Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Tuingravin schreef:
03-04-2018 08:03
Oeh, even een dagje weg geweest en veel bij te lezen. Ook hier lachstuipen om badderende putters, geniete vogelspiesjes en herten op de barbeknoei. De open tuinen dag (week) vind ik dan wel een goed idee. Lijkt me reuze gezellig om jullie eens live te ontmoeten en andevrouws tuinen te bewonderen. Misschien een idee om het per regio te doen? We zitten inderdaad door heel Nederland, dus in een dag is denk ik niet te doen. Ik wil regio Oost wel doen. Volgens mij zijn er meer tegentegeltuinerts in Twente en omstreken. Meld je maar aan! :cheer:
Hier welkom in het westen!
Frambozen :hug:
Frambozen :hug:
Ik vind hier dingen van.
Ik heb mijn snoet hier schandalig lang niet laten zien :$ maar ik kom toch weer eens aankloppen.

Laten we maar zeggen dat zwangerschap en babytijd niet de tuinierder in mij naar boven halen :whistle:

Anyway, ik heb een vraagje. Ik heb mijn borders uitgemest en wat voorjaarsbloeiers erin gezet zodat het wat gezelliger lijkt dan een berg aarde terwijl ik wacht tot mijn vaste planten het weer gaan doen zodat ik kan zien waar ik bij kan en moet planten, maar nu valt mijn gazon zo op. Dat is echt dra-ma-tisch. Tuin op het noordoosten met in de winter geen zon en in de zomer eigenlijk overdag de hele dag. Maar mijn gazon zit vol onkruid, mos, klaver en kale plekken en uitgedroogd dood gras. Ik weet niet of en zoja hoe ik dit moet fixen. Iemand ervaring?

@frambozen: wat rot zeg, sterkte meid! :hug:
Sterkte! @frambozen

Ik heb van de week wat plantjes in de voortuin gezet. Ziet er meteen wat gezelliger uit. Dit weekend wil ik verder met het onkruid weghalen, en dat is nogal wat!
@lux, daar ben ik ook benieuwd naar, ons gazon heeft een beetje dezelfde problemen.
Felix_Urbexicus schreef:
03-04-2018 07:04
Oh ik zie het Koet, leuk! Daar ben ik eerder geweest. Mooie dingen verkopen ze daar
Ga je weer dit jaar? Kunnen we even een bakkie doen!
Frambozen schreef:
03-04-2018 10:55
De eerste kikker is gespot rondom mijn vijver. :heart: Dus ik ga nu nog even snel de dode bladeren eruit halen voordat er kikkervisjes in zitten.

Koettie, hoe had jij je oeverplanten in het moeras gedeelte van de vijver gedaan? Gewoon zo in de pot, of met vijveraarde, of substraat? Ik weet nog steeds niet zo goed wat ik moet doen. Mijn moeras gedeelte is te smal voor vijvermandjes. Dan steken er van die dikke, lelijke randen uit. :$

Verder ben ik even weer wat afwezig, het kan zijn dat mijn poezel deze week niet gaat volmaken. :'( Reageer later weer op de rest. :bigkiss:
Ik heb ze in mandjes zitten, niet in de oeverrand maar daarbuiten gehangen anders werd het zo lelijk. Heb jij ook zoveel draadalg? Ik ga dnek ik van het weekend m'n waterpest vervangen voor nieuwe, even checken of er niet al eieren in zitten maae ze zijn echt vol ge-algt, blegh.
Sterkte met je poezel :hug:
Koettie schreef:
03-04-2018 23:43
Ga je weer dit jaar? Kunnen we even een bakkie doen!
Die markt is de 14e en de 15e, zaterdag ben ik meestal aan het werk, als jij de 15e ook kan lijkt het me heel gezellig om ff bij te kletsen!
Mag ik weten waar die markt is? Ik heb al gegoogeld maar kan niet vinden. Ik wil ook nieuwe plantjes!

Frambozen, hoe is het met je poezenbeest nu?
-
Foutje
-
^^
anoniem_306797 wijzigde dit bericht op 04-04-2018 13:19
0.00% gewijzigd
Gelezen Felix! Thanks!
-
Geinspireerd op Duet's schaduwborder heb ik nog eens zitten pluizen op internet.
Ik wil stiekem toch heel graag een border met cottage achtige bloemen.
Nu weet ik dat de hele tijd roep dat ik geen bijen wil vanwege de hond, maar achterin zit een hoekje waar hij bijen niet snel zal zien. Nu probeer ik natuurlijk alsnog om minder bij-aantrekkende-planten te kiezen.
Maar, hoe begin ik zon border? Hoe zorg ik ervoor dat een plant niet de andere gaat overwoekeren, zoals de Astilbe? En hoe kies ik het zo uit dat ik niet 2 maanden volle bloemen heb, en erna niks meer? Het is maar een kleine border, 1.5m x 0.7 meter ongeveer.
De volgende planten heb ik bedacht met bloeitijd en hoogte:
Gebroken hartjes, mei-juni, 35cm
Afbeelding
Vergeet me nietjes, april-juni, 25cm
Afbeelding
Lelietjes van dalen, mei-juni, 25cm
Afbeelding
Stokroos, juli-aug, 150-200cm
Afbeelding
Wilde hyacinth, april-mei, 10-30cm
Afbeelding
Sering, mei, hoog
Afbeelding
Herfstanemoon, aug-nov, 70cm
Afbeelding
Astilbe, juli-aug, 40-60cm
Afbeelding
Verder vind ik heel mooi maar komen heeeel veel bijen op af:
Vingerhoedskruid, bloeitijd mei-oktober, hoogte 80-150cm
Afbeelding
-
Seringen en stokrozen trekken hier massa's insecten
Felix_Urbexicus schreef:
04-04-2018 10:51
Die markt is de 14e en de 15e, zaterdag ben ik meestal aan het werk, als jij de 15e ook kan lijkt het me heel gezellig om ff bij te kletsen!
Its a date! Ik moet zaterdag ook werken dus wilde sowieso al de 15e gaan. Leuk ^^
Vind t nog steeds jammer dat er geen kamerplantentopic is haha. Je zou je ogen niet geloven Felix, het is sinds die bestelling waar jij bij was echt ontploft.
Phloxx schreef:
04-04-2018 13:13

Sering, mei, hoog
Afbeelding
:heart:
Tjezus, wat vals
Uur of 2 daar op de markt? Dacht dat ik je nummer niet heb Koettie, en de pb's werken niet bij mij.
Phloxx, als jij dan ook kunt?
Koettie, ontploft als in groot geworden of heb je gewoon teveel bijgekocht? :angel:
Hè balen, had ook wel willen weten waar die markt is.
Felix_Urbexicus schreef:
04-04-2018 18:47
Uur of 2 daar op de markt? Dacht dat ik je nummer niet heb Koettie, en de pb's werken niet bij mij.
Phloxx, als jij dan ook kunt?
Vet spannend ik weet niet of ik dat durf hahaha.
Hebben jullie elkaar al eens eerder ontmoet?
-
Bestaan PB's trouwens niet meer? Wilde jullie een PB sturen, misschien kunnen we een whatsappgroepje aanmaken.
-
Felix_Urbexicus schreef:
04-04-2018 18:57
Koettie, ontploft als in groot geworden of heb je gewoon teveel bijgekocht? :angel:
Beide. Zal je even proberen te pben!
Phloxx schreef:
04-04-2018 19:45
Vet spannend ik weet niet of ik dat durf hahaha.
Hebben jullie elkaar al eens eerder ontmoet?
We bijten niet hoor! Felix is hier een keer geweest om planten te brengen, zo lief. En natuurlijk even in de tuin gezeten enzo. Je bent helemaal welkom iig.
Phloxx schreef:
04-04-2018 20:13
Bestaan PB's trouwens niet meer? Wilde jullie een PB sturen, misschien kunnen we een whatsappgroepje aanmaken.
Pb's bestaan geloof ik nog wel maar doen het waardeloos. De meeste berichten komen nooit aan, als ik tenminste uitga van het geklaag erover ;-)
Tjezus, wat vals

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven