Vader mag vriend niet meer na etentje
woensdag 4 april 2018 om 22:28
Hoi Dames
Ik zit ergens mee en misschien kunnen jullie mij hiermee helpen of advies geven
Gisteren hadden ik en mijn nieuwe vriend een etentje bij mijn ouders om elkaar te leren kennen.
Mijn vriend is van Duitse afkomst. Toen het onderwerp na familiegeschiedenis ging. Vertelde mijn vader dat zijn vader (mijn opa) in een concentratie kamp in duitsland heeft gezeten omdat hij in het verzet zat.
Daarop vertelde mijn vriend met schaamte dat zijn opa bij de ss zat.
Gisteravond na het etentje kreeg ik dus een appje van mijn vader, dat hij liever niet heeft dat ik mijn vriend voorlopig meeneem naar hun toe. Mijn moeder vind het overdreven en ik vind dat ook. Ik snap best dat het gevoelig ligt, maar daar kan mijn vriend toch niks aan doen. Ik heb hem dit ook nog niet verteld
Wat kan ik hier aan doen. Want ik wil dat mijn vriend zich welkom voelt bij mijn familie.
Iemand enig idee wat ik kan doen?
Ik zit ergens mee en misschien kunnen jullie mij hiermee helpen of advies geven

Gisteren hadden ik en mijn nieuwe vriend een etentje bij mijn ouders om elkaar te leren kennen.
Mijn vriend is van Duitse afkomst. Toen het onderwerp na familiegeschiedenis ging. Vertelde mijn vader dat zijn vader (mijn opa) in een concentratie kamp in duitsland heeft gezeten omdat hij in het verzet zat.
Daarop vertelde mijn vriend met schaamte dat zijn opa bij de ss zat.
Gisteravond na het etentje kreeg ik dus een appje van mijn vader, dat hij liever niet heeft dat ik mijn vriend voorlopig meeneem naar hun toe. Mijn moeder vind het overdreven en ik vind dat ook. Ik snap best dat het gevoelig ligt, maar daar kan mijn vriend toch niks aan doen. Ik heb hem dit ook nog niet verteld
Wat kan ik hier aan doen. Want ik wil dat mijn vriend zich welkom voelt bij mijn familie.
Iemand enig idee wat ik kan doen?

woensdag 4 april 2018 om 22:53
Dat lijkt me toch niet moeilijk rekenen? Waarom zou dit iets zijn dat je zou moeten weten? De kans is erg groot zodra je een Duitse vriend hebt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
woensdag 4 april 2018 om 22:54
woensdag 4 april 2018 om 22:55
Nah, probleem opgelost en aan vader om met zijn sentimenten te dealen. Begrijpelijke sentimenten maar niet om een volkomen vreemde op basis van alleen afkomst, hiervoor verantwoordelijk te stellen .
Practise what you preach, pa!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

woensdag 4 april 2018 om 22:57
Ik vind het dan weer van weinig sensitiviteit getuigen om de reactie van vader af te doen als 'kinderachtig' of hem neer te zetten als kleuter.
Nee, vriend kan er niks aan doen. Wat jullie wel hadden kunnen bedenken (of jij TO, daarom ook mijn vraag of je het al wist) dat dit voor vader lastig zou zijn. En het daardoor anders kunnen brengen (eerder, ander moment, context van vriend etc).
Nee, vriend kan er niks aan doen. Wat jullie wel hadden kunnen bedenken (of jij TO, daarom ook mijn vraag of je het al wist) dat dit voor vader lastig zou zijn. En het daardoor anders kunnen brengen (eerder, ander moment, context van vriend etc).

woensdag 4 april 2018 om 22:58
Overigens ... Nu heeft ie tijd om te wennen.
Wat had ie gedaan als het bijvoorbeeld pas over 5 jaar ter sprake was gekomen?
En jullie al een huis, kinderen en een huwelijk hadden?
Of een week voor jullie huwelijk ofzo?
Wil hij dan ook niets te maken hebben met jullie kinderen?
Niet naar jullie huwelijksfeest? (Laat hem maar es uitleggen aan zijn familie waarom hij na bijvoorbeeld 5 jaar niet op 't huwelijk van zijn eigen dochter verschijnt.)
Dan liever er nu effe door en hopen dat het na een tijd koelt zonder al te veel blazen.
Maar natuurlijk zal je hem tijd moeten geven.
Wat had ie gedaan als het bijvoorbeeld pas over 5 jaar ter sprake was gekomen?
En jullie al een huis, kinderen en een huwelijk hadden?
Of een week voor jullie huwelijk ofzo?
Wil hij dan ook niets te maken hebben met jullie kinderen?
Niet naar jullie huwelijksfeest? (Laat hem maar es uitleggen aan zijn familie waarom hij na bijvoorbeeld 5 jaar niet op 't huwelijk van zijn eigen dochter verschijnt.)
Dan liever er nu effe door en hopen dat het na een tijd koelt zonder al te veel blazen.
Maar natuurlijk zal je hem tijd moeten geven.
woensdag 4 april 2018 om 22:59
Daar heb jij ook gelijk in, maar ik had echt niet verwacht dat dit ter sprake zou komen.voornu schreef: ↑04-04-2018 22:57Ik vind het dan weer van weinig sensitiviteit getuigen om de reactie van vader af te doen als 'kinderachtig' of hem neer te zetten als kleuter.

woensdag 4 april 2018 om 23:06
Nee, integendeel. Heb er veel ellende van gezien vooral bij de generatie die hiervan weer kinderen waren. Alleen dat mag voor hen nog steeds niet de reden zijn om aan een (achterklein)kind te vragen of zij haar relatie wil heroverwegen. Al vermoed ik dat het hier om de derde/vierde generatie gaat.
enn wijzigde dit bericht op 04-04-2018 23:33
11.31% gewijzigd
woensdag 4 april 2018 om 23:08
woensdag 4 april 2018 om 23:14
Mijn opa metselse bunkers voor de atlanticwal omdat anders zn gezin niks te eten had en werd daarna alsnog afgevoerd naar het kamp.Gate_Keeper schreef: ↑04-04-2018 22:50Misschien omdat het inmiddels 70 jaar geleden is en we onderhand toch wel mogen verwachten dat we eroverheen zijn? De meesten die de oorlog hebben meegemaakt leven niet meer.
Mijn overgrootoma was een NSB-er. Is 2x overgelopen naar de Duitsers.
Das war einmal.. Maar goed, schuldgevoelens uit een verleden waar jij part noch deel aan hebt gehad zijn populair tegenwoordig. Misschien is to's pa wel een social justice warrior avant la lettre?

woensdag 4 april 2018 om 23:19
Maar dus een 'war' met iemand die daar evengoed part noch deel aan heeft gehad. Een 'war' die tijdens het eten dus is ontstaan op basis van alleen afkomst. Hoezo 'social Justice Warrior'? Tegen wie is hij dan? De opa van vriend? Ja klopt, maar dat is de vriend van TO dus niet.julius schreef: ↑04-04-2018 23:14Mijn opa metselse bunkers voor de atlanticwal omdat anders zn gezin niks te eten had en werd daarna alsnog afgevoerd naar het kamp.
Das war einmal.. Maar goed, schuldgevoelens uit een verleden waar jij part noch deel aan hebt gehad zijn populair tegenwoordig. Misschien is to's pa wel een social justice warrior avant la lettre?
enn wijzigde dit bericht op 04-04-2018 23:22
0.88% gewijzigd
woensdag 4 april 2018 om 23:22
Wat leuk van jouw vader om het gesprek over WO II te laten gaan.
Zijn beide opa's dood? Dan zou ik tegen je vader zeggen dat dit deel van het verleden is begraven. Dat jouw vriend zijn hele leven lang een opa heeft gehad die fout is geweest en dat hij daar ook mee heeft moeten leven. Dus dat hij niet nog een keer een preek of negativiteit van jouw vader nodig heeft.
Zijn beide opa's dood? Dan zou ik tegen je vader zeggen dat dit deel van het verleden is begraven. Dat jouw vriend zijn hele leven lang een opa heeft gehad die fout is geweest en dat hij daar ook mee heeft moeten leven. Dus dat hij niet nog een keer een preek of negativiteit van jouw vader nodig heeft.
woensdag 4 april 2018 om 23:29
Ja zijn beide overledenStampertje12 schreef: ↑04-04-2018 23:22Wat leuk van jouw vader om het gesprek over WO II te laten gaan.
donderdag 5 april 2018 om 00:11
ik kan je vertellen, dat er heeel veel mensen zijn die hier nog dagelijks nee worstelenGate_Keeper schreef: ↑04-04-2018 22:50Misschien omdat het inmiddels 70 jaar geleden is en we onderhand toch wel mogen verwachten dat we eroverheen zijn? De meesten die de oorlog hebben meegemaakt leven niet meer.
Gevoelloos om te zeggen dat je dit wel mag verwachten nu

donderdag 5 april 2018 om 00:20
Als je even meerekent dan zijn er dus nog steeds heel veel mensen in leven die de oorlog hebben meegemaakt.Gate_Keeper schreef: ↑04-04-2018 22:50Misschien omdat het inmiddels 70 jaar geleden is en we onderhand toch wel mogen verwachten dat we eroverheen zijn? De meesten die de oorlog hebben meegemaakt leven niet meer.
Beetje kort door de bocht om te zeggen dat 'meesten niet meer leven'.
Oja, en mijn opa (niet overgroot- zoals bij jou) was NSB-er en je weet niet hoeveel zijn kinderen die nog in leven zijn, hieronder geleden hebben.

donderdag 5 april 2018 om 00:22
En dit ja.
'Je mag wel verwachten dat...'.
Zeg dat je dat ook over mensen die zeg 10 jaar geleden een trauma hebben opgelopen?
'Nou Mientje, het is nu al 10 jaar geleden dat je X overkwam. Het moet nu maar eens klaar zijn hè?'
donderdag 5 april 2018 om 00:29
Ik kan me niet voorstellen dat er in jouw familie oorlogstrauma’s spelen, want zo’n respectloze opmerking naar mijn vader toe zou ik wel uit mijn hoofd laten.Stampertje12 schreef: ↑04-04-2018 23:22Wat leuk van jouw vader om het gesprek over WO II te laten gaan.
TO ik zou proberen rustig en empatisch met je vader te praten, zijn reactie is (natuurlijk) vanuit zijn verdriet en angst. probeer te komen tot de kern, en ik denk dat je vader best zal bijdraaien dan. Ik zou je vriend ook niets erover zeggen.

donderdag 5 april 2018 om 00:30
Allemaal heel begrijpelijk, maar nog steeds kan die jongen niks aan de daden van zijn opa veranderen.
Vader moet misschien even wennen aan de gedachte maar het is gewoon oneerlijk om zijn dochter een relatie te ontzeggen om dit soort redenen.
donderdag 5 april 2018 om 00:34
Mij hoor je nergens zeggen dat die jongen daar iets aan kan doen. ik reageer op een opmerking dat je nu wel mag verwachten dat het klaar is..Cookiequeen schreef: ↑05-04-2018 00:30Allemaal heel begrijpelijk, maar nog steeds kan die jongen niks aan de daden van zijn opa veranderen.
Vader moet misschien even wennen aan de gedachte maar het is gewoon oneerlijk om zijn dochter een relatie te ontzeggen om dit soort redenen.
donderdag 5 april 2018 om 00:39
Nee, pa is duidelijk van mening dat vriend zich erg schuldig zou moeten voelen over wat opa heeft gedaan in de oorlog.Enn schreef: ↑04-04-2018 23:19Maar dus een 'war' met iemand die daar evengoed part noch deel aan heeft gehad. Een 'war' die tijdens het eten dus is ontstaan op basis van alleen afkomst. Hoezo 'social Justice Warrior'? Tegen wie is hij dan? De opa van vriend? Ja klopt, maar dat is de vriend van TO dus niet.

donderdag 5 april 2018 om 00:41
Bizar dat mensen vinden dat vader niet mag zeuren. Kennelijk zijn we inmiddels zover dat de ellende van een oorlog is vergeten en de naïviteit weer leidend is.
TO's vaders jeugd en eigen vader is verkloot door hufters zoals de opa van het vriendje. Natuurlijk zie je de directe familie daarvan liever niet binnenkomen. De jongen kan er niks aan doen, maar niet voor niets vraagt men in Suriname eerst wie je vader en moeder is. Want dat zegt veel over de opvoeding van de persoon.
De vader van het vriendje is opgevoed door een hardcore nazi. Dat is geen aanbeveling.
TO's vaders jeugd en eigen vader is verkloot door hufters zoals de opa van het vriendje. Natuurlijk zie je de directe familie daarvan liever niet binnenkomen. De jongen kan er niks aan doen, maar niet voor niets vraagt men in Suriname eerst wie je vader en moeder is. Want dat zegt veel over de opvoeding van de persoon.
De vader van het vriendje is opgevoed door een hardcore nazi. Dat is geen aanbeveling.