43 jaar en zwanger: Kind houden?
zondag 6 mei 2018 om 15:30
Ik zit momenteel met een moeilijk dilemma. Heb een week geleden ontdekt dat ik zwanger ben, ruim drie maanden. Dit is totaal onverwachts gebeurd. Ik ben 43 jaar en heb al twee dochters van 14 en 11 jaar oud. Mijn partner laat de beslissing aan mij over. Een derde kind is welkom, maar hij kan er ook mee leven als ik het weg laat halen. Op dit moment weet ik het gewoon echt niet. Aan de andere kant lijkt het me heel mooi om een baby in mijn armen te sluiten, in mijn hart is er plek voor. Onze relatie is stabiel en financieel kunnen we het ook wel lijden. Maar persoonlijk vind ik 43 jaar echt te oud om een kind te krijgen. Om straks als oude taart tussen de jonge meiden op het consultatiebureau te staan en weer te starten op het kinderdagverblijf en straks basisschool....
En hoe gaan mijn dochters op reageren? De ene is al flink aan het puberen. Die zit echt niet op een babybroertje of zusje te wachten. De jongste gaat volgend schooljaar naar de brugklas. Inmiddels een echo gehad. En alles ziet er goed uit. Ook de gynaecoloog is positief. In mijn hart is er ruimte voor. Maar mijn leeftijd... Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen. Als ik het kindje houd, gaan we wel een NIPT-test doen. Maar ik moet nu wel snel een besluit maken. Hoe langer het kindje in mijn buik zit, hoe moeilijker het wordt om een abortus te laten uitvoeren.
En hoe gaan mijn dochters op reageren? De ene is al flink aan het puberen. Die zit echt niet op een babybroertje of zusje te wachten. De jongste gaat volgend schooljaar naar de brugklas. Inmiddels een echo gehad. En alles ziet er goed uit. Ook de gynaecoloog is positief. In mijn hart is er ruimte voor. Maar mijn leeftijd... Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen. Als ik het kindje houd, gaan we wel een NIPT-test doen. Maar ik moet nu wel snel een besluit maken. Hoe langer het kindje in mijn buik zit, hoe moeilijker het wordt om een abortus te laten uitvoeren.
zondag 6 mei 2018 om 17:25
Ja hoor ook met genoeg financiële ruimte voor een groter huis grotere auto en verre reizen . Ongelukkig zijn maakt geen onderscheid .
zondag 6 mei 2018 om 17:26
ja joh dat klopt. Desnoods doen ze het in delen.redbulletje schreef: ↑06-05-2018 17:19Een volgroeid kind komt er ook uit dus zo'n garnaal van een paar cm past er nog makkelijk door.
Don't cry, buy a bag and move on.
zondag 6 mei 2018 om 17:41
Iedereen? Lees de reacties nog eens, maar dan wat zorgvuldiger.daenerys79 schreef: ↑06-05-2018 17:22Toch vind ik het een vreemde discussie. iedereen vindt het vreselijk dat die oudere kinderen een kamer moeten delen, ....
zondag 6 mei 2018 om 17:43
Het is duidelijk dat jij geen idee hebt hoe een bevalling werkt. Geeft verder niks hoor, wat heb jij ook aan die wetenschap. Maar probeer er dan ook niet iets over te beweren.redbulletje schreef: ↑06-05-2018 17:19Een volgroeid kind komt er ook uit dus zo'n garnaal van een paar cm past er nog makkelijk door.
zondag 6 mei 2018 om 17:46
Ik snap het probleem niet zo geloof ik. TO vindt 43 jaar te oud om een kind te krijgen. In Nederland schuift de leeftijd zoetjes aan steeds meer omhoog. 36 voor je eerste is geen uitzondering. Immers de levensverwachting van ouderen is ook hoger.
Het stukje leeftijdsverschil en het schipperen snap ik dan weer wel. Al hoeft dat geen probleem te zijn. Mijn zus heeft 2 fase kinderen, van dezelfde man, zo noem ik dat dan. 2 rond de 20 22 jaar en later nog 2 toen ze 41 en 43 was. Geen probleem daar, al verzucht ze nu af en toe de zwemles, maar he, dat deed ze ook toen ze 26 was:-)
Dat kamer delen, daar zou ik niet zo over nadenken. Wat een gegeven is is dan een gegeven. Natuurlijk mogen kinderen mopperen, maar wat red bulletje zegt over het ontnemen van reizen/aandacht is grote nonsens. Kinderen zijn geen koningen of koninginnen die alleen recht hebben.
Het stukje leeftijdsverschil en het schipperen snap ik dan weer wel. Al hoeft dat geen probleem te zijn. Mijn zus heeft 2 fase kinderen, van dezelfde man, zo noem ik dat dan. 2 rond de 20 22 jaar en later nog 2 toen ze 41 en 43 was. Geen probleem daar, al verzucht ze nu af en toe de zwemles, maar he, dat deed ze ook toen ze 26 was:-)
Dat kamer delen, daar zou ik niet zo over nadenken. Wat een gegeven is is dan een gegeven. Natuurlijk mogen kinderen mopperen, maar wat red bulletje zegt over het ontnemen van reizen/aandacht is grote nonsens. Kinderen zijn geen koningen of koninginnen die alleen recht hebben.
zondag 6 mei 2018 om 17:46
nlies schreef: ↑06-05-2018 17:23
Die kinderen zijn al aardig op een leeftijd, of het scheelt niet veel dat ze in de Efteling papa en mama nog alleen maar hoeven zien als het tijd is om te eten. En in het zwembad hoeven ze papa en mama niet meer aan de rand om te zien hoe goed ze kunnen duiken of zwemmen. Liever niet zelfs,die knul uit de andere klas is veel leuker. Leeftijdsverschil lijkt me wat dat betreft veel lastiger als het een jaar of 4-5 is
Het gaat er niet om dat je er constant bij moet zijn het gaat erom dat je de kans niet meer hebt als heel gezin zoiets te doen want je zit met een baby/dreumes/peuter en tegen de tijd dat je die fase voorbij bent gaan die meiden waarschijnlijk niet eens meer mee. Dit zijn maar wat voorbeelden maar denk ook aan de bestemming voor de laatste vakanties met het hele gezin. Met een kleintje zit er niets anders op dan de hele vakantie voor iedereen daaraan aan te passen en dat geld voor alle gezamenlijke dingen. Bij alles moet je nadenken of dat wel gaat met de kleinste. Mijn kinderen zijn tussen begin twintig en halverwege de middelbare school en ik vind het toch wel heel leuk de tijd te hebben ze als mens te leren kennen en me met hen bezig te houden. Als ik nu een dreumes had lopen dan zou dat er echt veel minder van komen want de dreumes heeft mama nog echt nodig en kan zijn behoefde nog niet even opzij zetten dus dan is het toch de puber die moet wachten. En weer 4 jaar kdv, 8 jaar basisschool en 2 jaar zwemles maar vooral natuurlijk weer 12 jaar nooit zomaar iets kunnen ondernemen (ook niet met de andere kinderen) zou me toch wel erg tegenstaan. Maar ja hormonen doen gekke dingen met een mens dus hoe ik er in zou staan als ik wel zwanger was weet ik ook niet zeker. Abortus zou alleen zeker wel een optie zijn wegens bovenstaande. Gelukkig heeft mijn man zich laten steriliseren toen we klaar waren met kinderen krijgen dus de kans is echt nagenoeg nihil. Juist om deze reden, de moeilijke keus waar je voor komt te staan hebben we daarvoor gekozen. Maar goed daar is het bij TO nu te laat voor.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
zondag 6 mei 2018 om 18:00
Ik heb niet alles gelezen, dus misschien is zoiets al genoemd.
Vanuit het perspectief van een kind met een oudere moeder :
Mijn moeder was eind dertig toen ze mij kreeg, niet zo energiek, en is overleden toen ik nog niet eens halverwege de 20 was.
Dus ik zou ook mee laten spelen hoe energiek je nu bent, en hoe je in het algemeen in het leven staat.
Bovendien raak je waarschijnlijk binnen 5-10 jaar in de overgang. Dat is voor sommige vrouwen behoorlijk pittig, lichamelijk en/of geestelijk. Je kind is dan nog op basisschool-leeftijd.
In de overgang kun je behoorlijk opvliegend (pun intended) en ongeduldig worden. Misschien moeilijk te hanteren voor een opgroeiend kind.
Het is natuurlijk ook afhankelijk van de levensenergie van je man en zijn leeftijd.
Veel wijsheid gewenst bij je beslissing.
Mijn moeder was eind dertig toen ze mij kreeg, niet zo energiek, en is overleden toen ik nog niet eens halverwege de 20 was.
Dus ik zou ook mee laten spelen hoe energiek je nu bent, en hoe je in het algemeen in het leven staat.
Bovendien raak je waarschijnlijk binnen 5-10 jaar in de overgang. Dat is voor sommige vrouwen behoorlijk pittig, lichamelijk en/of geestelijk. Je kind is dan nog op basisschool-leeftijd.
In de overgang kun je behoorlijk opvliegend (pun intended) en ongeduldig worden. Misschien moeilijk te hanteren voor een opgroeiend kind.
Het is natuurlijk ook afhankelijk van de levensenergie van je man en zijn leeftijd.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 06-05-2018 18:03
3.73% gewijzigd
nounou
zondag 6 mei 2018 om 18:03
Haha, precies! De overgang doet 'n vrouw geen goed heb ik zelf al ondervonden. Mijn prikkelbaarheid is daardoor minstens verdubbeld.zazamaenade schreef: ↑06-05-2018 18:00Ik heb niet alles gelezen, dus misschien is zoiets al genoemd.
Dus ik zou ook mee laten spelen hoe energiek je nu bent, en in het algemeen in het leven staat.
zondag 6 mei 2018 om 18:09
zazamaenade schreef: ↑06-05-2018 18:00Ik heb niet alles gelezen, dus misschien is zoiets al genoemd.
Dat is wel een lastige natuurlijk. In mijn omgeving hoor ik meestal dat een baby begin veertig nog wel te doen is maar dat vooral een kleuter als je tegen de vijftig bent pittig is. Ik ben rond de vijftig en ik merk ook dat een dag met mijn jonge neefje en nichtje me gewoon veel zwaarder valt dan toen die van mij zo klein waren en toen had ik er twee keer zoveel rondlopen. Eigenlijk valt het me best een beetje tegen hoe snel dat gaat. Maar het verschilt ook per persoon natuurlijk, ik sta energieker in de speeltuin met mijn neefje en nichtje te spelen dan sommige ouders die in de twintig of dertig zijn en met hun dikke reet op een bankje naar hun telefoon zitten te staren..
Moeilijk hoor. Sterkte nogmaals.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
zondag 6 mei 2018 om 18:13
Ik heb nog niets gelezen maar wil je even vertellen hoe het bij ons is gegaan.
Mijn moeder raakte zwanger toen ze 43 was. Mijn zusje en ik waren 12 en 10 toen mijn zusje geboren werd. Wij vonden het geweldig. Helaas had mijn zusje het syndroom van Down. Toen werd er natuurlijk nog niet getest.
Wij waren gek op mijn zusje maar voor mijn ouders was het een grote zorg. Helaas is mijn zusje op 5-jarige leeftijd overleden na een hartoperatie.
Moeilijke beslissing voor jullie. Ik zou zelf geen zin meer hebben om weer opnieuw te beginnen en weer meer vast te zitten.
Mijn moeder raakte zwanger toen ze 43 was. Mijn zusje en ik waren 12 en 10 toen mijn zusje geboren werd. Wij vonden het geweldig. Helaas had mijn zusje het syndroom van Down. Toen werd er natuurlijk nog niet getest.
Wij waren gek op mijn zusje maar voor mijn ouders was het een grote zorg. Helaas is mijn zusje op 5-jarige leeftijd overleden na een hartoperatie.
Moeilijke beslissing voor jullie. Ik zou zelf geen zin meer hebben om weer opnieuw te beginnen en weer meer vast te zitten.
zondag 6 mei 2018 om 18:16
Weet je TO, ik lees alleen maar dat je twijfelt door je leeftijd, en wat andere daar van vinden, en natuurlijk je kind zelf. Mijn moeder kreeg mij toen ze 30 was, en toch heb ik haar altijd oud gevonden, zo werkte dat gewoon in mijn kinderbrein
Veel vrouwen krijgen hun kinderen steeds later, en hoewel 43 natuurlijk niet ideaal is vind ik het niet perse een no-go als je fysiek en mentaal in staat bent om voor een baby te zorgen.
Veel vrouwen krijgen hun kinderen steeds later, en hoewel 43 natuurlijk niet ideaal is vind ik het niet perse een no-go als je fysiek en mentaal in staat bent om voor een baby te zorgen.
zondag 6 mei 2018 om 18:17
zondag 6 mei 2018 om 18:41
Ach TO, dat je bijna zit te huilen door de lieve reacties lijkt me genoeg zeggen.
Mijn moeder heeft mij jong en mijn broertje ook op haar 43e gekregen, ze is nooit een erg energieke of ‘jonge’ moeder geweest en dat is gewoon hoe het is. We zijn liefdevol groot geworden. En mijn broertje heeft wel eens wat opmerkingen gekregen over zn oude moeder, en ook dat is wat het is. Ik kreeg opmerkingen over mijn bril of rare kleren. Tsja.
Mijn moeder heeft mij jong en mijn broertje ook op haar 43e gekregen, ze is nooit een erg energieke of ‘jonge’ moeder geweest en dat is gewoon hoe het is. We zijn liefdevol groot geworden. En mijn broertje heeft wel eens wat opmerkingen gekregen over zn oude moeder, en ook dat is wat het is. Ik kreeg opmerkingen over mijn bril of rare kleren. Tsja.
Go green, fuck a vegetarian
zondag 6 mei 2018 om 18:55
Dit zegt ook niet veel, je eigen kind heb je dagelijks om je heen. Je groeit met hem mee. Dus je kent elk piepje en kreuntje. Dat is bij je neefje en nichtje waarschijnlijk anders, tenzij je die ook heel regelmatig ziet.MwTheelepel schreef: ↑06-05-2018 18:09Dat is wel een lastige natuurlijk. In mijn omgeving hoor ik meestal dat een baby begin veertig nog wel te doen is maar dat vooral een kleuter als je tegen de vijftig bent pittig is. Ik ben rond de vijftig en ik merk ook dat een dag met mijn jonge neefje en nichtje me gewoon veel zwaarder valt dan toen die van mij zo klein waren en toen had ik er twee keer zoveel rondlopen. Eigenlijk valt het me best een beetje tegen hoe snel dat gaat. Maar het verschilt ook per persoon natuurlijk, ik sta energieker in de speeltuin met mijn neefje en nichtje te spelen dan sommige ouders die in de twintig of dertig zijn en met hun dikke reet op een bankje naar hun telefoon zitten te staren..
Moeilijk hoor. Sterkte nogmaals.
Ik werk met kinderen, dagelijks, zij kosten mij nauwelijks energie. Daarentegen een dag met mijn neefje die ik weinig zie kost bakken energie. Juist omdat ik dan wel overal op reageer.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
zondag 6 mei 2018 om 19:03
Mijn man is geboren toen zijn moeder 40 en zijn vader 45 was. Soms vond hij het wel jammer, maar het heeft hem nooit problemen gegeven.
Mijn moeder was halverwege de 30 toen ik geboren werd en werd alsnog regelmatig voor mijn oma aangezien aangezien ze het vertikte om haar haren te verven toen ze grijs werd
Het maakt echt niks uit. Als je fysiek, emotioneel en financieel voor je kind kunt zorgen en je doet dit met liefde, komt het echt wel goed.
Jonge ouders kunnen ook ziek worden en doodgaan.
Mijn moeder was halverwege de 30 toen ik geboren werd en werd alsnog regelmatig voor mijn oma aangezien aangezien ze het vertikte om haar haren te verven toen ze grijs werd
Het maakt echt niks uit. Als je fysiek, emotioneel en financieel voor je kind kunt zorgen en je doet dit met liefde, komt het echt wel goed.
Jonge ouders kunnen ook ziek worden en doodgaan.
zondag 6 mei 2018 om 19:08
** and room for a pony.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
zondag 6 mei 2018 om 19:11
Qua leeftijd zou ik zeggen (als je je goed voeld e.d.) doen! Mijn moeder en schoonmoeder zijn even oud (begin 60). Mijn moeder fietst letterlijk nog de halve wereld rond en mijn schoonmoeder draagt lange bloemetjesrokken, borduurt en komt vanwege allerlei fysieke klachten moeilijk haar stoel uit. Ik bedoel dus: leeftijd zegt niet per se alles, het is ook een mindset en dat kun je zelf het beste bepalen.
Over andere mensen zou ik me niet druk maken. Mensen vinden toch altijd wel van alles dus je overal op aanpassen lukt niet.
Het enige bezwaar dat ik wel zie zijn je 2 andere kinderen. Ik had het als puber echt niet tof gevonden als er nog een baby kwam. Een kamer delen met mijn sibling? No way! Als ik kijk naar de dingen die we vanaf volwassen leeftijd met het gezin kunnen doen was dat echt niet mogelijk als er nog een nakomertje was. Je blijft dus half met het gezin in een fase achter.
Maar.. dat is een referentiekader. Als er wel 1 was gekomen dan was het ook vast wel goed uitgepakt.
Over andere mensen zou ik me niet druk maken. Mensen vinden toch altijd wel van alles dus je overal op aanpassen lukt niet.
Het enige bezwaar dat ik wel zie zijn je 2 andere kinderen. Ik had het als puber echt niet tof gevonden als er nog een baby kwam. Een kamer delen met mijn sibling? No way! Als ik kijk naar de dingen die we vanaf volwassen leeftijd met het gezin kunnen doen was dat echt niet mogelijk als er nog een nakomertje was. Je blijft dus half met het gezin in een fase achter.
Maar.. dat is een referentiekader. Als er wel 1 was gekomen dan was het ook vast wel goed uitgepakt.
zondag 6 mei 2018 om 19:17
nou misschien niet iedereen maar wel veel dan... het gaat erom dat het mij verbaast dat zoveel mensen het delen van een kamer een reden voor abortus vinden.Lady*Voldemort schreef: ↑06-05-2018 17:41Iedereen? Lees de reacties nog eens, maar dan wat zorgvuldiger.
Don't cry, buy a bag and move on.
zondag 6 mei 2018 om 19:17
Begin 60?! Dan zit je gewoon nog in het arbeidsproces als het goed is. Das wel heel erg als je dan al in en bloemetjesjurk slecht ter been bent..Coco87 schreef: ↑06-05-2018 19:11Qua leeftijd zou ik zeggen (als je je goed voeld e.d.) doen! Mijn moeder en schoonmoeder zijn even oud (begin 60). Mijn moeder fietst letterlijk nog de halve wereld rond en mijn schoonmoeder draagt lange bloemetjesrokken, borduurt en komt vanwege allerlei fysieke klachten moeilijk haar stoel uit. Ik bedoel dus: leeftijd zegt niet per se alles, het is ook een mindset en dat kun je zelf het beste bepalen.
zondag 6 mei 2018 om 19:25
Persoonlijk vind ik 43 niet te oud voor een baby. Wat voor mij wel meetelt is het feit dat ik, als ik een keer een nacht slecht slaap, een week moet bijkomen (ben nu 46). Ik moet er niet aan denken dat ik maandenlang voor zo´n hummel mijn bed uitmoet. Plus de hele riedel van scholen, zwemles, speelafspraakjes, rijden...
Aan de andere kant heb ik een paar jaar geleden even getwijfeld aan een zwangerschap, menstruatie bleef uit en ik voelde de mirena niet meer. Slik. Maar binnen een uur was ik al naar oplossingen aan het zoeken. Met andere woorden; ik heb geen moment over een abortus nagedacht. Het was overigens loos alarm
.
En hoewel het geen garanties geeft, zou ik ook even kijken naar de leeftijden en gezondheid van moeder, oma en eventuele zussen en tantes. Hartkwalen en kanker blijken toch in de ene familie wat vaker voor de komen dan in de andere. Als iedereen in goede gezondheid 70+ wordt zou ik zelf niet voor een abortus kiezen als mijn leeftijd het enige is dat me zou tegenhouden.
Aan de andere kant heb ik een paar jaar geleden even getwijfeld aan een zwangerschap, menstruatie bleef uit en ik voelde de mirena niet meer. Slik. Maar binnen een uur was ik al naar oplossingen aan het zoeken. Met andere woorden; ik heb geen moment over een abortus nagedacht. Het was overigens loos alarm
En hoewel het geen garanties geeft, zou ik ook even kijken naar de leeftijden en gezondheid van moeder, oma en eventuele zussen en tantes. Hartkwalen en kanker blijken toch in de ene familie wat vaker voor de komen dan in de andere. Als iedereen in goede gezondheid 70+ wordt zou ik zelf niet voor een abortus kiezen als mijn leeftijd het enige is dat me zou tegenhouden.
ceylon wijzigde dit bericht op 07-05-2018 09:10
5.54% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.