Collega steelt
donderdag 5 april 2018 om 12:15
Heet dat echt zo tegenwoordig? Wat een term.
donderdag 5 april 2018 om 12:24
het is een gezamenlijke mail, op een gedeelde computer (toch TO?)
niet aan te tonen wie er gereageerd heeft
ik snap dat de verdenking groot is, maar het is allemaal geen bewijs.
Wat werkgever nu kan doen, is gaan controleren. opzoek gaan naar bewijs. Bewijslast ligt bij de werkgever
donderdag 5 april 2018 om 12:33
Dat zegt meer over jou. Als mij om opheldering wordt gevraagd over iets dat er mogelijk vreemd uitziet, dan vind ik dat heel normaal. En dan heb ik een uitleg. Of die vraag nu bij een leidinggevende, een collega of een schoonmaker vandaan komt zal me echt worst wezen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
donderdag 5 april 2018 om 12:41
Ik ga er vanuit dat die collega dat gewoon even ter verificatie heeft neergelegd bij mijn leidinggevende. Ons doel hier is namelijk is om met zijn allen gewoon netjes te werken en relaties met leveranciers op de juiste manier te onderhouden, dus het is ook in mijn belang als een vaag e-mailtje even rechtgezet wordt als er niks aan de hand is.
donderdag 5 april 2018 om 12:48
+1MargjeM schreef: ↑05-04-2018 12:41Ik ga er vanuit dat die collega dat gewoon even ter verificatie heeft neergelegd bij mijn leidinggevende. Ons doel hier is namelijk is om met zijn allen gewoon netjes te werken en relaties met leveranciers op de juiste manier te onderhouden, dus het is ook in mijn belang als een vaag e-mailtje even rechtgezet wordt als er niks aan de hand is.
To, ik denk dat je man dit het beste kan melden.
Niet zeggen dat er gestolen wordt, met verdenking. Alleen zeggen wat hij heeft gezien. Eventueel met printjes.
Het is aan de baas of hij er iets mee doet.
donderdag 5 april 2018 om 12:49
maar dan ga je eerst even met die collega pratenMargjeM schreef: ↑05-04-2018 12:41Ik ga er vanuit dat die collega dat gewoon even ter verificatie heeft neergelegd bij mijn leidinggevende. Ons doel hier is namelijk is om met zijn allen gewoon netjes te werken en relaties met leveranciers op de juiste manier te onderhouden, dus het is ook in mijn belang als een vaag e-mailtje even rechtgezet wordt als er niks aan de hand is.
donderdag 5 april 2018 om 13:20
Als collega van to in de gezamenlijke mail heeft ondertekend met haar naam, dan is het toch duidelijk? En als ze nu iets krijgt en volgend jaar ook, dan is er toch echt wel spraken van opzet/aannemen van giften.
Ik zou de mail naar haar persoonlijke mail doorsturen (bcc naar jezelf) met de vraag om opheldering. Zo heb je het bewijs vastgelegd en geef je haar de kans om het uit te leggen
Ik zou de mail naar haar persoonlijke mail doorsturen (bcc naar jezelf) met de vraag om opheldering. Zo heb je het bewijs vastgelegd en geef je haar de kans om het uit te leggen
donderdag 5 april 2018 om 14:34
Waarom? Procedureel en qua transparantie zou het bij ons beter passen om het direct even bij de leidinggevende neer te leggen, omdat die een grotere verantwoordelijkheid hebben tav het onderhouden van relaties met leveranciers (jaarlijks afspraken maken en dergelijke).
Maar ook buiten dat: ik vind het niet zo nodig om mezelf daarin te mengen en opheldering te eisen. Ga er namelijk vanuit dat het via deze weg het snelste wordt opgelost en rechtgezet, ongeacht of het nou wel of niet goed zit. Vervolgens zou ik wel even mededelen aan die collega dat ik dat e-mailtje even heb doorgestuurd en dat het misschien handig is om alvast even te kijken hoe het ook alweer zat, zodat de gang van zaken opgehelderd kan worden.
Het is namelijk ook handig dat zoiets in de toekomst in ieder geval anders aangepakt wordt, ongeacht hoe de vork nu werkelijk in de steel zit.
donderdag 5 april 2018 om 14:37
Omdat het om mensen draait en je nog jaren samen moet werken.MargjeM schreef: ↑05-04-2018 14:34Waarom? Procedureel en qua transparantie zou het bij ons beter passen om het direct even bij de leidinggevende neer te leggen, omdat die een grotere verantwoordelijkheid hebben tav het onderhouden van relaties met leveranciers (jaarlijks afspraken maken en dergelijke).
En stel dat de man van TO fout zit, hij wil voortaan toch ook niet NSB-er als bijnaam hebben
donderdag 5 april 2018 om 14:37
Als je onregelmatigheden ontdekt, dan dien je dat te rapporteren. En nee, niet zelf Sherlock Holmes gaan spelen of de collega op het matje roepen, want dat is jouw plaats niet. Je hoeft niet te beschuldigen, maar kunt gewoon een printje maken en dat aan de bevoegd persoon overhandigen met een “Ik denk dat er even een gesprek met Marietje plaats moet vinden, want ik lees net deze correspondentie in de mailbox, en dat wekt - ongetwijfeld onbedoeld - de indruk dat er zaken gebeuren die niet zouden moeten gebeuren”.
donderdag 5 april 2018 om 23:24
Dit lijkt mij een goede eerste stap, zeker als je man bevriend is met collega. Het kan zomaar een misverstand zijn. Als collega niet met een goede verklaring kan komen, dan kan man het alsnog bij de leidinggevende melden.jazekerenof schreef: ↑05-04-2018 13:20Ik zou de mail naar haar persoonlijke mail doorsturen (bcc naar jezelf) met de vraag om opheldering. Zo heb je het bewijs vastgelegd en geef je haar de kans om het uit te leggen.
vrijdag 6 april 2018 om 07:28
Reacties als zou de bewijskracht van de mail groot of klein zijn klinken goed, maar klinken vooral als afkomstig van teveel vanuit strafrecht denken.
Vanuit arbeidsrecht ligt het echt wat eenvoudiger dan de hoge drempels van het strafrecht.
Zoals de casus herleidbaar is uit de reacties is hier sprake van een glasheldere aanwijzing voor fraude, waarschijnlijk corruptie. Deze niet melden intern door de collega (!), noch door man van TO, is zo te lezen een evidente integriteitsschending. Het lijkt me vrij ondenkbaar dat die zonder gevolgen blijft.
Vanuit arbeidsrecht ligt het echt wat eenvoudiger dan de hoge drempels van het strafrecht.
Zoals de casus herleidbaar is uit de reacties is hier sprake van een glasheldere aanwijzing voor fraude, waarschijnlijk corruptie. Deze niet melden intern door de collega (!), noch door man van TO, is zo te lezen een evidente integriteitsschending. Het lijkt me vrij ondenkbaar dat die zonder gevolgen blijft.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)