Vader mag vriend niet meer na etentje

04-04-2018 22:28 360 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dames

Ik zit ergens mee en misschien kunnen jullie mij hiermee helpen of advies geven :)

Gisteren hadden ik en mijn nieuwe vriend een etentje bij mijn ouders om elkaar te leren kennen.
Mijn vriend is van Duitse afkomst. Toen het onderwerp na familiegeschiedenis ging. Vertelde mijn vader dat zijn vader (mijn opa) in een concentratie kamp in duitsland heeft gezeten omdat hij in het verzet zat.
Daarop vertelde mijn vriend met schaamte dat zijn opa bij de ss zat.
Gisteravond na het etentje kreeg ik dus een appje van mijn vader, dat hij liever niet heeft dat ik mijn vriend voorlopig meeneem naar hun toe. Mijn moeder vind het overdreven en ik vind dat ook. Ik snap best dat het gevoelig ligt, maar daar kan mijn vriend toch niks aan doen. Ik heb hem dit ook nog niet verteld
Wat kan ik hier aan doen. Want ik wil dat mijn vriend zich welkom voelt bij mijn familie.
Iemand enig idee wat ik kan doen? :)
Cookiequeen schreef:
05-04-2018 00:49
Het moet inderdaad klaar zijn met de schuld in de schoenen van anderen te schuiven.
Oh je wilt op deze tour..
Waar is het dan tijd voor volgens jou?

En wat zeg je nou eigenlijk met die opmerking? In wiens schoenen wordt de schuld geschoven? En is die schuld onterecht?
anoniem_354921 wijzigde dit bericht op 05-04-2018 00:55
Reden: Toevoeging
21.04% gewijzigd
Ik snap dat jou vader je vriend associeert met ellende. Maar het kan ook heel waardevol zijn voor zowel je vader als je vriend om elkaar te leren kennen. Je vriend's opa was een SSer en daar zal die jongen het best moeilijk mee gehad hebben. Je vader heeft nog steeds last van dingen die gebeurd zijn in de oorlog. Juist door met elkaar te praten kan er meer duidelijkheid komen. Probeer je vader hiervan te overtuigen want blijven hangen in bitterheid heeft niemand iets aan.
Elza84 schreef:
05-04-2018 00:53
Oh je wilt op deze tour..
Waar is het dan tijd voor volgens jou?

En wat zeg je nou eigenlijk met die opmerking? In wiens schoenen wordt de schuld geschoven? En is die schuld onterecht?
Ik bedoel ermee dat het achterlijk is dat die vriend aangekeken wordt op het oorlogsverleden van zijn opa.
Vind jij dat wel terecht dan?
Tjonge jonge...'wil je op die toer'
Welke toer? Wat bedoel jij daarmee?

Ik ga slapen. Succes met je verontwaardiging. :facepalm:
Cookiequeen schreef:
05-04-2018 01:05
Ik bedoel ermee dat het achterlijk is dat die vriend aangekeken wordt op het oorlogsverleden van zijn opa.
Vind jij dat wel terecht dan?
Nogmaals, dat zeg ik toch niet! Maar vanuit oorlogtrauma is het niet zo gek hoor.. dat we het onterecht vinden is een ander verhaal.
Elza84 schreef:
05-04-2018 01:08
Nogmaals, dat zeg ik toch niet! Maar vanuit oorlogtrauma is het niet zo gek hoor.. dat we het onterecht vinden is een ander verhaal.
Oh. Jij vraagt wat ik bedoel. Ik leg uit wat ik bedoel, maar dat klopt niet volgens jou. Wat bedoel ik dan?

Jij reageert op een heel rijtje reacties en ik heb de laatste gepakt om daar op te reageren. Sorry dat ik niet alles gequote heb.

Tip: ga slapen want je raakt nogal over je toeren
Cookiequeen schreef:
05-04-2018 01:06
Tjonge jonge...'wil je op die toer'
Welke toer? Wat bedoel jij daarmee?

Ik ga slapen. Succes met je verontwaardiging. :facepalm:
“Het moet klaar zijn met de schuld in de schoenen van anderen te schuiven”. Hoe denk je zelf hoe deze opmerking overkomt? Wat insinueer je er ook allemaal mee? Welke schuld en ligt die onterecht bij iemand nu? Het moet eens klaar zijn... ? enz enz
ik werk zelf met getraumatiseerden en zo’n opmerking slaat kant nog wal.

als je je opmerking toch niet kunt toelichten: Slaaplekker!
Precies dit dus
Cookiequeen schreef:
05-04-2018 01:14
Precies dit dus
Iets te makkelijk dit van je. Maar mijn energie niet waard inderdaad.
Elza84 schreef:
05-04-2018 00:29
Ik kan me niet voorstellen dat er in jouw familie oorlogstrauma’s spelen, want zo’n respectloze opmerking naar mijn vader toe zou ik wel uit mijn hoofd laten.

TO ik zou proberen rustig en empatisch met je vader te praten, zijn reactie is (natuurlijk) vanuit zijn verdriet en angst. probeer te komen tot de kern, en ik denk dat je vader best zal bijdraaien dan. Ik zou je vriend ook niets erover zeggen.
Dat is niet respectloos. Haar vader begrijpt niet dat TO's leven verder gaat en niet om de oorlog draait. Dat er geen daders meer zijn in de derde of vierde generatie. De generatie die in een totaal ander land is opgegroeid. De vader van TO zal zich daar overheen moeten zetten en hij heeft niet het monopolie op een nare herinnering aan wat er met de familie is gebeurt. Dat heeft de vriend van TO net zo!
MarkSD schreef:
05-04-2018 00:41
Bizar dat mensen vinden dat vader niet mag zeuren. Kennelijk zijn we inmiddels zover dat de ellende van een oorlog is vergeten en de naïviteit weer leidend is.

TO's vaders jeugd en eigen vader is verkloot door hufters zoals de opa van het vriendje. Natuurlijk zie je de directe familie daarvan liever niet binnenkomen. De jongen kan er niks aan doen, maar niet voor niets vraagt men in Suriname eerst wie je vader en moeder is. Want dat zegt veel over de opvoeding van de persoon.

De vader van het vriendje is opgevoed door een hardcore nazi. Dat is geen aanbeveling.
De opa van het vriendje is van kind af aan gebrainswashed door een totalitair regime.

Met deze redenatie betekent dit ook dat als het Korea-probleem dit jaar wordt opgelost, de komende 70 jaar niemand in Zuid-Korea met een Noord-Koreaans vriendje aan kan komen zetten.
Stampertje12 schreef:
05-04-2018 01:38
Dat is niet respectloos. Haar vader begrijpt niet dat TO's leven verder gaat en niet om de oorlog draait. Dat er geen daders meer zijn in de derde of vierde generatie. De generatie die in een totaal ander land is opgegroeid. De vader van TO zal zich daar overheen moeten zetten en hij heeft niet het monopolie op een nare herinnering aan wat er met de familie is gebeurt. Dat heeft de vriend van TO net zo!
Tegen een oorlogsslachtoffer zeggen dat dat deel van het verleden nu begraven is, is gewoon wel respectloos.
dat staat totaal los van het evt leed van de andere partij, waar jij nu in je reactie over praat.
Ik snap de pijn van je vader over het verleden van zijn vader, maar uiteindelijk kun je niet die woede blijven projecteren op mensen die niets hebben meegekregen van de oorlog en waarbij veel Duitsers afstand hebben gedaan van de terreur en het bloedvergieten. De woede van je vader over dit onderwerp is begrijpelijk, maar hij kan niet woedend zijn op iemand die zich overduidelijk schaamt voor zijn afkomst. Dat is gewoon niet eerlijk. Het lijkt er trouwens op dat je vader al een confrontatie wilde uitlokken op het moment dat je je vriend uitnodigde. Net alsof hij zich al voorgenomen had om hem te ondervragen over zijn verleden.
Stampertje12 schreef:
05-04-2018 01:41
De opa van het vriendje is van kind af aan gebrainswashed door een totalitair regime.

Met deze redenatie betekent dit ook dat als het Korea-probleem dit jaar wordt opgelost, de komende 70 jaar niemand in Zuid-Korea met een Noord-Koreaans vriendje aan kan komen zetten.
.

De opa van het vriendje was een SS-er die zelfs na de oorlog achter zijn daden bleef staan. Niet heel Korea staat achter een regime. Dat maakt wel wat uit. Vergeven en vergeten is leuk, kapot relativeren van leed niet. De jongen heeft een hele rare afkomst. Logisch dat je daar niet blij van wordt als vader.

Zo lang is WO2 nog niet voorbij. Vaders hebben nog geleden onder de oorlog. Het is niet dat we het over 1865 hebben.
merano schreef:
04-04-2018 23:01
Ik denk dat velen hier het concept oorlogstrauma zwaar onderschatten.
eens
Het ligt er ook aan wat het standpunt van je vriend is.
Schaamt hij zich voor wat zijn opa heeft gedaan, of voor de situatie waarin hij belande tijdens het gesprek?
Er zijn nog steeds duitsers die wel achter de mistanden staan van hun familieleden die fout waren in de oorlog.
Het verleden van je vader kun je niet uitwissen en de confrontatie met je vriend kan hem veel stress opleveren.
IK denk niet dat vader dit opzettelijk heeft uitgelokt, het zit gewoon diep van binnen.
Tuurlijk is het jou eigen beslissing met wie je een relatie aangaat, als je vriend de beste bedoelingen heeft, kan je vader, na verloop van tijd aan het idee wennen.
En als hij ziet dat het een goede jongen is, ook voor jou, krijgt hij weer positivieve ervaringen met een duitser en kan hij het los gaan zien van zijn verleden.
Geef het gewoon wat tijd.
Mensen hebben het over een verklote jeugd en oorlogstrauma. Lees ik over de tekst van TS heen waarin ze dat ter sprake brengt?
anoniem_228343 wijzigde dit bericht op 05-04-2018 06:45
0.79% gewijzigd
TO, ik heb een Nederlandse moeder en een van oorsprong Duitse vader die al meer dan 50 jaar in Nederland woont.

En ik denk dat je aan dit soort reacties moet wennen omdat dat vaak gaat gebeuren. Op verjaardagsfeestjes zullen grapjes gemaakt worden dat iemand zijn fiets terug wil. Of er zal inderdaad vaak gevraagd worden of zijn familie fout was in de oorlog. Ook op feestjes of gezellIg in de kroeg. Mensen zullen hem mof noemen. Moffengrappen maken. Veel (vooral wat oudere) mensen zullen denken wat je vader denkt en het niet uitspreken. Daar moet je een dikke huid voor kweken en hij ook.

Laat het bij je vader bezinken, het is begrijpelijk dat hij het moeilijk vindt. Misschien denkt ie een heel aantal stappen vooruit en vraagt zich af of hij op jullie huwelijk gezellig moet doen met foute Duitsers. Praat er over een tijdje alleen met hem over en vertel wat je vriend betekent. Dan draait ie vast wel bij.
Ben ik de enige die er niet uit komt als TO in 1996 is geboren hoe haar opa dan in het verzet kan hebben gezeten?
Toen mijn vader bonje kreeg met mijn toenmalige vriend ging ik het huis uit. Doei.
febag schreef:
05-04-2018 06:42
Ben ik de enige die er niet uit komt als TO in 1996 is geboren hoe haar opa dan in het verzet kan hebben gezeten?
Nou oké, het zou kunnen passen als hij aan het einde van de oorlog 18 was en hij en de vader van TO gemiddeld rond hun 36e vader zijn geworden.
anoniem_6428789dcd711 wijzigde dit bericht op 05-04-2018 06:48
0.30% gewijzigd
Barnabas schreef:
05-04-2018 01:47
Ik snap de pijn van je vader over het verleden van zijn vader, maar uiteindelijk kun je niet die woede blijven projecteren op mensen die niets hebben meegekregen van de oorlog en waarbij veel Duitsers afstand hebben gedaan van de terreur en het bloedvergieten. De woede van je vader over dit onderwerp is begrijpelijk, maar hij kan niet woedend zijn op iemand die zich overduidelijk schaamt voor zijn afkomst. Dat is gewoon niet eerlijk. Het lijkt er trouwens op dat je vader al een confrontatie wilde uitlokken op het moment dat je je vriend uitnodigde. Net alsof hij zich al voorgenomen had om hem te ondervragen over zijn verleden.
Dit. Wat je vriend ook doet hij lijkt sowieso van plan geen duitser in de familie te willen.
Ik zou dit inderdad niet aan je vriend vertellen, maar wel vragen aan je vader hoe je vader dit denkt te gaan oplossen.
febag schreef:
Hoe bedoel je?
febag schreef:
Dacht er ook al over na. Wellicht waten zowel opa als vader wat ouder toen ze vader werden, laat zeggen 40.
Dan zou opa van 1916 kunnen zijn bijvoorbeeld.
anoniem_228343 wijzigde dit bericht op 05-04-2018 06:56
1.33% gewijzigd
Ik hoop dat dit een defensieve primaire reactie van je vader was. Dat hij, als hij is bijkomen van de eerste schrik, wat realistischer gaat redenen. Of Is het een erg koppige man?

Ik kan me voorstellen dat je het nog even niet aan je vriend vertelt. Eerst maar eens een gesprek met je vader. Ik kan me haast niet voorstellen dat hij niet voor rede vatbaar is. Hij zit gewoon helemaal fout. Die hele ellende 80 jaar geleden begon notabene met het buitensluiten van mensen vanwege hun herkomst :|

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven