Werk & Studie alle pijlers

Meest complexe rechtsdiscipline?

04-04-2018 18:46 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vraagje aan de forummers die kennis hebben van het recht, of dat nou diepgaand of oppervlakkig is. Of je nou jurist, advocaat, fiscalist of rechtenstudent bent.

Wat is het moeilijkste rechtsgebied? Ik hoor weleens negatieve verhalen over bijvoorbeeld Goederen- en Insolventierecht, Verbintenissenrecht en Staats- en Bestuursrecht. Aangezien ik er geen ervaring mee heb, kan ik niet meepraten. Wat is volgens jullie het meest complexe rechtsdiscipline? Is dat 1 van de 3 die ik heb genoemd of een heel ander specialisme? En waarom?

Over de eerste 2 heb ik vooral gehoord dat je echt de details moet kennen en over Staats- en Bestuursrecht heb ik vaak gehoord dat het an sich complex is.
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
04-04-2018 20:15
Ik vind bestuursrecht echt voor juristen; je volgt de gebruiksaanwijzing en je komt altijd uit waar je moet zijn - niks an...

Persoonlijk vond ik successierecht en belastingen van rechtsverkeer behoorlijk pittig; dat zijn nogal technische vakken waarbij veel gerekend moet worden - niet zo heel erg juridisch...
Alles wat met belastingen te maken heeft, lijkt mij sowieso complex! :)
Wat is in dit geval de definitie van complexiteit?
Alle reacties Link kopieren
Ik vond bestuursrecht onmogelijk om wakker bij te blijven en daardoor lastig te bestuderen. Verder verschilt het imo niet heel veel, het zijn de zaken die het lastig maken (niet-sluitend bewijs, verzuipen in de stukken, tijdgebrek), niet het recht zelf.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
04-04-2018 21:54
Ik vond bestuursrecht onmogelijk om wakker bij te blijven en daardoor lastig te bestuderen. Verder verschilt het imo niet heel veel, het zijn de zaken die het lastig maken (niet-sluitend bewijs, verzuipen in de stukken, tijdgebrek), niet het recht zelf.
Mwah, ik vind het recht zelf niet voor alle vakgebieden even duidelijk, en het verschilt ook per persoon welk vakgebied je meer ligt dan een ander.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven