2 kinderen op 1 kamer, hoe gaat dat bij jou?

04-03-2009 12:08 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste dames,

Ik heb 2 kinderen, een dochter van 14 maanden en een zoon van net 5. Wegens ruimtegebrek slapen zij samen op 1 kamer sinds dochter 10 maanden oud is. Ze zijn gek op elkaar en het is geweldig om hun samen te horen kletsen als ze allebei in hun eigen bed(je) liggen, maar het samen slapen gaat met wisselend succes. De kleinste wordt bijna iedere nacht nog wakker en gilt dan het hele huis wakker, de oudste wil 's nachts of 's morgenvroeg ook nog wel eens wakker worden om te plassen of omdat hij naar gedroomd heeft. Kortom, ze weten elkaar nog al eens wakker te maken met als gevolg dat man en ik ook wakker zijn en we inmiddels een flink slaaptekort hebben. Geen ideale situatie maar het is niet anders. Ik vraag mij af hoe het slapen met 2 kinderen op 1 kamer bij jullie gaat? Hoeveel leeftijdsverschil is er? Maken ze elkaar onbewust wakker? Hebben jullie bepaalde regels opgesteld (de oudste weet dat hij zachtjes moet doen maar vergeet dat nogal eens) of tips die wij kunnen gebruiken? Hoelang kunnen ze nog samen slapen op 1 kamer? Oudste is 5 en zal toch een keer een eigen kamer 'moeten' krijgen. Vroeger was het min of meer normaal dat kinderen bij elkaar op de kamer sliepen, hoe ging dat bij jou?

Achtergrondinformatie: We wonen in een gewone eengezinswoning met op de 1e verdieping 2 (grote) kamers en op de zolder nog 1 kamer. Onze slaapkamer is groot en zou gesplist kunnen worden naar 2 (hele) kleine kamertjes. Wij kunnen dan gaan slapen op de huidige kinderkamer maar ons bed past daar eigenlijk niet in en de kledingskast al helemaal niet. De zolder is in gebruik door mijn man die zijn eigen bedrijf heeft en vanuit huis werkt. Ideaal omdat hij altijd thuis is om de kinderen op te vangen na school of bij ziekte. Een aparte kleine kantoorruimte huren in de omgeving is financieel niet haalbaar en ook totaal niet praktisch gezien ons gezinsleven. De beste oplossing zou zijn verhuizen maar ook dat is gewoon financieel niet haalbaar. We zijn serieus bezig met de plannen om er een kamer bij te gaan maken maar eigenlijk niet tevreden met het resultaat wat dat op zal leveren.

Dank voor jullie input.

Groetjes Huppel
Mijn kinderen van 1,5 en bijna 3 slapen samen op een kamer, omdat we geen zin hadden om de studeerkamer om te toveren tot babykamer.

Gaat eigenlijk heel goed, ze slapen door elkaar heen in de meeste gevallen. Een enkele keer maken ze elkaar wel wakker, overdag slaapt dochter op onze slaapkamer omdat ze anders haar broer wakker maakt tijdens zijn middagslaapje (ze wil vaak niet echt slapen, maar leest dan een boekje).

Gaat eigenlijk heel goed.
Ik zeg: jullie kamer opsplitsen en jullie gaan in de kinderkamer. Je neemt een wat kleiner bed (lekker dicht bij elkaar slapen) en je zet de kledingkast op zolder.

Hier komen we binnenkort in een soortgelijke situatie. Mini (7 maand) slaapt nu nog bij ons, maar dat zal over een tijd anders worden. De kinderen van Smolman en Mini zullen dan met elkaar in onze slaapkamer gaan en daarvan kunnen we niet 2 kamers maken, hooguit wat afscheiden met een kast of zo. Leeftijdsverschil is behoorlijk groot, dus liever gaan we verhuizen, maar dat is in Amsterdam makkelijker gezegd dan gedaan. De tijd zal ons leren hoe het gaat. Overigens slapen de kinderen van Smolman al jaren bij elkaar op de kamer en ze slapen door elkaars gedoe heen. Dan vertellen we de een de volgende ochtend dat de ander enorm heeft liggen huilen, maar dat is dan volledig aan de ene voorbij gegaan.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Mijn kinderen hebben nooit op een kamer hoeven slapen, maar vroeger bij mijn ouders thuis sliepen mijn zussen(2) en ik altijd samen vanwege ruimtegebrek. We hadden niet zoveel te willen en we waren niet anders gewend. Ik kan me niet herinneren ooit een van mijn zussen 's nachts gehoord te hebben.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Hier hebben we 3 grote slaapkamers en een zolder waar 3 kamers gemaakt zouden kunnen worden (ruimte is 9*9)

Baby slaapt alleen op slaapkamer en jongens van 7 en 4 slapen samen op de zolder. Gaat perfect. We wilden de zolder splitsen, maar dat wilden de mannen allebei niet. De bedden zijn tegenelkaar geschoven en ze slapen lepeltje-lepeltje in de winter.

Als we ze willen straffen gaan de bedden uitelkaar.....

Weet alleen nog niet wat we doen als ze ouder zijn.
Kan je man niet in de kinderkamer gaan werken, jullie op zolder slapen en da jullie slaapkamer verdelen voor 2 kleine slaapkamers?
Kan je de zolder niet opdelen in 2 ruimten? dan kunnen jullie op zolder slapen en je man daar werken, en de kinderen op de eerste verdieping?
Hier hebben we de ruimte wel om ieder een eigen kamer te geven, maar de kleine mannen (allebei 9, er zit 4 maanden tussen) slapen het liefste op één kamer. Ze liggen in een stapelbed, dat gaat prima. Worden nauwelijks wakker van elkaar. Degene die 's morgens vaak als eerste wakker wordt ligt onderin, dus die kan dan de kamer uit zonder de ander wakker te maken.

Het vorige stapelbed is een keer 's nachts in elkaar gestort. Toen lag lattenbodem + matras + dekbed + broertje bovenop andere broertje....die rustig verder sliep en zich niets kon herinneren.

Als ze ooit willen, kunnen ze dus wel een eigen kamer krijgen, maar ik vraag me af wanneer dat gaat gebeuren. Nu scheelt het natuurlijk wel dat het allebei jongens zijn en ook nog van dezelfde leeftijd.

Ik zou als ik jou was op den duur op zoek gaan naar een kleinere kast / kleiner bed zodat jullie wel naar de kinderkamer kunnen verplaatsen. Kan je anders de klerenkast niet op hun nieuwe kamer laten staan? Of creatief worden qua ruimte en indeling in de nieuwe ouderslaapkamer.
Toen ik op de lagere school zat heb ik ook altijd met mn zus op 1 kamer geslapen, natuurlijk hadden we weleens last van elkaar maar we hadden ook plezier.

Toen ik naar de middelbare school ging en een eigen kamer kreeg (waar mn ouders ook ruimte voor moesten inleveren) was ik daar wel heel blij mee maar denk dus dat samen op 1 kamer t/m de lagere school prima kan.
Bedankt voor jullie antwoorden. Leuk om te lezen dat er nog meer kinderen bij elkaar liggen en dat het eigenlijk wel goed gaat. Of ze van elkaar wakker worden is ook heel erg afhankelijk van het tijdstip, na 5.00 uur wordt de oudste sneller wakker van de jongste. Nu lossen we het vaak op door als de jongste blijft huilen om haar beneden in het campingbedje te leggen. Als zij door gaat slapen is het grootste probleem voorlopig verholpen.

Voor de tips over de zolder; die is te klein voor ons om te gaan slapen. Er is daar nu 1 kamer die kleiner is dan de 2 kamers op de 1e verdieping. We hebben al heel veel mogelijke indelingen bekeken en gaan vanavond nog maar eens alles op een rijtje zetten en uittekenen.

Alvast bedankt voor de tips!
Hier zes kinderen die twee aan twee slapen. Twee jongens van 13 en 14 jaar, twee jongens van 7 en 9 jaar en twee meisjes van 5 en 11 jaar. Tot 1 1/2 a 2 jaar sliepen ze als baby bij ons op de kamer. Vanaf die leeftijd dus bij broertje of zusje. We hebbenin het verleden al wel verschillende combinaties gehad. Behalve de oudste twee die delen vanaf de tweede anderhalf is hun kamer. Gaat heel prima. Wakker worden van elkaar is maar zelden en bedenk dat het wakker worden van het gehuil van een kind uit een kamer ernaast ook niet onmogelijk is.

heb zelf vroeger altijd mijn kamer gedeeld met 3 zussen en vaak ook nog een pleegzusje. heb er alleen maar leuke herinneringen gaan over gehouden.

Natuurlijk wordt er weleens gekeet, maar ja daar zijn het kinderen voor.

Weet nog dat wij vroeger doormiddel van klopcodes communiceerde met de kinderen van de buren als we op bed lagen (dolle pret) en als mijn moeder dan naar boven kwam om te kijken waar dat bebonk vandaan kwam lagen we zogenaamd in diepe slaap.

De grotere mogen altijd nog levzen op bed maar ook de jongste mag als ze naar bed gaat nog even "lezen". Als ik dan na 10 min na boven ga om het nachtlampje uit te doen ligt ze meestal al te slapen en heeft zelf het lampje al uitgedaan.
Onze zoons (8 en 5) hebben allebei een eigen kamer, maar liggen sinds het begin van het jaar eigenlijk doorlopend met z'n tweeën in één (eenpersoons)bed. En niet omdat dat moet van ons...

Nu werk ik thuis, in een héél klein kamertje, dus zo heel langzamerhand zit ik me af te vragen of we de heren geen stapelbed zullen geven, zodat ze officieel kunnen gaan samenslapen. Ik kan alleen zo moeilijk inschatten tot hoe lang dat kamerdelen leuk blijft en om nou over een jaar de hele boel weer terug te veranderen, daar zit ik dan ook weer niet op te wachten (want op zich is het niet veel werk, alleen hoef ik niet zo nodig vissenbehang in mijn werkkamer :-))
Wij hebben drie kinderen en vier slaapkamers maar ook een inwonend schoonzusje dus net niet genoeg kamers voor iedereen. Mijn schoonzusje heeft een eigen kamer (ze is studenten dus dat mag wel) evenals onze oudste zoon (bijna 7). Zijn kamer is vrij klein maar dat is niet zo'n punt.

De twee jongsten van bijna 4 en bijna 2 (meisje en jongen) delen ook een kamer. Dat gaat meestal prima. Ze worden niet wakker van elkaar 's nachts. Wel maken ze elkaar 's ochtends wakker. Dat gaat wel steeds beter. Mijn dochter van bijna 4 is meestal als eerste wakker en ze maakt steeds minder vaak haar broertje wakker. Ze weet dat als ze stil naar beneden gaat dat ze dan cartoons mag kijken en dat is wel aantrekkelijk genoeg om stil te zijn. De jongste is nog niet zover en maakt altijd zijn zusje wakker als hij wakker wordt maar dat is op zich niet heel hinderlijk. Zij vindt het niet zo erg. Keten doen ze wel soms 's avonds maar dat hoort erbij denk. Dat zijn toch van die dingen waar ze als volwassenen hopelijk aan terug denken als leuke momenten Als het te gek wordt dan ga ik wel even naar boven om iedereen weer rustig te krijgen. Soms gaan ze ook gewoon slapen.

In ons vorige huis deelden de twee oudste een kamer en sliep de jongste bij ons (hadden maar twee slaapkamers). Dat ging ook best goed. Eigenlijk was die combi beter dan de huidige combi want de oudste twee maakten elkaar minder vaak wakker en ze keten ook minder. Wel was de oudste een lichtere slaper en werd dus vlugger wakker. Maar goed hij is de oudste en we hadden hem een eigen kamer beloofd dus voorlopig houden we nog even zo. De twee jongsten vinden het trouwens wel gezellig om een kamer te delen. De jongste durft ook niet alleen te gaan slapen en vindt het donker eng dus dan is een zusje op de kamer wel heel fijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven