Het tegen-tegeltuinentopic 3
donderdag 23 maart 2017 om 22:36
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
zaterdag 31 maart 2018 om 10:11
Phloxx, wat een dot van een pup! Ik ben er bang voor dat je tuin voorlopig nog niet veilig is, maar ik denk dat je hem dat ook makkelijk kunt vergeven...
Duet: wow. Deze foto moet je maar even opslaan om in de OP te gebruiken van een nieuw topic als deze vol is. Ik kan met maar zo voorstellen dat deze vlakte met Dettol schoongemaakt is. Echt totale treurnis....
Bij mij beginnen de narcissen eindelijk knoppen te krijgen en ook bij de tulpen begint er wat te komen. En woehoe, de koolmezen zijn bezig met gezinsuitbreiding in het vorig jaar opgehangen nestkastje! Ik probeer er steeds een foto van te maken, maar ze zijn zo vlug....ik hoop vandaag nog wat metertjes te maken in de tuin, maar allereerst ga ik wassen draaien. De was heeft jonkies gekregen de afgelopen week. Fijne dag allemaal!

Duet: wow. Deze foto moet je maar even opslaan om in de OP te gebruiken van een nieuw topic als deze vol is. Ik kan met maar zo voorstellen dat deze vlakte met Dettol schoongemaakt is. Echt totale treurnis....

Bij mij beginnen de narcissen eindelijk knoppen te krijgen en ook bij de tulpen begint er wat te komen. En woehoe, de koolmezen zijn bezig met gezinsuitbreiding in het vorig jaar opgehangen nestkastje! Ik probeer er steeds een foto van te maken, maar ze zijn zo vlug....ik hoop vandaag nog wat metertjes te maken in de tuin, maar allereerst ga ik wassen draaien. De was heeft jonkies gekregen de afgelopen week. Fijne dag allemaal!

zaterdag 31 maart 2018 om 10:36
Ja dat zou kunnen, want tot die tijd ging het prima. Hoop dat hij nog herstelt, want vond het een mooie struik en het is ook een van de grotere in mijn tuin.Calamitycat schreef: ↑30-03-2018 22:56Misschien is de kou je feijoa teveel geworden met die lage gevoelstemperatuur van laatst?
Tjezus, wat vals
zaterdag 31 maart 2018 om 10:37
Maar ze hebben voor de sfeer wel mooie afscheidinkjes gemaakt

Tjezus, wat vals
zaterdag 31 maart 2018 om 10:39
Mijn vroegere buren hadden ook een echte tegeltuin. Hij stak ook niet onder stoelen of banken dat hij een bloedhekel had aan planten (ze hadden er binnen ook geen). Toen mijn clematis zich niet helemaal aan de erfscheiding hield, riep mijn buurman dramatisch "schaaaat? Er groeit een PLANT in onze tuin".
Inmiddels zijn ze verhuisd naar een koopwoning, waar ze de prachtige, jarenlang perfect onderhouden tuin er op dag 1 hebben uitgesloopt.
Inmiddels zijn ze verhuisd naar een koopwoning, waar ze de prachtige, jarenlang perfect onderhouden tuin er op dag 1 hebben uitgesloopt.
Tjezus, wat vals
zaterdag 31 maart 2018 om 11:04
MevrouwJack, ik moest je feijoa googlen, ik had geen idee wat ik me daarbij voor moest stellen. Wel heel mooi, maar lijkt niet echt bestendig tegen kou. Ik ben benieuwd of mijn zijdebomen de vorst hebben doorstaan, die heb ik vorig jaar geplant. Ze schijnen flinke vorst te kunnen hebben als ze wat ouder zijn, maar die van mij zijn nog ieniemienie. Volledig bladverliezend, dus ik kan nu nog niet zien hoe het ervoor staat.
zaterdag 31 maart 2018 om 15:40
Aangestoken door jullie enthousiasme over nest materiaal, heb ik vandaag een heel vogelding volgepropt met de ondervacht van onze hond.

Ben benieuwd of er vogels op af gaan komen.
Verder herinnerde ik me ineens dat ik vorige herfst bij staatsbosbeheer een nestkastje voor een winterkoninkje had gekocht.

Deze vandaag ook maar gauw gaan ophangen. Daar moet je ook nog een speciale plek voor zoeken: beschut tussen takken en bladeren, geen zon, geen regeninval, lager dan 2 meter hoogte, maar wel een vrije vliegingang. Hij hangt nu aan de achterkant van de rhodondendron. Vanuit de tuin zie je hem dus helemaal niet. We wachten gespannen af of hier deze zomer een nestje inkomt. De afgelopen jaren heb ik in geen enkel nestkastje een nestje gehad. Ik heb ze al op een verschillende plekken gehangen, maar na een hele hoop geinspecteer, voldoen mijn huisjes blijkbaar toch niet. Vaak zit er wel een nestje in, soms ook met een eitje, maar dan wordt het ineens weer stil en is het over.
Ik zag van de week wel al een mus onder dakpannen van de overkapping boven de voordeur vliegen, dus hopelijk krijgen we daar wel een nestje. Een paar jaar geleden hing er allemaal hooi en gras uit het dakje boven de deur, heel slordig, maar je moet er wat voor over hebben, want toen hadden we wel een mussennestje

Ben benieuwd of er vogels op af gaan komen.
Verder herinnerde ik me ineens dat ik vorige herfst bij staatsbosbeheer een nestkastje voor een winterkoninkje had gekocht.

Deze vandaag ook maar gauw gaan ophangen. Daar moet je ook nog een speciale plek voor zoeken: beschut tussen takken en bladeren, geen zon, geen regeninval, lager dan 2 meter hoogte, maar wel een vrije vliegingang. Hij hangt nu aan de achterkant van de rhodondendron. Vanuit de tuin zie je hem dus helemaal niet. We wachten gespannen af of hier deze zomer een nestje inkomt. De afgelopen jaren heb ik in geen enkel nestkastje een nestje gehad. Ik heb ze al op een verschillende plekken gehangen, maar na een hele hoop geinspecteer, voldoen mijn huisjes blijkbaar toch niet. Vaak zit er wel een nestje in, soms ook met een eitje, maar dan wordt het ineens weer stil en is het over.
Ik zag van de week wel al een mus onder dakpannen van de overkapping boven de voordeur vliegen, dus hopelijk krijgen we daar wel een nestje. Een paar jaar geleden hing er allemaal hooi en gras uit het dakje boven de deur, heel slordig, maar je moet er wat voor over hebben, want toen hadden we wel een mussennestje

zaterdag 31 maart 2018 om 15:45
Met het mooie weer en het voorjaar in mijn bol heb ik vandaag het kippenhok gewit, want buienradar zei dat het droog zou blijven. Dat was iets te optimistisch blijkbaar want de lucht is nu helemaal betrokken en de verf is nog lang niet droog. De kippen lopen zenuwachtig en geagiteerd te ijsberen en de hennen zijn niet genegen ook maar enig ei te leggen. Ik hoop dat ze op tijd naar bed kunnen vanavond.
Ik vind hier dingen van.

zaterdag 31 maart 2018 om 16:50
Ik zag deze en moest denken aan dit topic.
https://www.funda.nl/koop/arnhem/huis-4 ... 7/#foto-25
Maar duet wint. Pffff Wat een treurnis.
https://www.funda.nl/koop/arnhem/huis-4 ... 7/#foto-25
Maar duet wint. Pffff Wat een treurnis.
zaterdag 31 maart 2018 om 17:42
Hallo,
Met zoveel groene vingers is er vast iemand met ervaring.
We hebben een stuk in de voortuin waar we graag siergras willen neerzetten.
Het moet zo'n 150 tot 200cm hoog worden. Grootste punt is dat er voornamelijk schaduw is op die plek. In de zomer is er wel wat zon maar rest van het jaar niet.
Welk siergras zou hier geschikt voor zijn?
Ben al tijd aan het googlen maar de ene website spreekt de ander tegen. Ik heb geen enorme groene vingers en geen ervaring met siergrassen.
Hopelijk is er hier iemand die me wat wijzer kan maken.
Alvast bedankt!
Edit: bamboe is eventueel ook een optie. Maar alleen als niet woekerend ook echt niet woekerend is?
Met zoveel groene vingers is er vast iemand met ervaring.
We hebben een stuk in de voortuin waar we graag siergras willen neerzetten.
Het moet zo'n 150 tot 200cm hoog worden. Grootste punt is dat er voornamelijk schaduw is op die plek. In de zomer is er wel wat zon maar rest van het jaar niet.
Welk siergras zou hier geschikt voor zijn?
Ben al tijd aan het googlen maar de ene website spreekt de ander tegen. Ik heb geen enorme groene vingers en geen ervaring met siergrassen.
Hopelijk is er hier iemand die me wat wijzer kan maken.
Alvast bedankt!
Edit: bamboe is eventueel ook een optie. Maar alleen als niet woekerend ook echt niet woekerend is?
anoniem_345949 wijzigde dit bericht op 31-03-2018 17:57
Reden: Aanvulling bamboe
Reden: Aanvulling bamboe
8.33% gewijzigd
zaterdag 31 maart 2018 om 18:37
Ik vrees dat siergrassen het niet goed gaan doen. De meeste soorten hebben echt heel veel zon nodig willen ze ook gaan bloeien.
Bamboe zou m.i. veel beter zijn. Kies dan wel voor de Fargesia, die woekert niet want groeit in een pol i.p.v. dat de plant rhizomen maakt. De Fargesia murieliae bimbo wordt ca. 1.50 mtr. hoog, de fargesia rufa ca. 2.00 mtr. Beide soorten zijn zeer winterhard. Groot voordeel van bamboe vind ik zelf dat het 's winters ook gewoon groen is en dat het qua sierwaarde erg op siergras lijkt omdat het net zo gezellig ruist in de wind, een heerlijk ontspannend geluid
Bamboe zou m.i. veel beter zijn. Kies dan wel voor de Fargesia, die woekert niet want groeit in een pol i.p.v. dat de plant rhizomen maakt. De Fargesia murieliae bimbo wordt ca. 1.50 mtr. hoog, de fargesia rufa ca. 2.00 mtr. Beide soorten zijn zeer winterhard. Groot voordeel van bamboe vind ik zelf dat het 's winters ook gewoon groen is en dat het qua sierwaarde erg op siergras lijkt omdat het net zo gezellig ruist in de wind, een heerlijk ontspannend geluid

calamitycat wijzigde dit bericht op 31-03-2018 23:26
0.17% gewijzigd
Dierproeven.
zaterdag 31 maart 2018 om 18:53
O jee Sabeltand, da's balen! Hopelijk is het nog goed gekomen met je net geverfde kippenhok en de regen? Zijn de kipjes al op stok?
Leuk dat er weer zoveel foto's geplaatst worden (behalve die spuuglelijke tegeltuin dan
)
De vogeltjes hebben maar mazzel met al dat fantastische nestmateriaal en mooie nestjes.
Ik ben vandaag toch nog de tuin in gehinkeld hoor, kon het niet laten. Heb wat lange stengels van de klimop afgeknipt en de vogeltjes verwend met een hangende waterschaal/bad, een silo vol verse powerzaadjes en een paar vetbollen opgehangen.
Het is een drukte van jewelste om en nabij mijn rozenboog, prachtig om te zien. Weer heel veel putters dit jaar
Alle vaste planten beginnen nu echt goed uit te lopen ook, kan niet wachten tot alles weer in bloei staat.
Leuk dat er weer zoveel foto's geplaatst worden (behalve die spuuglelijke tegeltuin dan

De vogeltjes hebben maar mazzel met al dat fantastische nestmateriaal en mooie nestjes.
Ik ben vandaag toch nog de tuin in gehinkeld hoor, kon het niet laten. Heb wat lange stengels van de klimop afgeknipt en de vogeltjes verwend met een hangende waterschaal/bad, een silo vol verse powerzaadjes en een paar vetbollen opgehangen.
Het is een drukte van jewelste om en nabij mijn rozenboog, prachtig om te zien. Weer heel veel putters dit jaar

Alle vaste planten beginnen nu echt goed uit te lopen ook, kan niet wachten tot alles weer in bloei staat.
Dierproeven.
zaterdag 31 maart 2018 om 19:18
zaterdag 31 maart 2018 om 19:26
zaterdag 31 maart 2018 om 19:51
@calamiycat
Dank voor je reactie!
Dan wordt het bamboe, lees dat het woekeren echt niet zo is en dat je ook de breedte goed in toom kan houden door hem te begrenzen.
Wat ik verder lees is dat de rufa wel erg breed kan worden, de fargesia murieliae jumbo een stuk minder. Wel is hij een stuk hoger. Is het zo dat ik hem dan gewoon aan de bovenkant kan snoeien en hem zo op de gewenste hoogte kan houden? Of kan hij daar niet tegen?
Je merkt, totaal geen groene vingers...
Dank voor je reactie!
Dan wordt het bamboe, lees dat het woekeren echt niet zo is en dat je ook de breedte goed in toom kan houden door hem te begrenzen.
Wat ik verder lees is dat de rufa wel erg breed kan worden, de fargesia murieliae jumbo een stuk minder. Wel is hij een stuk hoger. Is het zo dat ik hem dan gewoon aan de bovenkant kan snoeien en hem zo op de gewenste hoogte kan houden? Of kan hij daar niet tegen?
Je merkt, totaal geen groene vingers...
zaterdag 31 maart 2018 om 20:01
Je hoeft er inderdaad absoluut niet bang voor te zijn dat de fargesia gaat woekeren Taptop. Dit is geen soort die worteluitlopers maakt, zoals andere soorten bamboe die vervolgens door je hele tuin heen 'wandelen', muren en vijvers kapot kunnen maken en praktisch onuitroeibaar zijn. Bij de fargesia hoef je dus ook geen wortelbegrenzer te gebruiken.
Bamboe kan je heel goed snoeien! Het is een kwestie van smaak, maar als je aan de bovenkant wilt snoeien zou ik het niet heel recht doen, dat je zo'n blok krijgt zeg maar. Bamboe dat verschillende hoogtes heeft vind ik persoonlijk het mooist en meest natuurlijk aandoen. Wel een nadeel van bamboe overigens.... het is niet goedkoop
Bamboe kan je heel goed snoeien! Het is een kwestie van smaak, maar als je aan de bovenkant wilt snoeien zou ik het niet heel recht doen, dat je zo'n blok krijgt zeg maar. Bamboe dat verschillende hoogtes heeft vind ik persoonlijk het mooist en meest natuurlijk aandoen. Wel een nadeel van bamboe overigens.... het is niet goedkoop

Dierproeven.
zaterdag 31 maart 2018 om 20:08
zaterdag 31 maart 2018 om 20:35
Nee, zeker niet de bedoeling om het strak te snoeien. Puur hoogte inperken. 4 meter is beetje veel in een voortuinCalamitycat schreef: ↑31-03-2018 20:01
Bamboe kan je heel goed snoeien! Het is een kwestie van smaak, maar als je aan de bovenkant wilt snoeien zou ik het niet heel recht doen, dat je zo'n blok krijgt zeg maar. Bamboe dat verschillende hoogtes heeft vind ik persoonlijk het mooist en meest natuurlijk aandoen. Wel een nadeel van bamboe overigens.... het is niet goedkoop![]()

Dank voor je hulp!