Werk & Studie alle pijlers

Meest complexe rechtsdiscipline?

04-04-2018 18:46 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vraagje aan de forummers die kennis hebben van het recht, of dat nou diepgaand of oppervlakkig is. Of je nou jurist, advocaat, fiscalist of rechtenstudent bent.

Wat is het moeilijkste rechtsgebied? Ik hoor weleens negatieve verhalen over bijvoorbeeld Goederen- en Insolventierecht, Verbintenissenrecht en Staats- en Bestuursrecht. Aangezien ik er geen ervaring mee heb, kan ik niet meepraten. Wat is volgens jullie het meest complexe rechtsdiscipline? Is dat 1 van de 3 die ik heb genoemd of een heel ander specialisme? En waarom?

Over de eerste 2 heb ik vooral gehoord dat je echt de details moet kennen en over Staats- en Bestuursrecht heb ik vaak gehoord dat het an sich complex is.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je dat weten?
Alle reacties Link kopieren
hanke321 schreef:
04-04-2018 18:51
Waarom wil je dat weten?
Simpel, hij wil mee kunnen praten met zijn vrienden. ;)
Eigenlijk dus een verkeerd antwoord vragen; eerst maar eens de goede vraag leren stellen?
Alle reacties Link kopieren
hanke321 schreef:
04-04-2018 18:51
Waarom wil je dat weten?

Zelfde vraag.
Alle reacties Link kopieren
hanke321 schreef:
04-04-2018 18:51
Waarom wil je dat weten?
Nieuwsgierigheid! Voor de goede orde: ik ga geen Rechtsgeleerdheid of Fiscaal Recht studeren.
De drie gebieden die jij noemt zijn niet op zichzelf staand. Staatsrecht isbiets anders dan bestuursrecht. Goederenrecht isbook niet hetzelfde als insolventierecht etc. De gebieden hebben wel veel overlap. Met name in het civiele recht (oa verbintenissen, goederenrecht en insolventierecht) is een goed begrip van het hele burgerlijk wetboek nodig. Je kan het dus moeilijk als op zichzelfde staande gebieden bekijken zonder kennis van de rest.

Wat het meest conplexe gebied is valt zo niet te zeggen. Staatrexht heeft een andere insteek dan bestuursrecht en het burgerlijk wetboek zit weer anders in elkaar. Als je ergens geen feeling voor hebt kan het als heel complex worden ervaren, maar dat is persoonlijk.

Waar ziet je vraag precies op? Wat is de achterliggende gedachte?
Alle reacties Link kopieren
20062016 schreef:
04-04-2018 18:54
Simpel, hij wil mee kunnen praten met zijn vrienden. ;)
Eigenlijk dus een verkeerd antwoord vragen; eerst maar eens de goede vraag leren stellen?
Nee hoor, niet mijn vrienden hebben het erover gehad, maar andere mensen heb ik er weleens over gehoord ;)
Alle reacties Link kopieren
smartie90 schreef:
04-04-2018 18:55
De drie gebieden die jij noemt zijn niet op zichzelf staand. Staatsrecht isbiets anders dan bestuursrecht. Goederenrecht isbook niet hetzelfde als insolventierecht etc. De gebieden hebben wel veel overlap. Met name in het civiele recht (oa verbintenissen, goederenrecht en insolventierecht) is een goed begrip van het hele burgerlijk wetboek nodig. Je kan het dus moeilijk als op zichzelfde staande gebieden bekijken zonder kennis van de rest.

Wat het meest conplexe gebied is valt zo niet te zeggen. Staatrexht heeft een andere insteek dan bestuursrecht en het burgerlijk wetboek zit weer anders in elkaar. Als je ergens geen feeling voor hebt kan het als heel complex worden ervaren, maar dat is persoonlijk.

Waar ziet je vraag precies op? Wat is de achterliggende gedachte?
Dankjewel voor je uitleg! Weer wat geleerd.

Ik was gewoon benieuwd naar welk gebied het meest complexe is. Ik hoorde meestal wat verschillende dingen.

Het recht is erg interessant, maar ik vind mijzelf er niet geschikt voor.
Alle reacties Link kopieren
Studiebolletje2 schreef:
04-04-2018 18:55
Nee hoor, niet mijn vrienden hebben het erover gehad, maar andere mensen heb ik er weleens over gehoord ;)
Ja inderdaad, ik heb er ook wel eens wat over gelezen in de kant en ook wel gehoord via via.
Misschien is even googelen een idee? ;)
anoniem_294103 wijzigde dit bericht op 04-04-2018 18:59
24.68% gewijzigd
Waarom wil je dit weten? (Ben ik gewoon nieuwsgierig naar)

Nou, laat maar, dikke pot mosterd. Maar waarom wil je dit 'zomaar' weten? Komt niet uit het niks? Ben benieuwd hoe je hierop komt en waarom je opeens zoiets zou willen weten over iets wat je niet en niet gaat studeren.
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 04-04-2018 18:58
66.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
20062016 schreef:
04-04-2018 18:57
En wat zeggen je vrienden over dit onderwerp?
Ik heb nergens het woordje 'vrienden' gebruikt.....
Alle reacties Link kopieren
Studiebolletje2 schreef:
04-04-2018 18:58
Ik heb nergens het woordje 'vrienden' gebruikt.....
Ik heb het al veranderd.
Alle reacties Link kopieren
http://rechtenforum.nl/forum/thread/p/1 ... 921b1d2b4/

Kijk! Info op het rechtenforum. Google is your friend.
Maar eh, waarom wil je dit weten.
Nieuwsgierigheid is een eigenschap.
Informatie is een middel tot iets. Wat is dat iets? ;)
Alle reacties Link kopieren
20062016 schreef:
04-04-2018 19:02
http://rechtenforum.nl/forum/thread/p/1 ... 921b1d2b4/

Kijk! Info op het rechtenforum. Google is your friend.
Maar eh, waarom wil je dit weten.
Nieuwsgierigheid is een eigenschap.
Informatie is een middel tot iets. Wat is dat iets? ;)
Nieuwsgierigheid stillen.
Alle reacties Link kopieren
Studiebolletje2 schreef:
04-04-2018 19:03
Nieuwsgierigheid stillen.
Succes met je vriendjes.
Ik hoop dat je je niet de mindere voelt en flink tegen hen kan opbieden.
Ik gun het je!
Alle reacties Link kopieren
20062016 schreef:
04-04-2018 19:05
Succes met je vriendjes.
Ik hoop dat je je niet de mindere voelt en flink tegen hen kan opbieden.
Ik gun het je!
Out of the blue. Voel jij je de mindere in gezelschap dan? Je komt er zomaar mee. Ik heb helemaal niets gezegd / beweerd in die richting. :rofl: :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Studiebolletje2 schreef:
04-04-2018 19:07
Out of the blue. Voel jij je de mindere in gezelschap dan? Je komt er zomaar mee. Ik heb helemaal niets gezegd / beweerd in die richting. :rofl: :rofl:
Komt door je briljante antwoorden die je in dit topic schrijft.
Is echt een klassiek voorbeeld van jezelf overschreeuwen (Studiebolletje naam), moeilijke disciplines in recht.
Dat duidt op EGO problemen en ra ra, wat heeft dat te maken met de omgeving?
Je voelt je gewoon minderwaardig en wil dat compenseren met bovengenoemde.
Maar goed, het is jouw leven, is alleen maar een goede tip.
In de bachelorfase privaatrecht zakte de meeste mensen voor goederenrecht en ondernemingsrecht. In mijn jaar haalde 10 van de 300 studenten het tentamen in 1x.
Alle reacties Link kopieren
20062016 schreef:
04-04-2018 19:12
Komt door je briljante antwoorden die je in dit topic schrijft.
Is echt een klassiek voorbeeld van jezelf overschreeuwen (Studiebolletje naam), moeilijke disciplines in recht.
Dat duidt op EGO problemen en ra ra, wat heeft dat te maken met de omgeving?
Je voelt je gewoon minderwaardig en wil dat compenseren met bovengenoemde.
Maar goed, het is jouw leven, is alleen maar een goede tip.
Euh, ik wilde het weten wegens nieuwsgierigheid... Ik weet namelijk vrijwel niks van rechten.
Ik studeer iets heel anders. En beweer ook niet dat ik intelligent o.i.d. ben.

Ik denk dat jij een issue hebt. Komt goed!
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
04-04-2018 19:16
In de bachelorfase privaatrecht zakte de meeste mensen voor goederenrecht en ondernemingsrecht. In mijn jaar haalde 10 van de 300 studenten het tentamen in 1x.
Klinkt idd als pittig
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik de theoretische quantum fysica het meest complex
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
04-04-2018 19:31
Persoonlijk vind ik de theoretische quantum fysica het meest complex
Hahahaha. Nooit gehad! Weleens wat over gelezen.
Het is toch allemaal eigenlijk niet zo complex? Sommige onderwerpen kunnen veelomvattend zijn of je hebt tegenstrijdige arresten e.d., maar dan kun je ieder standpunt beargumenteren.
Maar ja, ik heb alleen maar hbo :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik vind bestuursrecht echt Duplo voor juristen; je volgt de gebruiksaanwijzing en je komt altijd uit waar je moet zijn - niks an...

Persoonlijk vond ik successierecht en belastingen van rechtsverkeer behoorlijk pittig; dat zijn nogal technische vakken waarbij veel gerekend moet worden - niet zo heel erg juridisch...
eckano wijzigde dit bericht op 04-04-2018 21:55
Reden: Het woord Duplo was weggevallen
0.31% gewijzigd
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Het meest complexe lijkt mij de discipline met de vaagste wetgeving. Of de discipline waar je moordenaar die op heterdaad betrapt is vrij kan krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven