvang afnemen en hou je er meer geld aan over.

En ziet je leidinggevende geen aanleiding daartoe, dan is er kennelijk ook geen probleem dat jij zou moeten oplossen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven