Werk & Studie alle pijlers

Functie naam

19-03-2018 11:07 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nieuw op het forum maar lees al wel een tijdje mee.
Ik wil graag even jullie hulp om mee te denken over het volgende..

Ik werk al meerdere jaren binnen een middelgrote organisatie waarin ik een hele diverse functie heb als Officemanager.

In het beginsel waren de taken nog wat beperkt maar door groei doe ik nu personeelszaken, recruitment, contractbeheer, financiële administratie, meedenken met bedrijfsprocessen en verbeteren en al het overige.

Mijn baas en ik zeggen beiden dat dit eigenlijk niet de lading dekt. Ik doe namelijk geen agenda beheer, koffie zetten, post oid

Nou zou je denken wat is het probleem geef het beestje een naam. Maar Officemanager is tegenwoordig nogal een breed begrip geworden heb ik het idee!?Als ik op LinkedIn kijk krijg ik het idee dat secretaresses/receptionistes nu vaak ook Officemanagers genoemd worden.

Laatst werd ik bijvoorbeeld gerecruit voor een baan als officemanager via linked maar waren de werkzaamheden echt wel weer een stapje terug en meer gericht op het ondersteunen van de werkgever.

Waar ik eigenlijk mee zit is dat het helemaal niet uitmaakt voor nu maar als ik een toekomstige baan zoek is het wel belangrijk dat ik een functie titel heb dit wat meer de lading dekt wellicht mocht die er zijn?

Welke ideeën hebben jullie bij wat een Officemanager doet?
En is het dekkend of past er toch een andere functieomschijving bij.
Hier wordt die functie Operations manager genoemd.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
De inhoud van de functie Office Manager hangt helemaal van het bedrijf af. Bij mij op het werk is de Office Manager de manager van de secretaresses. Bij andere bedrijven is een office manager de persoon die ervoor zorgt dat de professionals hun werk kunnen doen. En zo zullen er nog wel meer invullingen zijn.

Kortom: focus je niet op de functienaam, maar op de inhoud.
ik zou het ook 'gewoon' Office Manager noemen
Oudblond schreef:
19-03-2018 11:11
Hier wordt die functie Operations manager genoemd.
Dit.
Chef de bureau? Bij ons heet het bestuursondersteuner, maar die heeft ook wel echt een adviserende rol.
Verandermanager
Gericht op tranisties, innoveren, veranderingen, bedrijfsprocessen in het algemeen en als je een goeie hebt/bent ook het borgen van de veranderingen/processen. Al deze bedrijfsonderdelen kun je daar in stoppen, het zijn slechts onderdelen van een geheel wat "gemanaged moet worden naar een (continue) verandering".
Zorg gewoon dat je taakomschrijving en je skills kloppen met je functie, want inderdaad Office Manager is heel breed. Bij ons (een Amerikaans consultancy bedrijf) is het degene die kantoor Nederland leidt, de kantoordirecteur dus, de hoogste functie binnen ons kantoor.

Misschien bij jij meer Facilities Manager? Of doe je ook veel HR? Bij grotere bedrijven zijn dat echt twee totaal verschillende afdelingen. Dus wellicht moet je zelf wat keer focus aanbrengen voor de toekomst?
20062016 schreef:
19-03-2018 11:25
Verandermanager
Gericht op tranisties, innoveren, veranderingen, bedrijfsprocessen in het algemeen en als je een goeie hebt/bent ook het borgen van de veranderingen/processen. Al deze bedrijfsonderdelen kun je daar in stoppen, het zijn slechts onderdelen van een geheel wat "gemanaged moet worden naar een (continue) verandering".
Verandermanagers zijn meestal echt mensen die hele reorganisaties doorvoeren, dat is niet persé hetzelfde als processen efficiënter maken.
Je zegt dat jij je bezig houdt met "personeelszaken, recruitment, contractbeheer, financiële administratie, meedenken met bedrijfsprocessen en verbeteren en al het overige". Alhoewel deze werkzaamheden heel divers zijn, zeg je hiermee weinig over jouw verantwoordelijkheden en bevoegdheden, waardoor het onmogelijk is om een passende titel voor te stellen.

Als jij bijvoorbeeld zegt dat je "personeelszaken" doet, wat doe je dan precies? De administratie? Dossiers bijhouden? Functioneringsgesprekken voeren? Beleid schrijven? Adviseren over (juridische) arbeidskwesties? CAO-onderhandelingen? Strategie bepalen?

En diezelfde vragen kunnen gesteld worden bij alle andere dingen die je noemt. Recruitment, is dat een vacaturetekst opstellen, de vacature uitzetten, brieven verzamelen, brieven selecteren, gesprekken inplannen, gesprekken voeren, assessments afnemen, recruitment-beleid opstellen en strategie bepalen, enz?
LizBakker schreef:
19-03-2018 12:03
Verandermanagers zijn meestal echt mensen die hele reorganisaties doorvoeren, dat is niet persé hetzelfde als processen efficiënter maken.
Eens. De omschrijving van TO lijkt vooralsnog niet bij de "verandermanager" te passen.
Bij ons heet dit management assistent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven