gekke (racistische) opa

22-04-2018 21:58 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik was en ben altijd kind aan huis bij opa. we doen al eeuwen vanalles samen en dat is heel leuk en lache.
maar de goede man is wel een beetje racistisch. ik kan zijn grapjes soms wel waarderen, maar niet als we tussen groter publiek lopen.
zo kan hij zomaar ineens allah akbar roepen of als hij meerder vrouwen met hoofddoekjes ziet doet hij gabala gabala gabala.
ik kijk ze dan zo aan van, sorry hij is beetje gek en neem me niet kwalijk.
nu is hij over de 80 en niet meer zo bij de tijd en ben bang dat het steeds erger gaat worden.
hij woont nu in een tehuis met balkon en kan zijn mond niet houden als er mensen voorbij komen.
ik heb hem al zo vaak gezegt dat hij normaal moet doen en zich aan moet passen, maar dan zegt hij dat de anderen zich maar aan moeten passen
maar ik bedoel dat hij zich in het algemeen aan moet passen. niet iedereen is van gabala gabala grapjes gediend.

hij doet echt vaak raar. ik ga ook altijd mee op ziekenhuisbezoek. daar kan hij zich ook niet normaal gedragen. en soms moet ik echt lachen en dan gaat hij nog erger doen.
het is gewoon een klein kind geworden.

hebben andere klein/kinderen ook last met een o/pa die gek doet dat je je geneert? en hoe ga je daarmee om?
Lotus90 schreef:
23-04-2018 01:25
:yawnee: Kansloze poging.

Mijn basis houding, naar iedereen toe, is in beginsel altijd netjes en respectvol. Maar helaas krijg ik dat lang niet altijd terug. Cause some people take my kindness for weakness. Deze mensen vergissen zich zwaar in wie ze voor zich hebben. Want ik lust je rauw.

Ik tolereer van helemaal niemand disrespect. Niet van Marokkanen, maar zeer zeker ook niet van Nederlanders. Ik lach je vierkant uit als je denkt dat je je superieur kan opstellen. En tja, veel Nederlanders hebben daar nu eenmaal een handje van. Dat vinden we vreselijk om te horen, maar het is waar.

Bij mij kan in ieder geval niemand ongestraft zijn of haar racistische mening hardop kan ventileren. Want ik zet je op je plek. Of je nou 100 jaar of 10 jaar bent.
Wow wat ben jij stoer zeg. :facepalm: Vooral vam die laatste twee zinnen moet ik een beetje grinneken hoor.
Restera schreef:
22-04-2018 23:14
Wij wonen nu 6 jaar in deze bejaardenflat en van alle 300 bejaarden die hier wonen, ken ik er welgeteld 1 die zich wel normaal/vrolijk gedraagt tegenover mijn man.
Misschien ligt het aan je man? Ik lees net dat als je niet kunt opschieten met moslims dat het vooral aan je eigen houding ligt. Maar andersom werkt dat niet?
Sodeju, racisme wordt goedgekeurd omdat het een oude kerel is die niet beter weet? en uiteraard de overleden opa's worden er weer bij gehaald? Ongelooflijk. Mijn opa kon soms ook enorm horkerig zijn en dat ging ik echt niet waarderen omdat ie toevallig oud was. Ook oude mensen kunnen fatsoen hebben.
Hoe zouden we het vinden als 1 van opa's kleinkinderen met een buitenlandse partner aankomt en opa gaat vrolijk door met racistische uitlatingen? Dan moet partner dat maar accepteren want "ach, hij weet niet beter". :nope:
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
22-04-2018 22:44
Ja, mijn opa zegt altijd dat ze hem zijn vergeten te halen. Heeft al vier kinderen overleefd. Hij vindt zijn kinderen ‘ouwe zeikstralen’ en de kleinkinderen ‘zeikstralen in training’. Dus belt hij de oudste achterkleinkinderen met rijbewijs om hem door de mcDrive te rijden (“Wat? Dan ben ik binnen vijf jaar dood zegt u? Dat mag ik toch hopen mevrouw!”). De achterkleinkinderen die naar de middelbare gaan, droppen na schooltijd langs. En de kleinste achterkleinkinderen gaan liever bij ‘Grote Opa’ in de tuin rotzooien dan mee boodschappen doen. En dat zijn nu zijn lichtpuntjes. Dat hij een 16-jarige achterkleindochter gewoon een glaasje rosé geeft, daar mogen we niet over zeuren (“Lemoosje! Wie zat hier op 15-jarige leeftijd met oma aan de sangria te pimpelen?”). Ook niet zijn dochter, de oma van de 16-jarige (“Zeg Louise, wie heb ik hier op haar 14e kunnen ophalen uit de stad omdat ze dacht dat bessenjenever cassis was?”).
Ik smelt hier.
Opa’s zijn zo leuk!

To: ik snap dat het lastig is. Toch lekker genieten met opa. Tis nou eenmaal zo en je kunt het denk ik niet veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Alex2017 schreef:
22-04-2018 22:26
Ik zou zeggen geniet nog met hem dat hij nog leeft. Ik ben mijn opa al twee jaar geleden kwijtgeraakt... Van dat racistische reacties van jouw opa. Tsja hij is anders opgegroeid, dat kan je niet veranderen. Ikzelf kom uit een land waar de multiculturele samenleving niet eens bestaat. Dus kan jouw opa wel een beetje begrijpen.

De multiculturele samenleving bestond hiet ook niet tot 40-50 jaar geleden. Iedereen boven de 50 heeft dan een excuus om racistisch te zijn?

Mijn vader is boven de 80 en die spreek ik aan op al te ouderwetse uitspraken hoor (die hij gelukkig zelden maakt). En schreeuwen op straat zie ik de meeste bejaarden ook niet doen. Je bent nooit te oud om te leren of om je fatsoenlijk te gedragen.

Overigens denk ik dat er met jouw opa TO, iets anders aan de hand is. Het klinkt nogal remmingsloos.. heeft hij Alzheimer?
Misschien een optie om eens een moslima uit te nodigen bij je opa? Of eens ergens af te afspreken? Je kunt haar voorbereiden, ze kiest er dan zelf voor. Wie weet dat zijn kijk op 'anderen daardoor veranderd. Je hebt ook verzorgingstehuizen voor mensen uit bijv Suriname of een ander land. Daar zou je ook eens op bezoek kunnen gaan met hem.
Ik begrijp het enerzijds wel maar ik zou er ook veel moeite mee hebben. Racisme past niet, ongeacht leeftijd. Bovendien, je weet niet tegen wie je het zegt en daar kan zomaar verkeerd op gereageerd worden. Dat laatste zou mijn grootste zorg zijn als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren gewerkt bij een opaatje. Die lieve man is bijna 100 jaar geworden.

Toen ik er voor het eerst kwam, was het een chaggerijnige oude man, die alles in huis had beveiligd met alarmen en sloten, en mij ook vooral heel hard liet werken, of ik nou ziek was of niet. Ik ging er niet met veel plezier naar toe.

Een jaar later, als ik sochtends kwam, stond er een ontbijt bordje voor me klaar en gingen we eerst samen ontbijten sochtends. Vooral gezellig kletsen. Smiddags taart, slagroom. Ontdooit in de magnetron. Hij spaarde kleding voor me op, want dat kon ik goed gebruiken vond hij. (Leren jassen mannenmaat 42 hahaha enz)

Hij had wel een aversie tegen homo’s. Begreep er niets van en moest er niets van hebben. Toevallig woonde er een mannelijk stel naast hem, wat ook nog wel eens naakt in de tuin liep. Haha!
Toen hij ziek werd, krijg hij een homosexuele verpleger. Kwam hem ontzettend goed uit dat ik er op dat moment was.

“Nee hoor, dat hoef jij niet te doen. Laloba helpt mij wel met eten! He laloba?” Met een big smile dat hij die man kon afwimpelen.

Ach..
Ik heb er nooit wat over gezegd en het ook maar zo gelaten. En idd gedaan wat hij wilde.

Wat mis ik die man zeg!
Laloba schreef:
23-04-2018 07:31
Ik smelt hier.
Opa’s zijn zo leuk!

To: ik snap dat het lastig is. Toch lekker genieten met opa. Tis nou eenmaal zo en je kunt het denk ik niet veranderen.
Dat verhaal van lemoos is natuurlijk erg aandoenlijk, maar is totaal niet te vergelijken met de opa van TO..
dubbel
lemoos2 schreef:
22-04-2018 22:44
Hij vindt zijn kinderen ‘ouwe zeikstralen’ en de kleinkinderen ‘zeikstralen in training’. Dus belt hij de oudste achterkleinkinderen met rijbewijs om hem door de mcDrive te rijden (“Wat? Dan ben ik binnen vijf jaar dood zegt u? Dat mag ik toch hopen mevrouw!”).
Kan je aan opa vragen of hij me wil adopteren? Ik wil ook een zeikstraal in training zijn.. :heart:

Klinkt als een heerlijke opa, Lemoos.
Alle reacties Link kopieren
Coco87 schreef:
23-04-2018 07:44
Dat verhaal van lemoos is natuurlijk erg aandoenlijk, maar is totaal niet te vergelijken met de opa van TO..
Ik vind het verhaal van TO ook niet super shockerend en zag daar ook elementen die ik lief vond.
Netjes is het niet nee.
Mijn echte opa maakte ook wel eens opmerkingen over buitenlanders. Maar was gek op mijn buitenlandse vriendinnetje die wel eens kwam eten.
Oudere mensen hebben een andere opvoeding gehad, en in een andere tijd geleefd. (En dat gaat wel wat verder, denk ook aan normen, waarden, homosexualiteit, positie van de vrouw enz enz) Ik keur het gedrag niet goed, maar om er bij een man van over de tachtig nu nog een heisa over te maken? Nee. Wellicht ook wat minder grenzen door evt dementie ed.

Ik heb trouwens gisteren ook nog gaballa gezegd. Over onze Ethiopische buren die ontzettend hard in de tuin zaten te praten.
Als er een Belg had gezeten zou ik zeggen: allee manneke. En bij een Fransman le petit pain bij wijze van!
Zonder dat ik daar iets slechts mee bedoel of racistisch ben. Sommige mensen maken zich ook wel echt te druk hoor..
Alle reacties Link kopieren
Ik snap de grapjes niet maar ik zou aan hem vragen of hij dat niet meer wil doen omdat ik me dan geneer. Dat hij anders niet mee meemag / ik niet meer meega. Ik zou dit wel op een overredende manier brengen en niet gaan ruziën.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
HasseSimonsdochter schreef:
23-04-2018 07:25
Misschien ligt het aan je man? Ik lees net dat als je niet kunt opschieten met moslims dat het vooral aan je eigen houding ligt. Maar andersom werkt dat niet?
Wat naar om er meteen vanuit te gaan dat bejaarden absoluut geen racisten kunnen zijn & het dus wel aan mijn man moet liggen.

Mijn man is ten eerste geen moslim en ten tweede is hij echt de meest vriendelijke, vrolijke, liefste en meest behulpzame persoon op aarde en dat straalt hij ook van alle kanten uit. Houdt de deur en lift voor iedereen open, tilt boodschappen etc. Hij lijkt een beetje op het personage van Bobby Cannavale in The Station Agent, zich van geen kwaad bewust.

Vandaar ook dat mijn bloed er juist van gaat koken; racistische bejaarden zijn er nu eenmaal en niet zo zuinig ook!
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Alle reacties Link kopieren
Laloba schreef:
23-04-2018 07:41


Hij had wel een aversie tegen homo’s. Begreep er niets van en moest er niets van hebben. Toevallig woonde er een mannelijk stel naast hem, wat ook nog wel eens naakt in de tuin liep. Haha!
Toen hij ziek werd, krijg hij een homosexuele verpleger. Kwam hem ontzettend goed uit dat ik er op dat moment was.

“Nee hoor, dat hoef jij niet te doen. Laloba helpt mij wel met eten! He laloba?” Met een big smile dat hij die man kon afwimpelen.
Tja... leuk voor die verpleger dat hij zo afgeserveerd wordt vanwege zijn geaardheid... Je hebt leuke mensen, open mensen, lerende mensen en je hebt sjagrijnen en racisten. Van alle leeftijden.

En als ze oud zijn dan zijn ze open, lerende leuke oude mensen of oude sjagrijnen en racisten. Wijsheid komt helaas neit automatisch met de jaren en jaren maken racisme ook niet ineens schattig.
Ik vind dat je niet alles maar hoeft te tolereren wat niet bij je past. Zo'n oudere heeft al nauwelijks keuzevrijheid meer als hij in 'n tehuis komt, laat dan in elk geval het type verzorger iemand zijn die bij hem/haar past. Moslims eisen vaak een vrouwelijke arts voor een vrouw (die discriminatie wordt getolereerd door onze staat), waarom mag 'n Nederlander dan geen specifieke eisen hebben?
Lotus90 schreef:
23-04-2018 00:26
Bijzonder. Ik ben geboren en opgegroeid in een multiculturele stad (bijna al mijn buurkinderen en basisschool vriendinnetjes waren Marokkaans) en ik ben letterlijk nog nooit voor de voeten gespuugd. Nu ook niet, nooit.

En ik ben toch echt een alleenstaande moderne westerse vrouw. De moslims die ik ken zijn over het algemeen juist heel erg vriendelijk, behulpzaam, gul en gastvrij. Natuurlijk is het niet alleen maar rozengeur en manenschijn. Maar het beeld dat jij schetst, daar kan ik me echt helemaal niet in vinden, ik kan me er zelfs niets bij voorstellen. Het is bij jou dus overduidelijk ook persoonlijk.

Mijn stelling is: wat je zaait is wat je oogst. Als jij je vijandig en/of superieur opstelt, kan ik me voorstellen dat je negativiteit terug krijgt. Wanneer je je open en respectvol opstelt, maak je gemakkelijk contact. De meest fantastische buren die ik ooit heb gehad zijn Marokkaans. En de meest ziekelijke bemoeizuchte buren die ik ooit heb gehad zijn Nederlands. Toevallig.

Either way: we leven in 2018 en racisme is nooit acceptabel.
Goedemorgen!

Je hebt nogal wat aannames over hoe ik me zou hebben opgesteld toen ik hier kwam wonen en gaat er zelfs vanuit dat ik me superieur opgesteld zou hebben. Nou applaus voor jou hoor, ik heb nog nooit zo'n sterke en scherpe analyse over mijn persoonlijkheid en opstelling gehad. Je maakt mijn dag.
Alle reacties Link kopieren
Xanthan schreef:
23-04-2018 07:32
De multiculturele samenleving bestond hiet ook niet tot 40-50 jaar geleden. Iedereen boven de 50 heeft dan een excuus om racistisch te zijn?

Mijn vader is boven de 80 en die spreek ik aan op al te ouderwetse uitspraken hoor (die hij gelukkig zelden maakt). En schreeuwen op straat zie ik de meeste bejaarden ook niet doen. Je bent nooit te oud om te leren of om je fatsoenlijk te gedragen.

Overigens denk ik dat er met jouw opa TO, iets anders aan de hand is. Het klinkt nogal remmingsloos.. heeft hij Alzheimer?
hij schreeuwt niet op straat hoor, gelukkig niet, maar ik overstem hem soms wel zodat anderen hem net niet kunnen horen. of ik geef hem een licht duwtje van dat hij normaal moet doen.
of hij alzheimer heeft? weet niet, hij is wel heel vergeetachtig en herhaalt alles 100 keer. regelmatig vertelt hij me na 5 minuten weer precies hetzelfde.
van de andere kant is hij ook weer heel erg bij de tijd en beseft zich maar al te goed wat er om hem heen gebeurd.
maar ik kan niet zeggen dat hij niet regelmatig van het padje af is. het is vooral verward zijn.
Alle reacties Link kopieren
Xanthan schreef:
23-04-2018 10:02
Tja... leuk voor die verpleger dat hij zo afgeserveerd wordt vanwege zijn geaardheid... Je hebt leuke mensen, open mensen, lerende mensen en je hebt sjagrijnen en racisten. Van alle leeftijden.

En als ze oud zijn dan zijn ze open, lerende leuke oude mensen of oude sjagrijnen en racisten. Wijsheid komt helaas neit automatisch met de jaren en jaren maken racisme ook niet ineens schattig.
De verpleger werd gewoon normaal behandeld hoor. Ik heb hem niet huilend niet zien vertrekken omdat hij zn client geen eten mocht geven. Wss vond hij het zelf wel fijn, want meer tijd voor de andere clienten. Bovendien was die man terminaal. Ik zie mezelf hem al een preek geven.. Pff!

Jij schetst het heel erg zwart wit. Ook met dat stukje over leuke oude mensen vs chaggerijnige racisten.
Mijn wereld is niet zo zwart wit.
Alle reacties Link kopieren
Laloba schreef:
23-04-2018 10:32
De verpleger werd gewoon normaal behandeld hoor. Ik heb hem niet huilend niet zien vertrekken omdat hij zn client geen eten mocht geven. Wss vond hij het zelf wel fijn, want meer tijd voor de andere clienten. Bovendien was die man terminaal. Ik zie mezelf hem al een preek geven.. Pff!

Jij schetst het heel erg zwart wit. Ook met dat stukje over leuke oude mensen vs chaggerijnige racisten.
Mijn wereld is niet zo zwart wit.

Wie heeft het over een preek? Gewoon die verpleger de kans geven zijn werk te doen. Hoef je de oude man niet eens voor aan te spreken. Dat hij terminaal was dat schreef je er net niet bij, dat maakt het natuurlijk wat anders. Iemand op zijn sterfbed zou ik ook zoveel mogelijk accomoderen maar iemand van 80 die gezond van geest en lijf is, echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Xanthan schreef:
23-04-2018 10:42
Wie heeft het over een preek? Gewoon die verpleger de kans geven zijn werk te doen. Hoef je de oude man niet eens voor aan te spreken. Dat hij terminaal was dat schreef je er net niet bij, dat maakt het natuurlijk wat anders. Iemand op zijn sterfbed zou ik ook zoveel mogelijk accomoderen maar iemand van 80 die gezond van geest en lijf is, echt niet.
Nogmaals, die verpleger vond het dikke prima.
Waarom zou ik het persee die verpleger laten doen als ik er toch ben en die oudere man dat liever niet wilde? Uit principekwestie? Zijn wensen negeren omdat IK iets vind?

Hij mocht van mij lekker zijn eigen mening hebben en gevoelens, ondanks dat ik het er niet mee eens ben. Ik snap waar het vandaan komt, voel me niet geroepen om dat te veranderen, en bij iemand die al zo oud is, ook niet de gedachte dat ik dat nog zou kunnen veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Is opa niet aan het dementeren?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Lotus90 schreef:
23-04-2018 01:25
:yawnee: Kansloze poging.

Mijn basis houding, naar iedereen toe, is in beginsel altijd netjes en respectvol. Maar helaas krijg ik dat lang niet altijd terug. Cause some people take my kindness for weakness. Deze mensen vergissen zich zwaar in wie ze voor zich hebben. Want ik lust je rauw.

Ik tolereer van helemaal niemand disrespect. Niet van Marokkanen, maar zeer zeker ook niet van Nederlanders. Ik lach je vierkant uit als je denkt dat je je superieur kan opstellen. En tja, veel Nederlanders hebben daar nu eenmaal een handje van. Dat vinden we vreselijk om te horen, maar het is waar.

Bij mij kan in ieder geval niemand ongestraft zijn of haar racistische mening hardop kan ventileren. Want ik zet je op je plek. Of je nou 100 jaar of 10 jaar bent.
Ik vind jouw reacties geweldig. Go girl
OT: Onacceptabel, bij ouderen hebben we er vaak een handje van om alles maar te tolereren maar ik vind dat we dat niet moeten doen. Discriminatie is fout, punt. Denk wel dat het erg lastig is om het tegen te houden, vooral bij ouderen. Zitten toch vast in een bepaald patroon. Wat een forumster voor mij aangaf is een goeie, nodig eens een moslima uit met hoofddoek, of iig iemand met een islamitische achtergrond. Wellicht dat dat zijn mening zal veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
23-04-2018 11:12
Is opa niet aan het dementeren?
ik denk dat dat moeilijker is te concluderen als je heel dichtbij iemand staat die je een paar keer week ziet. je groeit erin mee.
maar hij is altijd heel erg tegen welk geloof dan ook geweest. en ik ken hem ook al heel lang met zwarte humor.
maar ondertussen is hij op sommige vlaktes de schaamte voorbij.
gelukkig op veel vlaktes nog niet.
maar ik ga het met andere ogen proberen te bekijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven