Zorgen om buurtkatje

05-04-2018 12:39 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar weken loopt er in de tuin van ons appartementencomplex een nieuw jong katje rond. Die tuin is sowieso een hangplek voor meerdere buurtkatten. Het katje is erg lief en aanhankelijk en volgde mij al snel. En vrij snel erna liet ik hem ook wel eens bij mij in huis voor een uurtje, zeker toen het zo koud buiten was. Ik ben niet in het bezit van een kattenbak of kattenvoer dus zette hem na een uurtje altijd weer buiten. Na een paar dagen kwam ik er achter dat hij hoorde bij een studentenhuis bij ons om de hoek. Het blijkt dat hij daar geen kattenluik heeft alleen naar binnen kan als er iemand thuis is en hem toevallig voor het raam ziet. Ik heb hem een paar keer teruggebracht omdat hij niet echt weg wilde bij mij en bij het studentenhuis aangeklopt zodat hij binnen werd gelaten. Na een paar keer sprak een van de studenten mij erop aan dat hij het toch niet zo ok vond dat het beestje veel bij mij rond hangt. Prima, het is niet mijn kat, dus heb hem toen niet meer in mijn huis gelaten. Met pijn in het hart, dat wel, want ik was inmiddels dol op het beestje. En ik ben niet eens een kattenmens.

Wel viel het mij op dat hij vaker ook ’s nachts in onze tuin sliep omdat hij niet naar huis kan. In weer en wind. Toen ik gisteren uit mijn werk kwam zat de kat in de tuin te schuilen voor de fikse regen en hagelbuien. Dat werd mij te gortig en heb hem toen binnengehaald en drooggedept. Vlak daarna ging mijn deurbel. Een delegatie van het studentenhuis die de kat aan het zoeken waren en ze dachten dat mij misschien bij mij kon zitten. De kat kon dus gelukkig mee naar huis. Een van de studenten was duidelijk niet zo blij dat hij bij mij was, maar kon moeilijk protesteren toen ik hem duidelijk maakte dat de kat regelmatig ‘s nachts in de tuin sliep in plantenbakken etc. en dat ik het beestje niet in die buien buiten kon laten zitten omdat hij blijkbaar thuis niet naar binnen kan.

Een half uur later zat de kat alweer in de tuin, blijkbaar weer ontsnapt. Ik heb het genegeerd, maar toen ik vanmorgen vroeg opstond lag hij weer te slapen in een van de plantenbakken, waarschijnlijk is hij dus weer de hele nacht buitengesloten geweest.

Al met al, maak ik mij zorgen. Het is een jonge kat, ca. 8 maanden, nog niet zo streetwise. Heeft het ook vaak aan de stok met de andere buurtkatten die ouder en dominanter zijn. Maar vooral maak ik mij zorgen dat hij niet altijd naar huis kan. Een kattenluik in het studentenhuis zou dat probleem oplossen, maar ik kreeg niet de indruk dat dat ging gebeuren. Vorige week heeft hij twee dagen onafgebroken in onze tuin gezeten, zonder eten denk ik, tenzij hij goed in muizen vangen is.

De dierenbescherming bellen heeft geen zin, want het beestje wordt niet mishandeld. Misschien maak ik mij om niets zorgen en zijn katten sterker dan ik denk. Wat zouden jullie doen?
Beestje vindt het niet leuk thuis. Waarschijnlijk te veel drukte.
Soms kiest een kat zijn eigen huis.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik ken je gevoel maar al te goed.

Met het verschil dat dit baasje wel naar kat uitkijkt.

Heb precies hetzelfde gehad. Alleen glipte kat bij mij gewoon naar binnen. Baasjes verwaarloosden het beestje want: geen geld voor: krabpaal, kattenbak, speeltjes, snoepjes, eventuele medicijnen. Paar keer aan de deur gegaan en aangegeven dat als ze niet voor kat konden zorgen ik hem wel wilde overkopen. Wilden ze niet. Beestje zat altijd buiten ondanks kattenluik bij zn baasjes. Bleef liever in de kou wachten tot ik thuis kwam en bij mij even kon op warmen.

Helaas is kat vergiftigd terug gevonden. Baasjes hadden hem al 3 weken niet gezien. Bij mij gingen de alarmbellen na 1 week en ben gaan zoeken. Uiteindelijk bleek hij dus dood bij dierenambulance te liggen. Ik zal altijd spijt hebben dat ik niet meer voor kat heb gedaan.

Al klinkt het bij jou alsof baasje wel voor diertje wilt zorgen. Dus idd, niet aan kat hechten! Hij heeft al een baasje :)
Carpe Diem!
trinny2 schreef:
05-04-2018 12:58
Dat ga ik serieus overwegen. Hopelijk installeren ze het ding dan ook... daar heb ik nogal mijn twijfels over.
Ik denk niet dat de eigenaar van het huis op een gat in zijn deur zit te wachten.
Wij hadden ooit in ons studentenhuis een kat. Die ging naar binnen en buiten via een raampje dat altijd op een kier bleef staan. De kat heette trouwens StuFi. :D
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Ik vind het systeem ook niet echt leuk, een studentenhuis dat een kat heeft ipv een persoon. Een kat kan toch makkelijk 15 jaar oud worden. Vaak mensen daar totaal niet over na. Ik heb het idee dat de kat jou geadopteerd heeft.

Mijn kat vindt de buurvrouw ook echt fantastisch, daar is ze altijd als ik op vakantie ben. Maar zodra ik thuis ben, is ze toch echt altijd bij mij (vrijwillig gezien kattenluikje). Ze gaat trouwens wel de buurvrouw elke dag even begroeten.
Ik snap je gevoel goed hoor.

Het is het oude verhaal wel een kat willen maar geen zorg dragen. Zo'n katje en zeker niet van die leeftijd hoort zo verwaarloost te worden dat hij buiten in planten en perken moet slapen. Tuurlijk zoekt hij die warmte en aandacht ergens anders. Trouwens gaan de hormonen op deze leeftijd ook opspelen dus hopelijk denken ze er aan om hem steriel te maken anders is er weer een zwerfkat geboren.
En niet te vergelijken met een kat die ergens eens een hapje mee wil eten, die gaan namelijk gewoon weer naar huis, uit zichzelf.
Sommige mebsen moeten zich eens afvragen waarom hun kat ergens anders heen gaat want dat ligt dan echt aan je zelf en niet aan een snoepje.
TO houd goed in de gaten hoe het zich verder ontwikkelt en als hij bij slecht weer lekker bij je slaapt en ze bellen aan zeg dan maar dat je gem niet gezien hebt en zet hem buiten op een onbewaakt ogenblik.
Nileda schreef:
05-04-2018 12:44
Die kat gaat niet meer naar huis, omdat hij dondersgoed weet dat hij bij jou toch wel te eten krijgt. Ik snap dat je het goed bedoelt, maar echt, je laat je in de maling nemen door een stel snorharen. En ik heb hier ook geen kattenluikje en meerdere katten. Ze kloppen allemaal netjes aan als ze naar binnen willen (over het raam heen krassen met de nagels. En als ze naar buiten willen gaan ze net zo lang staan gillen tot iemand de deur opent).

Echt, de kat is niet zielig.
Onzin. Een kat zo lang buiten laten zitten is wel zielig. Een kat is een huisdier en niet gewend om in het wild te leven. Als je een kat aanschaft ZORG er dan ook voor!! En ja dat is meer dan sporadisch roepen dat het jouw kat is en een keertje wat brokjes neerzetten.
Mevrouw75 schreef:
05-04-2018 12:53
Hij krijgt dus wel wat, en mag lekker binnen op schoot en krijgt aai. Dat katje weet wel waar ie rond moet scharrelen.
Ja en dat is niet bij de plek waar het beestje niet eens naar binnen kan. Als de kat het goed zou hebben zou die geen ander huisje zoeken hé :lightbulb:
nina1966 schreef:
11-04-2018 00:40
Ja en dat is niet bij de plek waar het beestje niet eens naar binnen kan. Als de kat het goed zou hebben zou die geen ander huisje zoeken hé :lightbulb:
Mijn oude kat had het heel erg goed bij mij, echt heel erg goed, en dat is niet alleen maar omdat ik het zeg, maar scharrelde gewoon bij de benedenburen naar binnen. Mocht daar ook komen, kreeg aai en nog meer aandacht en bleef daar dus gewoon elke dag naar binnen gaan. Dat was gewoon onderdeel van het rondje. Zelfde als de kat van mijn bovenbuurvrouw in een ander huis, die kat kwam gewoon bij mij op de stoel liggen (en mijn kat er vanaf jagen) en deed dat regelmatig, ik liet dat toe en mijn huis werd onderdeel van haar territorium.

Katten doen dat dus niet alleen als ze het thuis niet goed hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven