overdreven reacties of denk ik er te licht over?

28-02-2009 21:44 388 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op het borstvoedings forum stond een moeder die haar kind naar het KDV brengt. Nou waren ze daar op een keer vergeten het kindje een flesje te geven. Het was blijkbaar heel hectisch geweest. De moeder was hier enorm boos en verdrietig over.

Op de eerste plaats: kan me echt wel voorstellen dat je dat niet tof vindt als moeder zijnde. En dat je daar best de ander op mag aanspreken.

Maar de reacties waren enorm fel, er zou een klacht moeten komen, het was belachelijk dat het kindje daar werd verhongerd etc.

Hierop reageerde ik dat ik de emoties wel snapte, maar dat het ook zo is: waar mensen werken worden fouten gemaakt. Ik heb zelf op een KDV gewerkt en daar was echt geen hoge werkdruk ofzo, maar daar gebeurden ook incidenten. Misschien maar 1 keer per jaar, maar ze gebeurden wel. Bijvoorbeeld een collega die al 15 jaar daar werkte en toen éénmaal een bedhekje vergat dicht te doen en het kindje viel uit bed. De ouders reageerden heel rustig, ze waren geschrokken maar gaven ook aan dat hen dat ook had kunnen overkomen (moeder gaf zelfs aan dat ze ook wel eens het traphekje vergeten was dicht te doen, kind had toen dus ook van de trap kunnen vallen)

Natuurlijk was het niet goed van die collega, maar helaas gebeuren dat soort dingen.

Maar goed, er werd vervolgens op mij gereageerd of ik ik-weet-niet-wat had gezegd.

dan denk ik; ben ik nou zo'n nuchtere kip of reageren anderen nou zo over-emotioneel?

ik heb ook een baby en natuurlijk wil ik ook dat er goed voor hem gezorgd wordt. Maar ik kan niet uitsluiten dat ik ook niet een keer een fout zal maken bij hem. En dat ik dus ook niet kan verwachten dat anderen die voor hem zorgen helemaal perfect die verzorging doen. En als ik dat niet trek, dan moet ik hem niet naar een oppas/kdv brengen.

Toch??
Er zijn ook forummers die zeggen dat het iedereen kan overkomen, dat je je kind in de auto vergeet. Vind ik ook grote onzin...
quote:Eowynn_ schreef op 02 maart 2009 @ 15:53:

Tja Royanne, jij doet het overkomen alsof dat soort fouten de normaalste zaak van de wereld zijn en dat zijn het niet. Ik heb 2 kinderen en in die 3 jaar dat ik ze heb is me 1x iets dergelijks overkomen.

Tja, en die collega die een keer een bedhekje vergat dicht te doen werkte al 15 jaar op het KDV, 4 dagen per week met 12 kinderen. Doet dat ertoe?

het gaat erom dat het één keer gebeurt en dat mensen zeggen dat het écht niet kan, maar het is jouw ook één keer gebeurt dus wat is het verschil? Ik vind het niet de normaalste zaak van de wereld maar ben wel zo nuchter om te snappen dat dit soort dingen gebeuren, op een kdv of op je eigen bed....
quote:fleurtje schreef op 02 maart 2009 @ 15:54:

Er zijn ook forummers die zeggen dat het iedereen kan overkomen, dat je je kind in de auto vergeet. Vind ik ook grote onzin...

Toch is het denk ik wel waar: drukke ochtend, slecht geslapen, met je gedachten al bij de duizend dingen te doen op het werk, geheugen nog aangetast door zwangerschapshormonen (ik had een zeef waar vroeger hersens zaten) en op het moment suprême gebeurt er iets waardoor je afgeleid wordt, een ingewikkeld telefoontje ofzo. Bij de verkeerde samenloop van omstandigheden kan er van alles misgaan.

En dat maakt dat soort verhalen ook zo gruwelijk. Je denkt toch onwillekeurig: Oh god, stel je voor dat het mij overkwam. Ik wel, in ieder geval.

Ik ben er door die verhalen wel heel alert op geworden om alles nog eens extra te checken. Even goed piepte er laatst een van de achterbank: "Mama, die riempjes van mijn stoel, die moeten toch eigenlijk vast?" Stel je voor dat ik juist toen een aanrijding had gehad.....
mahna mahna tuduuuudududu
Tja, je moet er niet te veel over nadenken, maar laatst kwamen wij ons zoontje van toen 4 maanden afhalen en toen bleek dat meneer heerlijk had geslapen, terwijl de rest voor een brandalarm geëvacueerd was. De brandweer vond hem bij controle van het pand.

Nu ken ik die leidsters al van mijn oudste en vertrouw ik ze echt 100%. En dat doe ik nu nog. Terwijl het echt een behoorlijk grove fout is. Ik weet dat zij het zich heel erg kwalijk hebben genomen en waarschijnlijk nog slechter geslapen hebben dan ik.

Ik vind het ook erg uitmaken hoe het KDV ermee omgaat. Bieden ze hun excuus aan, geven ze aan er wat van geleerd te hebben etc. Hadden zij er laconiek over gedaan, had ik misschien wel een klacht ingediend.
Oh nee, niet weer de in de auto vergeten discussie. Even op zijn Fleuriaans: dat zou mij dus NIET gebeuren. NOOIT!
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
quote:Feesie schreef op 02 maart 2009 @ 16:17:

[...]

Toch is het denk ik wel waar: drukke ochtend, slecht geslapen, met je gedachten al bij de duizend dingen te doen op het werk, geheugen nog aangetast door zwangerschapshormonen (ik had een zeef waar vroeger hersens zaten) en op het moment suprême gebeurt er iets waardoor je afgeleid wordt, een ingewikkeld telefoontje ofzo. Bij de verkeerde samenloop van omstandigheden kan er van alles misgaan.

Ik vind het onbegrijpelijk, echt waar. Du moment dat ik deze posting kan beamen, laat ik vriend voortaan kinderen naar kdv brengen.
quote:Inad schreef op 02 maart 2009 @ 17:05:

Oh nee, niet weer de in de auto vergeten discussie. Even op zijn Fleuriaans: dat zou mij dus NIET gebeuren. NOOIT!

Sorry, ben nieuw hier - was niet op de hoogte van oude discussies over dit onderwerp.

Fleurtje, ik geloof wel dat het ook tenminste 1 keer een man is overkomen dus weet niet of vriend extra beveiliging biedt....

OK, laten we dat onderwerp verder maar rusten dan?

Aan Royanne: er is wel een verschil tussen begrijpelijk en gerechtvaardigd. Ik snap heus wel dat iedereen wel eens een moment van onoplettendheid heeft, maar dat is nog geen excuus voor ernstige fouten of nalatigheden. Er zijn toch juist protocollen om te voorkomen dat domme fouten tot rampen leiden? Dat onderscheidt een professionele organisatie van een goedbedoelende klunzenclub.

Dat verhaal van de vergeten baby bij het brandalarm, gruwel gruwel!
mahna mahna tuduuuudududu
quote:Inad schreef op 02 maart 2009 @ 15:25:

Ik zou het minder erg vinden als kind BV van een andere moeder zou krijgen, perongeluk, dan als ze KV zou krijgen. Door de BV bouw je een laagje op in de darmen dat je kind beschermt tegen o.a. allergieën en dergelijke. Volgens mij kan dat zelfs door een keer KV al worden aangetast.

Maar goed, dat is gevoelsmatig voor iedereen anders.

Dat van dat laagje, ja, dat lees ik vaker op het bv-forum. Hier zou ik wel eens wetenschappelijk bewijs willen zien.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:arwen173 schreef op 02 maart 2009 @ 15:32:

bv van een andere moeder zou ik ook vreselijk vinden, een heel naar idee. Keertje kv geen bezwaar, maar ja, dit is ook een van de redenen dat ik kinderen pas met een maand of 9 naar kdv wil (maar goed, dat moet natuurlijk wel kunnen). Bv van een vriendin ofzo zou ik geen moeite mee hebben, maar van een wildvreemde moeder, zou ik heel erg vinden. Met bv kan je ziektes overbrengen en er kunnen stoffen in zitten die ik niet wil dat mijn kind die binnen krijgt. Kans is klein, maar niet nul. Overigens zou ik keertje voeding vergeten niet ok vinden ,maar geen ramp, hekje niet dicht doen met als resultaat een kind wat uit bed valt zou ik denk ik acuut mijn baan opzeggen. Ook al weet ik dat dat ook beetje overdreven is.Ja, dat zou ik ook echt heel erg vinden. Als je kijkt bij het moedermelknetwerk wat voor testen de donormoeder moet ondergaan, dan wil je toch niet dat je kind zo maar melk van een onbekende moeder krijgt. Brrrrr. Zelfs van een vriendin zou ik al even flink moeten slikken. Dan echt liever Nutrilon erin.
quote:Carry_lm schreef op 02 maart 2009 @ 16:31:

Tja, je moet er niet te veel over nadenken, maar laatst kwamen wij ons zoontje van toen 4 maanden afhalen en toen bleek dat meneer heerlijk had geslapen, terwijl de rest voor een brandalarm geëvacueerd was. De brandweer vond hem bij controle van het pand.

Nu ken ik die leidsters al van mijn oudste en vertrouw ik ze echt 100%. En dat doe ik nu nog. Terwijl het echt een behoorlijk grove fout is. Ik weet dat zij het zich heel erg kwalijk hebben genomen en waarschijnlijk nog slechter geslapen hebben dan ik.

Ik vind het ook erg uitmaken hoe het KDV ermee omgaat. Bieden ze hun excuus aan, geven ze aan er wat van geleerd te hebben etc. Hadden zij er laconiek over gedaan, had ik misschien wel een klacht ingediend.OMG, wat erg! Wat vreselijk. Ik zou er acuut nachtmerries van krijgen. Dit topic is dodelijk voor mijn nachtrust, eerst dat van de onderkoelde baby in de emmer na heet water en nu dit... God zij dank was het een oefening...
inderdaad smollie, dat laagje, is niet gewoon viva wijsheid? in elk geval, in het ziekenhuis waar ik werk wordt verkeerde moedermelk bij een verkeerde zuigeling behandelt als een prikaccident, doe mij maar een flesje kv in mijn kind dan. En van een vriendin zou ik ook niet snel doen hoor.
quote:arwen173 schreef op 02 maart 2009 @ 17:35:

inderdaad smollie, dat laagje, is niet gewoon viva wijsheid? in elk geval, in het ziekenhuis waar ik werk wordt verkeerde moedermelk bij een verkeerde zuigeling behandelt als een prikaccident, doe mij maar een flesje kv in mijn kind dan. En van een vriendin zou ik ook niet snel doen hoor.

Ik lees dat vooral vaak op het borstvoedingsforum, waar dit hele topic uiteindelijk om begonnen is... Ik zou er echt graag wat meer van willen weten, want het wordt altijd zo gebracht als de Enige en Absolute Waarheid, maar bij mijn weten staat er in mijn bijbel van Stefan Kleintjes en Mary Broekhuijsen niets over in. Als je dan om wat voor reden eens een keer een flesje kv geeft is het hele beschermende laagje weer verdwenen? En hoe lang duurt het dan voordat het weer terug is? Lijkt me duidelijk dat ik er zo mijn twijfels over heb...

Arwen, ik vraag me al maaaaaaaaanden af in welk ziekenhuis jij nou toch werkt. Hoop dat je het met me wilt delen, als je niet hier wilt dan misschien op supersmollie @ gmail . com. En als je dat niet wilt, even goede vrienden hoor.

Feit dat het als prikaccident wordt beschouwd zegt veel, heel veel. Man, Mini lag laatst een dikke week in het ziekenhuis en Smolman heeft daar een paar nachten geslapen en dus ook nachtvoedingen gegeven. Op een gegeven moment had er een hele lieve verpleegster nachtdienst die tegen hem zei: Blijf lekker bij je meissie, ik regel die fles wel. Nutrilon 2 he? Neeeee, moedermelk. OK, komt voor elkaar. Zeiden we de volgende ochtend nog tegen elkaar, ze zal toch wel de goeie melk hebben gepakt? Brrrrrrrrrrr, toch liever zelluf doen.
quote:Feesie schreef op 02 maart 2009 @ 17:25:

Sorry, ben nieuw hier - was niet op de hoogte van oude discussies over dit onderwerp.

Fleurtje, ik geloof wel dat het ook tenminste 1 keer een man is overkomen dus weet niet of vriend extra beveiliging biedt....

Was bij wijze van spreken.
quote:athena schreef op 01 maart 2009 @ 22:40:

[...]

Neen!

Weer dat wijdverbreide misverstand. Met een zoon die tussen de 6-9 maanden categorisch elk vast voedsel weigerde en zienderogen afviel, heb ik van 2 lactatiekundigen, een kinderarts en een kinderdietist duidelijk te horen gekregen dat kinderen die vanaf 6 maanden alleen maar melk krijgen, echt tekort komen en krijgen. Voor goede groei en ontwikkeling hebben ze dat vanaf ongeveer die leeftijd echt nodig.Ik heb het van mijn huisarts in opleiding die een jaar kindergeneeskunde heeft gedaan, dus ging ervan uit dat ze wel redelijk up to date was.
quote:Feesie schreef op 02 maart 2009 @ 16:17:

[...]

En dat maakt dat soort verhalen ook zo gruwelijk. Je denkt toch onwillekeurig: Oh god, stel je voor dat het mij overkwam. Ik wel, in ieder geval.

Ik ben er door die verhalen wel heel alert op geworden om alles nog eens extra te checken. Even goed piepte er laatst een van de achterbank: "Mama, die riempjes van mijn stoel, die moeten toch eigenlijk vast?" Stel je voor dat ik juist toen een aanrijding had gehad.....Dat zou mij dus nooit OVERKOMEN.
supersmollie, klinkt alles wat ik beschrijf heel bekend? of lijkt het je gewoon een heel leuk ziekenhuis om in te werken?. Of denk je dat je weet wie ik ben? ben wel benieuwd welke van de drie
quote:arwen173 schreef op 02 maart 2009 @ 20:43:

supersmollie, klinkt alles wat ik beschrijf heel bekend? of lijkt het je gewoon een heel leuk ziekenhuis om in te werken?. Of denk je dat je weet wie ik ben? ben wel benieuwd welke van de drie Haha, het is geen van 3en. Het is toch een Amsterdams ziekenhuis? Ik ben gewoon enorm nieuwsgierig, dat is het vooral.
het leukste ziekenhuis van amsterdam!
Medisch Centrum West dus.

Hahaha, Fleur! Ik heb in de stad gewoond waar MCW werd opgenomen. Kwam je gewoon dr... weet niet meer hoe die heet, die fouterd tegen.

Arwen, het leukste ziekenhuis van A'dam... Ga ik je er morgen tegenkomen als ik met Mini voor checkup ga?
hmmm ja, met net zulke leuke dokters....
die kans is klein supersmollie, ik heb helemaal niks met babies of kinderen te maken. (gelukkig, want dat zou ik echt niet kunnen, zieke kindjes vind ik vreselijk) Maar hopelijk is morgen bij de check up alles ok!
Gotsamme

Nu wil ik het weten!
Hmmmm wacht, ik geloof dat er voorzichtig een kwartje begint te vallen en dat ik je morgen dus niet hoef op te zoeken in jouw koffiepauze als ik zit te wachten tussen x-ray en orthopeed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven