Loslopende honden
donderdag 17 mei 2018 om 00:59
Ondanks het tijdstip wil ik toch even mijn irritatie uiten door wat ik net mee heb gemaakt. Misschien wat ervaringen en tips die jullie willen delen.
Ik loop net een kwartier geleden nog even met mijn honden buiten en er komt in een straat een man tegemoet lopen. Hond bij zich, maar onaangelijnd.
De hond komt op mijn honden aflopen en de eigenaar roept hem/haar maar die luistert niet. Mijn honden blaffen zich bijna schor dus ik schaamde me al kapot voor de herrie natuurlijk.
Ik zei tegen de man dat het fijn zou zijn als hij zijn hond aanlijnt. Waarop ik een snauw terugkrijg; dan moet jij je honden maar leren niet agressief te zijn. Daar zakte m'n broek nog net niet van af zeg. Ik reageerde daarop dat ze hier wel agressief van worden. Ja ja ja ja zegt hij.
Ik kom het zo veel tegen hier in de buurt; loslopende honden en eigenaren die schijt eraan hebben.
Vorige week zag ik een oudere vrouw met een klein hondje lopen en aan het eind van de weg zie ik haar opeens de weg over rennen.
Erachteraan een loslopende hond en die eigenaresse er doodleuk rustig achteraan wandelen. Ik ga morgen toch eens bellen met de gemeente of ze hier iets mee kunnen.
Heeft iemand van jullie hier wellicht succes mee gehad?
Ik loop net een kwartier geleden nog even met mijn honden buiten en er komt in een straat een man tegemoet lopen. Hond bij zich, maar onaangelijnd.
De hond komt op mijn honden aflopen en de eigenaar roept hem/haar maar die luistert niet. Mijn honden blaffen zich bijna schor dus ik schaamde me al kapot voor de herrie natuurlijk.
Ik zei tegen de man dat het fijn zou zijn als hij zijn hond aanlijnt. Waarop ik een snauw terugkrijg; dan moet jij je honden maar leren niet agressief te zijn. Daar zakte m'n broek nog net niet van af zeg. Ik reageerde daarop dat ze hier wel agressief van worden. Ja ja ja ja zegt hij.
Ik kom het zo veel tegen hier in de buurt; loslopende honden en eigenaren die schijt eraan hebben.
Vorige week zag ik een oudere vrouw met een klein hondje lopen en aan het eind van de weg zie ik haar opeens de weg over rennen.
Erachteraan een loslopende hond en die eigenaresse er doodleuk rustig achteraan wandelen. Ik ga morgen toch eens bellen met de gemeente of ze hier iets mee kunnen.
Heeft iemand van jullie hier wellicht succes mee gehad?
donderdag 17 mei 2018 om 10:33
Ja, toevallig gisteren en eergisteren hetzelfde meegemaakt. Ik woon vlak bij een losloopgebied en dat is blijkbaar een vrijbrief om de hond dan maar overal los te laten. Was ook een hond die op mijn aangelijnde hond afkwam. Hond werd teruggeroepen maar luisterde niet. Mijn hond begint dan te snauwen, hond begon terug te snauwen en er ontstond een dreigende sfeer. Reactie van de eigenares: "goh, wat jammer dat ze zo agressief reageert, dan gaat die van mij dat ook doen". Ja, wat moet je met zulke mensen.
Gisteren was er een klein hondje dat fel blaffend op mijn hond afliep, was wel aangelijn maar liep aan het einde van de flexiriem. De eigenares liet het hondje gewoon blaffend naar mijn hond gaan. Toen snauwde mijn hond uiteraard terug. Bijten doet ze gelukkig niet maar het is een redelijk forse herder dus het leek alsof het hondje werd afgeslacht. En dan is mijn hond natuurlijk gevaarlijk en vals. Ik erger me rot aan mensen die verwachten dat elke hond alles maar prima moet vinden. Ik heb zoveel tijd en energie gestoken om mijn hond aan te leren rustig andere honden te passeren. En na zulke incidenten ontstaat er toch weer extra spanning waardoor ik daarna extra hard mijn best moet doen haar onder commando te houden, dan is haar vertrouwen weer weg.
Gisteren was er een klein hondje dat fel blaffend op mijn hond afliep, was wel aangelijn maar liep aan het einde van de flexiriem. De eigenares liet het hondje gewoon blaffend naar mijn hond gaan. Toen snauwde mijn hond uiteraard terug. Bijten doet ze gelukkig niet maar het is een redelijk forse herder dus het leek alsof het hondje werd afgeslacht. En dan is mijn hond natuurlijk gevaarlijk en vals. Ik erger me rot aan mensen die verwachten dat elke hond alles maar prima moet vinden. Ik heb zoveel tijd en energie gestoken om mijn hond aan te leren rustig andere honden te passeren. En na zulke incidenten ontstaat er toch weer extra spanning waardoor ik daarna extra hard mijn best moet doen haar onder commando te houden, dan is haar vertrouwen weer weg.
donderdag 17 mei 2018 om 10:55
1 van mijn honden is aangelijnd inderdaad bang, en vertoond dit gedrag vaker. Onaangelijnd op een losloopveld of losloop bos gedraagt hij zich perfect, gaat rustig kennismaken, speelt en doet lekker zijn ding.Beter.Laat schreef: ↑17-05-2018 08:07Waren alle honden maar lief, makkelijk en betrouwbaar.
IK heb een hele brave rustige hond, die heel makkelijk los kan lopen. Hij ontwijkt andere honden en blaft nooit. Hij wordt wel soms - zonder reden - aangevallen door andere honden die ook los lopen. Hij zal nooit terugvechten of bijten.
Ik weet dus ondertussen wel wie ik moet ontwijken, zo nodig ga ik voor mijn hond staan en roep ik NEE ! tegen de aanstormende hond.
Als ik jou tegen zou komen met je twee 'zich schor blaffende' honden zou ik niet blij zijn. Dat is iets waar jij eigenlijk ook aan moet werken.
Waarom blaffen jouw honden?
Zijn ze agressief of bang?
Aangelijnd ben ik hier ook hard mee aan het werk, lastig want hij doet het niet altijd en bij iedere hond. De laatste tijd gingen we juist de goede kant op en luistert hij steeds vaker als ik zeg 'nee'.
En mensen zoals die man gisteren verpesten dat weer. Los van de 'problemen' die mijn hond heeft, waar een ander geen direct last van heeft want hij is aangelijnd, hoor je je hond gewoon aan te lijnen in een woonwijk.
Overigens is mijn andere hond totaal niet zo, zij werd in dit geval geprovoceerd door hem en dit was voor het eerst dat zij 'meedeed' met blaffen.
donderdag 17 mei 2018 om 11:02
Nou inderdaad, ik poste net een reactie dat ik er hard mee bezig ben, gaat beter want hij luistert vaker en vervolgens gebeurd er zoiets.jellycups schreef: ↑17-05-2018 10:33Ja, toevallig gisteren en eergisteren hetzelfde meegemaakt. Ik woon vlak bij een losloopgebied en dat is blijkbaar een vrijbrief om de hond dan maar overal los te laten. Was ook een hond die op mijn aangelijnde hond afkwam. Hond werd teruggeroepen maar luisterde niet. Mijn hond begint dan te snauwen, hond begon terug te snauwen en er ontstond een dreigende sfeer. Reactie van de eigenares: "goh, wat jammer dat ze zo agressief reageert, dan gaat die van mij dat ook doen". Ja, wat moet je met zulke mensen.
donderdag 17 mei 2018 om 11:18
Is helemaal niets aan te doen. Ik heb het soort hond dat van huis uit d schuld krijgt. Ze komt uit een slechte situatie, herplaatser via stichting, en kan gewoon niet geschreeuw ed. Bepaald soort hondjes vind ze echt niet leuk. Het zou agressie zijn maar blijkt pure angst. Wat we er nu uit kunnen opmaken is ze vaak gebeten en kreeg flink op haar donder als ze terug beet. (ben er hard mee aan het werk)
Maar goed ze zit dus gewoon aan de lijn. Komt er zo'n k..likker, stormt op mijn hond af die ondertussen al zo ver is dat ze naast me gaat zitten, gaat zo'n vent er achteraan lopen schreeuwen.
Hond hysterisch want die grote man schreeuwt, hondje komt op haar af dus ja, grauwen en grommen en happen.
HOUD DIE KUTHOND GEWOON AAN DE LIJN
Hoef ik mijn hond niet te troosten en hoeft zij niet te happen met alle gevolgen van dien.
Er heeft er ook al een gewoon hier voor de deur gezeten Eigenaar riep vanaf de overkant "Hij doet niks hoor' Heb terug geroepen Nee? Volgens mij studeert hij voor hapklare brok.
Eigenaar roepen, hond niet luisteren enfin. Denk je dat ze nu wel aan de riem gaan? Neee tuuurlijk niet.
Echt zo verdomde irritant. En als zo'n worst op pootjes zich binnen kaakafstand presenteert is het nog mijn honds schuld ook.
Niet dat ze echt agressief is, de kat heeft ook al een knauw gehad en die schud zich, kijkt hautain en geïrriteerd omhoog en verder niets. Die kleine hondjes echter hebben meteen wat, kunnen echt niets hebben. Echt heel vervelend.
Maar goed ze zit dus gewoon aan de lijn. Komt er zo'n k..likker, stormt op mijn hond af die ondertussen al zo ver is dat ze naast me gaat zitten, gaat zo'n vent er achteraan lopen schreeuwen.
Hond hysterisch want die grote man schreeuwt, hondje komt op haar af dus ja, grauwen en grommen en happen.
HOUD DIE KUTHOND GEWOON AAN DE LIJN
Hoef ik mijn hond niet te troosten en hoeft zij niet te happen met alle gevolgen van dien.
Er heeft er ook al een gewoon hier voor de deur gezeten Eigenaar riep vanaf de overkant "Hij doet niks hoor' Heb terug geroepen Nee? Volgens mij studeert hij voor hapklare brok.
Eigenaar roepen, hond niet luisteren enfin. Denk je dat ze nu wel aan de riem gaan? Neee tuuurlijk niet.
Echt zo verdomde irritant. En als zo'n worst op pootjes zich binnen kaakafstand presenteert is het nog mijn honds schuld ook.
Niet dat ze echt agressief is, de kat heeft ook al een knauw gehad en die schud zich, kijkt hautain en geïrriteerd omhoog en verder niets. Die kleine hondjes echter hebben meteen wat, kunnen echt niets hebben. Echt heel vervelend.
donderdag 17 mei 2018 om 11:24
De wijk waarin ik woon staat nog steeds aangemerkt als losloopgebied. Met als gevolg dat honden elkaar te lijf gaan, overal schijten en baasjes niets opruimen. Daardoor kunnen de kinderen niet meer fatsoenlijk op het gras spelen en spelen dan noodgedwongen tussen de auto's. Daardoor ontstaan weer schades aan de auto's die niet keurig gemeld worden bij de eigenaren, die voor de eigen kosten op kunnen draaien.
Ik ben dus vóór het aanlijnen van honden, in elk geval binnen de bebouwde kom.
Ik ben dus vóór het aanlijnen van honden, in elk geval binnen de bebouwde kom.
donderdag 17 mei 2018 om 11:29
De media blaast het ook enorm op de laatste tijd En het feit dat de aanvaller aan de riem zat en het slachtoffer los liep dat proberen ze er tussen te moffelen zodat het niet opvalt.Nummer*Zoveel schreef: ↑17-05-2018 07:35Dat haalt ook altijd het bloed onder mijn nagels vandaan. Als de grote hond dat onaangepaste en onnodige geblaf een keer zat wordt en uithaalt, dan zit een ongeluk in een klein hoekje en heeft de grote hond het altijd gedaan. Lees je weer iets in de krant over die grote agressieve vechthond die een onschuldig kuttenlikkertje aanviel. Dat zo’n grote hond daaraan voorafgaand eerst jarenlang dagelijks is getergd door onnodig gescheld en aggressief gedrag door die kleine keffers, daar hoor je niemand over.
Die teckel laatst toch ook. Word daar zo moe van.
Honden vinden elkaar nou eenmaal niet altijd even lief. Niet iedere hond kan goed met elkaar opschieten. Daar moet je je van bewust zijn als je je hond loslaat. Dat ongeluk, iets anders noem ik het niet, met Taffy is daar zo'n voorbeeld van. Maar nee er moet even vermeld worden dat het hr honden waren.
Mooi voorbeeld vind ik die gevaarlijke pitbulls die door die oude mevrouw meegenomen zijn .Zij had dat bericht niet gezien maar zag de honden bij de weg lopen en zag dat er een gewond was.
Het stuk gaat verder over dat ze een hond hadden aangevallen, gevaarlijk waren etc. Over het "slachtoffer" hoor je niets. Mijn idee is dat het "slachtoffer" aangevallen heeft en de hr hond gewond is geraakt. Ze zullen van zich afgebeten hebben en zijn er vandoor gegaan.
Dat denk ik.
Maar dát meld de media niet, dat is niet smeuiig genoeg. Stafford word verscheurd door retriever trekt minder aandacht dan andersom.
donderdag 17 mei 2018 om 18:37
Mijn honden lopen altijd los. Maar ze mogen geen aangelijnde hond benaderen.
Maar.... mijn honden mogen óók geen ander honden aanblaffen, of ze nou wel of niet aangelijnd zijn! Dat heb ik ze ook afgeleerd. Dus die eigenaar met die loslopende hond was fout, maar jij zelf ook. Je hebt je honden niet voldoende opgevoed. Ze hebben niet uit te vallen of te blaffen naar andere honden. Punt.
Maar.... mijn honden mogen óók geen ander honden aanblaffen, of ze nou wel of niet aangelijnd zijn! Dat heb ik ze ook afgeleerd. Dus die eigenaar met die loslopende hond was fout, maar jij zelf ook. Je hebt je honden niet voldoende opgevoed. Ze hebben niet uit te vallen of te blaffen naar andere honden. Punt.
donderdag 17 mei 2018 om 18:38
Nummer*Zoveel schreef: ↑17-05-2018 07:35Dat haalt ook altijd het bloed onder mijn nagels vandaan. Als de grote hond dat onaangepaste en onnodige geblaf een keer zat wordt en uithaalt, dan zit een ongeluk in een klein hoekje en heeft de grote hond het altijd gedaan. Lees je weer iets in de krant over die grote agressieve vechthond die een onschuldig kuttenlikkertje aanviel. Dat zo’n grote hond daaraan voorafgaand eerst jarenlang dagelijks is getergd door onnodig gescheld en aggressief gedrag door die kleine keffers, daar hoor je niemand over.
Dus als een kind vaak schreeuwt tegen een grote hond dan mag het flink gebeten worden....
Hoop niet dat jij in het bezit bent van een gevaarlijke hond.
Door jouw opmerkingen wordt vooroordeel wat veel mensen hebben wel bevestigd.
donderdag 17 mei 2018 om 18:40
Praat het nog niet goed. Ze hebben het niet te doen. Want dan zou Redbaron dus niet alleen voor haar eigen honden maar ook voor anderen bepalen dat ze hun honden ten alle tijde aan de lijn moeten houden. Is een beetje te gek niet waar?
Ik laat mijn honden gewoon los, maar ze moeten luisteren en ze mogen anderen niet benaderen als ze aangelijnd zijn, NOOIT er op af stormen, ongeacht of die hond aangelijnd is of niet. Maar die andere eigenaar moet maar niet zo krampachtig met zijn hond om gaan en deze dan ook loslaten, óf corrigeren met blaffen.
donderdag 17 mei 2018 om 18:41
Kortzichtig gelul.iones schreef: ↑17-05-2018 18:37Mijn honden lopen altijd los. Maar ze mogen geen aangelijnde hond benaderen.
donderdag 17 mei 2018 om 18:56
Hier komt de knuppel in het hoenderhok...
Mijn 2 honden lopen veel los.. net als veel andere honden in de wijk.
Mensen weten intussen van elkaar welke hond met welke hond kan of niet.
nee het mag nee maaaaaaaaaaaaaaar ik zelf ben al 2 jaar bezig om een speelveldje in de wijk te realiseren... en de gemeente wil niet.. zelfs een petitie gestart, mee gedacht aan mogelijke veldje maar nee. De dames op het stadhuis die er over gaan hebben een hekel aan honden...
eind van de maand komt de burgervader hier op de koffie, we hebben net een nieuwe..
wat moeten we dan heel ver weg met de auto?? lijkt ons ook niet, er staat geeneens dispencers met zakjes maar we betalen wel hondenbelasting... mogen we er dan ook wat voor terug??
nee het mag nee maaaaaaaaaaaaaaar ik zelf ben al 2 jaar bezig om een speelveldje in de wijk te realiseren... en de gemeente wil niet.. zelfs een petitie gestart, mee gedacht aan mogelijke veldje maar nee. De dames op het stadhuis die er over gaan hebben een hekel aan honden...
eind van de maand komt de burgervader hier op de koffie, we hebben net een nieuwe..
wat moeten we dan heel ver weg met de auto?? lijkt ons ook niet, er staat geeneens dispencers met zakjes maar we betalen wel hondenbelasting... mogen we er dan ook wat voor terug??
donderdag 17 mei 2018 om 18:59
momo1980 schreef: ↑17-05-2018 07:07Ik stoor mij hier ook mateloos aan! Mijn grote hond (zeer goed afgericht, elke hondencursus gedaan die er maar is, zo ongeveer) loopt altijd aan de lijn, behalve in een losloopgebied natuurlijk. Sinds hij ooit is aangevallen door een klein keffertje houdt hij niet meer zoveel van kleine hondjes, en kan dan wel eens snauwen als hij besnuffeld wordt terwijl hij aangelijnd is. En juist die kleine keffertjes lopen vaak los en zijn niet opgevoed. En als ze hem dan blijven lastig vallen en hij snauwt uiteindelijk van zich af, krijg ik vaak ook nog een gepikeerde ‘nou zeg!’ te horen. Grrrrrrrr!
Helemaal mee eens. Krengen beginnen al te blaffen als we langslopen. En gecorrigeerd worden ho maar.
donderdag 17 mei 2018 om 19:06
Wat zijn volgens jou vechthonden? Want de grootste jagers zijn nog altijd de (ja echt ) jachthondjes En de grootste bijters zijn nog altijd de doorgefokte niet opgevoede kleintjes. Daar word helaas te weinig melding van gemaakt. Ook omdat je gewoon uitgelachen word als je komt melden dat een chihuahua jouw hond heeft aangevallen.
In principe vechten alle honden wel, katten trouwens ook. Die ook maar verbieden dan?
donderdag 17 mei 2018 om 19:07
Ja uiteraard is dat precies wat NZ bedoelt. Dat is wat je wil horen toch?
donderdag 17 mei 2018 om 19:07
Weet ik maar dat is wel wat je roept op zo'n momentouwewijsneus schreef: ↑17-05-2018 14:13het is geen kuthond, het is een kutbaas!
ga met hetzelfde hondje na een losloopgebied en er zijn geen problemen met andere honden, en als ze het toch probeert wordt ze op haar plaats gezet.
donderdag 17 mei 2018 om 19:10
1960to4 schreef: ↑17-05-2018 18:56Hier komt de knuppel in het hoenderhok...
Ja, waarom niet? Ik ga ook mijn dorp uit als ik hond wil laten rennen.
donderdag 17 mei 2018 om 19:10
Door deze reactie word het vooroordeel van onopgevoede kindertjes ook bevestigd. Een kind mag niet schreeuwen tegen een hond, waarom is dat nodig. En dan maar klagen over het opvoeden van honden. Begin eens bij je eigen kinderen dan.
donderdag 17 mei 2018 om 19:13
Dat vind ik dan een rare zin. Ik heb mijn hond nu zo ver dat ze achter me gaat zitten. Maar dat is wel krampachtig ja want ze heeft slechte ervaringen met bepaalde honden en is daar niet lief tegen. Als ik met mijn naast me zittende aangelijnde hond roep of je je hond bij je wil houden dien je dat gewoon te doen. Mag jij dat krampachtig vinden maar loslaten is in sommige gevallen echt geen optie. Als jouw hond te nijdig doet overleeft ie dat gewoon niet. Ik loop niet voor niets aan de lijn met geel lint.iones schreef: ↑17-05-2018 18:40Praat het nog niet goed. Ze hebben het niet te doen. Want dan zou Redbaron dus niet alleen voor haar eigen honden maar ook voor anderen bepalen dat ze hun honden ten alle tijde aan de lijn moeten houden. Is een beetje te gek niet waar?
Ik laat mijn honden gewoon los, maar ze moeten luisteren en ze mogen anderen niet benaderen als ze aangelijnd zijn, NOOIT er op af stormen, ongeacht of die hond aangelijnd is of niet. Maar die andere eigenaar moet maar niet zo krampachtig met zijn hond om gaan en deze dan ook loslaten, óf corrigeren met blaffen.
donderdag 17 mei 2018 om 19:40
Er rende ook eens een hond op mij af en ik riep hou dat beest bij je! Zegt die man, hij doet niks hoor. Dus ik zeg, nou, hij doet vanalles! Hij rent naar me toe, springt tegen me op en snuffelt aan mijn tas! Daar moest hij even over denken geloof ik. Een hond die niks doet is in mijn ogen een hond die gewoon op zijn erf of bij zijn baas blijft, of gewoon verder loopt. Niet eentje die naar mij toe rent...
donderdag 17 mei 2018 om 19:44
Doe even iets aan je leesvaardigheid, want dat schrijf ik niet. Ik schrijf dat agressieve kleine hondjes door hun baas onder controle gehouden moeten worden, omdat aggressief gedrag bij andere honden een correctie uitlokt. En die correctie, vooral van een grotere sterkere hond, kan die kleintjes flink wat schade berokkenen. Niet omdat de grote hond vals is, maar wel omdat de kleine hond fragiel is.
Op een eerder topic heb ik al eens geschreven dat ik vind dat honden en kleine kinderen alleen onder toezicht samen kunnen zijn. Want idd, ook dat kan fout gaan omdat hond en kind elkaars gedrag niet goed kunnen interpreteren en dat dus genegeerde waarschuwingen en uiteindelijk ongelukken op kan leveren.
Dat gezegd hebbend, is vaak schreeuwen tegen een hond (of überhaupt vaak schreeuwen) afwijkend en onaangepast gedrag. Als kinderen dat gedrag vertonen, dan dienen ze daarin gecorrigeerd te worden door hun ouders. Laten die ouders dat na, dan zal ik dat zelf doen, want net zo min als ik accepteer dat mijn hond tegen mensen blaft, accepteer ik ook niet dat kinderen tegen mijn hond schreeuwen.
donderdag 17 mei 2018 om 19:44
Eh ja. Ik moet zeggen als iemand dat zo roept "houd dat beest bij je" dat ik ook zeg ze doet niks. Van snuffelen ga je niet dood hoor. Als het is omdat je bang bent zég dat dan. Iemand die roept "ik ben bang van honden" is prima, houd ik 'm bij me. Niet dat ze ooit los loopt maar ze mag wel mensen gedag zeggen. Bijna iedereen vind dat ook leuk en gezellig.ekeim schreef: ↑17-05-2018 19:40Er rende ook eens een hond op mij af en ik riep hou dat beest bij je! Zegt die man, hij doet niks hoor. Dus ik zeg, nou, hij doet vanalles! Hij rent naar me toe, springt tegen me op en snuffelt aan mijn tas! Daar moest hij even over denken geloof ik. Een hond die niks doet is in mijn ogen een hond die gewoon op zijn erf of bij zijn baas blijft, of gewoon verder loopt. Niet eentje die naar mij toe rent...