Rondreis schotland - tips
maandag 13 oktober 2025 om 16:11
Ha dames,
Eind april willen we met het gezin (ouders, 1 puber, 2 jongvolwassenen) naar Schotland toe. We willen met de ferry naar Newcastle waar we op zaterdagochtend aankomen, en dan na 9 dagen, op maandagochtend weer terug varen.
Wat mogen we absoluut niet missen?
Ik ben het meeste van natuur en wandelen, man wil graag een keer whiskey proeven. Van de kinderen houden er twee ook erg van natuur en wandelen, de derde meer van cultuur. Dus ik probeer een beetje een mix te vinden met voor iedereen wat wils en een goede afwisseling.
Wat ik nu heb staan:
Vrijdag: boot naar NewCastle
zaterdag: aankomst NewCastle —> Edinburgh
zondag: Edinburgh
maandag: Edinburgh —> Cairngorms National Park
- Loch morlich?
- highland folk museum
dinsdag: Cairngorms National Park —> Inverness
- wandelroute 3-4 uur, 7 km
woensdag: Inverness — loch ness - Eilean Donan Castle, Dornie - Isle of Skye
donderdag: Isle of Skye
vrijdag: Isle of Skye —>via Glencoe en Glenfinnan Viaduct — Fort williams
zaterdag: Ben Nevis hike (afhankelijk van het weer)
zondag: Via Loch lomond and ‘Rest and be Thankful’-vallei (in Trossachs National Park) naar Glasgow
maandag: Glasgow —> Newcastle boot naar IJmuiden
dinsdag: aankomst IJmuiden
Lijkt dit een te doen rondje, of te ambitieus?
Nog dingen gemist die we echt moeten zien?
Tips? Aanraders, of dingen die we kunnen overslaan?
Ik hoor graag jullie ervaringen!
Eind april willen we met het gezin (ouders, 1 puber, 2 jongvolwassenen) naar Schotland toe. We willen met de ferry naar Newcastle waar we op zaterdagochtend aankomen, en dan na 9 dagen, op maandagochtend weer terug varen.
Wat mogen we absoluut niet missen?
Ik ben het meeste van natuur en wandelen, man wil graag een keer whiskey proeven. Van de kinderen houden er twee ook erg van natuur en wandelen, de derde meer van cultuur. Dus ik probeer een beetje een mix te vinden met voor iedereen wat wils en een goede afwisseling.
Wat ik nu heb staan:
Vrijdag: boot naar NewCastle
zaterdag: aankomst NewCastle —> Edinburgh
zondag: Edinburgh
maandag: Edinburgh —> Cairngorms National Park
- Loch morlich?
- highland folk museum
dinsdag: Cairngorms National Park —> Inverness
- wandelroute 3-4 uur, 7 km
woensdag: Inverness — loch ness - Eilean Donan Castle, Dornie - Isle of Skye
donderdag: Isle of Skye
vrijdag: Isle of Skye —>via Glencoe en Glenfinnan Viaduct — Fort williams
zaterdag: Ben Nevis hike (afhankelijk van het weer)
zondag: Via Loch lomond and ‘Rest and be Thankful’-vallei (in Trossachs National Park) naar Glasgow
maandag: Glasgow —> Newcastle boot naar IJmuiden
dinsdag: aankomst IJmuiden
Lijkt dit een te doen rondje, of te ambitieus?
Nog dingen gemist die we echt moeten zien?
Tips? Aanraders, of dingen die we kunnen overslaan?
Ik hoor graag jullie ervaringen!
maandag 13 oktober 2025 om 17:45
maandag 13 oktober 2025 om 18:18
Schotland is prachtig, als je deze tocht gaat doen dan zit je heel veel in de auto. En bijna elke dag.
Voor mij zou dit niks zijn, dan maar minder van het land zien en 2 of 3 punten zoeken.
Misschien zoiets: zaterdag naar Edinburgh (doe een 'spooktocht' door de catacomben onder de brug), maandag-dinsdag in 2 dagen met omweg naar Skye rijden, daar een paar dagen blijven en dan in 2 of 3 dagen (via Glasgow?) weer terug.
hier: https://www.walkhighlands.co.uk/ vind je mooie wandelingen met moeilijkheidsgraad erbij.
Cairngorms vond ik mooi maar erg toeristisch (voor Schotse begrippen) en druk, in april zal dat wel meevallen. Fort Williams ook erg druk.
Voor mij zou dit niks zijn, dan maar minder van het land zien en 2 of 3 punten zoeken.
Misschien zoiets: zaterdag naar Edinburgh (doe een 'spooktocht' door de catacomben onder de brug), maandag-dinsdag in 2 dagen met omweg naar Skye rijden, daar een paar dagen blijven en dan in 2 of 3 dagen (via Glasgow?) weer terug.
hier: https://www.walkhighlands.co.uk/ vind je mooie wandelingen met moeilijkheidsgraad erbij.
Cairngorms vond ik mooi maar erg toeristisch (voor Schotse begrippen) en druk, in april zal dat wel meevallen. Fort Williams ook erg druk.
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
maandag 13 oktober 2025 om 18:38
Ik vind het zelf wel heel ambitieus. Maar het hangt er vanaf wat je overal precies wil doen.
Edinburgh kan met 1 dag (plus stukje dag wat je hebt na aankomst). Maar je bent dan veel aan t lopen en ziet veel dingen oppervlakkig. Tip is om Edinburgh Castle vooraf te boeken als je dat wil bezoeken, ter plekke is het veelal vol.
Inverness is het bezoeken niet waard naar mijn mening. Eileen Donan Castle vond ik leuk om even langs te rijden, maar een echt bezoek niet.
Voor Skye is je tijd erg kort. Wat wil je er doen? Er zijn meerdere wandelingen die je wel even wat tijd kosten en dan nog de afstanden ertussen. Bijv de Fairy Pools zijn we denk ik 1,5 uur geweest. Old man storr zo’n 2 uur. Bij Quiraing zijn ook mooie wandelingen. Fairy Glen vond ik ook de moeite waard (voor ongeveer een uur). En de rijtijden zijn soms wat langer dan er staat ivm eenbaanswegen.
Als je de trein wil zien rijden bij Glenfinnan kost je dat best wat tijd en goede planning. Wat wil je in Glencoe doen? Ik vond dat echt een heel mooi gebied, had daar zelf graag meer tijd doorgebracht (hadden nu 1,5 dag).
Loch lomond is prima om langs te rijden, maar vond het niet zo bijzonder. Rest and be thankfull ook niet overigens.
In Glasgow vond ik wandelen langs de muurschilderingen heel mooi.
Verder vond ik Chanonry Point (boven Inverness) echt leuk omdat we vanaf de kust echt heel goed dolfijnen konden zien. Ook de noordkust (zeker het westen) vond ik prachtig, maar dat gaat met 9 dagen niet lukken.
Edinburgh kan met 1 dag (plus stukje dag wat je hebt na aankomst). Maar je bent dan veel aan t lopen en ziet veel dingen oppervlakkig. Tip is om Edinburgh Castle vooraf te boeken als je dat wil bezoeken, ter plekke is het veelal vol.
Inverness is het bezoeken niet waard naar mijn mening. Eileen Donan Castle vond ik leuk om even langs te rijden, maar een echt bezoek niet.
Voor Skye is je tijd erg kort. Wat wil je er doen? Er zijn meerdere wandelingen die je wel even wat tijd kosten en dan nog de afstanden ertussen. Bijv de Fairy Pools zijn we denk ik 1,5 uur geweest. Old man storr zo’n 2 uur. Bij Quiraing zijn ook mooie wandelingen. Fairy Glen vond ik ook de moeite waard (voor ongeveer een uur). En de rijtijden zijn soms wat langer dan er staat ivm eenbaanswegen.
Als je de trein wil zien rijden bij Glenfinnan kost je dat best wat tijd en goede planning. Wat wil je in Glencoe doen? Ik vond dat echt een heel mooi gebied, had daar zelf graag meer tijd doorgebracht (hadden nu 1,5 dag).
Loch lomond is prima om langs te rijden, maar vond het niet zo bijzonder. Rest and be thankfull ook niet overigens.
In Glasgow vond ik wandelen langs de muurschilderingen heel mooi.
Verder vond ik Chanonry Point (boven Inverness) echt leuk omdat we vanaf de kust echt heel goed dolfijnen konden zien. Ook de noordkust (zeker het westen) vond ik prachtig, maar dat gaat met 9 dagen niet lukken.
maandag 13 oktober 2025 om 18:50
Wij zijn een paar weken terug naar Cairngorms geweest, 4 nachten, dus alleen die hoek gedaan van Schotland. Elke nacht op een andere plek daar. We hebben eigenlijk alleen gewandeld elke dag, en Edinghburg overgeslagen omdat we daar al een paar keer geweest zijn. Ik moet eerlijk zijn dat ik de westkant bij Skye mooier/ruiger vond en wat dunner bevolkt, alhoewel het nu ook prachtig was hoor. We hebben jaren terug een rondje aan westkant gedaan, toen waren we er een week. Toen zag de route er zo uit: nacht 1: Inverness, nacht 2: Ullapool, nacht 3 en 4 Skye. Nacht 5: Fort William. Nacht 6: Stonefield Castle Hotel (Tarbert), nacht 7: Edingburgh. Dat was een prachtige reis en prima te doen. Wel minder gewndeld toen omdat we meer in de auto zaten. Maar de autoritjes waren ook echt prachtig!!
Mijn aanraders: Ullapool vonden we echt heel erg mooi, echt zo’n verlaten uithoek. Skye was geweldig, de vuurtoren aan uiterste westpunt was indrukwekkend (neist point lighthouse). En het kasteel waar we sliepen (Stonefield Castle), was ook echt een hoogtepunt. De route daarheen was ook echt zo mooi. De Harry Potter trein gezien en die omgeving daar was ook geweldig. Zou ik ook zeker doen.
Mijn aanraders: Ullapool vonden we echt heel erg mooi, echt zo’n verlaten uithoek. Skye was geweldig, de vuurtoren aan uiterste westpunt was indrukwekkend (neist point lighthouse). En het kasteel waar we sliepen (Stonefield Castle), was ook echt een hoogtepunt. De route daarheen was ook echt zo mooi. De Harry Potter trein gezien en die omgeving daar was ook geweldig. Zou ik ook zeker doen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in