Geld & Recht alle pijlers

vaste lasten versus netto inkomen

18-04-2018 11:59 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij staan op het punt om een voorlopig koopcontract te tekenen, maar ik krijg wat last van koudwatervrees :-$ .
Op dit moment wonen wij erg goedkoop in het startersappartement van mijn man. We gaan verhuizen naar een eengezinwoning.

Wat vinden jullie van de verdeling vaste lasten/netto-inkomen:

Over een aantal jaar willen we aan kinderen beginnen en hoeven dan niet op uren in te leveren, aangezien we al 36 en 32 uur werken. Is de verhouding netto inkomen/vaste lasten dan verantwoord?
anoniem_363975 wijzigde dit bericht op 18-04-2018 15:17
24.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
woneninwassenaar schreef:
18-04-2018 12:34

En over 20 jaar moet er ongeveer 80K liggen voor de kinderen om studie te kunnen betalen of te helpen bij aankoop van een woning.
als je dat nou eens loslaat?
Ten eerste, misschien krijg je wel nooit kinderen.
Ten tweede wie dan leeft... (dan ben je toch minstens 20 jaar verder)
Ten derde ook zonder nest-egg komen kinderen prima de wereld door hoor.
Hoezo moet er 80K liggen? Krijg jij kinderen zonder handen en voeten? Ik heb gewerkt voor mijn huis en studie hoor....
Alle reacties Link kopieren
Goed om te lezen dat mensen die een huis van een miljoen kopen zich ook nog afvragen of ze wel uitkomen aan het einde van de maand.
Ga eerst eens daar een tijdje wonen, zet alles op een rij.
Toch wel mooi zo'n hypotheekrenteaftrek met een prijs van woningen in Wassenaar die to ging bezoeken.
Ik heb een bezuiniging gevonden bij de regering.
Of topic ik weet het.
Alle reacties Link kopieren
Is dat inkomen wel netto TO? klinkt als bruto :D
Alle reacties Link kopieren
We komen prima uit, dat snap ik ook wel. Ik vroeg mij alleen af of iemand in dezelfde situatie zit. Het is een blackbox voor mij en ik word daar onzeker van. En hoe het uitpakt met 2 kinderen qua kosten.
woneninwassenaar schreef:
18-04-2018 12:34
We weten prima wat er in gaat en uit gaat. Maar we hebben nog geen kinderen en we kunnen total niet inschatten welke impact dat gaat hebben.

Kinderopvang zou nu ongeveer 900 tot 1000 euro voor 2 kinderen zijn, maar dat kan natuurlijk altijd meer worden. En je weet niet met hoeveel de gasprijzen gaan stijgen etc. En over 20 jaar moet er ongeveer 80K liggen voor de kinderen om studie te kunnen betalen of te helpen bij aankoop van een woning. Ik vind het toch lasting om dat soort dingen in te schatten.

@liialinda Best grappig ik ben dus RA en word zenuwachtig omdat er veel onbekende factoren zijn. Begrotingen maken doe ik bijna iedere dag.
Heerlijk dit soort topics.
Alle reacties Link kopieren
@nina dat is netto, bruto komt er een stukje meer binnen.
Alle reacties Link kopieren
woneninwassenaar schreef:
18-04-2018 12:34
We weten prima wat er in gaat en uit gaat. Maar we hebben nog geen kinderen en we kunnen total niet inschatten welke impact dat gaat hebben.

Kinderopvang zou nu ongeveer 900 tot 1000 euro voor 2 kinderen zijn, maar dat kan natuurlijk altijd meer worden. En je weet niet met hoeveel de gasprijzen gaan stijgen etc. En over 20 jaar moet er ongeveer 80K liggen voor de kinderen om studie te kunnen betalen of te helpen bij aankoop van een woning. Ik vind het toch lasting om dat soort dingen in te schatten.

@liialinda Best grappig ik ben dus RA en word zenuwachtig omdat er veel onbekende factoren zijn. Begrotingen maken doe ik bijna iedere dag.

Je kunt niet alle scenario's vooraf bedenken en een plan klaar hebben. Jullie hebben geen kinderen, en wie weet kan je ze niet krijgen. Of wie weet willen of kunnen ze niet studeren. Ook zijn er genoeg studenten waarbij de ouders niets kunnen betalen, en moeten lenen. En die halen hun diploma ook gewoon.

Begroten en cijfers voor een ander zijn altijd een stuk makkelijker dan voor jezelf. Je kan namelijk niet alles afdekken, het leven bestaat namelijk ook uit het nemen van risico's. Als RA ben je slim genoeg om je eigen begroting bij te sturen, en vooral niet te veel geld uit te geven aan "nutteloze dingen", althans dat is mijn ervaring als dochter van een RA ;-)

Ondanks jullie riante salarissen, kan je nog steeds niet alles doen. Maar jullie verdienen voldoende voor een comfortabel leven. En een huis in Wassenaar kan je ook altijd weer verkopen, althans die kans is er groot. En wat is er mis mee om dan weer terug te verhuizen naar een flat?

Heb je dit ook met je man besproken? Zitten jullie wel op 1 lijn op financieel gebied?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik weet niet of het al gezegd is, maar wij hebben toen op 1 salaris gekocht en daar zijn wij heel blij mee. Er zou maar wat gebeuren. Ik ben toen we kinderen kregen op en af thuis gebleven en dan was het toch fijn dat we gewoon zonder angst nog gewoon konden leven zoals we altijd doen.

Elke keer als ik werkte hadden we gewoon meer extra's, maar zonder mijn salaris hadden we het ook prima.

Jullie hebben misschien een riant inkomen, maar ik vind de vaste lasten erg hoog.

Wat gebeurt er als er een salaris wegvalt?
Alle reacties Link kopieren
Hamerhaai niks, bedankt voor de relativerende woorden. Man vindt dat ik mij aanstel. Ik ben nogal van de zekerheid, hij een stuk minder :)
dame30 schreef:
18-04-2018 12:40
Hoezo moet er 80K liggen? Krijg jij kinderen zonder handen en voeten? Ik heb gewerkt voor mijn huis en studie hoor....
Ik vraag mij af hoe oud jij bent en hoe oud TO is.

De jonge generatie, millennials, vind het heel normaal om dit allemaal en meer voor de kids te betalen.

Ik, ook al hebben wij het goed, ben toch echt van plan er voor te zorgen dat mijn kids een heel groot deel zelf betalen.
Je mag wat meer uittrekken voor kinderopvang. Dat kan je berekenen door eens even te kijken naar een dagopvang bij je in de buurt wat het kost en een berekening maken op toeslagen.nl

Netto zit je ruim en ik maakte een grapje over Wassenaar, maar er zit een kern van waarheid in. Hoe duurder je omgeving, hoe hoger kosten gedreven kunnen worden. (Maar daar hoef je niet perse in mee te gaan)

Leg 333,- euro pm apart voor studie van je kinderen zodra ze er zijn en dan lukt dat ook makkelijk op je loon.
333 euro per maand per kind en hoe gaat dat met pensioen? Ik zou eerder in pensioen investeren.
Alle reacties Link kopieren
woneninwassenaar schreef:
18-04-2018 12:54
Hamerhaai niks, bedankt voor de relativerende woorden. Man vindt dat ik mij aanstel. Ik ben nogal van de zekerheid, hij een stuk minder :)
Er is helemaal niets mis met zekerheid. Je moet alleen wel zorgen dat er nog ruimte blijft om te leven.

Volgens mij maakt het helemaal niet uit of dat jullie een huis kopen van 2 ton of 2 miljoen, je zal altijd die twijfels blijven houden. Mijn advies is; zorg dat je de hypotheek zo snel mogelijk afbetaalt zodat de vaste lasten naar beneden gaan. En denk bij alles na of dat je het nodig hebt en of dat er geen goedkopere optie is. En dan komt het echt allemaal wel goed.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Madre schreef:
18-04-2018 12:56
Ik vraag mij af hoe oud jij bent en hoe oud TO is.

De jonge generatie, millennials, vind het heel normaal om dit allemaal en meer voor de kids te betalen.

Ik, ook al hebben wij het goed, ben toch echt van plan er voor te zorgen dat mijn kids een heel groot deel zelf betalen.
maar TO heeft geen kinderen, en krijgt ze misschien niet eens

wij hebben een prima inkomen en lopen tegen het moment aan, dat ze gaan studeren. Dat kunnen we best betalen.
Komt bij, dat er (hou verdrietig ook) wat erfenissen aankomen, daar willen we de kinderen van laten studeren.

Je kunt echt niet alles nu al dichttimmeren
hamerhaai schreef:
18-04-2018 13:01
Er is helemaal niets mis met zekerheid. Je moet alleen wel zorgen dat er nog ruimte blijft om te leven.

Volgens mij maakt het helemaal niet uit of dat jullie een huis kopen van 2 ton of 2 miljoen, je zal altijd die twijfels blijven houden. Mijn advies is; zorg dat je de hypotheek zo snel mogelijk afbetaalt zodat de vaste lasten naar beneden gaan. En denk bij alles na of dat je het nodig hebt en of dat er geen goedkopere optie is. En dan komt het echt allemaal wel goed.
Als ze een huis van 6 tot 8 ton kunnen betalen hoeven ze echt niet na te denken of het goedkoper kan een optie is.
8102 schreef:
18-04-2018 13:00
333 euro per maand per kind en hoe gaat dat met pensioen? Ik zou eerder in pensioen investeren.
Dan kom je op die 80k (voor twee kinderen).

Pensioen bouw je op zich al redelijk op, maar er rest genoeg ook te investeren in aflossing huis/ pensioen.
Je kan ook bedenken als je ooit uit elkaar gaat kan ieder zo een huis van tegen de 3 ton kopen.
Goed aan het werk blijven in de toekomst! ( ligt aan de afspraken natuurlijk)
anoniem_353805 wijzigde dit bericht op 18-04-2018 13:05
11.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 2 kinderen die allebei studeren, en hadden geen 80k klaar liggen. Ze lenen gewoon, en verder werken ze voor hun zak- en kleedgeld.
Zoon heeft nu huis gekocht en zelf 20k gespaard voor kk en inrichting.
Door zijn studie is zijn salaris dusdanig dat hij die studielening prima in 30 jaar terug kan betalen.
Wat kosten kinderen? Moeten ze perse in merken rondlopen of is kleding van de H&M, zeeman, hema, ook goed genoeg? Beslis je allemaal zelf.
ik geef mn bek ook maar een douw
woneninwassenaar schreef:
18-04-2018 12:47
We komen prima uit, dat snap ik ook wel. Ik vroeg mij alleen af of iemand in dezelfde situatie zit. Het is een blackbox voor mij en ik word daar onzeker van. En hoe het uitpakt met 2 kinderen qua kosten.
Wij hebben 2 kinderen met nog niet eens de helft van jullie inkomen. Ze leven nog steeds en we kunnen sparen.
Alle reacties Link kopieren
We zijn begin 30. Mijn ouders hebben ook mijn collegeld + kamerhuur betaald en wij willen dat ook voor onze kinderen doen.

De kinderopvang klopt wel voor 3 dagen voor 2 kinderen. We hebben aan beide kanten ouders die mogelijk 1 dag in de week gaan oppassen.

@madre ik kan niet stoppen met werken, dan zou ik nooit meer terug op mijn niveau komen en geen kans meer maken op promoties. Daarnaast raak ik mijn certificering dan kwijt. Vriend werk nu 32 en gaat eventueel minder werken in de toekomst als ik meer gan werken.
lilalinda schreef:
18-04-2018 13:02
maar TO heeft geen kinderen, en krijgt ze misschien niet eens

wij hebben een prima inkomen en lopen tegen het moment aan, dat ze gaan studeren. Dat kunnen we best betalen.
Komt bij, dat er (hou verdrietig ook) wat erfenissen aankomen, daar willen we de kinderen van laten studeren.

Je kunt echt niet alles nu al dichttimmeren
Snap ik, en dichttimmeren wil ik niet.

Ik wil gewoon dat ze gaan leren/beseffen hoe hard je moet werken voor 5, 250 of 20,000 euro.

Hier moeten ze dus gewoon aan de bijbaan op hun 15e. Financieel is dat niet nodig, maar ik vind het belangrijk om ze mee te geven dat ze snappen dat ze verdorie 2 uur moeten vakkenvullen voordat ze een mc Donalds menu kunnen eten. Natuurlijjk gaan wij bijdragen aan hun studie, maar gewoon niet huppa...

Daarbij hoor ik gewoon heel veel negatieve verhalen over de generatie na mij.

Dat hoeft niet allemaal waar te zijn, maar de vele negatieve verhalen blijven toch wel hangen.
Alle reacties Link kopieren
@madre dat zeg ik nergens dat ze niet hoeven te gaan werken. Kinderen hoeven zeker niet altijd in merkkleding rond te lopen, maar ik vind het wel fijn om 1x per 2 jaar een verre reis te kunnen maken en op wintersport te kunnen gaan ieder jaar.

Daarnaast vinden wij het ook belangrijk om nog te kunnen uitgaan of af en toe een weekend weg met vrienden en om onze hobbies te kunnen blijven doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven