Werk & Studie alle pijlers

Studiekeuze

30-03-2018 13:07 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen. Ik ben bijna 18 jaar oud en ik doe bijna eindexamen VWO. Ik ben momenteel erg aan het twijfelen over mijn studiekeuze. Ik ben erg geïnteresseerd in andere landen en vaak wil ik hier veel over weten. Zo ook ben ik bij de studie International Studies aan de Leiden Universiteit gekomen. Er is hierbij een probleem en dit is dat ik op kamers zal moeten als ik deze studie wil gaan doen. Ik ben bang dat ik op kamers erg weinig vrije tijd zal hebben. Ik doe veel moeite voor school en hier zit dus ook veel tijd in. Ik ben bang dat dit gecombineerd met een huishouden echt druk gaat worden.
Een andere optie waar ik momenteel over aan het nadenken ben is een tussenjaar nemen. Ik zou dan na mijn examen eerst drie maanden kunnen werken en daarna proberen op reis te gaan of te werken in het buitenland. Hiermee zou ik mijn Engels (of een andere taal) kunnen verbeteren en toch veel ervaring opdoen. Ook heb ik zo meer tijd om na te denken over mijn studiekeuze.

Is er iemand die ervaring heeft met een tussenjaar of op kamers gaan? Welke keuze zouden jullie maken?
Alvast bedankt!
Een huishouden? Met een kamer in je eentje? Wat stel je je daar allemaal bij voor dan?
En wat dacht je van de reistijd als je elke dag op en neer moet met het ov?
anoniem_287941 wijzigde dit bericht op 30-03-2018 13:24
2.13% gewijzigd
Hele volksstammen gaan op kamers, dus daar zou ik me niet druk om maken. Heb je ook gekeken naar culturele antropologie en ontwikkelingssociologie? Het klinkt alsof dat ook wel bij je zou passen.
Een huishouden nog wel. Hoeveel tijd denk je dat daar in gaat zitten? Bovendien heb je dan geen reistijd. Als je dichter bij huis zou studeren moet je nog heen en weer reizen lijkt me.

Doe je nu thuis niks in het huishouden dan?
Er wonen heel veel studenten op kamers, hoeveel huishouden komt daarbij kijken denk je? Help je nu thuis ook al in het huishouden?Je studiekeuze klinkt nog niet erg overtuigd, waarom wil je die studie gaan doen, wat wil je ermee worden?

Ik denk dat je op kamers gaan even los moet zien van je studie die je uiteindelijk kiest.

Als het alleen om je taalverwerving gaat kun je natuurlijk ook een andere studie in het Engels gaan doen. Dan heb je in Nederland genoeg keuze hoor.
Studie vraagt een andere tijdindeling dan school. Mijn ervaring is dat een was draaien en een artikel lezen of een essay schrijven prima tegelijkertijd kunnen.

Je zou ook kunnen overwegen om pas na een paar maanden op kamers te gaan.

Maar iets zegt me dat er nog iets speelt wat je tegen houdt om die studie te gaan doen.
Als je in een studentenhuis gaat wonen valt het huishouden wel mee, zeker als je in een huis gaat wonen waar vaak samen gegeten wordt. Vaak is er iets van een schoonmaakrooster, waardoor je niet elke week het hele huis in je eentje hoeft schoon te maken :) . Als je 's avonds eet met je huisgenoten kan je ook een taakverdeling maken! De een doet boodschappen, een ander kookt en weer een ander wast af bijvoorbeeld. Verder, een was in de machine gooien kost niet bijzonder veel tijd, en als de was draait hoef je echt niet te gaan zitten wachten tot het klaar is!

Vergeet ook niet dat de universiteit echt heel anders is dan school. Je hebt (meestal) minder contacturen, alhoewel dat een beetje aan de studie ligt. Als ik zo kijk bij International Studies dan heb je in je eerste semester 6 vakken met colleges en werkgroepen. Dan kun je uit gaan van ongeveer 12 tot 20 uur college en werkgroepen per week. Dan heb je dus behoorlijk wat tijd over voor zelfstudie!

Ik heb zelf een tussenjaar gehad, gewoon om een beetje uit te zoeken wat ik wilde. Zonder reizen overigens. Beviel me prima, maar ik was wel echt heel erg gemotiveerd om te gaan studeren en ik was na dat jaar werken er ook echt helemaal klaar mee. Mijn ouders waren van te voren een beetje bang dat ik misschien wel niet zou gaan studeren, dus dat is wel iets waar je misschien even over na kan denken. Ik ben direct op kamers gegaan en dat was voor mij echt makkelijk te combineren.

Mocht je overwegen om naar Leiden te gaan; ik studeer daar al een flinke tijd en ben behoorlijk bekend met de universiteit. Als je daar vragen over hebt, of over de kamers daar enzo mag je altijd een berichtje sturen.
Zoveel tijd kost het huishouden niet hoor.

Legio studenten die studie combineren met huishouden
en roeien/hobby/verkering/bijbaan.

Klopt het dat je momenteel maar weinig doet in het huishouden? En dat mamma en pappa boodschappen doen, koken, je kamer stofzuigen, je was opvouwen.
Ga eens wat meer doen thuis. Is ook fijn voor je ouders.
Op die manier wen je alvast.
En je Engels kan je op verschillende manieren verbeteren.

Bijvoorbeeld door na je eindexamen Engelse romans te gaan lezen.
Of na eindexamen CAE te halen.
Bedankt voor jullie tijd en antwoorden!
Ik geloof dat ik een beetje een verkeerde indruk heb gegeven. Ik doe namelijk zeker wel wat in het huishouden. Ik stofzuig geregeld, ik hou mijn eigen kamer schoon en help mee met de tafel afruimen/ klaarmaken. Ik zit dus zeker niet stil. Aan jullie reacties te lezen denk ik ook dat ik zelf op kamers gaan erg overschat. Misschien ook omdat ik en ook mijn ouders hier niet echt een goed beeld van hebben.

Ik heb verder nog niet echt een idee van wat ik wil gaan worden en waar mijn interesses precies liggen. Op school heb ik namelijk niet echt één vak die ik echt leuk vind. Er zijn een aantal vakken die ik leuk vind: maatschappijwetenschappen, geschiedenis, economie en aardrijkskunde (althans ik aardrijkskunde niet in mijn vakkenpakket heb zitten). Daarom lijkt International Studies mij ook interessant omdat het onderwerpen uit deze 4 vakken heeft. Ik zou geschiedenis, politiek en economie ook niet los kunnen studeren omdat ik ze gewoon allemaal niet geweldig vind. Ik vind ze leuk en daar stopt het eigenlijk.

Ik heb me nog niet goed verdiept in culturele antropologie maar aan de beschrijving te lezen heeft dit ook wel veel van mijn interesse.

Ook het doen van een tussenjaar zou voor mij niet gericht zijn op het verbeteren van een taal. Ik zou dit eerder doen om beter na te denken over mijn studiekeuze. Ook zou ik dit graag doen omdat ik dan veel ervaring zou kunnen opdoen door te werken ergens in het buitenland. En kortom gewoon omdat het me echt leuk lijkt. Mijn moeder ziet een tussenjaar eerder als zonde en ze heeft er geen goed gevoel bij. Ook is ze bang dat ik hierna moeite zal hebben om weer te studeren. Ik ben hier zelf niet echt bang voor.
Als ik het zo lees zou ik lekker een tussenjaar gaan doen. Verbreed je horizon en ga ontdekken wat je echt leuk vindt. Het is jammer een studie te gaan doen omdat het je wellicht interessant lijkt. Een tussenjaar hoeft ook niet alleen uit reizen te bestaan, je kunt reizen, werken, taalcursus doen, vrijwilligerswerk. Ik heb zelf ook zo'n jaar gehad en heb daarna geen enkele moeite gehad om weer in het ritme van studeren te komen. Wel wist ik stukken beter wat ik wilde studeren en heb ik mezelf leren kennen.
Behalve koken, boodschappen en de was doen hoef je op kamers echt niet veel meer huishouden te doen hoor. Namelijk je eigen kamer schoonhouden en af en toe de gemeenschappelijke ruimte schoonmaken.

Het is overigens wel belangrijk dat je weet aan welke studie je begint en dat je die ook leuk vindt voor je begint. Zeker met al die nieuwe regels qua studiefinanciering enzo.

Ik zou dus dat tussenjaar doen en uitvinden wat je wil studeren.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Als je breed geinteresseerd bent zou je hier ook eens kunnen kijken. Hier kun je je eigen curriculum grotendeels zelf samenstellen.

http://www.ucr.nl/academic-program/Page ... ogram.aspx

Overigens vind ik een tussenjaar helemaal geen slecht idee, is heel goed voor je zelfredzaamheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven