Schoonma..kinderwens?
zaterdag 12 mei 2018 om 01:34
Hoi lieve viva ers
Ik heb inmiddels 4.5 jaar een relatie, we hadden ups en downs zoals elke relatie .. maar de laatste tijden gaat het erg goed tussen ons omdat we hebben geleerd om beter met elkaar te communiceren.
Mijn vriend heeft een dochter uit een vorige relatie, zij is 7 jaar oud, ook met haar heb ik een hele goeie band.
Over het algemeen heb ik een goede relatie met mijn schoonouders.. maar zit ik wel ergens mee. Als er over kinderen word gesproken, maakt schoonmoeder altijd opmerkingen en vertrekt haar blik ook direct.. opmerkingen zoals : ach nee, je hebt toch al een kind ( mijn stiefdochter), ach nee hoeft toch niet, je vind het wel goed zo.. ze werkt toch ook veel, is toch niet nodig blablabla ... ( het valt me heel erg op dat altijd alles moet gaan om dochter, en dat ik geen eigen kinderwens mag hebben, heb ook het gevoel dat er niet enthousiast zou worden gereageerd om eerlijk te zijn, dat het me niet gegund word) voordat ik al iets zeg of kan zeggen tegen bezoek of familie, heeft schoonma haar antwoord al klaarstaan.
Ik weetniet wat ik hiermee aanmoet, omdat het mij toch wel onzeker maakt? En weet ook niet waar het vandaan komt, overdrijf ik?
Lieve groet
Ik heb inmiddels 4.5 jaar een relatie, we hadden ups en downs zoals elke relatie .. maar de laatste tijden gaat het erg goed tussen ons omdat we hebben geleerd om beter met elkaar te communiceren.
Mijn vriend heeft een dochter uit een vorige relatie, zij is 7 jaar oud, ook met haar heb ik een hele goeie band.
Over het algemeen heb ik een goede relatie met mijn schoonouders.. maar zit ik wel ergens mee. Als er over kinderen word gesproken, maakt schoonmoeder altijd opmerkingen en vertrekt haar blik ook direct.. opmerkingen zoals : ach nee, je hebt toch al een kind ( mijn stiefdochter), ach nee hoeft toch niet, je vind het wel goed zo.. ze werkt toch ook veel, is toch niet nodig blablabla ... ( het valt me heel erg op dat altijd alles moet gaan om dochter, en dat ik geen eigen kinderwens mag hebben, heb ook het gevoel dat er niet enthousiast zou worden gereageerd om eerlijk te zijn, dat het me niet gegund word) voordat ik al iets zeg of kan zeggen tegen bezoek of familie, heeft schoonma haar antwoord al klaarstaan.
Ik weetniet wat ik hiermee aanmoet, omdat het mij toch wel onzeker maakt? En weet ook niet waar het vandaan komt, overdrijf ik?
Lieve groet
anoniem_364032 wijzigde dit bericht op 12-05-2018 01:40
1.35% gewijzigd
zaterdag 12 mei 2018 om 10:16
Ik ken de situatie van to niet, anderen hier kennelijk wel??Psychotaio schreef: ↑12-05-2018 02:17Ik ben niet vivapimpelmees, maar ook niet voor een tweede leg, omdat de gevolgen voor de eerste leg ALTIJD onderschat worden.
En daarnaast ben ik van mening dat je uit de eerste leg geleerd kan hebben, dat dingen niet altijd gaan zoals je voor ogen had, maar dat je de gevolgen van het misgaan van die dingen op twee vingers na had kunnen tellen. En dus ook vooraf kunt weten dat je die gevolgen liever niet wil dragen (meerdere omgangsregelingen, geen eenduidigheid in de opvoeding, etc) . En omdat doorzetten van je wensen meestal uiteindelijk niet in het belang van het eerste kind is, maar in je eigen belang.
Maar het kan zomaar zo zijn dat je van een eerste relatie geleerd hebt..
Dat de volgende relatie wel blijvend is, omdat je beter bij elkaar past.
Mijn ex heeft met zijn huidige vriendin nog kinderen gekregen en onze dochter is daar zooo blij mee. Yep, ze zijn nu nog klein en het is mega druk, maar ik kan niet zeggen dat dit minder goed zou zijn voor ons kind. Net als br/zus in kerngezin, kan dit voor en nadelen hebben.
Wij hebben een lange relatie gehad, en ik ben er zeker van dat hun relatie goed is en nog lang zal duren.
Voor TO: wat vindt je vriend hiervan? Hij zou kunnen zeggen dat zijn moeder zich daar niet mee moet bemoeien.. Het zou wat zijn dat jij je kinderwens maar aan de kant moet zetten omdat hij er al een heeft..
anoniem_152722 wijzigde dit bericht op 12-05-2018 10:17
1.42% gewijzigd
zaterdag 12 mei 2018 om 10:17
"....we hadden ups en downs zoals elke relatie .. maar de laatste tijden gaat het erg goed tussen ons omdat we hebben geleerd om beter met elkaar te communiceren".
Misschien is ze niet er enthousiast omdat ze teveel 'downs' heeft gezien. Ik weet niet hoe lang 'de laatste tijd' is maar ik kan me voorstellen dat zij er (nog) niet erg veel vertrouwen in heeft en niet wil dat haar kleindochter weer de dupe wordt als er weer 'downs' zijn. Denk niet dat het om niet gunnen gaat.
Misschien is ze niet er enthousiast omdat ze teveel 'downs' heeft gezien. Ik weet niet hoe lang 'de laatste tijd' is maar ik kan me voorstellen dat zij er (nog) niet erg veel vertrouwen in heeft en niet wil dat haar kleindochter weer de dupe wordt als er weer 'downs' zijn. Denk niet dat het om niet gunnen gaat.
There is always something happening, and it's usually right now
zaterdag 12 mei 2018 om 10:19
Hoi
Ja ik kan er toch niets aan doen dat hij al een dochtertje heeft.. dus daarom moet ik maar nooit kinderen nemen.
Mijn gevoel zegt eigenlijk dat het jaloezie is, dat ze bang is dat ik niet meer naar de dochter omkijk, dochter is vaak bij ons ook .. en schoonma bemoeit zich altijd overal mee ..
Maar ik heb me al best wel lang ingehouden door haar opmerkingen en alles invullen..
Ja ik kan er toch niets aan doen dat hij al een dochtertje heeft.. dus daarom moet ik maar nooit kinderen nemen.
Mijn gevoel zegt eigenlijk dat het jaloezie is, dat ze bang is dat ik niet meer naar de dochter omkijk, dochter is vaak bij ons ook .. en schoonma bemoeit zich altijd overal mee ..
Maar ik heb me al best wel lang ingehouden door haar opmerkingen en alles invullen..
zaterdag 12 mei 2018 om 10:25
Jaloezie... Echt?! Denk het niet hoor.Faith255 schreef: ↑12-05-2018 10:19Hoi
zaterdag 12 mei 2018 om 10:27
Nee, daar kun je niks aan doen, maar je bent wel bewust een relatie aangegaan met iemand die al een dochter heeft. Daar was je zelf bij.Faith255 schreef: ↑12-05-2018 10:19Hoi
Feit is dat in tweederde van de gevallen waarbij sprake is van een samengesteld gezin de relatie wederom eindigt in een scheiding met alle gevolgen voor de kinderen van dien.
zaterdag 12 mei 2018 om 11:04
Zorg nou eerst dat jullie een stabiele relatie hebben.Faith255 schreef: ↑12-05-2018 10:19Hoi
Wil je vriend nog wel kinderen?
zaterdag 12 mei 2018 om 11:14
zaterdag 12 mei 2018 om 11:18
Tuurlijk weet ik dat, en heb dat ook natuurlijk geaccepteerd.
Maar dit is al de 5e keer dat er zulke opmerkingen worden gemaakt in het bijzijn van andere, en elke keer heb ik mij stil gehouden en niet erop gereageerd. En gister was het weer zo ver, en dan ga ik toch twijfelen en me bepaalde dingen afvragen.
Ja me vriend wil wel een kind.
Maar dit is al de 5e keer dat er zulke opmerkingen worden gemaakt in het bijzijn van andere, en elke keer heb ik mij stil gehouden en niet erop gereageerd. En gister was het weer zo ver, en dan ga ik toch twijfelen en me bepaalde dingen afvragen.
zaterdag 12 mei 2018 om 11:22
Dit! Had 'n man genomen zonder kind zodat je exclusief met elkaar kon zijn.Janiva schreef: ↑12-05-2018 10:27Nee, daar kun je niks aan doen, maar je bent wel bewust een relatie aangegaan met iemand die al een dochter heeft. Daar was je zelf bij.
Feit is dat in tweederde van de gevallen waarbij sprake is van een samengesteld gezin de relatie wederom eindigt in een scheiding met alle gevolgen voor de kinderen van dien.
zaterdag 12 mei 2018 om 12:05
Ik zou je vriend vragen je schoonmoeder hierop aan te spreken en als hij dat niet doet, zou ik het zelf doen.
Maar ik heb zelf zulke vervelende types in mijn eigen familie dus heb er inmiddels heel wat minder geduld mee, ik zou mij niet kunnen inhouden en het gesprek openen door de knuppel in het hoenderhok te gooien: "Ik ben nu nog hard aan het werk, maar als ik op een dag een eigen kindje krijg ga ik graag minder werken zodat ik vaak voor hem/haar kan zorgen! Neemt * naam vriend * ouderschapsverlof op en hebben we helemaal geen oppas nodig! Dat was er niet in uw tijd hè, papadagen? Had u graag gewild dat uw man vaker voor * naam vriend * had kunnen zorgen?"
Ik zeg niet dat het een goed idee is hoor, om het zo te doen. Ik pak het inmiddels zo aan, om de bemoeials binnen de gelederen heel duidelijk te maken waar hun terrein ophoudt en het mijne begint, maar daar wordt het niet altijd gezelliger van. Wel duidelijker.
Maar ik heb zelf zulke vervelende types in mijn eigen familie dus heb er inmiddels heel wat minder geduld mee, ik zou mij niet kunnen inhouden en het gesprek openen door de knuppel in het hoenderhok te gooien: "Ik ben nu nog hard aan het werk, maar als ik op een dag een eigen kindje krijg ga ik graag minder werken zodat ik vaak voor hem/haar kan zorgen! Neemt * naam vriend * ouderschapsverlof op en hebben we helemaal geen oppas nodig! Dat was er niet in uw tijd hè, papadagen? Had u graag gewild dat uw man vaker voor * naam vriend * had kunnen zorgen?"
Ik zeg niet dat het een goed idee is hoor, om het zo te doen. Ik pak het inmiddels zo aan, om de bemoeials binnen de gelederen heel duidelijk te maken waar hun terrein ophoudt en het mijne begint, maar daar wordt het niet altijd gezelliger van. Wel duidelijker.
zaterdag 12 mei 2018 om 12:07
vitamined schreef: ↑12-05-2018 08:32Of een tweede leg nou leuk, verstandig, geweldig is of niet, schoonmoeder hoeft natuurlijk niet zo voor TO te denken én praten. Dat zou ik ook ontzettend vervelend vinden.
TO mag gewoon een kinderwens hebben, wat daarmee gedaan zou worden staat helemaal niet vast.
Precies.
zaterdag 12 mei 2018 om 12:15
Ik heb je even geloept TO. Je vorige topic is van februari en daar zeg je dat je vriend erge dingen tegen je zegt die je niet wil benoemen. Hij is snel boos, negeert je dagenlang en roept regelmatig dat je je spullen moet pakken. Verder hebben zijn dochter en hij geen respect voor jou. Je zou op zoek gaan naar eigen woonruimte.
HOE is het net drie maanden later ineens een goed idee geworden om een kind te maken met deze man??? Je zegt dat jullie hebben leren communiceren , maar 3 mnd lijkt me echt te kort om te beoordelen of dat blijvend is. Ik zou het minimaal twee jaar aanzien als ik jou was.
On topic: voor nu ben ik dus team schoonmoeder
HOE is het net drie maanden later ineens een goed idee geworden om een kind te maken met deze man??? Je zegt dat jullie hebben leren communiceren , maar 3 mnd lijkt me echt te kort om te beoordelen of dat blijvend is. Ik zou het minimaal twee jaar aanzien als ik jou was.
zaterdag 12 mei 2018 om 12:19
Honingdropje2 schreef: ↑12-05-2018 12:15Ik heb je even geloept TO. Je vorige topic is van februari en daar zeg je dat je vriend erge dingen tegen je zegt die je niet wil benoemen. Hij is snel boos, negeert je dagenlang en roept regelmatig dat je je spullen moet pakken. Verder hebben zijn dochter en hij geen respect voor jou. Je zou op zoek gaan naar eigen woonruimte.
zaterdag 12 mei 2018 om 12:20
Goh, schoonmama, je maakt best vaak opmerkingen over eventuele kinderen die jouw zoon en ik misschien gaan krijgen. Wat wil je daar nu eigenlijk mee zeggen? Ik wil later misschien graag moeder worden en ik zie dat jij een fantastische oma bent. Vertel nou eens waar je bang voor bent, misschien kan ik die angst wat wegnemen.
zaterdag 12 mei 2018 om 12:26
Je kunt je schoonmoeder ook gewoon netjes van repliek dienen.Faith255 schreef: ↑12-05-2018 11:18Tuurlijk weet ik dat, en heb dat ook natuurlijk geaccepteerd.
+1Honingdropje2 schreef: ↑12-05-2018 12:15Ik heb je even geloept TO. Je vorige topic is van februari en daar zeg je dat je vriend erge dingen tegen je zegt die je niet wil benoemen. Hij is snel boos, negeert je dagenlang en roept regelmatig dat je je spullen moet pakken. Verder hebben zijn dochter en hij geen respect voor jou. Je zou op zoek gaan naar eigen woonruimte.
Honingdropje2 schreef: ↑12-05-2018 12:15Ik heb je even geloept TO. Je vorige topic is van februari en daar zeg je dat je vriend erge dingen tegen je zegt die je niet wil benoemen. Hij is snel boos, negeert je dagenlang en roept regelmatig dat je je spullen moet pakken. Verder hebben zijn dochter en hij geen respect voor jou. Je zou op zoek gaan naar eigen woonruimte.
Heeft duidelijk niks met misgunnen of jaloezie te maken maar omdat schoonmoeder de bui kennelijk al ziet hangen.
There is always something happening, and it's usually right now
zaterdag 12 mei 2018 om 12:27
Nou, jaloezie is zo ongeveer het laatste wat er in mij opkomt eigenlijk.Faith255 schreef: ↑12-05-2018 10:19Hoi
Misschien vindt je schoonmoeder haar zoon niet zo'n geschikte vader voor 2 kinderen en heeft het helemaal niks met jou te maken.
Je schoonmoeder heeft al een band met haar kleindochter en is meer verbonden met haar zoon waardoor ze wellicht minder/gen rekening met jouw persoonlijke leven.
Misschien ziet je schoonmoeder jullie relatie (nog) niet als een verstandige situatie om een kind in te krijgen (gezien het geloepte hierboven kan ik me daar wel wat bij voorstellen). Ze heeft ook al gezien hoe het bij de eerdere relatie van haar zoon misging.
zaterdag 12 mei 2018 om 12:31
Ik denk dat schoonmoeder bang is dat “een tweede leg” problemen gaat geven. En dat kan, maar het kan ook prima gaan natuurlijk. En wat voor jouw partner een tweede leg is, is het jouw eerste. En ik snap best dat jij zelf ook graag moeder wilt worden. Maar ik zou eerlijk gezegd wel even wachten tot de relatie wat stabieler is. Het is een tijd slecht gegaan, zeg je. Dus even pas op de plaats. En als schoonmoeder er weer moeilijk over doet, eerlijk zijn mbt je gevoelens.
zaterdag 12 mei 2018 om 12:35
Ik heb bijna hetzelfde. Mijn man en ik zijn 13 jaar samen, (gelukkig) getrouwd en hebben 1 kindje. Ik zou best nog een kind willen maar mijn schoonouders roepen dan gelijk nee niet doen, het is goed zo 1 kind is veel makkelijker enz.
Mijn zwager en schoonzus hebben ook 1 kindje en daar hebben ze precies hetzelfde geroepen.
Het gekke is dat ze helemaal gek zijn van de kleinkinderen en letterlijk alles voor ze doen. Dus geen idee waarom ze er niet meer willen.
Mijn zwager en schoonzus hebben ook 1 kindje en daar hebben ze precies hetzelfde geroepen.
Het gekke is dat ze helemaal gek zijn van de kleinkinderen en letterlijk alles voor ze doen. Dus geen idee waarom ze er niet meer willen.
zaterdag 12 mei 2018 om 12:40
Ik heb nog niet alles gelezen maar ik wil het volgende tegen TO zeggen, als jij een kinderwens hebt volg dan gewoon je hart aub, en misschien is het beter om helemaal niks meer te zeggen over je kinderwens tegen je schoonmoeder, wanneer je eenmaal zwanger bent en over de 12 weken grens heen bent dan mag ze het weten.
Het zou toch wat zijn dat jij kinderloos moet blijven omdat er al een 1e leg is, ik kan me vreselijk irriteren aan mensen die zich bemoeien mef andermans kinderwens.
Het zou toch wat zijn dat jij kinderloos moet blijven omdat er al een 1e leg is, ik kan me vreselijk irriteren aan mensen die zich bemoeien mef andermans kinderwens.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
zaterdag 12 mei 2018 om 12:44
zaterdag 12 mei 2018 om 12:52
Dan zeg je toch, Hans en ik bepalen graag zelf hoeveel kinderen we krijgen. Dat is iets tussen ons, dus daar hoeven we het verder niet over te hebben. Hoe is het met tante Beppie in het ziekenhuis?mimimouse schreef: ↑12-05-2018 12:35Ik heb bijna hetzelfde. Mijn man en ik zijn 13 jaar samen, (gelukkig) getrouwd en hebben 1 kindje. Ik zou best nog een kind willen maar mijn schoonouders roepen dan gelijk nee niet doen, het is goed zo 1 kind is veel makkelijker enz.
Echt. Waar bemoeien mensen zich mee.
zaterdag 12 mei 2018 om 13:13
Lijkt mij hoogst irritant deze schoonmoeder.
Waar bemoeid ze zich mee om jouw leven te beïnvloeden om beter ongewenst kindloos te blijven...
Jouw stiefdochter is er dan natuurlijk maar je bent zelf nog geen moeder.
Ben zelf stiefkind en nu hartstikke gek op mijn stiefvader maar het is niet altijd makkelijk geweest.
Toen ik later mijn broers en zusjes kreeg was er nooit sprake van problemen hierom.
Was dolblij en jaloezie bestaat niet voor mij.
Dat ik wel op mijn flikker kreeg van mijn stiefvader in mijn puberteit was alleen maar goed ipv waar bemoeid die man zich mee, anders lag ik destijds ms wel in de goot en hij heeft voor me gevochten maar ook tegen me geschreeuwd, een draai om mijn oren gegeven, me tijdelijk uit huis laten plaatsen maar als dit nodig was dan deed hij dit ook met zijn biologische kinderen, alleen waren die wat braver.
Of ik doordraaide door eoa trauma vanwege de scheiding van mijn biologische ouders, boeit me niet...mijn stiefvader is een super vent en niet iedereen heeft altijd maar een rustig gebalanceerde relatie met zijn ouders, al dan wel of niet biologisch.
Er zijn zat biologische ouders niet geschikt om ouder te zijn en dus vind het bull om geen kinderen te 'nemen' bij een tweede partner.
Als je statistieken bekijkt dan kun je beter helemaal geen kinderen nemen wanneer het over scheidingen gaat maar dat doe je toch ook niet...
Iedereen heeft het recht om een kinderwens te hebben en daar wat mee te doen.
Net zoals adoptieouders, homostellen, bewuste een ouders etc het recht hebben.
En een 'tweede leg' vind ik een rotwoord trouwens.
Waar bemoeid ze zich mee om jouw leven te beïnvloeden om beter ongewenst kindloos te blijven...
Jouw stiefdochter is er dan natuurlijk maar je bent zelf nog geen moeder.
Ben zelf stiefkind en nu hartstikke gek op mijn stiefvader maar het is niet altijd makkelijk geweest.
Toen ik later mijn broers en zusjes kreeg was er nooit sprake van problemen hierom.
Was dolblij en jaloezie bestaat niet voor mij.
Dat ik wel op mijn flikker kreeg van mijn stiefvader in mijn puberteit was alleen maar goed ipv waar bemoeid die man zich mee, anders lag ik destijds ms wel in de goot en hij heeft voor me gevochten maar ook tegen me geschreeuwd, een draai om mijn oren gegeven, me tijdelijk uit huis laten plaatsen maar als dit nodig was dan deed hij dit ook met zijn biologische kinderen, alleen waren die wat braver.
Of ik doordraaide door eoa trauma vanwege de scheiding van mijn biologische ouders, boeit me niet...mijn stiefvader is een super vent en niet iedereen heeft altijd maar een rustig gebalanceerde relatie met zijn ouders, al dan wel of niet biologisch.
Er zijn zat biologische ouders niet geschikt om ouder te zijn en dus vind het bull om geen kinderen te 'nemen' bij een tweede partner.
Als je statistieken bekijkt dan kun je beter helemaal geen kinderen nemen wanneer het over scheidingen gaat maar dat doe je toch ook niet...
Iedereen heeft het recht om een kinderwens te hebben en daar wat mee te doen.
Net zoals adoptieouders, homostellen, bewuste een ouders etc het recht hebben.
En een 'tweede leg' vind ik een rotwoord trouwens.