Geld & Recht alle pijlers

vaste lasten versus netto inkomen

18-04-2018 11:59 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij staan op het punt om een voorlopig koopcontract te tekenen, maar ik krijg wat last van koudwatervrees :-$ .
Op dit moment wonen wij erg goedkoop in het startersappartement van mijn man. We gaan verhuizen naar een eengezinwoning.

Wat vinden jullie van de verdeling vaste lasten/netto-inkomen:

Over een aantal jaar willen we aan kinderen beginnen en hoeven dan niet op uren in te leveren, aangezien we al 36 en 32 uur werken. Is de verhouding netto inkomen/vaste lasten dan verantwoord?
anoniem_363975 wijzigde dit bericht op 18-04-2018 15:17
24.15% gewijzigd
woneninwassenaar schreef:
18-04-2018 13:07
We zijn begin 30. Mijn ouders hebben ook mijn collegeld + kamerhuur betaald en wij willen dat ook voor onze kinderen doen.

De kinderopvang klopt wel voor 3 dagen voor 2 kinderen. We hebben aan beide kanten ouders die mogelijk 1 dag in de week gaan oppassen.

@madre ik kan niet stoppen met werken, dan zou ik nooit meer terug op mijn niveau komen en geen kans meer maken op promoties. Daarnaast raak ik mijn certificering dan kwijt. Vriend werk nu 32 en gaat eventueel minder werken in de toekomst als ik meer gan werken.
Prima als je het omdraait, maar vriend heeft straks minder pensioenopbouw etc.
Ook dat moet op papier komen te staan.
woneninwassenaar schreef:
18-04-2018 13:07
We zijn begin 30. Mijn ouders hebben ook mijn collegeld + kamerhuur betaald en wij willen dat ook voor onze kinderen doen.

De kinderopvang klopt wel voor 3 dagen voor 2 kinderen. We hebben aan beide kanten ouders die mogelijk 1 dag in de week gaan oppassen.

@madre ik kan niet stoppen met werken, dan zou ik nooit meer terug op mijn niveau komen en geen kans meer maken op promoties. Daarnaast raak ik mijn certificering dan kwijt. Vriend werk nu 32 en gaat eventueel minder werken in de toekomst als ik meer gan werken.
Prima voor elkaar dus :)

Je hypotheek teruggave is 400 pm.
Dat betekent dus 7200 euro te besteden, plus kinderbijslag tegen die tijd.

3300 vaste lasten
333, sparen kids
1000 luxe boodschappen
200 dure sport kinderen tegen die tijd

En dan heb je heel veel extra voor eventueel auto, extra aflossing huis, extra spaar etc en je kan op luxe vakantie.

No worries en geniet :)
Alle reacties Link kopieren
woneninwassenaar schreef:
18-04-2018 13:07
We zijn begin 30. Mijn ouders hebben ook mijn collegeld + kamerhuur betaald en wij willen dat ook voor onze kinderen doen.

De kinderopvang klopt wel voor 3 dagen voor 2 kinderen. We hebben aan beide kanten ouders die mogelijk 1 dag in de week gaan oppassen.

@madre ik kan niet stoppen met werken, dan zou ik nooit meer terug op mijn niveau komen en geen kans meer maken op promoties. Daarnaast raak ik mijn certificering dan kwijt. Vriend werk nu 32 en gaat eventueel minder werken in de toekomst als ik meer gan werken.
weet niet wat voor kinderopvang dat is, maar volgens mij betaal je voor 3 dagen voor 1 kind al heel snel 900e (bruto).
Alle reacties Link kopieren
woneninwassenaar schreef:
18-04-2018 13:11


Daarnaast vinden wij het ook belangrijk om nog te kunnen uitgaan of af en toe een weekend weg met vrienden en om onze hobbies te kunnen blijven doen.
dat kan gemakkelijk hoor
woneninwassenaar schreef:
18-04-2018 13:07
We zijn begin 30. Mijn ouders hebben ook mijn collegeld + kamerhuur betaald en wij willen dat ook voor onze kinderen doen.

De kinderopvang klopt wel voor 3 dagen voor 2 kinderen. We hebben aan beide kanten ouders die mogelijk 1 dag in de week gaan oppassen.

@madre ik kan niet stoppen met werken, dan zou ik nooit meer terug op mijn niveau komen en geen kans meer maken op promoties. Daarnaast raak ik mijn certificering dan kwijt. Vriend werk nu 32 en gaat eventueel minder werken in de toekomst als ik meer gan werken.
Ok, maar er kan ook iets lichamelijks gebeuren he.
Het is meer dat je het in je achterhoofd moet houden, niet dat je je hele leven moet omgooien omdat er ooit iets kan gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
8102 dat zal vast goed komen, ik moet man dan alimentatie betalen ;). En zoveel scheelt het nu nog niet, kan mogelijk of een aantal jaar veel gaan schelen, maar dat is lang niet zeker.
Alle reacties Link kopieren
@madre ja dat kan inderdaad. Daar ben ik via werk grotendeels voor verzekerd en anders is er nog de WIA. Tsja en als laatste vangnet nog beide ouderparen.
Madre schreef:
18-04-2018 13:08
Snap ik, en dichttimmeren wil ik niet.

Ik wil gewoon dat ze gaan leren/beseffen hoe hard je moet werken voor 5, 250 of 20,000 euro.

Hier moeten ze dus gewoon aan de bijbaan op hun 15e. Financieel is dat niet nodig, maar ik vind het belangrijk om ze mee te geven dat ze snappen dat ze verdorie 2 uur moeten vakkenvullen voordat ze een mc Donalds menu kunnen eten. Natuurlijjk gaan wij bijdragen aan hun studie, maar gewoon niet huppa...

Daarbij hoor ik gewoon heel veel negatieve verhalen over de generatie na mij.

Dat hoeft niet allemaal waar te zijn, maar de vele negatieve verhalen blijven toch wel hangen.
Dit vind ik een hele goeie post. Voor niks gaat de zon op.

Ik geef mijn kinderen zakgeld (ze zijn 8 en 10), 2 euro per week. 1 in de spaarpot en 1 om op te maken.
Natuurlijk willen ze mee met de tijdelijke rages op school. Momenteel zijn het sqeezies. Kosten een paar euro, maar als ze dat willen, moeten ze dat van het zakgeld doen.
Verder dien ze klusjes, zoals bed netjes leggen, helpen met de afwas etc. En niet omdat wij zo arm zijn, maar om ze te leren dat alles geld kost en een geldboom nog steeds niet bestaat.
Alle reacties Link kopieren
Wauw... Er moet 80K liggen voor de studie? Jij leeft in een andere dimensie als ik.
Hangmat schreef:
18-04-2018 13:18
Wauw... Er moet 80K liggen voor de studie? Jij leeft in een andere dimensie als ik.
:proud:
Van de meeste van hier denk ik wel.
Hangmat schreef:
18-04-2018 13:18
Wauw... Er moet 80K liggen voor de studie? Jij leeft in een andere dimensie als ik.
Op zich geen must, wel lekker als het kan. Het leven voor jongeren is niet perse makkelijker tegenwoordig. Liever geen lening, dan wel een lening.
De nickname in combinatie met het soort berichten. Tja....
En erg bijzonder dat je de vraag hier komt stellen met al die typische details.
Maar goed, TO, je kunt zelf toch wel bedenken hoe en wat met het geld dat je hebt? Zo moeilijk is dat toch niet?
Vergeet je trouwens niet om je te richten op je leven nu? Je hebt nog niet eens kinderen, je weet niet eens of je ze kunt krijgen en al helemaal niet of die eventuele kinderen wel gaan of kunnen studeren. Je kijkt wel erg ver in de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
To,

Het kan altijd, dat is wat veel mensen hier zeggen. En in principe is dat ook zo.

Maar als je in een bepaalde levensstijl zit ga je niet naar de zeeman misschien. En niet dat daar wat mis mee is, maar evengoed. Ik zou zeggen, als je rekent hoe je plaatje eruit komt te zien als je kinderen hebt, voor een voorbeeldbegroting en je gaat uit van 2 kinderen. Neem dat wat je nu aan eten uitgeeft x2. In het begin gaat dat op aan luiers en babyvoeding en later eten ze gewoon veel. En misschien als ze 4 en 6 zijn hou je over, maar pubers eten de oren van je hoofd. Je kinderopvangbedrag klinkt redelijk. Voor de zekerheid kun je nog wat ruimer gaan zitten in je proefbegroting.

Ik reken voor kleding ongeveer 100 eur per maand per kind. Mijn grote dochters nu wat meer. Die geven ook niks meer door. Jongste zoon draagt natuurlijk wel van oudste zoon.

Schoolkosten gaan van 10 eur per maand tot 100 eur als je heel elite gaat.

Sporten kan duur zijn. Zwemles valt mee, 30 eur per maand ofzo. Hockey kost incl. alles gauw 800 eur per jaar per kind als je alles nieuw moet kopen. Met nog iets als ballet of judo of muziekles erbij zit je richting 100 eur per maand per kind voor sporten op de begroting.

Door de kinderopvang zijn ze klein eigenlijk het duurst. BSO is goedkoper. Eventuele huiswerkbegeleiding weer iets goedkoper.

Verder is t mooi te streven naar een potje voor de studie. Aan de andere kant studeren kinderen van mensen die minder te besteden hebben ook. En je weet niet hoe t leven loopt. Je hebt geen garantie dat er niks gebeurd in jullie leven wat je levensstandaard negatief beïnvloedt. Als je weet dat je met minder te besteden in een goedkoper huis ook tevreden zou zijn, geeft dat rust en kun je genieten van het goede leven wat je nu hebt.
Alle reacties Link kopieren
Zit er bij de vaste lasten ook een potje voor onderhoud van huis?
De gemeentelijke belastingen? Ik betaal per maand al 210 euro aan BSGR en 280 voorschot energiekosten.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Wat ik niet snap Ra accountant en niet eens je eigen financieen goed kunnen inschatten?
Sorry waar gaat deze wereld heen. (geven ze het tegenwoordig als je kan leren, maar niet algemeen verstand hebben?)
pfff sorry

Nu on topic: (wat ik tegen ieder ander zou zeggen)

Ik denk dat iedereen die een huis gaat kopen, en e.v.t .kinderen wil met deze vragen zit.
Kan het wel, gaat het wel, wat straks met de kids etc.
Uiteindelijk komt het echt wel goed laat je gewoon informeren door een hypotheek adviseur en kies wat bij jullie past?

En laat die vast spaar bedragen los (jullie hebben zoveel ruimte in de maandelijkste kosten zitten dat jullie het niet eens vooruit hoeven te sparen als het echt zou moeten jullie kunnen in 1 jaar meer sparen als half Nederland zou kunnen in 5 jaar) zelfs met deze hypotheek en kosten.

lijkt mij geen problem
ikke606 wijzigde dit bericht op 18-04-2018 13:37
0.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zou me drukker maken over je hormonen wanneer je kinderen krijgt.

Heb je alles financieel en carrieretechnisch op een rijtje en dan gooien die dingen roet in het eten.

Blijk je ineens niet meer fulltime te willen werken als de kinderen er eenmaal zijn.

Je zult niet de eerste zijn die vooraf roept dat ze vooral fulltime blijft werken....
anoniem_360173 wijzigde dit bericht op 18-04-2018 13:38
0.59% gewijzigd
En vergeet natuurlijk niet dat je vakantiekosten ook flink zullen stijgen met kinderen. Maar er is gelukkig altijd nog glamping 8-)
Alle reacties Link kopieren
Onderhoud niet, het is helemaal opgeknapt in 2016.Komende jaren dus geen onderhoud. Energie en gemeentelijke lasten wel. Auto's hebben we op dit moment geen omkijken naar, we hebben 2 lease-auto's.
woneninwassenaar schreef:
18-04-2018 13:37
Onderhoud niet, het is helemaal opgeknapt in 2016.Komende jaren dus geen onderhoud. Energie en gemeentelijke lasten wel. Auto's hebben we op dit moment geen omkijken naar, we hebben 2 lease-auto's.
Van je nettoloon is de bijtelling al er af en je hebt dus ook geen brandstofkosten.

Komende jaren geen onderhoud, betekent nu al wel opzij zetten:)
Alle reacties Link kopieren
woneninwassenaar schreef:
18-04-2018 13:37
Onderhoud niet, het is helemaal opgeknapt in 2016.Komende jaren dus geen onderhoud. Energie en gemeentelijke lasten wel. Auto's hebben we op dit moment geen omkijken naar, we hebben 2 lease-auto's.
Dat dacht ik ook maar met 1 kant pal op het zuiden gaat het snel van je af. Iedere 5 jaar nieuw in de verf. Hoppa, weer een paar duizend foetsie.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
ach hou op de gek te maken
woneninwassenaar schreef:
18-04-2018 13:07
We zijn begin 30. Mijn ouders hebben ook mijn collegeld + kamerhuur betaald en wij willen dat ook voor onze kinderen doen.

De kinderopvang klopt wel voor 3 dagen voor 2 kinderen. We hebben aan beide kanten ouders die mogelijk 1 dag in de week gaan oppassen.

@madre ik kan niet stoppen met werken, dan zou ik nooit meer terug op mijn niveau komen en geen kans meer maken op promoties. Daarnaast raak ik mijn certificering dan kwijt. Vriend werk nu 32 en gaat eventueel minder werken in de toekomst als ik meer gan werken.
Mijn hemel. Je denkt een heleboel scenario's uit maar ook een heleboel niet. Collegegeld en kamerhuur betalen? Voor kinderen die nog niet eens gemaakt zijn. Blijkt je kind straks van de praktische leerweg te zijn. Moet je ineens in plaats van collegegeld en kamerhuur koksmessen en een uniform betalen. En niks collegegeld. En na een paar jaar internationale stage in de hotellerie blijven ze plakken aan een Australische surfdude. Sta je daar, met je 80k om ze te helpen met een huis. Wonen ze liever een in hutje/camper vlakbij het strand. En vinden ze jou maar een materialistisch/kapitalistisch mens, bij wie alles alleen om geld draait. Hebben zij allang opgemerkt dat je daar helemaal niet gelukkig van wordt.

Waar het om gaat bij kinderen, is of je je toekomstige kinderen iets te bieden hebt, op het gebied van liefde, opvoeding, stabiliteit, fatsoenlijke leefomstandigheden, redelijke materiele behoeftes enzo. Niet of je wel 80k hebt klaarliggen als ze 18 zijn.
Alle reacties Link kopieren
Je werkt nu 36 uur, en als er kinderen zijn wil je MEER gaan werken?
Alle reacties Link kopieren
julius, waarom niet? Voor het partnertraject is 36 uur per week helaas geen optie. Als ik daarin kom gaat vriend 24 uur werken. Prima oplossing toch of mis ik iets? Misschien wil ik dat na kinderen niet meer, dan moet ik met vriend overleggen hoe we dat oplossen, hij kan altijd nog 36 of 40 gaan werken.

kate, dat is een ook optie, natuurlijk. Ik ga qua financien even uit van worst case, misschien kan ik wel helemaal geen kinderen krijgen, wie weet.
Benbits schreef:
18-04-2018 13:36
Zou me drukker maken over je hormonen wanneer je kinderen krijgt.

Heb je alles financieel en carrieretechnisch op een rijtje en dan gooien die dingen roet in het eten.

Blijk je ineens niet meer fulltime te willen werken als de kinderen er eenmaal zijn.

Je zult niet de eerste zijn die vooraf roept dat ze vooral fulltime blijft werken....
Ik zou ook denken aan de leeftijd als je toch zo met de toekomst bezig bent...begin dertig en dan pas over jaren aan kinderen willen beginnen. Is dat niet een beetje laat? Is de carrière belangrijker dan de kinderwens?
Zit je daar straks met je zak geld. Gespaard voor de kinderen die er uiteindelijk niet komen, omdat je eieren op waren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven