Meest complexe rechtsdiscipline?
woensdag 4 april 2018 om 18:46
Een vraagje aan de forummers die kennis hebben van het recht, of dat nou diepgaand of oppervlakkig is. Of je nou jurist, advocaat, fiscalist of rechtenstudent bent.
Wat is het moeilijkste rechtsgebied? Ik hoor weleens negatieve verhalen over bijvoorbeeld Goederen- en Insolventierecht, Verbintenissenrecht en Staats- en Bestuursrecht. Aangezien ik er geen ervaring mee heb, kan ik niet meepraten. Wat is volgens jullie het meest complexe rechtsdiscipline? Is dat 1 van de 3 die ik heb genoemd of een heel ander specialisme? En waarom?
Over de eerste 2 heb ik vooral gehoord dat je echt de details moet kennen en over Staats- en Bestuursrecht heb ik vaak gehoord dat het an sich complex is.
Wat is het moeilijkste rechtsgebied? Ik hoor weleens negatieve verhalen over bijvoorbeeld Goederen- en Insolventierecht, Verbintenissenrecht en Staats- en Bestuursrecht. Aangezien ik er geen ervaring mee heb, kan ik niet meepraten. Wat is volgens jullie het meest complexe rechtsdiscipline? Is dat 1 van de 3 die ik heb genoemd of een heel ander specialisme? En waarom?
Over de eerste 2 heb ik vooral gehoord dat je echt de details moet kennen en over Staats- en Bestuursrecht heb ik vaak gehoord dat het an sich complex is.
woensdag 4 april 2018 om 18:55
De drie gebieden die jij noemt zijn niet op zichzelf staand. Staatsrecht isbiets anders dan bestuursrecht. Goederenrecht isbook niet hetzelfde als insolventierecht etc. De gebieden hebben wel veel overlap. Met name in het civiele recht (oa verbintenissen, goederenrecht en insolventierecht) is een goed begrip van het hele burgerlijk wetboek nodig. Je kan het dus moeilijk als op zichzelfde staande gebieden bekijken zonder kennis van de rest.
Wat het meest conplexe gebied is valt zo niet te zeggen. Staatrexht heeft een andere insteek dan bestuursrecht en het burgerlijk wetboek zit weer anders in elkaar. Als je ergens geen feeling voor hebt kan het als heel complex worden ervaren, maar dat is persoonlijk.
Waar ziet je vraag precies op? Wat is de achterliggende gedachte?
Wat het meest conplexe gebied is valt zo niet te zeggen. Staatrexht heeft een andere insteek dan bestuursrecht en het burgerlijk wetboek zit weer anders in elkaar. Als je ergens geen feeling voor hebt kan het als heel complex worden ervaren, maar dat is persoonlijk.
Waar ziet je vraag precies op? Wat is de achterliggende gedachte?
woensdag 4 april 2018 om 18:55
woensdag 4 april 2018 om 18:56
Dankjewel voor je uitleg! Weer wat geleerd.smartie90 schreef: ↑04-04-2018 18:55De drie gebieden die jij noemt zijn niet op zichzelf staand. Staatsrecht isbiets anders dan bestuursrecht. Goederenrecht isbook niet hetzelfde als insolventierecht etc. De gebieden hebben wel veel overlap. Met name in het civiele recht (oa verbintenissen, goederenrecht en insolventierecht) is een goed begrip van het hele burgerlijk wetboek nodig. Je kan het dus moeilijk als op zichzelfde staande gebieden bekijken zonder kennis van de rest.
Wat het meest conplexe gebied is valt zo niet te zeggen. Staatrexht heeft een andere insteek dan bestuursrecht en het burgerlijk wetboek zit weer anders in elkaar. Als je ergens geen feeling voor hebt kan het als heel complex worden ervaren, maar dat is persoonlijk.
Waar ziet je vraag precies op? Wat is de achterliggende gedachte?
Ik was gewoon benieuwd naar welk gebied het meest complexe is. Ik hoorde meestal wat verschillende dingen.
Het recht is erg interessant, maar ik vind mijzelf er niet geschikt voor.
woensdag 4 april 2018 om 18:57
Ja inderdaad, ik heb er ook wel eens wat over gelezen in de kant en ook wel gehoord via via.Studiebolletje2 schreef: ↑04-04-2018 18:55Nee hoor, niet mijn vrienden hebben het erover gehad, maar andere mensen heb ik er weleens over gehoord![]()
Misschien is even googelen een idee?
anoniem_294103 wijzigde dit bericht op 04-04-2018 18:59
24.68% gewijzigd
woensdag 4 april 2018 om 18:57
Waarom wil je dit weten? (Ben ik gewoon nieuwsgierig naar)
Nou, laat maar, dikke pot mosterd. Maar waarom wil je dit 'zomaar' weten? Komt niet uit het niks? Ben benieuwd hoe je hierop komt en waarom je opeens zoiets zou willen weten over iets wat je niet en niet gaat studeren.
Nou, laat maar, dikke pot mosterd. Maar waarom wil je dit 'zomaar' weten? Komt niet uit het niks? Ben benieuwd hoe je hierop komt en waarom je opeens zoiets zou willen weten over iets wat je niet en niet gaat studeren.
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 04-04-2018 18:58
66.18% gewijzigd
woensdag 4 april 2018 om 19:00
Ik heb het al veranderd.
woensdag 4 april 2018 om 19:02
http://rechtenforum.nl/forum/thread/p/1 ... 921b1d2b4/
Kijk! Info op het rechtenforum. Google is your friend.
Maar eh, waarom wil je dit weten.
Nieuwsgierigheid is een eigenschap.
Informatie is een middel tot iets. Wat is dat iets?
Kijk! Info op het rechtenforum. Google is your friend.
Maar eh, waarom wil je dit weten.
Nieuwsgierigheid is een eigenschap.
Informatie is een middel tot iets. Wat is dat iets?
woensdag 4 april 2018 om 19:03
Nieuwsgierigheid stillen.20062016 schreef: ↑04-04-2018 19:02http://rechtenforum.nl/forum/thread/p/1 ... 921b1d2b4/
Kijk! Info op het rechtenforum. Google is your friend.
Maar eh, waarom wil je dit weten.
Nieuwsgierigheid is een eigenschap.
Informatie is een middel tot iets. Wat is dat iets?![]()
woensdag 4 april 2018 om 19:05
Succes met je vriendjes.
Ik hoop dat je je niet de mindere voelt en flink tegen hen kan opbieden.
Ik gun het je!
woensdag 4 april 2018 om 19:07
woensdag 4 april 2018 om 19:12
Komt door je briljante antwoorden die je in dit topic schrijft.Studiebolletje2 schreef: ↑04-04-2018 19:07Out of the blue. Voel jij je de mindere in gezelschap dan? Je komt er zomaar mee. Ik heb helemaal niets gezegd / beweerd in die richting.![]()
![]()
Is echt een klassiek voorbeeld van jezelf overschreeuwen (Studiebolletje naam), moeilijke disciplines in recht.
Dat duidt op EGO problemen en ra ra, wat heeft dat te maken met de omgeving?
Je voelt je gewoon minderwaardig en wil dat compenseren met bovengenoemde.
Maar goed, het is jouw leven, is alleen maar een goede tip.
woensdag 4 april 2018 om 19:19
Euh, ik wilde het weten wegens nieuwsgierigheid... Ik weet namelijk vrijwel niks van rechten.20062016 schreef: ↑04-04-2018 19:12Komt door je briljante antwoorden die je in dit topic schrijft.
Is echt een klassiek voorbeeld van jezelf overschreeuwen (Studiebolletje naam), moeilijke disciplines in recht.
Dat duidt op EGO problemen en ra ra, wat heeft dat te maken met de omgeving?
Je voelt je gewoon minderwaardig en wil dat compenseren met bovengenoemde.
Maar goed, het is jouw leven, is alleen maar een goede tip.
Ik studeer iets heel anders. En beweer ook niet dat ik intelligent o.i.d. ben.
Ik denk dat jij een issue hebt. Komt goed!
woensdag 4 april 2018 om 19:19
Klinkt idd als pittigsneeuwwitje80 schreef: ↑04-04-2018 19:16In de bachelorfase privaatrecht zakte de meeste mensen voor goederenrecht en ondernemingsrecht. In mijn jaar haalde 10 van de 300 studenten het tentamen in 1x.
woensdag 4 april 2018 om 19:34
Hahahaha. Nooit gehad! Weleens wat over gelezen.JollyRider schreef: ↑04-04-2018 19:31Persoonlijk vind ik de theoretische quantum fysica het meest complex
woensdag 4 april 2018 om 20:15
Ik vind bestuursrecht echt Duplo voor juristen; je volgt de gebruiksaanwijzing en je komt altijd uit waar je moet zijn - niks an...
Persoonlijk vond ik successierecht en belastingen van rechtsverkeer behoorlijk pittig; dat zijn nogal technische vakken waarbij veel gerekend moet worden - niet zo heel erg juridisch...
Persoonlijk vond ik successierecht en belastingen van rechtsverkeer behoorlijk pittig; dat zijn nogal technische vakken waarbij veel gerekend moet worden - niet zo heel erg juridisch...
eckano wijzigde dit bericht op 04-04-2018 21:55
Reden: Het woord Duplo was weggevallen
Reden: Het woord Duplo was weggevallen
0.31% gewijzigd
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!