Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Hey Friez, leuk je weer te zien hier. Wat ben je veel afgevallen, knap zeg! Fijn dat het goed met je gaat.
Wel balen dat het nog maar steeds niet wil met je gazon. Heb je al geprobeerd een laagje gazongrond erover heen te doen en het opnieuw in te zaaien?
Je hebt nog veel werk zo te lezen, dan komt die hernieuwde energie vast goed van pas :)

Framboos, wat jammer dat er al wat planten zijn dood gegaan, maar wel een goede reden om nog véél meer nieuwe te kopen :proud: Hier doet de zwarte vlier het ook goed, heeft veel uitlopers.
Kan niet wachten op nieuwe foto's van je tuin maar voel je vooral niet onder druk gezet hoor :hihi:
Mocht je ooit op roadtrip willen dan ben je natuurlijk van harte welkom, maar dan wel pas als ik uit de lappenmand ben en zelf weer de handen uit mijn mouwen kan steken zodat ik je gewoon gezellig kan voorzien van een hapje en een drankje in de tuin, niet om je aan het werk te zetten ;-D
Dierproeven.
Lovely_Meghan schreef:
02-04-2018 19:21
Ik heb nog een vraagje aan jullie dames met groene vingers. Ik ben op zoek naar een bodembedekker die laag blijft. Weten jullie een mooie?
Wat voor grond en wat voor standplaats?
Dierproeven.
Ik voel een open tuinendagweek aankomen door echt héél Nederland :proud:
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
02-04-2018 20:02
mijn tuin is niet zo bijzonder hoor, dus Friesland kunnen we overslaan.
friezinnetje2014 schreef:
02-04-2018 20:10
mijn tuin is niet zo bijzonder hoor, dus Friesland kunnen we overslaan.
Haha de mijne ook niet, maar met al dat gepraat over tuinen (heb gisteren serieus het hele topic gelezen) krijg ik het gevoel dat de meesten over hele landgoederen beschikken ;-D
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
02-04-2018 20:02
Een hele week nog wel :rofl:
En dan eindigen bij Felix met hert op de bbq?
Dierproeven.
MevrouwJack schreef:
02-04-2018 20:12
Haha de mijne ook niet, maar met al dat gepraat over tuinen (heb gisteren serieus het hele topic gelezen) krijg ik het gevoel dat de meesten over hele landgoederen beschikken ;-D
Ja maar jij hebt dan weer een nietpistool :P
Dierproeven.
MevrouwJack schreef:
02-04-2018 20:12
haha, ach op zich is de oppervlakte wel prima, maar heb alleen een voortuin en daar moet dus nodig wat aan gebeuren.

Oh dat zou wel kunnen, komen jullie een hele dag langs, gaan we in mijn tuin werken :proud:
Calamitycat schreef:
02-04-2018 20:14
Een hele week nog wel :rofl:
En dan eindigen bij Felix met hert op de bbq?
ik ben wel goed in hapjes ensow
Mooi, de catering is geregeld! :cheer2:
Dierproeven.
Hahaha oh jongens ik heb echt gelachen. Die gevangenisbinnenplaats, die putters en het koolmees vastnieten.
Felix wat bijzonder, die herten!
CC, ik zag je bijval in het kattenhaar-in-mn-vagijn-topic :cheer2: Ik vind katten inmiddels zelf leuk hoor, vroeger was ik er een beetje bang voor. Maar ik vond dat het mijn post wel kracht bijzette als ik zei dat ik niet van de katten was. hahahaha
Friezin, welkom (terug)! wat knap dat je zoveel bent afgevallen zeg.
Tuingravin, de pup is inderdaad om op te vreten en soms moeilijk om boos op te worden. Soms is het echt een monster! Maar wel ONS monster :flirting: ik ben wel jaloers op je bloeiende en levende tuin met alle vogels.
En Sabeltand heeft kippen! Die wil ik zoooo graag! Maar met 2 jachthonden is het helaas echt niet mogelijk, bovendien is de tuin nu te klein...
Duet, wat een mooie bloemen en een ontzettend leuke hond. Graaft hij niet je tuin overhoop? Of was dat jouw verhaal van de kabelbaan? Weet het even zo snel niet meer.
Frambozen, planten kopen wordt echt een verslaving he? Ik wil zelf ook steeds meer....
Ik ben trouwens pro een open tuinen week haha! 30 juni is het hier in Utrecht, mijn superaardige groene vingers buurman (onze hele straat is zo eind 20) wilde mee! Leuk, kan altijd ontzettend met hem lachen.

Zo, nu op iedereen gereageerd en weer bijgetypt, volgende post wordt mijn update weer met wat fotos.
phloxx wijzigde dit bericht op 02-04-2018 20:55
1.24% gewijzigd
-
Calamitycat schreef:
02-04-2018 19:46
Wat voor grond en wat voor standplaats?
De standplaats is schaduw, krijgt alleen sochtends een beetje zon. En de grond is gewone aarde.
Dit weekend een heel leuk maar druk familieweekend gehad.
Zaterdagochtend wel nog lekker geklust in de tuin.
Ik stond net in de tuin. Hij is inmiddels al best groen met klimop, hortensia, olijfbomen, eucalyptus en de perenbomen. Maar toch wil ik steeds meer groen haha. Willen jullie meedenken? Het liefst wil ik iets bloeiends, maar er mogen dus ivm de honden GEEN bijen of wespen op af komen.
Dit is de vorm van de tuin, hij is ong 12 meter lang en 6 meter breed. Het smallere stuk is ong 3m x 5m Let niet precies op wat erin staat want dit was een schets maar dan zien jullie de vorm:
Afbeelding
Wat foto's van de tuin.
Vanuit het huis loop je langs een smaller stuk naar het grotere gedeelte van de tuin. Hier staat een hele oude klimop die we vorig jaar helemaal kaal hebben moeten snoeien, met hortensia's in de border.
Afbeelding
Dan is dit het gedeelte wat meer rechthoekig is, met de zithoek en de schuur. Tegen het stuk schutting dat naast de poort zit komt ook een klimop te klimmen, en er komt een leiplataan, want daar is de enige inkijk van achterburen op onze zithoek.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik zou eventueel de barbecue een kwartslag kunnen draaien, en dus tegen de schutting naast de poort ipv tegen de witte muur. Dan zou ik nog iets bij de witte muur kunnen planten. Maar wat? Met mijn pinterest kom ik toch voornamelijk uit op hortensia limelight, en stiekem wil ik eigenlijk juist wat 'wilde' cottage achtige bloemen. Of rozen... maarja, bijen.
De zon komt van links onder met de klok mee gedraaid tijdens de dag, dus vroeg op de middag is er zon op de bak met olijfbomen (zie tekening) en de klimop. Later op de middag en savonds staat de zon recht op de loungeset, dus zeg maar recht tegenover het huis, maar hij draait niet ver genoeg door om de kant van de perenbomen (en dus de witte muur) te beschijnen.
Oftewel: op de schutting naast de poort komt wel zon, met name vroeg op de middag, maar tegen de witte muur aan komt geen directe zon.
(lol, we lijken trouwens net zon tokkiefamilie met al dat bier in de tuin, maar we hadden 2 weken terug een borrel met de buren hahaha en we hebben de lege kratten nog niet weggebracht)
phloxx wijzigde dit bericht op 02-04-2018 21:08
9.21% gewijzigd
-
Calamitycat schreef:
02-04-2018 20:15
Ja maar jij hebt dan weer een nietpistool :P
Ik neem wel een plankje mee met wat vastgeniete birdies voor op de bbq :proud:

Spiesjes zegmaar ;-D
Tjezus, wat vals
Lovely_Meghan schreef:
02-04-2018 20:37
De standplaats is schaduw, krijgt alleen sochtends een beetje zon. En de grond is gewone aarde.
Felix heeft op pagina 111 een hele leuke link geplaatst met heel veel bloeiende schaduwplanten, zitten ook veel bodembedekkers bij.
Zelf vind ik ook bijvoorbeeld kleine maagdenpalm erg geschikt en die doet het echt goed in de schaduw.
Dierproeven.
Phloxx, dat topic was echt erg en wat een kinderachtige TO dat ze zich heeft laten anonimiseren :nut:
Maar graag gedaan hoor, die bijval. Vond gewoon dat je groot gelijk had.

V.w.b. je tuin. Hortensia's staan er inderdaad wel om bekend dat ze geen bijen, hommels en wespen aantrekken maar kan me voorstellen dat je wat anders wil. Ik vind het lastig, ik verdiep me eigenlijk vooral in planten die juist insecten (behalve wespen dan) aantrekken. Maar voor wat het waard is, ik heb hier een enorme klimroos staan en daar zie ik eigenlijk nooit stekende insecten bij in de buurt. Of dat komt omdat ik genoeg andere beplanting heb die dat wel doet of dat ze gewoon niet zo van rozen houden weet ik eerlijk gezegd niet :$
Ik ga er nog even verder over nadenken, misschien krijg ik nog een briljante ingeving ;-D
Dierproeven.
MevrouwJack schreef:
02-04-2018 21:04
Ik neem wel een plankje mee met wat vastgeniete birdies voor op de bbq :proud:

Spiesjes zegmaar ;-D
Ik zie het voor me :rofl:
Dierproeven.
Jullie mogen allemaal hier komen open tuinen, het is alleen wel maar 20m4 dus wordt wel proppen dan. Wat leuk dat er weer zoveel geschreven wordt, krijg er tuin kriebels van!

Ik heb vorig jaar snoeisels van de Vlinderstruik lukraak in de grond gestopt en nu heel veel stekjes. Van de week even stiekem in de speeltuin planten. 14 april is hier een markt met planten, vorig jaar m'n bloeiende blauwe regen gekocht en dit jaar sowieso weer heen. Zijn veel hobby tuinierders met aparte planten, heb er nu al zin in.
Oh ik zie het Koet, leuk! Daar ben ik eerder geweest. Mooie dingen verkopen ze daar
Oeh, even een dagje weg geweest en veel bij te lezen. Ook hier lachstuipen om badderende putters, geniete vogelspiesjes en herten op de barbeknoei. De open tuinen dag (week) vind ik dan wel een goed idee. Lijkt me reuze gezellig om jullie eens live te ontmoeten en andevrouws tuinen te bewonderen. Misschien een idee om het per regio te doen? We zitten inderdaad door heel Nederland, dus in een dag is denk ik niet te doen. Ik wil regio Oost wel doen. Volgens mij zijn er meer tegentegeltuinerts in Twente en omstreken. Meld je maar aan! :cheer:
Dit is een heel leuk topic, ben het aan het doorlezen.
Een paar dagen druk geweest met andere zaken, dus het topic een beetje verwaarloost. Nu ben ik er weer! Die putter, hahahahaha! Daar heb ik hardop om gelachen!
Jullie zijn wel heel actief in de tuin zeg! Als het een beetje droog blijft (maar dat zal wel niet...) ga ik vandaag verder met de voortuin. Voor de resterende potten heb ik wat grassoorten gekocht en maagdenpalm. Langs de randen van de tuin komt toch weer zevenblad op :cry: :facepalm: dus dat mag ik ook weer gezellig weghalen. Het grint mag ook wel weer wat beter verdeeld worden over de tuin, zie op sommige plekken gewoon het worteldoek ertussendoor piepen.

Donderdag is hier markt, dus dan komt de lavendel voor de achtertuin. Dat word nog wel weer een grote klus, dit jaar moet het er eindelijk van komen, een grote overkapping/kapschuur achterin de tuin, waar we fijne zitjes kunnen maken en zo, er moet een dode conifeer verwijderd worden, die nogal uit de klauwen is gegroeid in de loop van de jaren (hij steekt boven het dak van onze woning uit.. ) en ik wil een kruidentafel/rek op het terrras. Oh ja, en dit weekend staat de grote kunstgrasschoonmaakactie op het menu. Gezellig met een stel vrienden de grote zooi van het gras afhalen, tuinmeubels schoonmaken en op hun plek zetten en als laatste het kunstgras stofzuigen :rofl: Altijd gezellig en aangezien onze tuin een zoete inval is in de zomer, ook vast weer vreselijk gezellig.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
De eerste kikker is gespot rondom mijn vijver. :heart: Dus ik ga nu nog even snel de dode bladeren eruit halen voordat er kikkervisjes in zitten.

Koettie, hoe had jij je oeverplanten in het moeras gedeelte van de vijver gedaan? Gewoon zo in de pot, of met vijveraarde, of substraat? Ik weet nog steeds niet zo goed wat ik moet doen. Mijn moeras gedeelte is te smal voor vijvermandjes. Dan steken er van die dikke, lelijke randen uit. :$

Verder ben ik even weer wat afwezig, het kan zijn dat mijn poezel deze week niet gaat volmaken. :'( Reageer later weer op de rest. :bigkiss:
O nee Framboos, wat heftig en verdrietig :( Heel veel sterkte en een dikke knuffel voor jou en poezel :hug:
Dierproeven.
Ach wat een vervelend nieuws Frambozen! Heel veel sterkte!
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven